נמל ג'יסר א-זרקא. צילום: עדי אלון
סלט דו פרק
דו-פרק חופי
טיון בשרני

אמות המים הקדומות של קיסריה שרדו יפה 2000 שנות חול, ים ופגעי אדם. הן עומדות כיום לאורך החוף בין קיסריה לג'יסר א-זרקא כמצבה לזכר מפעל המים העצום והעיר העצומה עוד יותר שהיתה כאן בתקופה הרומית. מלבד לימוד היסטוריה ואולי גם הנדסה, טיול על החוף, לצד אמות המים, הוא הזדמנות טובה גם להכיר צמחי חולות שבאופן מפתיע טובים למאכל. תמצאו כאן צמחים ייחודיים המותאמים לסביבת מחיה שבה מליחות מי הים נמהלת במי הנחלים. בימי הקיץ, עדיף בבוקר מוקדם או לפנות ערב - כשהשמש כבר אינה קופחת, תוכלו ללקט אותם ולעשות מהם סלט בבית.

סוג: רגל, שביל ישראל, טיולי מים
מקום: קיסריה
אורך המסלול (ק"מ): 3.5 ק"מ
איך מגיעים
מכביש החוף פונים במחלף קיסריה לכיוון קיסריה. אחרי הכניסה לעיר נוסעים על פי השילוט לחוף הרחצה, לכיוון אמת המים 1 . כאן מתחיל המסלול. כדי להגיע לנקודת הסיום נוסעים לפי השילוט אל כביש 4 ופונים בו שמאלה (צפונה). ממשיכים עד הפנייה לג'יסר א-זרקא ולבית חנניה. פונים שמאלה (מערבה) לכביש 6531 וממשיכים ישר. עוברים במעבר צר תחת כביש מס' 2 ונכנסים לג'יסר א-זרקא. חוצים את היישוב בנסיעה מערבה וממשיכים ישר, עד שמגיעים ל"טיילת ג'יסר" 4 . כאן מסתיים המסלול וכאן משאירים את רכב האיסוף.
אמות המים של קיסריה
מהחניה 1 הולכים צפונה עם סימון שביל ישראל. המסלול מלווה בשרידי קשתות של אמת המים הגבוהה, שהובילה מים ממעיינות שוני, שנקראו אז שומי, ונמצאים ליד מבצר שוני באזור בנימינה. האמה נבנתה בימי הורדוס (במאה ה-1 לפנה"ס), והיתה חלק ממערכת אספקת המים של קיסריה בתקופה הרומית. במקביל לאמת המים הגבוה אפשר להבחין באמת מים נמוכה יותר, אשר הובילה מים מנחל תנינים. מסלול הטיול פתוח ורחב, ואפשר ללכת לאורך האמה או קרוב לים. אם מתקרבים לים ההליכה נוחה יותר, אך אם צועדים קרוב לשביל המסומן ולאמת המים מבחינים בצמחים רבים יותר.
איך מגיעים
אמות המים של קיסריה
דו-פרק חופי
לצד הדרך גדלים צמחים שעמידים בפני רסס מי הים, ובהם דו-פרק חופי. זהו עשב חד-שנתי, שרוע ובשרני. רוב עליו, שעשירים בויטמין C, מחולקים לאונות, אך העלים העליונים שלמים. פרחיו זעירים וסגלגלים, והם פורחים ממרס עד אוקטובר. עלי הכותרת מסודרים בצורת צלב, כיאה למין השייך למשפחת המצליבים. הפרי מורכב משני פרקים היוצרים צורה של חרב. בכל פרק מתפתח זרע אחד, התחתון נופל על הקרקע ונובט קרוב לצמח האם, והעליון מגיע רחוק ויכול לשרוד את מי הים. הצמח נקרא בערבית רשאד אל בחר, משמע חרדל הים, וטעמו אכן מריר כמו חרדל. עליו וענפיו יכולים לשמש כמרכיביו של סלט ירוק, פרחיו ופירותיו הזעירים טובים גם הם למאכל. זמן הליקוט של הצמח נמשך מהאביב ועד הסתיו.
כפר הדייגים ג'יסר א-זרקא
בדרך, עוד לפני שפך הנחל, מגיעים למעגן הקטן 2 של כפר הדייגים גי'סר א-זרקא. כאן אפשר להתבונן בדייגים המתכוננים לדיג. אחרי המעגן מתרוממת גבעה, ולאחריה נפרס שפך נחל תנינים, ולצידו תל קטן, הוא תל תנינים 3 . בתל התגלו שרידי יישוב מן התקופה ההלניסטית, הרומית והביזנטית. מן התל יורדים אל שפך הנחל. צמוד לאפיק הנחל, קבור בחלקו בחול, נראה גשר הקשתות העותמאני שנבנה בעת ביקורו של הקיסר וילהלם השני ב-1898. גשר זה איפשר לקיסר, ולאשתו אוגוסטה ויקטוריה, לעבור את האפיק בקלות במסעם לאורך החוף, אך מלבד זאת גם העניק את השם לכפר שהוקם עשרות שנים אחר כך. שם הכפר "גשר נחל תנינים" – ג'יסר (ואדי) א-זרקא.
בן טיון בשרני
כאן גדלים צמחי מים, ובהם בן טיון בשרני: בן-שיח המגיע לגובה של 60-30 סנטימטרים. עליו בשרניים, ארוכים וצרים, והם צומחים בצפיפות לאורכם של הענפים. גם הם, כמו דו-פרק חופי, מכילים כמות גדולה של ויטמין C. ניתן ללקט את העלים כל השנה ולאכול אותם מבושלים או כבושים. הפרחים צהובים, ופורחים בין מאי לאוקטובר.
סיום
בשפך נחל תנינים, למרגלות התל, פונים על פי סימון שביל ישראל מזרחה, הולכים לאורך הנחל ומגיעים עד טיילת ג'יסר 4 .
תמונות: אסף רונן

goodlife
    אזור קסום ופחות מוכר|5 11.01.15
    אבל מאוד שווה לטיול. נמל הדייגים של גאסר עוד יעבור שדרוג ופיתוח וכולנו מקווים שהכפר יתעורר ויהפוך לפנינת תיירות. בינתיים אפשר להנות קצת לפני שיגיע השינוי...אפשר גם לעשות את הטיול עם רכב 4*4.

reutadmon
    יום נהדר!|5 16.10.14
    הלכנו במסלול המתואר באיטיות מופלגת ותוך כדי טבילות בים. הילדים מצאו סרטנים בין הסלעים, וכמעט את כל המסלול הלכנו יחפים על החוף. עצרנו בחוף של ג'יסר לארוחת דגים אצל סאלח (שסוגר בימים אלה לקראת החורף אך יפתח שוב בפסח - טל' 0546101694) שהיתה טעימה ונעימה. השארנו מכונית בכניסה לשמורת נחל התנינים, אז המשכנו מג'יסר לאורך הנחל בשביל מטופח ומלא צמחיה. מזג האויר מושלם בימים אלה. בילינו ככה את כל היום. היה תענוג.

שמורת חרוצים - בני ציוןשמורת חרוצים - בני ציון מומלץ מפה9***עקב סחף קרקעות בחורף 2015, החל בשמורה תהליך שיקום שיימשך כשנתיים. אחד השבילים בשמורה עדיין פעיל והוא פתוח לקהל הרחב בימים שישי ושבת.*** השטחים הפתוחים של ישראל מעולם לא נראו סגורים ומאוימים יותר. מי שלא ביקר בשרון בעשור האחרון יופתע לגלות שהנוף הטיפוסי של ארץ הפרדסים — גבעות ועוד גבעות מעובדות באין ספור צורות גיאומטריות, צבועות בכל הגוונים האפשריים של ירוק וחום, וביניהן תפזורת עצי ברוש ותערובת הדרים — שינה את פניו לרצף בתים חדשים וצפופים, מחסנים אפורים ומרכזי קניות. שמורת הטבע חרוצים, כקילומטר דרומית–מערבית ליישוב חרוצים, בדיוק במדרון הצונח אל העמק שבו השתרעו פעם ביצות פולג, היא אי קטן ומגודר של טבע קדום ונעלם. שטחה של השמורה 200 דונם וייחודה במגוון סוגי קרקעות, שבהן גדלים מיני צמחים נדירים הנמצאים בסכנת הכחדה. עם ראשית פריחת החורף מתכסה השמורה מרבד צבעוני של כלניות אדומות, סתוונית היורה, אירוס השרון (הקטן מאחיו אירוס הארגמן, שאותו ניתן למצוא בשמורת הטבע הסמוכה למכון וינגייט), מיני לוטם, קידה שעירה וצבעוני השרון. גם מגוון עצים יש פה, שהבולט שבהם הוא אלון התבור, שריד ליער העשיר קרא עוד