ממרכזה הסואן של חיפה יורדים בנחל ירוק ומיוחד אל הים, בתוואי מוצל שמשכיח לרגע שנמצאים בשטח עירוני. לאורך הנתיב גדלים עצי דפנה לרוב, ולצידם אלונים, אלות וחרובים, אבל הכוכבים האמיתיים של המסלול הזה הם שיחי הלוטם, ופרחיהם הלבנים והוורודים, שהעניקו לנחל את שמו.

מקום: שדרות הנשיא, חיפה
אורך המסלול (ק"מ): 3-4
איך מגיעים
מכביש החוף פונים מזרחה בצומת דרך הים (כביש 672). עולים ברחוב אצ"ל, שנקרא בהמשך דרך הים, ומגיעים אל הצומת במרכז הכרמל. פונים שמאלה לשדרות הנשיא וחונים באחד החניונים שליד גן החיות. הולכים ברגל אל הכניסה לגן החיות 1 .
לנקודת הסיום
יורדים חזרה בדרך הים, ממשיכים ברחוב אצ''ל ובקצה הירידה פונים ימינה לרחוב רפאל אנקואה. נוסעים חצי ק"מ עד שרואים מימין גן ציבורי 5 . כאן מסתיים המסלול.
איך מגיעים
לנקודת הסיום
התחלת המסלול בגן האם
1 הכניסה לגן החיות. יורדים אל הנקודה הנמוכה ביותר בגן האם. בפינה הדרום-מערבית של הגן מתחיל שביל מסומן בכחול. יורדים לכיוון צפון-מערב לתוך ערוץ נחל לוטם, ואחרי כמה מדרגות מגיעים אל:
חורש ים תיכוני בלב העיר
2 מעבר, בין בית הספר הריאלי משמאל לגן החיות מימין. ממשיכים לצפון-מערב וגולשים לתוך הנחל הירוק והמוצל. השביל ברור, ובחלקו הראשון יש ספסלים ופינות מוסדרות. ככל שיורדים מתנתקים משאון העיר ונכנסים אל חורש צפוף ומפותח. בחורש גדלים עצי ער אציל (דפנה) חובבי מים, וקיסוסיות שמטפסות על העצים וביניהם. לאחר 1.5 ק"מ במורד מגיעים אל:
נקודת יציאה - מסלול מעגלי
3 מפגש שבילים: כחול וירוק, ליד כרם עצי זית עתיקים. ההולכים במסלול המעגלי פונים כאן שמאלה בשביל הירוק ועולים בו מעט, מגיעים אל בית מס' 100 ברח' דרך הים ומשם חוזרים לחניה. ההולכים במסלול הקווי ממשיכים ימינה (צפון-מערב) בשביל הכחול. ערוץ הנחל נפתח כאן, והנוף הבוטאני משתנה לשיחי אלת מסטיק, קידה שעירה והרבה לוטם, מרווני ושעיר, שפורח בסוף האביב בלבן ובסגול. לאחר כ-700 מטר מתחילים לראות משני עברי הנחל את בתי שכונת שפרינצק. הולכים עוד 400 מטר ומגיעים אל:
מערה
4 מערה קרסטית, חלקה טבעית וחלקה חצובה, נראית בגדה הצפונית של הנחל. ממשיכים במורד השביל, חוצים גן ציבורי מטופח ומגיעים לאחר 400 מטר אל:
סיום - חזרה לעיר
5 רחוב הרב רפאל אנקואה. כאן מסתיים המסלול.
למידע נוסף על הפעילות בואדיות ובאתרי הטבע העירוני בחיפה ולפעילויות מאורגנות נוספות באזור אפשר לפנות לקהילת חיפה בחברה להגנת הטבע בטלפון 04-8553860

רוצים להיות המדרגים הראשונים?

פארק הכטפארק הכט מומלץ מפה8.9פארק הכט מצטרף אל רצועת החוף היפה של חיפה, דרומית לתל שקמונה. הפארק הירוק מציע קילומטר ומאתיים מטר של דשאים, מסלולי ריצה, מתקני משחק לילדים, מתקני כושר, מגרש כדורסל, פינות ישיבה ופינות מסודרות לפיקניק. בפארק המטופח הנושק אל רצועת ים, ניכר תכנון עירוני מוקפד כנהוג כיום בפארקים ובטיילות כבמדרון יפו ובפארק ההשכלה בתל אביב. מתקני המשחקים עשויים מעץ ומחבלים רכים וצבעיהם משתלבים יפה בנוף ולא זרים לו. תכנון הפארק מביא בחשבון את תנאי הטבע בנקודות תצפית אל הים ואל חופי חיפה ובה בעת מותאם לצרכי התושבים המתעמלים בפארק, לאלה חולפים בו בריצה, או מתניידים בעזרת כסאות גלגלים, להורים המביאים את הילדים לשחק, או לאנשים שבאים לפוש בו או לטייל עם הכלב ולזוגות שמחפשים קצת רומנטיקה. חשוב לציין שניתן להיכנס לפארק בין השעות 23:00-06:00, ביתר הזמן שעריו נעולים. הפארק הוקם על שמו של ד"ר ראובן הכט ז"ל, חתן פרס ישראל למפעל חיים ותרומה לחברה ולמדינה משנת 1984. מאוספו הארכיאולוגי של הכט אפשר להתרשם במוזיאון הכט שבאוניברסיטת חיפה.קרא עוד