תצפית הר צפיה - מצודת הבופור. צילם יאיר זיידנר
פארק המעיין, צילם יובל וייצנר
מפל הטחנה, נחל עיון, צילם יאיר זיידנר
תצפית מהר צפייה - בתי מטולה, צילם יאיר זיידנר

בתים עתיקים, חצרות ציוריות וקירבה ממשית לגבול לבנון הם חלק בלתי נפרד מהריגוש ומההתלהבות שמעורר כל טיול במטולה. תמיד אפשר למצוא זווית חדשה להביט במושבה. למשל, בטיול שרובו ברכב, וכולל גיחה רגלית קצרה אל המעיין של המושבה ואל הפארק שמתחתיו.

סוג: רכב רגיל
מקום: גליל
אורך המסלול (ק"מ): כ-4.5
משך הטיול: עד שעתיים
איך מגיעים
נוסעים בכביש 90 צפונה, כ-10 ק"מ מצפון לקרית שמונה מגיעים אל הכניסה למטולה. עוברים בשער המושבה מטולה וממשיכים לנסוע צפונה בכביש 90. קטע זה של הכביש קרוי מעלה ארז לזיכרו של תא"ל ארז גרשטיין שנפל בלבנון ב-1997. נוסעים בכביש עד למפגש עם רחוב מעלה דדו 1 .
ממפגש כביש 90 עם רחוב מעלה דדו 1 פונים שמאלה בכביש, העולה אל מצפה דדו 2 . אם באים בחודשי פברואר-אפריל אפשר לראות בצד הכביש אירוסים פורחים. נוסעים עד המצפה המנציח את זכרו של דוד אלעזר (דדו), רמטכ"ל מלחמת יום הכיפורים ולפני כן, בשנות ה-1960, אלוף פיקוד הצפון. בתפקיד זה היה מעורב בקרב על המים שניהלה ישראל עם סוריה, ופיקד על כוחות צה"ל במלחמת ששת הימים.
תצפית נוף במצפה דדו
מהמצפה נשקף נוף מרשים ומגוון: נקיקו של נחל עיון ומפל התנור, רכס חממיס שבלבנון, המעפיל לעבר העיירה השיעית אל-חיאם ושני המשולשים החופפים של תאומת ניחא ותאומת ג'זין, שבתקופת השלגים נראים כעטיפה של שוקולד שוויצרי. הרחק בצפון אפשר להבחין בג'בל ברוך, הזכור מימי מלחמת לבנון הראשונה וקרוב יותר, מצפון, נראה עמק עיון ובקצהו שני ריכוזים של עצי איקליפטוסים המעידים על מיקומם של מעיינות נחל עיון. על הרכס שמשמאל אפשר להבחין בעיירות הנוצריות מרג' עיון (ג'דידה), קליעה וחריבה. במצפה יש סככת צל ושלטי תצפית שהושחתו.
מהמצפה נוסעים בירידה חזרה אל הכביש הראשי. פונים שמאלה (מערב) ולאחר כ-100 מטר מגיעים לכיכר, פונים בה שמאלה (דרום-מערב) ועולים ברחוב מעלה הצפייה. לאורך הרחוב נטועים עצי דובדבן, ובתקופה שבין סוף חודש מרס ותחילת אפריל אפשר לחזות בפריחתם היפה ולאחר מכן בפרי האדמדם. הרחוב מתעקל בחדות שמאלה ואחרי העיקול משתנה שמו לרחוב הנורית. זהו רחוב ללא מוצא, אבל בקצהו יש מגדל מים וממנו תצפית ייחודית 3 . מהתצפית ניבט מבצר הבופור הממוקם במצוק המערבי של הליטאני, ומעברו רמת ארנון. אחרי התצפית יורדים ברכב במעלה הצפייה. משמאל (מערב) אפשר לראות את מתחם הגדר הטובה, שהייתה ואיננה.
חוזרים אל רחוב מעלה ארז ובמפגש עם רחוב הארזים פונים שמאלה (צפון-מזרח). נוסעים ישר עד לבניין משטרת מטולה 4 שמשמאל לכביש. ליד בניין המשטרה פונים שמאלה (צפון) לרחוב הראשונים ואחרי כ-100 מטר פונים ימינה (מזרח) לעבר חורשת וייס והכניסה המשולטת לפארק נחל עיון. נוסעים כ-200 מטר נוספים, עד לכיכר הסמוכה לחורשת איקליפטוסים 5 . זוהי חורשת וייס, ולצידה יש אנדרטה גדולה לזכר 12 חיילי חיל החימוש, שנהרגו בשנת 1985 כשטנדר ממולכד התפוצץ ליד משאית ספארי שבה נסעו בדרום לבנון, סמוך לשער עגל שבמטולה. האסון התרחש כ-500 מטר מהחורשה, והאנדרטה הועתקה לכאן.
גדר הגבול
בכיכר פונים ימינה (דרום) ונוסעים במקביל לכביש המערכת של מטולה. משמאל, מעבר לגדר, נמצא נחל עיון, שאפיקו הולך ומעמיק בואכה המפלים. מעברו המזרחי של הנחל נראה הגבול בין ישראל ללבנון. מצידו המערבי של הגבול נראה הכביש הלבנוני שנסלל על ידי ישראל ודגלי חיזבאללה צהובים פזורים לאורכו.
בהמשך מתעקל הכביש בחדות שמאלה (מזרח), ומשמאל לעיקול נראית הקלחת הגדולה של מפל הטחנה 6 . אחרי העיקול מגיעה הדרך אל מפגש עם רחוב החצבים 7 . פונים ימינה (מערב) ונוסעים עד לרחוב המעיין. פונים שמאלה (דרום) ומייד אחר כך שוב שמאלה (דרום) לרחוב מצפה נפתלי, שהוא חלק מהרחוב הראשי של המושבה. ליד פסל ארבעת התפוחים בקרוניות פונים שוב שמאלה (מזרח) למגרש החניה שליד המעיין 8 , כאן מסתיים הקטע הרכוב של הטיול.
סיור רגלי בפארק המעיין
מחנים את הרכב והולכים ברגל על פי השילוט למעיין היפהפה שהיה מקור המים הראשון של המושבה עד לחיבורה לרשת המים הארצית ב-1958. המים נשאבו מהמעיין והובלו בפחים, על גבי חמורים, אל המושבה הצעירה. אם מעוניינים בטיול רגלי משמעותי יותר חוצים את מדרון הדשא לכיוון דרום-מזרח, אל ההצטלבות בין רחוב הרקפת לרחוב הזית 9 . שם, מעבר לכיכר, יוצאים לפי השילוט לפארק המעיין 10 שבחורשת הצפצפות. בפארק יש גשרונים, זרימת מים צנועה, ספסלים והרבה טבע ירוק.
המקטע האחרון של המסלול הוא מקטע רגלי בדרגת קושי קלה ואינו מתאים למעבר עגלות נכים ומוגבלים בתנועה.

peereran
    נוף מדהים ומקום חשוב למדינה|5 19.08.17
    נוף מדהים ממגוון התצפיות, חשוב לדעת שהמסלול עובר בשמורת טבע עיון ויש לשמורה שעות פעילות. אנחנו הגענו בשישי בשעה 15:00 והאתר היה כבר סגור

goodlife
    נוף מדהים|5 26.04.16
    נוף מדהים בתצפיות. במיוחד אם יש מזג אוויר נפלא. כיף לשבת על הספסל במצפה דדו ולהנות מהנוף והשלווה.

trattnh
    תצפיות נהדרות לדרום לבנון|4 14.08.13
    שתי התצפיות נהדרות - גם במצפה דדו וגם בקצה רחוב הנורית. היינו בקיץ ביום עם ראות לקויה ועדיין הצלחנו לראות את מרג' עיון והבופור. התחושה היא שאתה נמצא במובלעת בלבנון (מה שלא רחוק מהמציאות)

סמפיי
    ללא גבולות|4 15.11.12
    כשבדרום מתחמם הגיזרה הצפונית נראית פסטורלית מתמיד באופן יחסי. בימים הבהירים של הסתיו-חורף, התצפיות אל תוך הלבנון, כולל מבט אל הבופור, הן יוצאות מהכלל. המבט מלמעלה על מפל הטחנה גם הוא משגע וכדאי להוסיף לטיול הרכב את המסלול הרגלי של נחל עיון

פארק גורןפארק גורן מומלץ מפה9.3פארק גורן הוא מקסימום היער שאפשר לצפות מחורש ים-תיכוני. סבוך ולא גבוה במיוחד. וזו לא ביקורת, זה פשוט מה שיש. הפארק הזה הוא גם אחד מאתרי הפיקניק המסודרים ביותר בגליל העליון. הוא משתרע על-פני 2,000 דונם של חורש וצופה אל הערוץ היפה של נחל כזיב, שראשיתו בהרי מירון וסופו ליד אכזיב. יש בו המון פינות סתר, ושווה להסתובב מעט כדי למצוא אחת כזאת. מבקרים רבים באים לכאן כדי לטייל בשבילים הצרים שבחורש, המשולטים היטב בשלטים בצורת בלוט, פרי עץ האלון. אחרים באים אל פארק גורן כנקודת יציאה לטיול למבצר המונפור ונחל כזיב. אם אתם אוהבים ללכת, כדאי לכם לנצל את הפיקניק כדי לטייל בנחל, שנחשב לאחד הנחלים היפים בארץ. למרות השם כזיב, שרומז לכאורה על נחל אכזב, זורם כאן פלג מים כל השנה. לצד הפלג אפשר לראות שרידים של טחנות קמח עתיקות, וגם עצי דולב ענקיים עם עלים בצורת כף יד ושיחי ער אציל, שעליו היבשים משמשים לבישול וידועים כעלי דפנה. אם הירידה אל נחל כזיב, בשביל המסומן אדום, מילאה אתכם מרץ, אולי תבחרו להמשיך ללכת בשביל האדום ולעלות איתו במעלה ההר אל שרידי המבצר הצלבני מונפור שמשמעותו ההר החזק. ואם תטפסו לשם, תוכלו לקרא עוד