זריחה אל מול עין גדי
הועלה על ידי shimshi
הועלה על ידי שלומישלום

צל של נמר

שמורת טבע עין גדי היא חגיגה מתמשכת של טבע והיסטוריה, שהשרידים הקדומים ביותר שהתגלו בה משויכים לתקופה הכלכוליתית, לפני כחמשת אלפים שנה. השמורה הנמצאת בחלקו המזרחי של מדבר יהודה, בעלת נופים עוצרי נשימה, של מדבר צהוב, מי נחלים בצבע טורקיז, צמחיה ירוקה וחיי בר שוקקים. בשטח השמורה נובעים ארבעה מעיינות מתוקים: מעיין דוד, עין ערוגות, מעיין שולמית ומעיין עין גדי. המים המתוקים שבחלקם נארזים בבקבוקי פלסטיק ונשלחים לתפוצה ארצית, לצערם של שוחרי הטבע ולרווחתם של בעלי העסק, הם גם מקור החיים לשפע החי והצומח בנווה המדבר המרהיב הזה.

אפשר לזהות כאן צמחייה טרופית לצד צמחיית נחלים, צמחייה ים תיכונית, צמחים חד שנתיים, טחבים ושרכים. עולם החי בשמורה מרתק אף יותר, ושאלת השאלות האם יש כאן נמר או לא, הופכת את החיפוש אחר אותן חיות מדבר לאחת האטרקציות המרכזיות במהלך הביקור במקום. משפחות גדולות של שפני סלע כבר מזמן התרגלו למבקרים ומדגמנות פוזות למצלמה בלי להתרגש. מפתיע יותר שיתוף הפעולה של היעלים, הם קצת יותר מרוחקים וקצת פחות מסתחבקים, אבל אל תתפלאו אם תמצאו את עצמכם עומדים במרחק מטר מקרב קרניים מרתק. בשביל כל השאר צריך הרבה יותר להתאמץ וגם קצת מזל: צבוע מפוספס, זאב, שועל מצוי ונחשים ארסיים דוגמת צפעון שחור ואפעה. לפעמים גם מפגש אקראי עם עקבות של כל אלה, מרגש לא פחות. לגבי הנמר, מזה זמן רב שלא ניראה נמר בשמורה, או אפילו עקבות של אחד כזה, השאלה לגביו נשארת פתוחה ומהדהדת בין המדרונות והסלעים.
לפני שמגיעים לשמורה ומצטרפים לחגיגה, כדאי לעשות שיעורי בית שכן המקום מציע שפע מסלולי טיול, החל מטיול קצר וקל לנחל דוד תחתון שגם קטנטנים בני שנתיים שלוש ייהנו בו ועד טיולים מאתגרים הרבה יותר אל מעלה האיסיים בנחל ערוגות, הר ישי, מעלה עין גדי ומעלה צרויה. למי שמחפש מרחב מחייה הולם כדאי להביא בחשבון כי בחגים ושבתות המקום רווי במבקרים, מה שיוצר פקקים אנושיים בשבילים ומבריח את החיות הרחק מהעין.

אטגצ
    נחל דוד|5 15.10.16
    אבא ובן מגיעים ביום שישי לנחל דוד , למרות החום, צצו נקודות מים להשתכשכות ולאחר מכן מפלים קרים שציננו אותנו ושימחו את ליבנו. בהמשך פגשנו שפני סלע ויעלים מתוקים. מסלול קצר אך מעולה. מצויין לימים חמים

likeornot
    מה לא אמרו עליה|5 06.04.15
    מה לא כתבו עליה שעוד ניתן להוסיף: פשוט לכו לשם. מזג האויר, הצבעים, הנופים והאנשים ששם. מקסים

arad2001
    גן עדן|5 25.05.14
    היינו בלג בעומר 2014, עיתוי נפלא אחרי כמה ימי גשם הבריכות העליונות היו מלאות מים כפי שמעולם לא ראינו אותן, בבריכה הראשונה נאלצנו להשאיר את התיקים כדי לשחות ולעלות לבריכות השנייה עד לסוף המסלול. המסלול ארוך והטיפוס לא פשוט, אבל הייתי עם בני 8 ו12, הלכנו ישירות בשבילה אדום עד למעלה וירדנו בשביל הכחול דרך המפל הנסתר ואפיק הנחל עד לכניסה. פשוט מדהים.

dafnag
    חידשו מסלולים בדגש כניסה למים|5 01.10.12
    לאחר 7 שנים מביקור קודם, נראה לנו שהסלול חודש ולטובה. ישנן בריכות שונות להן ניתן להכנס, מרביתן מוקפות בשיחים מפל וכיו"ב.

ouriaviv
    הטיול הקלאסי|5 24.04.12
    מסלול נהדר שאף פעם לא נמאס. למרות עומס המטיילים היה מהנה ביותר.הילדים הכי נהנו מהמפל והבריכה שלידו. היה מקסים. אחר כך קפצנו לים המלח לטבילה קצרה. יום מושלם

ראובן99
    ארץ ישראל היפה במיטבה!|5 30.09.11
    זה המקום לבקר בחגים או בסופ"ש! פשוט מדהים! יפיפה! מקום חופשה רומנטית לזוגות וכמובן מדהים לכל המשפחה!!

Mikamika
    יום כייף|5 27.11.10
    לקחנו יום חופש 18.11.10 והחלטנו לרדת דרומה לעין גדי המטרה לצוף בברכות ולהתפנן.הגענו בסביבות 11 בבוקר ובחניון היינו כמעט לבד לאחר תשלום סימלי של 25 שח לאדם התחלנו את המסלול עם כפכפים בגד ים ומגבות כבר לאחר מספר דקות הגענו לברכה הראשונה ומיד נכנסנו למים שהיו מאד נעימים צלולים ונקיים וכך עברנו להנאתנו ממפל למפל ורק תיירים סקרנים שצילמו אותנו מכל זוית הפריעו את שלותנו היה כייף ונחזור ב"חורף" הבא,טיפ קטן אל תחנו מתחת לעצים לא משנה כמה חם לנו חיכה יעל ענק על גג האוטו אוכל מהעץ להנהתו וגורם נזק לגג הרכב לידיעתכם,

ocp
    תענוג|5 15.04.10
    טיול שמתאים לכולם, מים צלולים, בריכות כחולות ומפלים בלב המדבר, ובדרך חזרה נוף הים הכחול על רקע ההרים הצהובים. יפהפה. אגב, קיבולת השמורה מבחינת מבקרים עצומה, גם בימים עמוסים לא ממש צפוף, אבל חגים ומועדים גדולים גם עליה...

gasaf
    בריכות, מפלים ונוף מהמם|5 03.04.10
    אתר קסום המציע אפשרות לרחוץ ולהתרענן במימיו הנפלאים ביום לוהט ובד בבד להינות מנוף המפלים הזורמים בשצף ממעל כששפני סלע משוטטים חסרי פחד בתווך. החסרון היחידי (היינו בפסח), הנו כמות בלתי נסבלת ולא הגיונית של מבקרים, נראה שרשות הטבע והגנים החליטה "לעשות קופה" על גב המבקרים.

goodlife
    זרימה יפה אחרי השטפונות|4 11.02.10
    ריבוי המיים בתקופה האחרונה עשה טוב לשמורה ויש זרימה יפה של מיים בעונה זו. הטמפרטורות נוחות אז כדאי לטייל.