טיול מים בירדן המזרחי

8.2

המיסיסיפי, הדנובה או המקונג, נהרות גדולים ורחבים המגלגלים מימיהם בכבדות אל האוקיינוס, רחוקים אלפי קילומטרים מכאן. ההתמסרות לזרם בשיט רגוע ונינוח היא ממכרת, ובארצנו אפשר לקבל שמץ מתחושה זו של שיט רק בירדן, ויותר מכך – רק בקטעים מסוימים שלו.

מקום: בקעת כנרות
אורך המסלול (ק"מ): כ-5
משך הטיול: עד שעתיים
איך מגיעים
מכביש 977 פונים צפונה לכביש 9778, המוביל אל קיבוץ כפר בלום. מהכיכר שבכניסה לקיבוץ ממשיכים ישר, ואחרי 400 מטר מגיעים אל הפנייה לכביש הכניסה אל קייאקי כפר בלום 1 . ממשיכים בכביש ופונים ימינה לכיוון בית הספר האזורי עמק החולה, וממשיכים לנסוע עד בית הספר היסודי הגומא 2 , כאן חונים.
לנקודת הסיום
נוסעים בכביש 977, כ-3 ק"מ ממזרח לכניסה לקיבוץ נאות מרדכי וכ-700 מטר ממערב לצומת להבות הבשן יש גשר גדול העובר על התעלה המזרחית של הירדן 7 . צמוד לצידו המזרחי של הגשר פונים צפונה לדרך סלולה. משמאל לדרך זורם הירדן ומימין (מזרח) יש מטעי נקטרינות. לאחר כ-100 מטר הדרך מתעקלת מטה וחולפת על גשר אירי, גשר המיועד לחציית הנחל את הכביש, במקום שבו נשפכים נחל עורבים ונחל ירדינון אל הירדן. ממשיכים עוד כ-400 מטר, עד למחסום 6 . כאן נשפך נחל קליל אל הירדן ולכאן מגיעים המטיילים.
איך מגיעים
לנקודת הסיום
קפיצת טרזן למים
מהחניה 2 הולכים דרומה. משמאל הגדר, ותחתיה משמאל זורם הירדן. אחרי כ-100 מטר עוברים דרך שער בגדר, פונים שמאלה ושבים צפונה עד לעץ איקליפטוס גדול 3 שחבל קשור אליו. אפשר להיתלות בחבל ולבצע קפיצת טרזן משחררת אל המים, אך חשוב להדגיש: החבל מיועד רק למטיילים ששוחים היטב בהשגחת מבוגר. אחרי שנרטבים ונהנים חוזרים אל השער בגדר, הולכים עוד כ-30 מטר דרומה ומגיעים אל הסכר 4 . הסכר מפצל את הירדן לשניים: הירדן המערבי והירדן המזרחי. הירדן המערבי דל המים זורם באפיקו המקורי של הנהר ובפרוייקט השיקום של אגמון החולה שיחזרו את תוואי אפיקו זה.
הטורע'ה
הירדן המזרחי שימש לניקוז אגם החולה וייבושו. הוא כונה התעלה המזרחית, ומוכר גם בשמו הערבי והקדום הטורע'ה. הטורע'ה נמתחה בקו ישר מכפר בלום אל גשר להבות הבשן ואל הביצה שהחלה מעט מדרום לו. הערוץ לא זרם בפיתולים המאפיינים נחלים שזורמים במישור ועל כן משערים חוקרי האזור שאין מדובר בתוואי הטבעי של הנהר, אלא בתעלה שנכרתה לפני מאות שנים. כיום ערבי נחל ועצי דולב מכסים את גדותיו, כבעבר.
כניסה שוב למים
הולכים עוד 50 מטר דרומה ויורדים שמאלה (מזרח) אל הנחל השוצף שמתחת למפל הסכר. כאן נכנסים אל המים בעזרת אמצעי הציפה (אבוב, מזרון מים, גלגל) שנופחו מבעוד מועד. כאן מתחיל הכיף הגדול, שלווה ורגיעה ממכרת. בחלקו הראשון של המסלול הזרם מהיר וקר מן הצפוי, כנראה הסכר משנה סדרי בראשית וגורם למים הקרים, שבדרך כלל זורמים למטה, לעלות למעלה. יש לצוף במרכז האפיק, בלי לשלוח ידיים ורגליים אל תחתית הזרם, כדי לא להיתקל בענפים שמתחת למים.
בהמשך הזרם נרגע, וטמפרטורת המים עולה מעט והופכת נעימה יותר. המים נעשים עמוקים יותר, ולאחר כ-2.5 ק"מ, כארבעים דקותשל ציפה שקטה, רואים מימין (מערב), בין שורשי העצים הצומחים על הגדה המערבית, מעין מפרץ קטנטן 5 . כאן אפשר לצאת מהמים ולהתחמם מעט.
בהמשך הירדן מתעקל שמאלה, ומיד הוא סב שוב ימינה (דרום). כאן נשמע רעש של מים הנשפכים אל הירדן משמאל (מזרח). זהו שפך נחל קליל 6 , וכאן ממתין רכב האיסוף. יוצאים מהמים אל הגדה השמאלית, ליד שני צינורות המובילים את מי נחל קליל אל הירדן. אי אפשר להמשיך לשוט במורד הירדן, שכן כ-50 מטר משפך הקליל יש מפל קטן, מסוכן למעבר.
מפל מים חמימים בערוץ נחל קליל וגלישה בצינור המים
הולכים דרך שפכו של נחל קליל ומטפסים אל משטח הבטון, שהוא הגשר שמעל הצינורות. מאגפים את המשטח משמאל או מימין וגולשים כ-40 מטר בכיוון מזרח מטה אל נחל קליל, שמימיו חמימים במפתיע. המעיין שממנו בוקעים מי הנחל נקרא בערבית עין סח'נה וסוחן, בערבית, פירושו חמים. לנחל זה נשפכים גם מי הגייזר החמים שליד כפר סאלד (סולד).
בהמשך יש מפל קטנטן, נעים וחמים, ואפשר לשבת בו וליהנות מהמים המעסים את הגוף. לפעמים ערוץ הנחל נוטה סביב, ואז אין מפל במקום הזה. יורדים עם הנחל אל המפלון, ולאחר הבילוי בו חוזרים במורד הזרם של נחל קליל כ-20 מטר עד לפתח הצינור הימני. אפשר לגלוש בצינור שבו נשפכים מי הקליל אל הירדן, אך רצוי להציב אדם בקצה הצינור, כדי לסייע לגולש שלא להיסחף בירדן אל המפל. אם הגעתם בקבוצה גדולה, כדאי להושיב איש גדל גוף בפתח הצינור השמאלי, כדי לחסום את הצינור ולהכפיל בכך את כמות המים בגלישה. בדרך כלל אפשר למצוא לוח עץ או מתכת שקוע בתחתית הנחל, וחילוצו והצבתו במקום הנכון תחסוך את תפקידו של אותו "פקק אנושי".
כדאי להתעדכן במצב הזרם לפני הטיול, עד אמצע יוני הזרימה חזקה בדרך כלל, ועלולה לסכן את המטיילים. אלה שלא השאירו רכב איסוף ב 6 יכולים לצאת מהמים במפרץ 5 אל הגדה המערבית, ומשם להמשיך ללכת עם כיוון הזרימה בדרך העפר המקבילה לירדן. במהרה מגיעים לכביש 977 משם אפשר לקחת טרמפ או שאפשר להזמין לשם מונית.
הטיול מתאים לשחיינים מיומנים מגיל 15 ומעלה.
כמו בכל טיול מים, יש לשמור על קשר עין בין כל המטיילים ולהקפיד שהמנוסים יותר יהיו הראשונים.
אין לקשור אמצעי ציפה לגוף ואין להשתמש בביגוד או במינעלים שעשויים להסתבך בענפים שמתחת למים.

רוצים להיות המדרגים הראשונים?