תצפית וואדי אזוב והים התיכון. צילום: מערכת מפה
מכון טיהור השפכים הישן. צילום: מערכת מפה
עצי הפרי בעמק הפתוח. צילום: מערכת מפה
תצפית וואדי אזוב והים התיכון. צילום: מערכת מפה

נחל אזוב יורד במורדותיו המערביים של רכס הכרמל, ומפריד בין שכונת כרמליה שמצפון לשכונת אחוזה מדרום. כבר במבט ראשון אפשר לראות שמתקיים כאן שילוב ייחודי בין הים הכחול והחורש הירוק הצומח בוואדי. משאירים את העיר מאחור ויוצאים לטיול בטבע הקרוב לבית, בחורש הצפוף, אל עבר הים הפתוח.

* נכון לקיץ 2013 זורם בחלק מהנחל ביוב*

מקום: הקריות וחיפה
אורך המסלול (ק"מ): כ- 2-3
איך מגיעים
עולים במחלף חיפה דרום ועולים לכרמל בדרך פרויד לכיוון האוניברסיטה ואחוזה. בצומת רחוב חורב פונים שמאלה ונוסעים על ציר שדרות מוריה. בכיכר קריית ספר פונים שמאלה לרחוב ליטניס שהופך בהמשך למרגלית. ממרגלית פונים שמאלה ויורדים בסמטת נתיב אופקים. מחנים את המכונית ממש בנקודה בה מתחילים בתי הרחוב. הכניסה למסלול 1 היא היכן שמסתיימת הגדר הירוקה בצד המערבי של הרחוב, ליד הבית בנתיב אופקים 3. ההגעה בתחבורה ציבורית היא בעזרת הקווים הרבים שעוברים בציר מוריה כמו קווי 37, 28, 21. יורדים בכניסה לשכונת כרמליה. נכנסים לרחוב הירקון ופורשים ממנו ימינה למרגלית ומשם ימינה לנתיב אופקים.
לנקודת הסיום: מכביש החוף יורדים במחלף חיפה דרום. לפני צומת הכניסה למנהרות הכרמל פונים שמאלה לכיוון בית הקברות ובהמשך מתעקלים ימינה עם הכביש. לנקודת הסיום במסלול הקצר 5 ממשיכים ישר בכיכר ואחר כך פונים ימינה כדי לחנות ברחבת העפר. לנקודת הסיום במסלול הארוך 7 פונים שמאלה בכיכר, ממשיכים ישר בשתי הכיכרות הבאות, ובמפגש נחל שיח והכביש, פונים ימינה לדרך עפר מסומנת שחור וחונים.
ירוק עמוק וכחול של ים
הכניסה לשביל הטיול 1 מבשרת טובות, הוואדי כולו נפרש מתחת והסבך הירוק שלמטה ממש קורא למטיילים להשאיר את העיר מאחור ולהיכנס לביקור. מעל לקו העצים והעיר נמצא חוף הים התיכון, המים הכחולים וצבעו הירוק-עמוק של הוואדי נפגשים כאן ויוצרים ניגוד נהדר ומרשים. הולכים לאורכה של הגדר הירוקה וכשזו נגמרת פונים שמאלה ומבחינים בסימון השבילים האדום שמלווה את המסלול לכל אורכו. מתחילים לרדת במדרון ולאחר כ-200 מטר פוגשים בשביל היורד אל ערוץ נחל אזוב 2 .
ההליכה בחורש העבות היא חוויה יוצאת דופן, במיוחד אם מביאים בחשבון את העובדה שלפני כמה דקות עוד הלכנו ברחובות העיר. עצי האלון, החרוב והאורן הגדלים בערוץ הוואדי מספקים צל לימי הקיץ והפרדה מלאה מרחשי העיר שמעל. בימים גשומים מגנים העצים על המטיילים ממי הגשם ובנחל עצמו ישנה זרימה משמחת. השביל מסומן היטב, יורד בערוץ הנחל ומוביל בירידה מתונה אל עבר העמק שלמטה. בחודשי החורף מתמלא ערוץ הנחל ברקפות פורחות, חלבלובים וכלניות. שיחי המרווה הרבים שגדלים על גדות הנחל מפיצים ריח משכר שמדרבן למצוא מקום להפסקת תה קצרה.
העמק הפתוח מעל מנהרות הכרמל
ההליכה בחורש נעימה והשביל ברור. לאחר כקילומטר יוצאים אל עמק ירוק ופתוח 3 . משמאל (דרום) יצא שביל המוביל לאחר כ-30 מטר אל מכון טיהור המים הישן של חיפה שהוקם בשנת 1955 והיה מהראשונים שהוקמו בארץ. כאן נפגש שביל הטיול עם שביל אופניים נחל אזוב. בנקודה זו נוטשים את הסימון האדום שליווה את השביל והולכים בשביל האופניים בעמק הפתוח בכיוון מערב.
סיום המסלול הקצר או המשך אל וואדי שיח
בעמק ניטעו עצי פרי רבים והוא משמש גם לרעיית בקר. בזמן ההליכה בעמק מתחילים אט אט סממני הציביליזציה לחזור אל שדה הראיה, כאן בניין ושם רפת אבל קשה להאמין שמתחת לרגלים נמצאות מנהרות הכרמל הסואנות. בשנים האחרונות נמצאים וואדיות חיפה, בדומה לשטחי טבע אחרים, בסכנה שמקורה בהתפשטות וחדירת הבניה העירונית לשטחים אלו. תוכניות בינוי על גדות הנחלים מאיימות על המשך קיומם כמסלולי טיול ירוקים, טבעיים ונגישים למטיילים. תוכניות הארכת רחוב אברהם לינקולן והפיכתו לשכונת מורדות לינקולן כמו גם הקמת שכונת תל אהרון מאיימות עדיין על נחל אזוב. וסופו של הסיפור עדיין אינו ידוע.
לאחר כ-450 מטר מגיעים לפיצול בשביל 4 , המטיילים שבחרו במסלול הקצר יותר ממשיכים עם שביל האופניים שממשיך ישר (מערב) עד שלבסוף הוא יוצא מהעמק ומסתיים ברחבת חנייה בכניסה לאכסניית הנוער "כרמל" 5 כאן מחכה רכב האיסוף. אם לא החנתם כאן רכב תוכלו לצאת בהליכה אל עבר תחנת האוטובוס הנמצאת במרחק כחצי ק"מ או לחצות את הצמתים ולהמשיך ישר אל עבר חוף הים.
המטיילים במסלול הארוך פונים בנקודת הפיצול 4 ימינה אל שביל ברור ולא מסומן המטפס על השלוחה שממול. השביל חוצה את אכסניית הנוער ומגיע לאחר כ-1.5 ק"מ של הליכה אל מול נוף הים ומפרץ חיפה אל בוסתן כיאט שבוואדי שיח 6 . מכאן אפשר לטפס על 300 המדרגות המובילות לשכונת כבביר או לפנות שמאלה אל שביל המוביל לאחר כ-300 מטר אל דרך עפר מסומנת שחור ליד בית העלמין 7 , שם ממתין הרכב.
למידע נוסף על הפעילות בואדיות ובאתרי הטבע העירוני בחיפה ולפעילויות מאורגנות נוספות באזור אפשר לפנות לקהילת חיפה בחברה להגנת הטבע בטלפון 04-8553860. חלק מהמידע לכתיבת סיפור הדרך ניתן על ידי אלה אלכסנדרי, קהילת חיפה של החברה להגנת הטבע.

yuvalkomba
    בנחל זורם ביוב גולמי|1 15.08.13
    התחלת המסלול ועד האמצע באמת יפה מאות ומנותקת מהעיר אך נכון לאמצע אוגוסט 2013 כשמגיעים לאמצע המסלול ישנה זרימה של ביוב גולמי מפיר ביוב שעולה על גדותיו. נראה שהזרמת הביוב נמשכת כבר זמן רב. חבל, למסלול באמת יש פוטנציאל גדול.

קרןהפוך
    התחלה מבאסת המשך יותר טוב|4 05.03.11
    התחלה צפופה בתוך השיחים עם אדמה תלולה ומחליקה. בהמשך יותר טוב הנחל נפתח וכך גם הנוף היפה של דרום חיפה. לאחרונה הכשירו בפתחת הנחל מסלול אופניים אתגרי רשמי באורך 7 ק"מ, ובדיוק כשהיינו היתה תחרות וכיף לראות. בהמשך עלינו על ההר לכוון בית הקברות תצפית נהדרת על דרום חיפה
פארק הכטפארק הכט מומלץ מפה8.9פארק הכט מצטרף אל רצועת החוף היפה של חיפה, דרומית לתל שקמונה. הפארק הירוק מציע קילומטר ומאתיים מטר של דשאים, מסלולי ריצה, מתקני משחק לילדים, מתקני כושר, מגרש כדורסל, פינות ישיבה ופינות מסודרות לפיקניק. בפארק המטופח הנושק אל רצועת ים, ניכר תכנון עירוני מוקפד כנהוג כיום בפארקים ובטיילות כבמדרון יפו ובפארק ההשכלה בתל אביב. מתקני המשחקים עשויים מעץ ומחבלים רכים וצבעיהם משתלבים יפה בנוף ולא זרים לו. תכנון הפארק מביא בחשבון את תנאי הטבע בנקודות תצפית אל הים ואל חופי חיפה ובה בעת מותאם לצרכי התושבים המתעמלים בפארק, לאלה חולפים בו בריצה, או מתניידים בעזרת כסאות גלגלים, להורים המביאים את הילדים לשחק, או לאנשים שבאים לפוש בו או לטייל עם הכלב ולזוגות שמחפשים קצת רומנטיקה. חשוב לציין שניתן להיכנס לפארק בין השעות 23:00-06:00, ביתר הזמן שעריו נעולים. הפארק הוקם על שמו של ד"ר ראובן הכט ז"ל, חתן פרס ישראל למפעל חיים ותרומה לחברה ולמדינה משנת 1984. מאוספו הארכיאולוגי של הכט אפשר להתרשם במוזיאון הכט שבאוניברסיטת חיפה.קרא עוד