טיול מנחל מערות למצפה עופר

8.5

במהלך הביקור במערות שבשמורת טבע נחל מערות רואים שרידים מהתרבויות השונות שהתקיימו על רכס הכרמל. הממצאים מעידים על רצף יישובי של כמיליון שנה במקום וייתכן שבזכות תושבי האזור הקדומים יש במקום ובסביבתו מגוון גדול של צמחי בר ראויים למאכל, בהם השומר הפשוט והזוטה הלבנה. השומר הפשוט הוא צמח מוכר ונפוץ, בעיקר בזכות ריח האניס המיוחד והייחודי שלו. גם הזוטה הלבנה היא צמח מוכר מאוד ונהוג לחלוט ממנה תה, אך לא רבים יודעים שאפשר להשתמש בה גם לתיבול מאכלים ותבשילים.

מסעדות באזור הטיול: הגולם בכרם

מקום: כרמל
אורך המסלול (ק"מ): כ-6
איך מגיעים
מצומת פוריידיס נוסעים צפונה בכביש 4. לאחר 5.5 קילומטרים עוברים את צומת עופר, ואחרי עוד 3.6 קילומטרים פונים ימינה לכיוון חניון נחל מערות 1 .
לנקודת הסיום
חוזרים לכביש 4 ונוסעים בו כ-2.5 קילומטרים לכיוון דרום. פונים שמאלה לפי השילוט למצפה עופר, ואחרי כ-700 מטרים נוספים פונים שמאלה לדרך מסומנת ירוק שחלקה עפר וחלקה סלול. נוסעים על פי השילוט עוד כ-300 מטרים עד למצפה עופר 6 . כאן משאירים את רכב האיסוף.
איך מגיעים
לנקודת הסיום
ריח של שומר
מחניון נחל מערות 1 הולכים באפיק הנחל לכיוון מזרח בשביל מסומן כחול. כבר בתחילת הטיול אפשר לראות ולהריח את השומר הפשוט, בעל ריח האניס הייחודי. זהו עשב רב-שנתי גבוה הגדל בגדות נחלים ובשדות בור. בראשית החורף עלי השומר עדינים ומנוצים אך ככל שהם גדלים הם נעשים נוקשים יותר. לקראת הקיץ מצמיח השומר עמוד תפרחת עם פרחים צהובים קטנטנים ובמהלך הקיץ קל מאוד ללקט את הזרעים - כל שיש לעשות הוא למשוך חופן זרעים מראש הגבעול. חליטה מהזרעים משמשת כתרופת סבתא לטיפול בבעיות במערכת אתהעיכול ויחד עם חליטת העלים יוצרת תה מתקתק ורענן. מסורות עתיקות יומין קובעות כי השומר הפשוט מחזק את הראייה ומסייע לריפוי מחלות כבד ומעיים ולטיפול באבנים בכליות. אכילת עלי השומר במהלך הארוחה מסייעת לעיכול מאכלים שומניים ולעיסת העלים מרחיקה ריח רע מהפה.
זוטה לבנה
לאחר כקילומטר השביל נפרד מאפיקו של הנחל 2 ועולה דרומה במעלה הגבעה, לכיוון יער חוף כרמל. לאורך העלייה גדלים שום משולש, עירית גדולה ומיני מּרווה. על משטחי הסלע כדאי לחפש את הזוטה הלבנה. עלי הזוטה מכוסים שערות ונעימים למגע. הם גדולים בחורף וקטנים בקיץ. גבעולי הזוטה זקופים, ובין פברואר ליוני פורחים בראשם פרחים לבנים קטנים. שמה הערבי של הזוטה הוא עישבת א-שי שפירושו עשב התה. השם ניתן לזוטה כיוון שהיא נחשבת לאחד הצמחים המשובחים ביותר להכנת תה. חליטת עלי זוטה מסייעת לפתיחת דרכי הנשימה, טיפול בהצטננות, הורדת לחץ דם והרגעת כאבים במערכת העיכול אך היא אינה ממומלצת לנשים בהריון. עליה טובים גם לתיבול מאכלי בשר וגבינות.
ממשיכים בשביל ולקראת סוף העלייה מגיעים למפגש שבין הנחל לבין אזור החורש. באחת משתנה גם הצמחייה, וכמו באגדות עוברים מאזור פתוח ומואר לחורש צפוף ורב-קסם. הולכים בחורש עד לראש הגבעה כמעט, וביציאה ממנו מגיעים למפגש שבילים: כחול ואדום 3 . פונים שמאלה (דרום) עם השביל האדום. בהליכה על הרכס שבין החורש הטבעי, חורשות האורנים והשטח הפתוח אפשר להבחין במּרוות ירושלים.
פיקניק קצר לפני סיום
הולכים בשביל האדום כ-2.5 קילומטרים ומגיעים לחניון 4 . יש כאן חורשה ושולחנות פיקניק, ומומלץ לעצור ולנוח בצל העצים. לאחר המנוחה ממשיכים בשביל האדום כ-300 מטרים, עד למפגש עם שביל מסומן שחור 5 . הולכים בשביל השחור כ-500 מטרים, עד שמגיעים לשביל עפר רחב, וממשיכים לפי השילוט של קק"ל עד למצפה עופר 6 . ממגדל התצפית אפשר לראות את מישור החוף ואת רכס הרי הכרמל. כאן מסתיים המסלול וכאן ממתין רכב האיסוף.

Mikamika
    ואי ואי כיף גדול|5 05.12.17
    הלכנו בשבת את המסלול לפי האתר רכב אחד השארנו במצפה עופר ואם הרכב השני הגענו לחניון נחל מערות ושם עשו לנו טובה וחייבו אותנו רק ב21 שח עבור החניה (במקום 21שח עבור כל אחד)אחרי שהסברנו שבאנו לעשות את המסלול ולא לבלות במערות לידיעתכם!!!! המסלול מקסים מלא רקפות ואפילו נרקיס אחד מצאנו נוף משגע לאורך רוב הדרך שמסומנת היטב ההליכה לא קשה ברובה ואנחנו עשינו זאת בנחת ולקח לנו 4 שעות לפי הנווטן האורך של המסלול 7 קמ לידיעתכם אחלה מסלול והבונוס - קרוב לביתנו

noaleibo
    מקסים ומלא בפריחה|5 04.02.12
    מסלול לא קשה כמו שכתוב, מקסים ליום שמשי באמצע החורף. נוף הים והכרמל נראה ברוב קטעי המסלול. העלייה לא קשה ופריחת הרקפות והכלניות יפיפיה. לקח לנו פחות משלוש שעות, עם מעט עצירות. ההליכה ביער כמו באגדות עם ריח נפלא של אחרי גשם. הרבה שבילים חוצים בדרך, אך המסלול מוסבר היטב. מומלץ!