עגור על ערימת של גרגרי תירס
הועלה על ידי מאירא
הועלה על ידי מאירא

על עגורים וחיות אחרות

בפרויקט הצפת החולה של קק"ל אפשר ליהנות ממרחבי עשב מישוריים ואגמון פראי שטרם אולף. מותר להתקרב ממש עד שולי האגם ולהתבונן בשפע הציפורים שהתמקמו במרכזו. ישראל נמצאת במרכזו של ציר הנדידה המרכזי בין אירופה ואסיה לאפריקה. פעמיים בשנה חולפות בשמי ישראל כחצי מליארד ציפורים, חלק גדול מהן מבצעות חניית ביניים במקומות שונים בגליל ובראשם עמק החולה. הבולטים במיוחד הם העגורים, ובמהלך חודשי הסתיו והחורף העמק הופך לאחד הריכוזים הגדולים
של עגורים בעולם (כ-30,000), המהווים יותר מעשרים אחוז מכלל העגורים בעולם.
כשאלפי העגורים עוצרים לנוח במקום בדרכם צפונה או דרומה, וגם במהלך החורף, החגיגה באגם גדולה. מעגלת המסתור המחוברת לטרקטור אפשר לצפות באלפי עגורים מרוכזים בשדה שהוכן במיוחד עבורם במטרה להרחיק אותם משדות חקלאיים באזור. נוסף למסתור הקימה הקרן הקיימת תחנת מידע בכניסה לשטח, ועוד ארבע נקודות תצפית אל האגמון והשדות, וכדאי מאוד לצפות גם מהן באלפי הברווזים ושאר העופות. בין השאר נמצא כאן הריכוז הגדול בארץ של עופות דורסים חורפים, שאחדים מהם בסכנת הכחדה עולמית.

בכדי לראות ציפורים מקרוב קק"ל מציעה כמה אופציות. אפשר לתור את האגמון רגלית וללכת בין המצפורים שחלקם מאויישים במדריכים או להביא אופניים ולרכוב בדרך המקיפה את האגמון (בסופי שבוע וחגים אין להכניס לאתר זוגות אופניים פרטיים). אורכה של הדרך היא 10 ק"מ אך ניתן לעשות חלקים ממנה ולהגיע רק לחלק מארבעת המיצפורים. למי שמוכן לשלם מוצעות דרכים חוויתיות ויעילות יותר להכיר את מתחם ההצפה: אפשר לשכור אופניים או לסייר בצורה אינטימית יותר באמצעות קלנועית חשמלית. דרך נוספת להתקרב קרוב קרוב אל העופות היא לקחת סיור מודרך ב"עגלת המסתור" המחוברת לטרקטור. העגלה עטופה ביוטה בצדה האחד וחשופה, לשם תצפית, בצדה השני. כל ההשכרות נעשות בתיאום והרשמה במרכז המבקרים של האגמון. בתוך המרכז פועלים מזנון וחנות מזכרות וציוד טיולים.

עונה מומלצת לצפייה: כל השנה, אך בייחוד בחודשים אוקטובר עד מרס. באביב, בעונת הקינון והחיזור נצפים באגם אנפות מסוגים שונים, סיקסקים, ברכיות, שקנאים ועופות דורסים שונים.

nurit2000
    אל תקחו רכב חשמלי|4 20.11.13
    המחיר הוא 200 ש"ח לשעה ורבע. בשעה ורבע הספקנו בקושי חצי מהמסלול ואת המחצית השניה נאלצנו לעשות בדהירה לכיוון נקודת ההחזרת הרכבים .

hilamalon
    חווייה מדהימה בכל פעם מחדש|5 03.03.13
    ביקרנו באגמון החולה בסוף השבוע האחרון. שכרנו אופניים משפחתיים ולאחר מכן השתתפנו בסיור שקיעה בעגלת המסתור. היה יפהפה ומרגש. סיור השקיעה מומלץ מאד כיון שבשעה זו העגורים עפים משטחי השהייה לשנת הלילה במים והשמיים מלאים באלפי (ואפילו עשרות אלפי) עגורים. גם האופניים הם חוויה משפחתית מהנה ומגבשת. עם ילדים קטנים אנו ממליצים על המסלול הקצר עד למצפור העגורים - מאפשר לראות היטב את העגורים מבלי להגיע לשלב השחיקה בדיווש.

sagit32
    הילדים נהנו|4 23.02.13
    הינו בפבואר לא כל הנקודות היו עם מדריך למרות כששכרנו את רכב הגולף אמרו לנו שיש נקודות עם הסבר אנו מצאנו רק אחד כזה ולא הבנו איפה יש עוד לא קיבנו הסבר בהתחלה שיש אפשרות לראות סרטון היה חסרה לי קבלת פנים או הסבר שיש סרטון לראות של 10 דקות שנחשפתי אליו במקרה אחרי שסיימנו את הסיור סה"כ המקום מקסים מגוון העופות שנחשפנו אליו היה מעניין והעשיר אותנו ואת הילדים השכרת הרכב גולף/ האופניים שבלעדיהם אי אפשר לסייר כי זה מאוד גדול מאוד יקרים לדעתי

שלוםעלישראל
    מומלץ|5 03.12.12
    באגמון החולה אתה יכול לשכור אופניים רכבים חשמליאים ועוד כל מיני אתה יכול ללכת לעגלת המסתור ושם לראות עגורי(אנחנו אפילו ראינו חתול ביצות אוליגם אתם תראו)

boazhovav
    חויה נהדרת בטבע|5 20.11.12
    נדידת הציפורים החלה, ובימים האחרונים נצפו באגמון כ- 50,000 עגורים. הסיור במקום ריתק את הילדים, שזיהו ציפורים בעזרת מגדיר ציפורים, ונהנו גם מהנסיעה בטרקטורון הגולף, וגם מהעצירות לתצפית. בעלי החיים במקום מקבלים את הבאים בשלוות נפש ראויה לציון, ומאפשרים תצפית נהדרת.

meron16
    סיבוב נהדר|4 09.10.12
    ממליץ לעבור תחילה בשמורת החולה ולראות את המיצג והסרט. הסבברים מצויינים, הסרט ממש מושקע וכולם לומדים דברים חדשים גם הילדים וגם המבוגרים. משם לנסוע לאגמון. אנחנו שכרנו אופנים משפחתיים לחמישה. כייף גדול. היינו בסוכות ראינו הרבה נוטריות! ואת ההתחלה של העגורים ושאר הציפורים שמתחילות לעבור אצלינו. מומלץ!

hesm642
    אגמון החולה נהדר !|5 16.09.12
    אפשר לבלות שם בלי גבול !

איילת
    נחמד|4 17.04.12
    הגענו בחג השני של פסח והיה די מלא. החלטנו לקחת את הסיור ב"עגלת המסתור " (עגלה ענקית המחוברת לטרקטור בליווי מדריך צמוד). הסיור היה חביב ביותר, אם כי לחלק מהילדים היה ארוך. מומלץ להצטייד במשקפת שווה.

nadavazaria
    לא תמיד יש מה לראות|2 14.04.12
    ביקרנו בתחילת אפריל. המקום יפה ונעים אבל ציפורים לא היו שם (לא יותר מעל העץ ליד הצימר בכל אופן) ולכן לדעתי אפשר לוותר אם לא באים בעונה הנכונה.

rellybaron
    לא התחברתי|2 13.04.12
    אז בואו נתעלם ממליוני האנשים שהיו שם כמה שעות לפני כניסת חג פסח שני, מהטופסולוגיה והתורים שבקבלת המיני גולף, מהתשלום המוגזם - 196 שקלים לשני מבוגרים ופעוט בן שנתיים. מההמתנה של חצי שעה (שודרגנו מהמתנה של שעה).. לא הבנתי מה ההתלהבות (ולקחנו מדריך אלקטרוני שהיה מאוד מעניין). ראינו מעט מאוד ציפורים מאוד מרחוק, נוף יפה אבל אחרי יומיים בצפון כבר לא נפלנו מהרגליים. במיוחד כי עשינו טיול טרקטורון מהמם בדישון שהיה הרבה יותר שווה.
אתר מפה מעדכן בקביעות שעות פתיחה וטווחי מחירים, אך תמיד מומלץ לבדוק מראש עם המקום.