טיול רכב ממצפה רמון לצוקי פארן

סוג: רכב רגיל
1 הגדל תמונה
נחל ורדית צילום: שי יגל
הועלה על ידי מערכתמפה
2 הגדל תמונה
נחל פארן. צילום: חנן ישכר
הועלה על ידי מערכתמפה
3 הגדל תמונה
קניון עדה. צילום: חנן ישכר
הועלה על ידי מערכתמפה
4 הגדל תמונה
מכתש רמון. צילום: חנן ישכר
הועלה על ידי מערכתמפה
5 הגדל תמונה
טיילת מצפה רמון. צילום: חנן ישכר
הועלה על ידי מערכתמפה
6 הגדל תמונה
המנסרה. צילום: חנן ישכר
הועלה על ידי מערכתמפה
7 הגדל תמונה
קיר האמוניטים. צילום: חנן ישכר
הועלה על ידי מערכתמפה
8 הגדל תמונה
כביש 40. צילום: חנן ישכר
הועלה על ידי מערכתמפה
 

אף כי מבחינת הקילומטראז' אין כמעט הבדל בין הדרך הזאת לבין כביש הערבה הפופולרי, היא מפותלת, יש בה הפרשי גובה, הנסיעה בה איטית יותר, ועל כן רוב הנוסעים מעדיפים את כביש הערבה. אבל זו דרך יפה פי כמה מהדרך המהירה שבה נוסעים כולם דרומה. המראה המרהיב והמפתיע, מלמעלה למטה, של המכתש, חציית מצוקי הגיר הלבנים והמבהיקים של נחל פארן, סלעי המדבר על מגוון צבעיהם, קטעי כביש במישור שטוח וישר - אין הרבה כבישים יפים כאלה




לטיולים נוספים במכתש רמון היכנסו למתחם מצפה רמון באתר מפה.

סוג: רכב רגיל
מקום: נגב צפוני
אורך המסלול (ק"מ): כ-52
משך הטיול: 2 - 4 שעות
מפת המסלול
תיאור המסלול
יציאה ממצפה רמון
תחילתו של המסלול בתחנת הדלק שביציאה מהעיירה מצפה רמון 1 . הכביש יורד בתלילות במעלה העצמאות שנפרץ בראשית שנות ה-1950 והיה גולת הכותרת של סלילת הכביש ממצפה רמון לאילת. מראש המעלה, בגובה של כ-850 מטרים מעל פני הים יורד הכביש בתלילות לקרקע המכתש, ירידה של כ-250 מטרים. בתחילה פונה הכביש צפונה, יורד מדרגה אל מתחת למצוק, וכ-1.5 ק"מ אחר כך, בשלושה עיקולים חדים, משלים את הירידה אל קרקעית המכתש.
מכתש רמון
בירידה נחשפות לעיני הנוסע עוד ועוד שכבות סלע מרובות גוונים. גילם של הוותיקים שבסלעים הוא 110 מיליוני שנה. באותם ימים היה האזור יבשה שכללה גם נהרות ואגמים גדולים, ושקעו בה סלעי אבן חול. לפני כ-90 מיליון שנה, להערכת הגיאולוגים, הציף את האזור ים רדוד, עשיר בבעלי חיים. שלדיהם של בעלי החיים שקעו על אבן החול ויצרו שיכבה נוספת. לפני כ-80 מיליון שנה החל להיווצר קמר לאורכו של שבר רמון, ועליו שקעו שכבות של סלעי קירטון וצור. האזור הוצף שוב לפני כ-40-50 מיליון שנה, ולאחר שירד מפלס מי הים התפתחה בו מערכת של נהרות עצומים, שעוצמתם דומה לזו של הנילוס. מי הנהרות סחפו את חלקיו הפנימיים של הקמר וגרמו בכך להיווצרותו של המכתש. רכס רמון, החולש על המכתש, הוא חלק מפרשת המים הארצית. מימיו של המכתש מתנקזים אל ים המלח בעיקר דרך נחל רמון, היוצא דרומה דרך שער רמון - הפרצה היחידה במכתש. את הר ארדון אפשר לזהות בנקל משמאל (מזרח) לכביש.
יציאה ממצפה רמון
תחילתו של המסלול בתחנת הדלק שביציאה מהעיירה מצפה רמון 1 . הכביש יורד בתלילות במעלה העצמאות שנפרץ בראשית שנות ה-1950 והיה גולת הכותרת של סלילת הכביש ממצפה רמון לאילת. מראש המעלה, בגובה של כ-850 מטרים מעל פני הים יורד הכביש בתלילות לקרקע המכתש, ירידה של כ-250 מטרים. בתחילה פונה הכביש צפונה, יורד מדרגה אל מתחת למצוק, וכ-1.5 ק"מ אחר כך, בשלושה עיקולים חדים, משלים את הירידה אל קרקעית המכתש.
מכתש רמון
בירידה נחשפות לעיני הנוסע עוד ועוד שכבות סלע מרובות גוונים. גילם של הוותיקים שבסלעים הוא 110 מיליוני שנה. באותם ימים היה האזור יבשה שכללה גם נהרות ואגמים גדולים, ושקעו בה סלעי אבן חול. לפני כ-90 מיליון שנה, להערכת הגיאולוגים, הציף את האזור ים רדוד, עשיר בבעלי חיים. שלדיהם של בעלי החיים שקעו על אבן החול ויצרו שיכבה נוספת. לפני כ-80 מיליון שנה החל להיווצר קמר לאורכו של שבר רמון, ועליו שקעו שכבות של סלעי קירטון וצור. האזור הוצף שוב לפני כ-40-50 מיליון שנה, ולאחר שירד מפלס מי הים התפתחה בו מערכת של נהרות עצומים, שעוצמתם דומה לזו של הנילוס. מי הנהרות סחפו את חלקיו הפנימיים של הקמר וגרמו בכך להיווצרותו של המכתש. רכס רמון, החולש על המכתש, הוא חלק מפרשת המים הארצית. מימיו של המכתש מתנקזים אל ים המלח בעיקר דרך נחל רמון, היוצא דרומה דרך שער רמון - הפרצה היחידה במכתש. את הר ארדון אפשר לזהות בנקל משמאל (מזרח) לכביש.
מנסרה של אבנים
בהמשך הירידה, בין סימוני קילומטרים 91 ל-92, רואים מימין לכביש שלט שמפנה אל המנסרה. פונים ונוסעים בדרך הכורכר כ-600 מטר, עד החניה 2 . שביל דמוי טיילת, מותאם גם לנכים, מקיף גבעה קטנה שכל כולה, וסביבותיה, אבנים בגוון ירוק-שחור, בעלות מיבנה גיאומטרי מדויק של מנסרה. אבני החול נאפו כאן בחום הכבד, וכשהתקררו התגבשו לצורות המרהיבות הללו. המקום מכונה המנסרה, וכן הנגרייה משום שהתוצרת כאן נראית כפרי עבודתה של נגריית טבע עצומה.
חולות צבעוניים ובריכה סודית
אחרי כ-600 מטר נוספים פונה מהדרך שמאלה שביל שמוביל אל מרבדים של אבן חול צבעונית 3 . עובדי מחצבות החרסית הרבות שבמכתש פרשו אותם כאן כדי להתגאות בפרי עבודתם, וכדי לרענן את עיניהם של יודעי הסוד העוצרים כאן ורוחצים בבריכה הסמויה הסמוכה. כן, בריכה. פיצוצים מבוקרים שנעשו לצורכי חציבה חשפו כאן מאגר של מי תהום. ביום קיץ חם רחיצה בבריכה הזו, שמימיה ירקרקים, היא תענוג נדיר שחבל לוותר עליו.
אנחנו כבר נמצאים בנקודה נמוכה למדי, על קרקעית המכתש, והכביש יצא ממנו עוד מעט. כדאי לשים לב לערוצי הנחלים החוצים את המכתש: נחל אפור, נחל גוונים, נחל עפיפון ונחל רמון, ולצבען המשתנה של הגבעות ורכסי ההרים סביב המדגישים את צורת המכתש - מעין מעגל שקוע. מעט אחרי סימון קילומטר 84, מימין לכביש, מצפה עוד אחת מההפתעות הנדירות של המקום - קיר האמוניטים 4 .
קיר האמוניטים
אל הקיר מוביל שביל הליכה נוח, מסומן אדום, המגיע אחרי כ-500 מטר אל ריכוז גדול של אמוניטים: מאובנים של חלזונות ימיים קדומים שחיו כאן לפני עשרות מיליוני שנה, כשהאזור היה מוצף בים. התבוננות בקיר הסלע תגלה צורות ברורות של מעין צדפות ושבלולים ענקיים. לפי תורת האבולוציה - גם אבותינו הקדומים נראו פעם ככה.
עין ילק
לאחר הביקור בקיר האמוניטים חוזרים לרכב וממשיכים בנסיעה על הכביש שבשלב זה יוצא מהמכתש ועובר בין רמת חדב שממערב לבין הרי גובי ממזרח. כתם הירק משמאל לכביש, בסמוך לסימון קילומטר 82, מציין את עין ילק - מעיין שמימיו מליחים 5 . בשעות הבוקר המוקדמות אפשר לעיתים לראות כאן פראים, חמורי בר נדירים, הבאים לרוות כאן את צימאונם. מעט אחר כך אפשר לתרגל את הדמיון למראה הצורות המשונות שחצבו הרוחות בסלעי הקירטון של הר ילק.
בסמוך לסימון קילומטר 72 תראו מימין לכביש מיכל ברזל גדול 6 . זהו מיכל שדמה. כדאי לעצור לתצפית יפה על מערב מכתש רמון. מכאן נשקף מראה יפה של הפסגות הרחוקות של הר שגיא, הר עריף והר כרכום, ועוד מערבה - גבול מצרים. בכיוון מזרח רואים חלק מהערבה ואת הרכס הרחוק של הרי אדום, שמעבר לגבול ירדן. הנקודה הזאת נמצאת בראש מעלה המישר. המישר היא בקעה שנתחמת מצפון על ידי רמת חדב, ממזרח על ידי הרי המישר, ומדרום, הכיוון שהכביש ממשיך אליו בירידה - הגבעות הנמוכות המשתפלות אל נחל פארן. כביש 40 חוצה את הבקעה בקטע ישר כסרגל, 12 ק"מ אורכו.
סטייה אל קניון עדה
בין סימוני קילומטרים 50 ל-49 מסתעף מהכביש ימינה כביש צדדי 7 , ובהמשכו דרך עפר טובה מסומנת אדום. בתחילת הדרך ניצב שלט שמורה את הכיוון לקניון עדה. אם יש לכם כשעתיים לטיול הליכה יפה והרפתקני, זה המקום. מסלול הטיול מוביל בקניון צר שרוחבו אינו עולה לעיתים על זה של גוף אדם. הקניון חתור באדמת חול אדומה שמשנה מדי פעם את צבעה לגוני כחול-אפרפר. ילדים ייהנו כאן מאוד. לאורך הדרך יש מדרגות ומעברים תלולים שצריך לטפס בהם, לפעמים בסיוע קל של חברים.
לפני סיום, תצפית מרהיבה על נחל פארן
חוזרים לכביש שלאחר כ-2 ק"מ נוספים פונה בחדות שמאלה, ואחרי עוד כקילומטר פונה ימינה בזווית ישרה כמעט. ממש מול הכיפוף הזה פונה שמאלה דרך יפה שאורכה פחות מקילומטר, ועולה אל הצוק הנישא מעל הכביש. כדאי לעלות לתצפית מרהיבה על צוקי פארן 8 . למרגלותיכם נמצאת הנקודה הצרה ביותר של אפיק נחל פארן. כל שיפעת המים הזורמים בנחל נתקעת כאן. למטה יש קטע קניוני יפה ועמוק. סלעי הגיר והקירטון מגבילים את רוחבו של האפיק, בין מאה למאתיים מטרים. זה לא מעט? נכון, אבל בהמשך יכול רוחב האפיק להגיע עד ארבעה קילומטרים, ומהתצפית אכן אפשר לראות את אגן הניקוז הענק של הנחל, שהוא הגדול בנחלי הנגב. כשיש שיטפון בנגב זוהי אחת הנקודות הטובות ביותר לצפות בו.
סיום בצומת ציחור
הכביש ממשיך ועולה אל ראש מעלה פארן, אל הנקודה הגבוהה של המצוקים. גם בראש המעלה יש מרפסת תצפית יפה, וממנה אפשר להתרשם מהמאמצים הכבירים שעושה הנחל כדי לפרוץ לו דרך מזרחה, אל הערבה ואל ים המלח. אחרי עוד כ-7 ק"מ חוצה הכביש את אפיק נחל ציחור. מסלול יפה, מסומן כחול, אבל טוב רק לרכב שטח, יוצא מכאן שמאלה (מזרח) אל אחד הקניונים היפים בארץ קניון נחל ורדית. בחזרה לכביש הראשי - אחרי כ-2 ק"מ נוספים מגיעים לצומת ציחור 9 . מכאן אפשר להמשיך ימינה בכביש 40 ולהגיע לצומת שיזפון או להמשיך ישר (מזרח) בכביש 13 אל צומת מנוחה שבכביש הערבה.
סיום בצומת ציחור


סימני המסחר "שביל ישראל" ו"מלבן לסימון השבילים" מוצגים באתר מפה באדיבות החברה להגנת הטבע.
למידע נוסף היכנסו www.teva.org.il
מפת המסלול – גרסה להדפסה
הורדת קובץ לניווט: GPX TWL
נקודת ציון

רוצים להיות המדרגים הראשונים?

דרגו עכשיו
עוד טיולים מומלצים


עוד טיולים