טיול רכב משער הגיא לקרית גת

מטע זיתים ליד בית ג'ימאל. צילום: חנן ישכר
יער מלאכים-שחריה. צילום: חנן ישכר
עמק האלה וכביש 38. צילום: חנן ישכר

מהרי ירושלים יורדים בכביש מתפתל ויפה אל נופי שפלת יהודה, בין תילים עתיקים, מערות מסתור ובוסתנים טבעיים. הדרך מובילה בנופים ואתרים תנ"כיים להתיישבות כפרית חדשה, להרים מיוערים, שדות חיטה וכרמים. אמנם הנהיגה בכביש הצר-יחסית מחייבת תשומת לב רבה יותר, אבל יש למה לשים לב בצידי הדרך. ודי מפתיע לגלות, בסופה, שהיא איננה ארוכה יותר מהתוואי השגור והמוכר, בתנאי שאין לכם מה לחפש בצומת קסטינה, ומגמת פניכם קרית גת ודרומה

סוג: רכב רגיל
מקום: צומת שמשון
אורך המסלול (ק"מ): כ-50
איך מגיעים
במחלף שער הגיא שבכביש 1 פונים דרומה לכביש 38, השילוט הברור מפנה לכיוון בית שמש. אחרי כ-3 ק"מ עוברים את מושב מסילת ציון, ואחרי עוד 2.5 קילומטרים עוברים את מושב אשתאול. שמאלה מסתעף כביש 395 היפה, העולה לירושלים דרך רמת רזיאל וצובה. אחרי כקילומטר נוסף מגיעים לצומת שמשון במפגש כביש 38 עם כביש 44 1 , כאן מתחיל המסלול.
נוסעים בכביש 38 בכיוון דרום. אחרי כ-3 ק"מ חוצים מסילת ברזל ומייד אחריה עוברים את הכניסה הצפונית לבית שמש. מימין לכביש רואים את קיבוץ צרעה. בשבתות בהירות אפשר לראות מעל ההר שמעל לקיבוץ את גולשי האוויר, שמתחילים שם את הדאייה שלהם מעל לבקעה. מהאזור הזה, בין צרעה ואשתאול, התחיל שמשון את מסע האהבים הטראגי שלו לערי הפלשתים שממערב. בקצה העלייה בכביש, מצד ימין נראים שרידי תל בית שמש 2 .
תל בית שמש
לפי המסורת, בבית שמש העתיקה הוצב ארון הברית לאחר שהוחזר משבי הפלשתים. הפרשה העגומה מתוארת בספר שמואל א. המפלה בקרב, ובעיקר נפילת הארון בשבי, גרמו למותו של עלי הכוהן ולייאוש רב בעם. אלא שבכל אחת מהערים שהארון שהה בה הוא הביא על הפלשתים צרות צרורות, מגפות וחוליים, עד שהחליטו הפלשתים להחזירו לישראל. על פי המסופר, אנשי בית שמש היו הראשונים שקיבלו את הארון, אך הם לא חלקו לו את הכבוד הראוי ולאחר שהביטו בו נפלו גם מהם חללים רבים. בלית ברירה שיגרו שליחים אל קרית יערים וביקשו מאנשיה שיבואו וייקחו הם את הארון. התל אינו מטופח, אך יש בו שרידי מבנים מתקופת המלוכה, המאה ה-8 לפני הספירה, ומהתקופה הרומית ובנוסף נשקף ממנו נופה היפה של הבקעה הפורה שממערב.
מנזר בית ג'ימאל
ממשיכים בנסיעה, עוברים את צומת הכניסה הדרומית לבית שמש 3 ולאחר כ-1.8 ק"מ רואים שלט המכוון שמאלה, לעבר מנזר בית ג'ימאל 4 . המנזר הוקם בשלהי המאה ה-19 בידי נזירים מהמסדר הסלזיאני האיטלקי והוא קרוי על שם ח'ירבת בית ג'ימאל שנחשפו בה שרידי כנסייה ביזנטית ומערות קבורה עתיקות. המסורת הנוצרית מזהה את המקום עם כפר גמלה, שבו שכנה אחוזתו של רבן גמליאל הראשון שנחשב בנצרות למורו של השליח פאולוס. במנזר מצוין מקום קבורתו של רבן גמליאל כמו גם קברו של סטפנוס הקדוש, שנסקל בירושלים והיה הנוצרי הראשון שמת על קידוש אמונתו. ב-1989 הוקם במתחם גם מנזר של האחיות הקטנות של בית לחם, שחברותיו עוסקות ביצירה, בחינוך וחקלאות. הנזירות שותקות רוב הזמן, אך בשבתות, בזמן המיסה, אפשר לשמוע את שירתן המיוחדת והעדינה. במנזר אפשר לרכוש יין וכלי קרמיקה מתוצרת המקום, ומסביב יש שדות מעובדים, גפנים ומטעי זית.
דוד, גולית ועמק האלה
לאחר הביקור במנזר חוזרים חזרה אל הכביש וממשיכים בנסיעה בכיוון דרום. אחרי כ-4.5 ק"מ עוברים על פני צומת עזקה, התל הגבוה מימין לכביש הוא תל עזקה שלמרגלותיו, על פי הכתוב בתנ"ך, נערך צבא ישראל לקראת הקרב המכריע בין דוד לגולית. הפלשתים חנו מצידו השני של הכביש, בתל שוכה. זהו עמק האלה, ואכן בעוד כ-2 ק"מ מגיעים אל צומת האלה 5 . פנייה שמאלה תוביל לכיוון נתיב הּל"ה, לגוש עציון, ולירושלים דרך כביש המנהרות. ממשיכים ישר (דרום) ולאחר כ-2.5 מטר נוספים מגיעים לצומת שמדרום לישוב שריגים (לי-און). פניה ימינה כאן תוביל אתכם לכביש 353, דרך נוף יפה החוצה את פארק בריטניה. פניה שמאלה תוביל אל פארק עדולם ואילו מסלול הטיול ממשיך ישר (דרום) בכביש 38. לאחר כ-500 מטר נוספים פונים ימינה אל הדרך העולה למצפה משואה 6 .
מצפה משואה
המצפה ממוקם על גבעה המכוסה כולה בחורש ים-תיכוני סבוך ובעצי אורן שנטעה באזור קק"ל. לאורכו של הכביש המתפתל המוביל למצפה פזורים שולחנות פיקניק רבים אך מומלץ להתאפק ולטפס עד לראש הגבעה. כאן ניצב מגדל תצפית לאיתור שריפות יער ובמידה והיערן של קק"ל נמצא במקום ניתן לעלות עד לראש המגדל ולזכות לתצפית מרהיבה אל שפלת יהודה, מישור החוף, הרי ירושלים, הרי חברון, תל עזקה ואזור בית גוברין. ליד המצפה יש מתקני שירותים ומים וביער פזורים שבילי הליכה רבים.
לאחר התצפית והפיקניק חוזרים לכביש 38 ולאחר כ-5.5 ק"מ רואים מימין לכביש את תל גודד. נוסעים עוד כ-2 ק"מ עד שמגיעים לצומת נחושה 7 , כאן נפגש כביש 38 עם כביש 35. פנייה שמאלה תוביל לכיוון חברון. הכיוון שלנו הוא ימינה, אל בית גוברין וקרית גת. למרות זאת כדאי לפנות קודם שמאלה ולבקר באנדרטה לשלום, שבנה האמן אורי חופי 8 .
האנדרטה לשלום
נוסעים בכביש 35 מזרחה עוד כשמונים מטרים לכיוון רכס הרי חברון, שכבר נראה באופק. מימין לכביש יש דרך צרה, סלולה אך משובשת. היא מובילה לאנדרטה שהקים כאן האמן אורי חפי, איש עין שמר, למען השלום במזרח התיכון ולזכרם של קורבנות הטרור באשר הם. מיקומה של האנדרטה אינו מקרי, לפני קצת יותר מעשור, בימים שריחפו כאן משבי שלום אופטימיים, נועד הנתיב הזה להיות המעבר הבטוח בין רצועת עזה לגדה המערבית. יזמים בעלי חזון חלמו אז על חניוני דרכים דו-לאומיים שבהם יעצרו ישראלים ופלסטינים להפסקה על המבורגר משותף וכוס קפה שחור. הנתיב שבו מדובר אינו חדש, כבר בימי תקופת הברזל, בימי ההתיישבות הישראלית ומלכות יהודה, הוא היה מעבר הכרחי לשיירות מסחר שעשו דרכן בין הים להר. לעת עתה, החלום הזה נדחה למועד בלתי ידוע.
בית גוברין
לאחר הביקור באנדרטה חוזרים לצומת נחושה 7 וממשיכים ישר, על כביש 35. מימין לכביש הכניסה לקיבוץ בית גוברין. מייד אחריה, צמוד לתחנת הדלק אמפיתיאטרון רומי עתיק, שהוא חלק מהגן הלאומי בית גוברין-מראשה. הכניסה לגן הלאומי נמצאת משמאל לכביש, מצומת גוברין, זהו אחד הגנים הלאומיים המטופחים והמרשימים בארץ ולמי שיש זמן מומלץ לבקר בו. הכניסה לגן הלאומי היא בתשלום.
נוף משתנה בדרך ליער המלאכים
ממשיכים בנסיעה בכביש. עכשיו, בשיפולי ההר, כבר אפשר לראות איך הנוף משתנה. את עצי האורן יחליפו עצי אלה ואלונים נמוכים יותר, את החורשות והיערות שדות חיטה זהובים, כרמי יין ומטעי זיתים. הכביש מתפתל, עולה ויורד בנוף הגבעות המתון והפורה של חבל לכיש. אף שהנוף הפתוח מפתה להאיץ, יש לשים לב. שדה הראייה מוגבל לעיתים בגלל העליות והירידות המענגות, ורכב שבא מהכיוון הנגדי, מעבר לעלייה, עלול להפתיע.
לאחר כ-6 ק"מ מגיעים לצומת לכיש 8 ומכאן נוסעים עוד כ-1.5 ק"מ בנוף הגבעי של השדות. שלט מכוון את מי שזמנו בידו לפנות ימינה ולהיכנס ליער המלאכים-שחריה 9 . כדאי לסטות מהכביש, ולו לסיבוב קצר. נטיעת היער החלה בראשית שנות ה-1950. החווה החקלאית שהייתה כאן, שחריה, הפכה מאוחר יותר למעברה שקלטה את עולי צפון-אפריקה שהופנו לעיירת הפיתוח דאז, קרית גת. המלאכים שעל שמם קרוי היער הם אנשי הקהילה היהודית של לוס אנג'לס, שתרומותיהם סייעו במבצע הנטיעות הגדול הזה. המסלול המרכזי בפארק סלול ומסומן ירוק, מציע מגוון רחב של מסלולי משנה קצרים, בדרגות קושי שונות, להולכי רגל ולרוכבי אופניים. המסלולים משולטים ומסומנים ביעילות ובבהירות, ומגיעים גם לאתרים הארכיאולוגיים המרתקים הפזורים בפארק.
מגבול יער האורנים העבותים שניטעו כאן לפני כחמישים שנה נשקף נוף טרשי צחיח. לזקני קרית גת יש, מן הסתם, נחת כשהם מתבוננים בפרי עבודתם, ואולי יש בכך משום נחמה על תקופת הדלות והקושי, שבה היו הנטיעות והייעור עבודת דחק יומית.
סיום בקרית גת
אחרי כ-1.5 ק"מ נוספים חוצים את המחלף החדש של כביש 6. נוסעים עוד כ-3 ק"מ, חולפים על פני אזור התעשייה המזרחי של קרית גת ולאחר כ-3 ק"מ נוספים מגיעים אל צומת פלוגות 10 . כאן מסתיים המסלול.

goodlife
    טוסקנה הישראלית|5 01.04.13
    המיטב של המיטב בטיול - שתמיד אתה יודע איפה תתחיל אבל בגלל שהאזור מרתק מפתיע ומענין תמיד תמשך למשהו חדש או אחר שירתק וישנה את סדר היום. שנים שאנו מטיילים באזור ותמיד מוצאים דברים חדשים. כיף גדול !!!
אתר מפה מעדכן בקביעות שעות פתיחה וטווחי מחירים, אך תמיד מומלץ לבדוק מראש עם המקום.