טיול רכב אל הטרסות הפורחות במטולה

מטעי תפוחים, צילום: מערכת מפה
תפוחי פינק ליידי במטעי מטולה, צילום: מערכת מפה
דרך הנוף מלמעלה

מטולה היא ההמחשה הברורה והמובהקת למושג קצה הארץ, ממנה והלאה חוץ לארץ, גם אם מדובר בלבנון. אבל אפילו את הנקודה הקיצונית ביותר על המפה אפשר למתוח מעט ולגלות בה אזורים נסתרים, כמו למשל אזור הטרסות הפורחות.

סוג: רכב רגיל
מקום: גליל
אורך המסלול (ק"מ): כ-14
משך הטיול: עד שעתיים
איך מגיעים
נוסעים בכביש 90 למטולה. בכניסה למושבה ממשיכים ישר וכשרואים את השילוט למצפה דדו פונים שמאלה (דרום) 1 .
מצפה דדו
נוסעים בכביש העולה למצפה דדו, בשוליו המזרחיים של הר צפייה. לאחר כ-500 מטר רואים משמאל את מצפה דדו 2 . המצפה מנציח את זכרו של דוד אלעזר (דדו), רמטכ"ל מלחמת יום הכיפורים ולפני כן, בשנות ה-1960, אלוף פיקוד הצפון. מומלץ לעלות למצפה ולחזות במפל התנור, במטולה ובעמק עיון.
איך מגיעים
מצפה דדו
הטרסות הפורחות
יורדים מהמצפה ונוסעים דרומה לאורך גדר המערכת של מטולה. הכביש מתעקל מערבה, ולאחר כ-600 מטר מגיע לשער 3 , מכאן מלווה את הדרך סימון אדום. פונים שמאלה וממשיכים דרומה, נוסעים בין טרסות המטעים של מטולה ונהנים מפריחת השזיפים, הנקטרינות, התפוחים והדובדבנים המאחרים. יפה מכל היא פריחת המשמשים, אבל הם נדירים יחסית ויש לחפשם היטב. אחרי כ-800 מטר פונים ימינה (מערב), ואחרי כ-200 מטר פונים שמאלה (דרום) 4 .
הגבול המערבי של המטעים הוא גם גבולה של מדינת ישראל. לאורך קו הגבול רצים שלושה כבישים: המזרחי והקרוב ביותר הוא כביש המטעים של מטולה. במקומות אחדים נבנתה חומה ממערב לכביש, כדי למנוע התנכלויות לחקלאים. באמצע עובר כביש המערכת הצבאי ואילו הכביש המערבי ביותר הוא כבר בשטח לבנון, זהו הכביש מקשר בין כפרי דרום לבנון, ממרג' עיון בצפון-מזרח ועד לנמל נקורה.
על ההר שממערב נראים ארמונות הכפר העשיר עדייסה, הסמוך למשגב עם. למעלה, בראש ההר, נמצא קברו של נבי עאוודי, הנביא עידו. יהודי סוריה ולבנון נהגו לפקוד את הקבר במסעותיהם להילולה במירון, והדרוזים הלבנונים טוענים שהוא מביא מזור לבעיות גב.
עין משגב
ממשיכים בדרך הסלולה ועוברים גשרון קטן מעל לנחל משגב 5 , שגדותיו זרועות שיחים קוצניים כמו אחירותם וקידה שעירה, ואינן עבירות לחלוטין. כאן גם מסתיים כביש האספלט, ומתחילה דרך סלולה טובה. כ-100 מטר ממזרח לגשרון שבנקודה 5 חונים בצד הדרך ומחפשים מעבר בסבך שלגדות הנחל. ממש בסמוך, משמאל (צפון) נראה בית משאבות קטן, זהו עין משגב 6 , שמימיו נבלעים בצינור מייד כשהם בוקעים מן האדמה. בעונת הפריחה של הוורדניים יש בדרך כלל זרימה עודפת בנחל, והמקום כולו מזכיר פלג אלפיני הזורם באחו ירוק. כ-250 מטר ממזרח למעיין, על גבעה מדרום לערוץ נחל משגב, נראית חורבת נוחה ובה שרידי ישוב מהתקופה הרומית-ביזנטית.
תצפית מצוק הסלע
חוזרים אל הרכב וממשיכים בנסיעה דרומה בדרך הסלולה. לאחר מעט יותר מקילומטר עוברים על פני נחל השומר, שבמורדו נמצאת שמורת הצבעונים היפה של מחצבות כפר גלעדי. משמאל לדרך משתרעים מטעי מטולה וממש בסוף המטעים מגיעים אל חניה 7 . מחנים את הרכב ומקיפים את המטעים מדרום. הולכים בצמוד לגדר שמשמאל (צפון) ולאחר כ-300 מטר מגיעים לראש צוק סלע כביר 8 הנטוע מעל למחצבות כפר גלעדי. מראש צוק הסלע יש תצפית יפהפייה אל הסביבה. משקיפים, מתפעלים ושבים אל הרכב הממתין בנקודה 7 .
ממשיכים בנסיעה בכיוון דרום. עכשיו נכנסים לדרך נוף ביטחונית שנסללה על ידי קק"ל ומובילה ממש על קצה המצוק. לכל אורכה של הדרך, מצד שמאל (מזרח), מלווה את הנסיעה הנוף המרשים של ישובי העמק והשטחים החקלאיים. אפשר לראות מכאן את כפר גלעדי,כפר יובל, מעיין ברוך, עג'ר, דפנה ושניר. במרחק, מאחור, מציץ גם רכס החרמון ופסגותיו הנישאות לגובה. הכביש מטפס, חלקו סלול אספלט וחלקו דרך כורכר מהודק. לאחר כ-850 מטר מגיעים למזלג דרכים 9 . בוחרים בזרוע הימנית ולאחר כ-450 מטר נוספים מגיעים אל מפגש דרכים. ממשיכים ישר בדרך הסלולה עוד כ-1.5 ק"מ עד ליציאה מדרך הנוף 10 . כאן מצטרפים שוב לדרך מסומנת אדום הפונה שמאלה (דרום) ומובילה לאחר כ-200 מטר אל כביש 9977 11 . כאן מסתיים המסלול.
רוב הטיול מתבצע ברכב אך כולל גם שני קטעי הליכה קצרים אל נקודה 6 ונקודה 8 . מסלול ההליכה אל ראש הצוק 8 הוא בדרגת קושי בינונית.

yuvalkomba
    יופי של הפוגה|5 18.11.12
    המסלול עובר בין עצי התפוח והקיווי שבעונה זו הם עמוסי פרי והופכים את הנסיעה לחוויה נהדרת. לכך מתווספות התצפיות הנהדרות לעבר לבנון והבופור מצפון והתצפית הנהדרת לעבר הישובים שממזרח - כפר יובל, כפר גלעדי ועוד. תענוג גדול והפוגה מבורכת מהמלחמה שבדרום.

פארק גורןפארק גורן מומלץ מפה9.3פארק גורן הוא מקסימום היער שאפשר לצפות מחורש ים-תיכוני. סבוך ולא גבוה במיוחד. וזו לא ביקורת, זה פשוט מה שיש. הפארק הזה הוא גם אחד מאתרי הפיקניק המסודרים ביותר בגליל העליון. הוא משתרע על-פני 2,000 דונם של חורש וצופה אל הערוץ היפה של נחל כזיב, שראשיתו בהרי מירון וסופו ליד אכזיב. יש בו המון פינות סתר, ושווה להסתובב מעט כדי למצוא אחת כזאת. מבקרים רבים באים לכאן כדי לטייל בשבילים הצרים שבחורש, המשולטים היטב בשלטים בצורת בלוט, פרי עץ האלון. אחרים באים אל פארק גורן כנקודת יציאה לטיול למבצר המונפור ונחל כזיב. אם אתם אוהבים ללכת, כדאי לכם לנצל את הפיקניק כדי לטייל בנחל, שנחשב לאחד הנחלים היפים בארץ. למרות השם כזיב, שרומז לכאורה על נחל אכזב, זורם כאן פלג מים כל השנה. לצד הפלג אפשר לראות שרידים של טחנות קמח עתיקות, וגם עצי דולב ענקיים עם עלים בצורת כף יד ושיחי ער אציל, שעליו היבשים משמשים לבישול וידועים כעלי דפנה. אם הירידה אל נחל כזיב, בשביל המסומן אדום, מילאה אתכם מרץ, אולי תבחרו להמשיך ללכת בשביל האדום ולעלות איתו במעלה ההר אל שרידי המבצר הצלבני מונפור שמשמעותו ההר החזק. ואם תטפסו לשם, תוכלו לקרא עוד