לישון
כל החג

שאפה בר

טיול אל תל גודד וחורבת רפיע

טיול משפחות בשפלה יכניס אתכם אל תוך סלע הקרטון הרך למפלט מהחום בעונות מסוימות ולמחסה מהגשם בעונות אחרות. מחילות מסתור אפלוליות הן לבו של הטיול, שמציע גם תצפית יפהפייה, ובאביב - פריחה מרהיבה של...

מקום: שפלה
אורך המסלול (ק"מ): 6
איך מגיעים: נוסעים בכביש 38 בין צומת האלה לצומת נחושה. בין סימוני ק"מ 2-3 פונים מערבה לפי השילוט אל תל גודד, וחונים 1 . מהחניה 1 אפשר ללכת מערבה בשביל מסומן ירוק עד המערות 5 ובחזרה (בסך הכל 200 מטר).
1 חניה. יוצאים מהחניה ועוברים את הגדר לכיוון מערב, פונים ימינה אל דרך לא מסומנת והולכים לכיוון צפון-מערב במעלה גיא רדוד. לאחר 800 מטר מגיעים אל:
לקריאת תיאור המסלול המלא יש להירשם לאתר מפה
2 מפגש דרכים: דרך לא מסומנת ודרך מסומנת ירוק. פונים שמאלה (מערבה) ועולים בתלילות בדרך הירוקה. אחרי 300 מטר מגיעים אל:
3 מפגש דרכים: ירוק ושביל ישראל. פונים שמאלה (דרומה) עם הסימון הירוק וסימון שביל ישראל, הולכים על גבי השלוחה ובהמשך מטפסים אל:
תל גודד
4 ראש תל גודד. יש כאן שרידי חורבה, אך בעיקר תצפית משכרת אל הרי חברון, השפלה ומישור החוף. ממשיכים דרומה בשביל הירוק ובסימון שביל ישראל, ואחרי 350 מטר פונים שמאלה (דרום-מזרח) ויורדים בתלילות. אחרי 400 מטר מגיעים אל:
5 פתחי מערות למרגלות הגבעה. מתוך המערה הדרומית יש כניסה שמאלה (דרומה) אל מחילה צרה שמובילה אל מערת קולומבריום יפהפייה. כ-50 מטר מצפון למערה יש כניסה אל מחילה נוספת - גם היא מובילה אל מערת קולומבריום, וממנה מתפצלות מחילות נוספות. כשיוצאים מהמערות רואים ממול את החניה. הולכים מערבה בשביל הירוק ואחרי 200 מטר מגיעים אל:
המשך המסלול לחורבת רפיע
1 החניה. כאן מסיימים את הטיול, או ממשיכים אל חורבת רפיע - שם יש מערכת מסתור נוספת, שהיא הגדולה והמסועפת ביותר שהתגלתה באזור. הולכים לצד כביש 38 לכיוון צפון-מזרח. אחרי 600 מטר מגיעים אל:
6 פנייה ימינה אל דרך לא מסומנת. פונים והולכים במעלה, על הגדה השמאלית של הערוץ. לאחר 550 מטר מגיעים אל:
7 מסעף דרכים. פונים ימינה (דרומה) ועולים על גבעה עטורת חורש. לאחר 250 מטר מגיעים אל:
8 מזלג דרכים. פונים ימינה ומטפסים בתלילות למרומי הגבעה. לאחר 200 מטר מגיעים אל:
מערכת מחילות מסתור
9 חורבת רפיע, בראש הגבעה. מימין לדרך, מתחת לשיח של אלת מסטיק, נכנסים אל מערה שממנה מסתעפת אחת הכניסות אל מחילת המסתור. נכנסים ועוקבים אחר הנתיב הדרוך והחלק ביותר, שעובר בין בורות מים למערות שונות. חוזרים באותה דרך אל כביש 38, פונים דרומה והולכים לצדו עד:
1 החניה.

ocp

טיול חמוד, לא מומלץ בימים חמים|3 31.05.14
טיול קצר מאוד, קליל להליכה. בעונה הזו של השנה חם והדרך מלאה קוצים- כדאי להגיע עם נעלים ומכנסים ארוכים ועדיף בכלל לבוא בעונות יותר ירוקות. מערכת מחילות המסתור ומערת הקולומבריום יפיפיות ומיוחדות ורק בשבילן שווה להגיע. מתחת לאלה הגדולה שליד מערכת מערות המסתור מיזוג טבעי קריר ומשיב נפש בימים החמים. סך הכל קצת יותר מבינוני, קצת פחות מטוב.
אתר מפה מעדכן בקביעות שעות פתיחה וטווחי מחירים, אך תמיד מומלץ לבדוק מראש עם המקום.