שביל ירושלים 4 - ממשכן הכנסת לעין חנדק

8.2

יומו הרביעי של שביל ירושלים משלים סיבוב מרתק בעיר הקודש. היום מתחיל בקרית הלאום וגבעת רם, המורמות מעם, ומשם יוצא השביל אט אט מהעיר לעבר אזורה הכפרי והרומנטי של ירושלים. הטיול עובר בין הכרמים - שכונת בית הכרם ועין כרם - בדרך למעיינות חנדק וסטף. בסופו חוזרים חזרה לשביל האם, שביל ישראל, כדי להמשיך במסע אל תוך קרביה של ארץ ישראל

מקום: ירושלים, משכן הכנסת
אורך המסלול (ק"מ): כ-12
קרית הלאום
מול שער הכניסה למשכן הכנסת 1 יש משמאל גרם מדרגות ההולך אל פארק וואהל, הידוע יותר בכינוי גן הוורדים. כאן מתקיימת כל הפגנה רצינית וכל שביתת רעב במחאה על מצב האומה. אפשר לראות מכאן את המיבנה המרשים של בית המשפט העליון, הנמצא מצפון. משמאל - משרד ראש הממשלה. ההר הזה, המכונה קרית הלאום, הוא הייצוג האולטימטיבי של שלוש הרשויות: הרשות המחוקקת (הכנסת) הגבוהה מעט, טופוגרפית לפחות, מהמקום המייצג את הרשות המבצעת - משרד ראש הממשלה. מעט גבוה מעליהם, אם כי לא די מורגש, סמל הרשות השופטת - בית המשפט העליון. מדרום לגן הוורדים יש עוד גן קטן - גן המנורה, סמלה של הכנסת.
גבעת רם
מגן המנורה פונים ימינה לרחוב רוטשילד, ובצומת הקרוב פונים שמאלה לרחוב קפלן. ממנו מגיעים לעוד צומת גדול. ממול - רחבת הכניסה למוזיאון ישראל ולמוזיאון ארצות המקרא. בצומת פונים ימינה לדרך רופין והולכים בשולי הכביש. עוברים על פני הבניינים הארוכים של משרד האוצר ומשרד הפנים. מעליהם, הבניין הלבן הנראה כמו ספינת משחית גדולה הוא בניין בנק ישראל, מבודד מעט מהאחרים. בצומת הקרוב, סמוך למשרד ראש הממשלה, נפרדים ממנעמי השלטון ופונים שמאלה לדרך בלפור. משמאל לכביש - קמפוס גבעת רם של האוניברסיטה העברית. הקמפוס הוקם במהלך שנות ה- 1950 וה-1960, לאחר שהקמפוס הוותיק של האוניברסיטה, בהר הצופים, נכבש על ידי הירדנים במלחמת 1948. עוקפים עם דרך בלפור את החלק הצפוני של הקמפוס (משמאל אודיטוריום וויז והספרייה המרכזית של האוניברסיטה), וסמוך לתיכון האקדמיה למוזיקה פונים ימינה.
קרית הלאום
גבעת רם
שכונת בית הכרם
עוברים את שדרות מנחם בגין, כביש הטבעת של ירושלים, לפני גשר להולכי רגל, הנראה מימין. ממשיכים בשביל לכיוון הכביש הסואן שממול, חוצים דרך ועולים על הגשר 2 הנמתח אל רחוב הגיא שמעברו השני. עכשיו אנחנו בשכונת בית הכרם. חולפים על פני גן משחקים, עוברים ליד מלון רייך, חוצים את רחוב החלוץ, ממשיכים בשדרות אריאל ומגיעים אל כיכר דניה, המרכז המסחרי של השכונה הירוקה הזאת. בכיכר דניה פונים שמאלה 3 במעלה שדרות הרצל. אחרי כקילומטר מגיעים לצומת מרכזי שאליו מתנקזת התנועה הנכנסת לירושלים דרך גינות סחרוב: מימין מרכז יד שרה, משמאל בית החולים שערי צדק ישר, מימין לכביש, בית הקברות הצבאי הר הרצל 4 .
בית הקברות אינו חלק מהשביל, אבל מומלץ לסטות אליו. בכניסה יש לעיתים דפי הסבר המלווים את המשוטט בין חלקות הקבורה השונות. ממשיכים בשדרות הרצל עד צומת גדול ומרומזר. משמאל - שכונת בית וגן; מעבר לצומת - תחנת המוצא המתוכננת של הרכבת הקלה. מימין - רחוב הזיכרון, המוביל אל הר הזיכרון, שבמרכזו מוסדות יד ושם. יורדים כ-100 מ' ברחוב הזיכרון ופונים שמאלה לשביל מסומן כחול. השביל, שמגמתו היא הכפר עין כרם שלמטה, יורד דרך רחבת הנצחה צנועה לזכרו של מציל היהודים השבדי ראול ולנברג, וממשיך לרדת בצמוד לאפיק הנחל. מעט מדרום לכאן אפשר לראות אתר הנצחה נוסף, חורשת האומות שמו. המשך הסימון מוביל במורד נחל עין כרם אל סימטת שביל הצוקים בעין כרם. הבתים מימין לשביל, מעט מעליו, הם של מרכז ציפורי - אתר נופש וסמינרים בלב יער ירושלים.
עין כרם
עכשיו נכנסים שוב למרחב העירוני, וכמו שכבר הבחנתם, במרחב העירוני הסימון לא תמיד נראה, לא תמיד קיים, עדיף להיצמד לשמות הרחובות. ממשיכים אפוא בשביל הצוקים עד למיפגש עם רחוב חומת הצלפים. רחוב צר, ציורי, המתעקל אל מאחורי מיתחם כנסיית יוחנן המטביל. זהו האתר הנוצרי המרכזי בעין כרם. המסורת הנוצרית גורסת כי כאן נולד יוחנן המטביל, מבשר הנצרות שזיהה, בין האנשים שהטביל בירדן, את ישו כמשיח. רחוב חומת הצלפים אכן מוביל אל הכביש הראשי החוצה את השכונה, רחוב עין כרם 5 , שהוא גם כביש 386. חוצים את הכביש ליד מגרש החניה, וממשיכים ישר ברחוב המעיין. אחרי עוד כ-150 מ' מגיעים לרחבת מעיין מרים. המעיין נובע מניקבה למרגלות המסגד הישן של הכפר, וכמו בכל כפר ערבי, הוא היה במשך שנים מרכז חיי היישוב. לפי המסורת הנוצרית, נפגשו כאן שתי נשים הרות - אלישבע אימו של יוחנן המטביל, ומרים אימו של ישו. המיפגש בין הבנים שנולדו שינה את פני העולם. מי המעיין צלולים, צליינים אוהבים לשתות מהם. גם אתם יכולים.
כנסיית הביקור ומנזר האחיות ציון
כ-100 מ' אחרי המעיין פונים ימינה 6 אל דרך סלולה מסומנת כחול המובילה לעבר כנסיית הביקור. הכנסייה הזאת נבנתה בשנות ה-1950, על יסודות כנסייה צלבנית קדומה. שביל ירושלים אינו נכנס אל הכנסייה, אלא ממשיך בדרך עד סופה ואז פונה ימינה אל שביל ההולך בשטח מיוער. מימין רואים את המיתחם הציורי של מנזר האחיות ציון. המנזר הוקם באמצע המאה ה-19 על ידי יהודי מומר צרפתי, אלפונס רטיסבון, שייעד אותו להיות בית מחסה לילדים נוצרים שהגיעו מלבנון. קברו של רטיסבון נמצא בלב הגן של המנזר, ויש בו גם אכסניה נחמדה, פשוטה ונקייה, שנעים מאוד להתבודד בה.
עין חנדק
מכאן עולה השביל במעלה ההר. השילוט כאן ברור והוא מכוון גם לשבילים נוספים באזור בית החולים. אחרי כברת דרך השביל פוגש דרך עפר ישנה. הוא פונה בה ימינה והולך למרגלות אגפי בית החולים עד הגיעו לכביש 396. הכביש הזה די סואן, הנהגים ממהרים ולא תמיד רואים מעבר לעיקול, וצריך לנהוג משנה זהירות כשחוצים אותו. חוצים, ויורדים במדרגות לדרך עפר נוספת. פונים בה בירידה שמאלה ועוברים לצד מבנה עתיק ששימש את שומרי החלקות החקלאיות. השביל מתעקל מעט, עובר מחסום רכב וממשיך בדרך אספלט נושנה, עד למיפגש של השביל הכחול עם שביל מסומן ירוק 7 . כאן פונים בסימון הירוק ימינה, לעין חנדק. זהו אחד המעיינות היפים באזור ירושלים, אבל בשנים האחרונות הוא סובל מהזנחה. יש בו שתי ניקבות חצובות שאורכן כמה עשרות מטרים, חלקן מלא במים. בקיץ המים העומדים מדיפים את ריחם, ובמצב המים כזה לא כדאי להתרחץ.
חזרה לשביל ישראל
כאן רואים שוב את סימון שביל ישראל. השלמנו את הטבעת של שביל ירושלים. כדי להגיע מכאן אל נקודת העזיבה של השביל (כיכר הסטף) ממשיכים בשביל הירוק ימינה (צפונה) במורד העמק, ומגיעים לחורש אורנים. מכאן עוברים עם סימון שביל ישראל תחת כביש 386 במנהרה קצרה ומגיעים עד מהרה אל מיפגש שבילים, ירוק ושחור. ממשיכים שמאלה בירוק, ומגיעים אחרי כקילומטר לחניון התחתון 8 של אתר הסטף.

רוצים להיות המדרגים הראשונים?

פארק איילון-קנדהפארק איילון-קנדה מומלץ מפה9.4לפני שנים רבות חי בעמק נסיך מרושע. יום אחד נקרתה בדרכו זקנה וביקשה דבר מה לאכול. בעט הנסיך בזקנה העלובה, והזקנה, כדרכן של זקנות מן האגדות, גילתה את פניה האמיתיים, פני המכשפה מן ההר. לפני שהספיק בן המלך לברוח, הטילה בו את קללתה והפכה אותו למפלצת באגם. השנים עברו. בן המלך נשכח. לילה אחד נשארה רועה צעירה ללון עם עדרה על שפת האגם. בחצות עלה מפלץ מן המים והתחנן בפני הנערה המבוהלת שתיגע בו. ריחמה הנערה על המפלץ, שחתה אל היצור המפחיד ונגעה בידו. בו ברגע צללה הנערה למים והחלה טובעת, אבל אז חזר בן המלך לדמותו הישנה, צלל אחרי הנערה אל המים והציל את חייה. מאז, כמובן, הם חיים באושר ועושר עד עצם היום הזה. כך מספרת האגדה על האגם שבמורד עמק המעיינות בפארק קנדה. סביב האגם הקטן יש המון מדשאות וכל מה שצריך המפקנק המפונק, כולל שירותים וברזיות, פחי אשפה וגם גזלן קבוע בשבתות ובחגים. תוכלו לחנות כאן ולערוך פיקניק חביב שבמהלכו אולי תצליחו להשתמש בדמיון ובכושר התיאטרלי שלכם כדי להלהיב את הילדים באגדה על בן המלך המרושע. אזור הפקניק מונגש לנכים.קרא עוד