פטריה
תמנע
נוף של הבקעה

הבהלה לנחושת

פארק תמנע הוא האח הישראלי של הפארקים הגדולים במדבריות אמריקה. הוא אמנם קטן יותר, אבל יש בו תצורות נוף ייחודיות לעולם כולו. החלק הדרומי של ישראל יושב בקצה אזור מרתק מבחינה גיאולוגית. זהו אחד משבעה מחשופים של סלע יסוד שמפוזרים בעולם ונקראים מסיבים. פירוש הדבר שהמבקרים במסיב דורכים על הסלע הראשוני ביותר שממנו מורכב קרום כדור הארץ. בשוליים של המסיב הערבי-נובי, שם נמצא פארק תמנע, מתערבבים סלעי גרניט אדומים וסלעים המורכבים מאבן חול מגוונת בסלעי גיר צהבהבים, ויחד הם יוצרים את המשהו המיוחד לפארק תמנע.

אבל זה לא הכל. בשער הכניסה לפארק מצטיידים תמורת תשלום באיזי גייד, שהוא מדריך תיירים אלקטרוני. לאורך הדרכים ברחבי הפארק מפוזרות תחנות ממוספרות, ואתם פשוט עוצרים לידן ומקבלים הסבר מוקלט מהמכשיר. יש כאן מיכרות נחושת עתיקים וקניונים צבעוניים, כל מיני צורות שיצר הטבע באבן החול וציורי קיר קדומים, מסלולי הליכה ומקדשים וגם אגם מלאכותי קטן. בקיצור, לונה–פארק שלם של טבע ושל היסטוריה.

לפני ששת אלפים שנה כרו כאן נחושת, ועד שיתגלה אתר קדום מזה תמשיך תמנע להיות אתר הכרייה הקדום בעולם. כאן עשה המין האנושי צעד ענק, כשעבר מייצור כלי אבן לייצור כלי מתכת. מכאן ועד פיתוח האטום הדרך כבר היתה קצרה. את הסימנים והשרידים שהשאירו אחריהם הכורים הקדמונים אפשר לראות במהלך הסיור בפארק.
בקיץ חם כאן כמו בגיהנום וזו חוויה מפוקפקת, אבל בשאר עונות השנה יפה ונעים כל–כך ליד האגם הקטן שפשוט חבל לוותר. סביב האגם, שהגישה אליו והתנועה סביבו נגישים לנכים, יש סככות צל, שולחנות פיקניק, ואוהל בדואי. הרחצה באגם אסורה, ותאמינו לנו - גם מאוד לא מומלצת. אבל אפשר לשוט בסירות הפדאלים או למלא חול צבעוני בבקבוק.

בתחנת המידע בכניסה לפארק אפשר לקבל מידע על מסלולי הליכה ברמות קושי שונות לכל המשפחה ולמיטיבי לכת. מאמצע יוני ועד דצמבר פארק תמנע נפתח לסיורי לילה.
חניון לילה פארק תימנע

daphnaol
    מקום מדהים ומיוחד|5 10.03.15
    היינו לפני כחודש, מזג אוויר היה מושלם (בקיץ חם מאד...) הנופים ייחודיים ועוצרי נשימה, מסלולים רבים בדרגות קושי שונות. הילדים התלהבו מטיפוס על סולמות באזור הקשתות, אפילו האוכל ב"אגם" היה טוב

reutadmon
    מאוד יפה, מחיר שערורייתי|5 28.01.15
    הפארק מעניין מאוד. טיילנו עם הילדים באחד השבילים ברמת קושי בינונית ביום חורף חמים. היה מסלול מגוון עם נוף מדהים, ואפילו נשאר גב מים אחד קטן בדרך. אחרי המסלול עצרנו להתרענן ליד האגם המוזר והלא קשור בכלל לנוף. מאוד מאוד מקומם שמשפחה עם שני ילדים צריכה לשלם כמאה ושמונים שקלים בכניסה. אוצר טבע של כלל הציבור לא יכול להיות חסום למבקרים בצורה כזאת. ובמיוחד שאין שום תמורה הולמת בתחזוקת המקום - המסעדה עבשה ואפופת ריחות טיגון, לא מקבלים חוברת אינפורמטיבית בשום מקום, על מה ולמה? אי אפשר לדרג מקום כזה בפחות מחמישה כוכבים, אבל הציון לקק"ל - נכשל.

nachsht
    מעניין ומגוון|4 16.12.12
    היינו בחורף ביום, הגענו לפני הצהריים ולא הספקנו הכל. קצת יקר לטעמנו אבל מאד מעניין, יפה ומגוון, גם המסעדה משתלבת באופן חיובי בחוויה, ניתן בקלות לבלות שם יום שלם עם הילדים.

boazhovav
    חוויה באויר|5 09.10.12
    נסענו לפארק תמנע לכבוד פסטיבל תמנע באויר, בו הופרחו 17 בלונים פורחים לאוויר הפארק בשעות הבוקר המוקדמות. הגענו ערב קודם, ונהנינו מאתר קמפינג מסודר עם שרותים, מקלחות ותאורה. במקום יש גם מסעדה שמציעה "ארוחות ניגובים" במחירים סבירים. לאחר השקיעה יצאנו לסיור לילי בין אתרי הפארק שמוארים בתאורה מחמיאה ושווים צילום בחשיפה ארוכה, ועל הבוקר יצאנו לעמודי שלמה לצפיה בכדורים הפורחים. יפה ומהנה.

ocp
    טיול חורפי נפלא|4 29.07.10
    הכי כיף להגיע לתמנע בחורף מהקור במרכז ולטייל במזג אוויר נעים. מספק יום מעניין ומגוון כאשר שוהים באילת וכבר נמאס מהארקציות הממוסחרות לעייפה. אם מגיעים בקיץ אפשר לטייל בתמנע רק אחרי הצהרים, אבל אז קשה להספיק טיולים של ממש מעבר לטיול הרכוב.

olazovski
    אתר יפה במחיר גבוה|4 16.04.09
    בתמנע מצאנו אתר קמפינג נעים ומסודר, שירות ללא דופי של הפקחים, ניקיון וסדר. מה שלא אהבנו זה את המחיר- 317 ש"ח עלות כניסה ולינה (שני מבוגרים וילד)וסיור באתר שלא ביקשנו וגם לא עשינו. מומלץ- הקניון הורוד, (טיול של שעתים) והקשתות. לא בדקנו את המסעדה. ייתרון גדול: מרחק קצר מאילת לצרכי הצטיידות.

gallevy
    היה משעמם|3 20.10.08
    אנו משפחה עם שני ילדים קטנים (שנתיים וארבע) הגענו בסביבות השעה 10:00 בבוקר (אמצע אוקטובר). היה די משעמם, הסירות פדלים זה פאסה (בירקון הסירות הרבה יותר מעניינות). בקיצור יכול להיות מעניין בשעות הערב אבל אנחנו יצאנו אחרי כשעה וחצי. נחזור שוב כשהילדים יגדלו...

gitit66
    סיור לילה|2 19.10.08
    לפני כשנתיים ערכנו סיור לילה נהנו והתרשמנו עמוקות. נסינו לחזור על ההצלחה אך התאכזבנו קשות: הסיור היה רדוד ביותר ללא ביקור ממשי בקשתות ו/או מקום דומה. במקום זאת קיבלנו הסבר ארוך ומאלף על ההיסטוריה והגאולוגיה (שלא ממש עניין את הילדים וגם אותנו המבוגרים). לאחר מכן ביצעו סיור בזק בעמודי שלומה המוארים, ולאחר מכן נתנו לנו המון זמן לבזבז מול האגם במילוי בקבוקי חול. ביצענו בירור מול קבוצות אחרות והסתבר שהם באמת טילנו ונהנו מכל החוויות , אנחנו פשוט אכלנו אותה... לסיכום: הפוטנציאל של המקום מדהים , צריך מזל בסיור לילה.

ארגמנית
    בילוי איכותי, חוויה ממשית|5 30.08.07
    הפארק מדהים ביופיו, בעיקר בשעות אחה"צ-לילה. הסיור בכל הנקודות המרכזיות לעת ערב מרשים מאוד עם התאורה המושקעת וההסברים היפים. הצלחנו ליהנות בענק למרות החום הכבד.

drayom
    חוויה מצוינת|5 13.01.07
    הביקור במקום הנו חוויה מצויינת, האתר מושקע ומאורגן בצורה מייטבית, סרט באולם המסתובב מוסיף מימד נחמד מאוד לביקור, כן ירבו אתרים מסודרים ומאורגנים כמו זה.
עוד אטרקציות מומלצות
גן לאומי עבדתגן לאומי עבדת מומלץ מפה9.5החורבות המשוחזרות של העיר הנבאטית העתיקה עבדת מתעוררות לחיים בכל ביקור. עבדת, אחת משש הערים הנבאטיות שהיו בנגב, ומהחשובות שבהן, הוקמה כתחנה לשיירות מסחר שהגיעו מפטרה בדרכן לחוף עזה. שיירות אלו נעו בנתיבים קבועים הנקראים יחד דרך הבשמים הנבאטית. השלוחה, עליה יושבת תחנת הדרכים שהפכה לעיר, מוקפת שרידי חקלאות מדברית שבה התמחו הנבטים כבר עם הגעתם לארץ כאוכלוסייה נוודית. העיר סופחה לאימפריה הרומית ושיגשגה בתקופה הביזנטית כפי שמעידים מבנים מרשימים, כנסיות רבות ומפעלי יין ושמן שנמצאים על השלוחה ועל מדרונה. בעזרת עושרם הרב, הביאו הנבטים את מיטב הבנאים והאדריכלים של התקופה והקימו מבנים גדושי קימורים וקשתות. המבנים השתמרו, חלקם בשלמותם, עד היום. בחלק העליון של העיר ניצב האקרופוליס שהיה המרכז המנהלי והפולחני של העיר. לצד שרידי מצודות ומקדשים אפשר להשקיף על האיזור בתצפית יפהפיה. במקום נחשפו מערות חצובות רבות, חלקן שמשו לקבורה ואחת מהן תפקדה כיקב לאיכסון היין שהופק בגתות העיר. היקב מזמין כניסה עם פנס לחדריו. ליד מרכז המבקרים, בתחתית ההר נמצא בית מרחץ רומי שמטרתו היתה לנקות ולפנק את גופם של הסוחרים המקרא עוד

המכתש הגדולהמכתש הגדול מומלץ מפה9.3המכתש הגדול המכונה גם מכתש חתירה, מזרחית לירוחם, הוא אחד מסדרת מכתשים באזור הר הנגב. המכתש מציג לבאים בשעריו, חלון גיאולגי מרתק לתופעת הטבע עצומת הממדים, המספרת ללא מילים על היסטוריה גיאולוגית וביולוגית מקומית בת אלפי שנים. המכתש הגדול סגור במצוקים ורק פירצה שיצר נחל חתירה באגפו הדרומי-מזרחי, מאפשרת את ניקוזו אל בקעת נחל צין. בקירות המכתש נחשפות אבני חול צבעוניות מתקופת הקרטיקון התחתון, מלפני מאה מיליון שנים. במרכז המכתש, בהר מטמור, נחשפות רבדות סלע כהות של סלעי גיר קשים מתקופת היורה, מלפני כמאה וחמישים מיליון שנים. בקרקעית המכתש, בסלעים מתקופת היורה, אפשר לראות מאובנים רבים של בעלי-חיים ימיים ובהם מאובנים של חבצלות ים. כביש 225 חוצה את המכתש ומוביל לנקודת התצפית בהר אבנון. מומלץ לסייר באתר העצים המאובנים ובאתר החולות הצבעוניים, הנמצא בסמוך לחניון האקליפטוסים. החניון מתאים גם ללינת לילה, לפני או אחרי טיול באזור.קרא עוד