טיול אופניים בפארק עמק הארזים

8.2
סוג: אופניים

כמות רוכבי האופניים בישראל נמצאת בעלייה ומסלול האופניים בפארק עמק הארזים שליד ירושלים מאפשר גם לרוכבים העירוניים, שנמנעו עד עכשיו מלצאת מתחומי העיר, לצאת לרכיבה בשטח ולחוות את הטבע הקרוב על גבי אופניים. מסלול האופניים הסלול בפארק, חלק ממיזם פארק ירושלים הגדול, מבטיח חווית רכיבה קלה ופשוטה למתחילים בלי לוותר על הנוף המוכר של הרי ירושלים.

* מקומות לינה מומלצים בסביבת הטיול: חוות טור סיני *

מקום: סביבת ירושלים
אורך המסלול (ק"מ): כ-8
משך הטיול: עד שעתיים
איך מגיעים
נוסעים בכביש מספר 1 מתל אביב לכיוון ירושלים. יורדים במחלף מוצא ונוסעים כ-500 מטר עד שמגיעים לפניה שמאלה לכיוון מבשרת ציון. פונים ונוסעים בכביש, העובר מתחת לכביש מספר 1, כ-150 מטר ופונים ימינה אל דרך כורכר כבושה טובה. נוסעים בדרך הכורכר כקילומטר, עד שמגיעים לעיקול חד ימינה. ממש לפני העיקול, פונים שמאלה ונוסעים כ-50 מטר נוספים עד שמגיעים לעינות תלם 1 , כאן מתחיל המסלול.
עינות תלם
לפני שיוצאים לרכיבה בשביל כדאי לצאת לסיור קצר בחורבת בית תלם ובעינות תלם הסמוכים לחניה. מחורבות הישוב נותרו בניינים אחדים ובסמוך להם נובעים שלושה מעיינות: הראשון, המעיין הצפוני הנובע מתוך שתי נקבות חצובות בעלות פתח מוצא משותף. המעיין התיכון המצוי מעט מדרום ונובע בתוך בריכה רבועה ומעליו נראים שרידי מבנה, והמעיין הדרומי שמימיו נאגרים בבריכה קטנה ועגולה. במקום הוקמה גם פינת משחקים חצובים באבן שתוכל להעסיק את הילדים למשך זמן לא מבוטל. לאחר סיור קצר בחורבה ובמעיינות פונים לשביל האופניים הסלול המסומן כחול ומתחילים ברכיבה.
איך מגיעים
עינות תלם
הרכיבה בשביל מתנהלת ברובה במישור ומאפשרת גם למי שאינם מורגלים ברכיבה להביט גם לצדדים וליהנות מהטבע העשיר המצוי קרוב כל כך לבית. השביל מתפתל לאורכו של נחל שורק, ולעיתים חוצים אותו צבאים, ועופרים שנעלמים במהירות בסבך הצמחייה שמסביב. לאחר כקילומטר של רכיבה נינוחה חוצה השביל כביש 2 , ומתחיל במגמת עלייה קלה שמסתיימת בצלם של עצי אורן על ראש גבעה קטנה.
אנדרטת התאומים
ממשיכים ברכיבה בשביל המסומן עוד כ-500 מטר ומגיעים לכביש נוסף 3 . מי שלא מוטרד מרכיבה בעליה יכול לפנות כאן שמאלה בכביש ומייד שוב שמאלה במעלה הכביש המתפתל המוביל אל אנדרטת התאומים. האנדרטה הוקמה בשנת 2009, לזכרם של חללי אסון התאומים בניו יורק ומעוצבת בצורת דגל ארה"ב גדול שוקע. למרות הקרבה לכביש 1, נשמר השקט באזור ומהאנדרטה עצמה ישנה תצפית יפה על האזור סביב. סמוך לאנדרטה הוקם גם חניון פיקניק קטן בו אפשר לנוח אחרי העלייה המפרכת ולפני הירידה המהנה בחזרה אל הכביש 3 .
ליפתא
לאחר שחוצים את הכביש 3 ממשיכים ברכיבה בשביל האופניים ולאחר כ-1.5 ק"מ נראים אל מול שביל הרכיבה שרידיו של הישוב הערבי ליפתא 4 . הישוב, השוכן במבואותיה המערביים של העיר ירושלים, ניטש בזמן מלחמת העצמאות ובשנות ה-1980 הוא הוכרז כשמורת טבע. חורבות הכפר נראות היטב משביל הרכיבה ומספקות תחושה של מעין עיר רפאים שרוצים לחקור ולבקר בה.
ממשיכים ברכיבה ולאחר כקילומטר מגיעים לרחבת חניה ולתצפית לעבר פאתי העיר ירושלים והכניסה אליה 5 . ברחבה מסתיים שביל הרכיבה של עמק הארזים ומנקודה זו מסתובבים ומתחילים ברכיבה חזרה, באותה הדרך לעבר עיינות תלם 1 והרכב הממתין.
העלייה והירידה מאנדרטת התאומים נעשית בכביש פעיל ויש לפקוח עיניים ולשמור על כללי הבטיחות. העלייה לאנדרטת התאומים היא בדרגת קושי בינונית.

sagyi
    עינות תלם זה לא רק אופניים|5 11.04.15
    הפארק שודרג ומעבר לטבע ולשביל האופנים הקימו במקום פינת משחקים מכל המינים והסוגים אך כולם חצובים באבן. כיף גדול לקטנים ולגדולים.

yudcohen
    מסלול יפה מאוד|5 20.09.12
    דרך נוף מדהימה ויפה עם המון עצי תאנה זית ועוד . טבע שלם בלב העיר
פארק איילון-קנדהפארק איילון-קנדה מומלץ מפה9.4לפני שנים רבות חי בעמק נסיך מרושע. יום אחד נקרתה בדרכו זקנה וביקשה דבר מה לאכול. בעט הנסיך בזקנה העלובה, והזקנה, כדרכן של זקנות מן האגדות, גילתה את פניה האמיתיים, פני המכשפה מן ההר. לפני שהספיק בן המלך לברוח, הטילה בו את קללתה והפכה אותו למפלצת באגם. השנים עברו. בן המלך נשכח. לילה אחד נשארה רועה צעירה ללון עם עדרה על שפת האגם. בחצות עלה מפלץ מן המים והתחנן בפני הנערה המבוהלת שתיגע בו. ריחמה הנערה על המפלץ, שחתה אל היצור המפחיד ונגעה בידו. בו ברגע צללה הנערה למים והחלה טובעת, אבל אז חזר בן המלך לדמותו הישנה, צלל אחרי הנערה אל המים והציל את חייה. מאז, כמובן, הם חיים באושר ועושר עד עצם היום הזה. כך מספרת האגדה על האגם שבמורד עמק המעיינות בפארק קנדה. סביב האגם הקטן יש המון מדשאות וכל מה שצריך המפקנק המפונק, כולל שירותים וברזיות, פחי אשפה וגם גזלן קבוע בשבתות ובחגים. תוכלו לחנות כאן ולערוך פיקניק חביב שבמהלכו אולי תצליחו להשתמש בדמיון ובכושר התיאטרלי שלכם כדי להלהיב את הילדים באגדה על בן המלך המרושע. אזור הפקניק מונגש לנכים.קרא עוד