מערת חריטון

לוחות הברית בכניסה למערה
ההליכה לאורך המצוק

הגדולה מסוגה

הגישה אל מערת חריטון, מערת ההמסה הארוכה בישראל, היא מהיישוב תקוע בספר המדבר. בתוך היישוב נוסעים דרך חוות הסוסים ועד לשרידים הביזנטיים של מנזר חריטון על גדת נחל תקוע, שם משאירים את הרכב. מאיזור המנזר הולכים כ-10 דקות בשביל שחור שהופך שבשלב מסוים לסימון שקוף העובר לאורך המצוק ומגיע עד הכניסה למערה. שימו לב: הסימון השחור שמתחילים איתו יורד אחרי שנוטשים אותו לתוך הנחל. ניתן לזהות את פתח המערה ע"י זוג סלעים מלבניים גדולים המכונים בפי המטיילים "לוחות הברית". חללי המערה נוצרו כתוצאה מחלחול מי שטפונות בתוך קרקע המדבר עד שנתקלו בשכבת סלע אטימה שלא איפשרה למים להמשיך ולחלחל. שם פילסו המים, וממשיכים לפלס עד היום, את דרכם החוצה בצורה אופקית שיצרה מערה ארוכה ומפותלת. אורכה מהפתח עד לקצה 450 מטרים ואורכה הכללי, על סעיפיה ומפלסיה השונים (שלושה במספר), מגיע לכ-4.5 ק"מ.
המערה מסובכת להתמצאות ולכן עדיף להיכנס עם מישהו שמכיר אותה, רצוי מדריך מוסמך. יש הרבה קטעי זחילה ושכיבה מאתגרים, ולעיתים נדרשת מעט אקרובטיקה כדי לעבור. חובה להצטייד בפנסים ורצוי להביא בגדים ארוכים כדי להגן במשהו על הברכיים והמרפקים. המערה לא מתאימה לאנשים רחבים מאוד או לא גמישים.

yoavbp
    חוויה אדירה |5 23.10.16
    במהלך חוה"מ סוכות הצטרפנו לטיול מודרך של בית ספר שדה כפר עציון למערת חריטון בעלות סמלית. אני מודה שלא ציפיתי שיהיה כל כך מאתגר. במשך למעלה משעה זחלנו, עלינו וירדנו בסולמות, עברנו מחלל לחלל ופשוט נהנינו מכל רגע. ביקרנו כבר בחורבת מידרס ובעוד הרבה מערות ומחילות אבל בכזו מערה עוד לא היינו. יצאנו מלוכלכים ומאובקים אבל עם חיוך גדול על הפנים. חשוב לציין כי אין לסייר במערה ללא מדריך (אני ממליץ להתעדכן מול בית ספר שדה כפר עציון בטיולים שהם מוציאים). כמו כן הביקור איננו מתאים לילדים קטנים (מתחת לגיל 6-7) , לא לקלסטרופוביים ולא לאנשים רחבי מימדים במיוחד. מי שייכנס- יזכה בחוויה מרתקת ומאתגרת.

almoga
    אחת המערות היפות בארץ|5 02.04.10
    הזדמנות יפה לבקר במערה נקיה ומרשימה בגודלה ויופיה.

briza
    חוויה עוצמתית|5 30.07.09
    כאחד שזחל כמעט בכל מערה אפשרית בארץ, זו מספקת את החוויה הגדולה מכולן. לא רק בגלל אורכה וריבוי ההסתעפויות, אלא בעיקר בגלל האולמות והמנהרות השונות ומשונות שזוחלים בהן, מפוסלות ביד אמן ע"י המים שזרמו פעם כאן (היום המערה יבשה לחלוטין). בטחונית יש להגיע בקבוצה ועם נשק (שני נערים מתקוע נרצחו כאן ב2001). אל המדריכה שלנו, מיקה, שהובילה אותנו בביטחה פנימה ובעיקר החוצה, הגענו דרך המרכז לחקר מערות, מלח"ם 050-4832871.

linhard
    מערה יפיפיה|5 04.07.09
    מסלול מדהים. המערה היפה בארץ. עשיתי אותה לפני שנים רבות. נכנסנו עם חבל אותו קשרנו בהתחלה ואיתו הלכנו קדימה. יש להודיע לפקח לפני הכניסה למערה ולהודיע ביציאה ממנה.