הדרך לחרבת לויה
רצפת הפסיפס
מערה
פריחה

חורבה קדומה בראש גבעה בדרום השפלה, כ-3.5 ק"מ מצפון למושב אמציה. על-פי מימצא החרסים היה המקום מיושב בתקופת הברזל ומאז התקופה ההלניסטית ועד התקופה הממלוכית. אפשר לראות באתר שרידים של בתי בד, בורות מים, כנסייה עם רצפת פסיפס מעוטרת ועוד.
האתר נמצא בשטח אש פעיל של צה"ל ולכן הביקור במקום אפשרי

רק בשבתות וחגים. בשאר ימי השבוע חובה להתקשר לתאם הגעה למקום עם פיקוד דרום במספר 08-9902927/6.
איך מגיעים: מצומת לכיש פונים לכביש 3415 ונוסעים לכיוון דרום מזרח. נוסעים בכביש 9.7 ק"מ, וכשרואים אסם מימין לכביש ופונים שמאלה, צפונה, אל דרך כבושה. במהרה הופכת הדרך לכביש משובש ואחרי 2.8 ק"מ מהפנייה, בחיבור עם דרך כבושה ליד בטונדה שמורה על שטח אש, פונים ימינה. ממשיכים עוד 800 מ' עד צומת T בחיבור עם דרך עפר מסומנת באדום. פונים שמאלה, צפונה, ונוסעים 900 מ' עד מפגש שבילים. למרגלות החורבה, ליד שלט "ציר צביקה" פונים שמאלה וכעבור 450 מ' מגיעים לחורבה. עם רכב שטח ניתן להגיע בדרך קצרה יותר הישר לדרך המסומנת באדום ועוברת במקביל לכביש 358.

shamirt
    בתולי|5 13.04.12
    קשה להגיע, תעקבו אחר ההוראות: כביש 3514 כאשר רואים כיכר מולך, בצד ימין,על הגבעה, אסם גדול בודד פונים שמאלה לכביש משובש. נוסעים בכביש עד שנתקלים בבטונדה עליה רשום "שטח אש לפניך" בבטונדה פונים ימינה עד לצומת T. בצומת T פונים שמאלה. פניה ראשונה שמאלה יש שלט "ציר צביקה". פונים שמאלה עד לראש הגבעה. חונים, מולנו תל לכיש מאחורה דרום הר חברון. "שדות שפוכים מאופק ועד תום" שלל פרחים: פרג, פעמונית זיפנית ועוד(עכשיו, באביב). שרידי כנסיה עם פסיפס מדהים, מערת קבורה (כנראה יהודית מתקופת בר כוכבא, קולומבריום ועדויות רבות לתרבות החקלאית שהייתה במקום. מקום לא מוכר, בתולי. כואב לי לחלוק המידע, נקווה שישמר כך!

yoavbp
    ארכיאולוגים לרגע|5 27.11.10
    אין לתאר את ההרגשה שברגע חשיפת הפסיפס המדהים -ילדים ומבוגרים כאחד הרגשנו ארכיאולוגים לרגע שמוציאים לאויר העולם בפעם הראשונה פיסת היסטוריה שהייתה מונחת לה אלפי שנים במעמקי האדמה. קשה להגיע למקום (יש להקפיד אחר ההסבר המופיע באתר), הדרך משובשת ויש להיזהר בנסיעה עם רכב רגיל אבל ההרפתקה הייתה שווה הכל ! לגבי המערות לא הסתובבנו באתר היות וחלקים ניכרים היו מגודרים ועליהם היו שלטי אזהרה של רשות העתיקות אז העדפנו להסתפק בפסיפס. השארתי לכם במקום מטאטא חדש, שימרו עליו :) ובסוף הביקור- אנא כסו את הפסיפס בחול.

עמיתמג
    אחלה מקום, מקסים בעונה זו.|5 07.03.10
    היינו אתמול, והיה מקסים! לצערינו, במרחק של כק"מ מהגבעה הדרך הפכה בלתי עבירה עקב שלולית ענק בוצית במיוחד שהייתה בלתי עבירה לרכב רגיל, מה שהאריך את הטיול ודרש יותר מאמץ פיזי, לא נורא. המקום עצמו מקסים, עם מס' מערות חביבות, רצפת פסיפס מקסימה, שקצת קשה לאתרה: כשתגיעו לאתר, המשיכו באותו הכיוון ממנו הגעתם הלאה, לצידה השני של הגבעה, הליכה של 5-10 דקות ואתם שם. שלל שברי מטאטאים מחכים לפעולתכם. בסמוך מרבדי פריחה של תרמוסים, ואחלה נוף.

goodlife
    רצפת פסיפס מדהימה בגודלה|5 25.12.09
    ביקור חוזר 24.12.09 - מ ד ה י ם !!! יש צי מטאטאים המחכים במקום שתשקיעו , תנקו ותהנו. הוספנו תמונות להגברת המוטיבציה... 1.3.08 חירבת דה לויה - 1.5 ק"מ מזרחית לאמציה נוסעים צפונה על דרך הפטרולים. פונים שמאלה לציר צביקה ומטפסים לראש הגבעה. במקום כמה מערות - בית בד ואחסון. 200 מטר מערבה מראש הגבעה ליד חניה קטנה יש שרידי רצפת פסיפס עתיקה. לא לשכוח להביא מטאטא לחשוף אותה ולכסות שוב. בעונה זו מסביב פריחה מטמטמת של כלניות, אירוסים, חצבים ותורמוסים. מ ד ה י ם !!!!

טליאבי
    מקסים!!!|5 16.03.08
    פריחה מדהימה. פסיפס נהדר. מערת פעמון יפה. חוויה אמיתית לכל המשפחה.

batami
    ישוב ביזנטי|5 06.03.08
    שנבנה על חורבות ישוב שחרב מתקופת ית שני. בישוב כנסיה ובה אחד הפסיפסים היפים בארץ. יש לשמור על הפסיפס ולכסות אותו לפני עזיבת המקום.
אתר מפה מעדכן בקביעות שעות פתיחה וטווחי מחירים, אך תמיד מומלץ לבדוק מראש עם המקום.
עוד אטרקציות מומלצות
גן לאומי בית גובריןגן לאומי בית גוברין מומלץ מפה9.7הגן הלאומי בית גוברין כולל את שרידי הערים הקדומות מראשה ובית גוברין. בתל מראשה, העיר ההלניסטית שהתנהלה כאן לפני למעלה מאלפיים שנה, נחשף ריכוז מרשים של אתרים קדומים וכ-3,000 מערות שנחצבו במומחיות רבה. אחת המערות המעניינות היא מערת הקולומבריום, ששימשה כנראה בית גידול ליונים. מלבדה כדאי לראות את ציורי הקיר במערות הקבורה הצידוניות ולהכנס אל מערת הפעמון, שככל המערות שימשה כמחצבה. השביל המוביל אל המערה ונקודות התצפית לידה, וכמו כן חניון פיקניק, נגישים לנכים. אתרים נוספים שכדאי להזכיר הם מערת אנז"ק, מערכת תת קרקעית של בורות מים ששימשה את תושבי העיר ומערת בית הבד, אחת מחמישים ושלושה שהתגלו על התל ומעידים על תעשייה גדולה של שמן זית. באחת המערות הצידוניות מופיעה כתובת שצובטת בלב כל רומנטיקן: "לא נשאר עוד משהו שאוכל לעשות למענך ולעשות דבר שיענג אותך. שוכבת אני עם אחר, אך אותך אני אוהבת, היקר לי מכל".קרא עוד