לאכול
אל מוטראן

טיילות הירדן - טיילת עמי

8.7

בדרך כלל נוטים לסגוד לטבע ולנפלאות הבורא, אבל בטיילות לאורך מקורות הירדן מהלכים נפעמים גם ממעשי האדם. טיול קל ומקסים בנקודה בה מתאחדים יחד המקורות ונהיים נהר הירדן, מתאים לכל המשפחה, נוח גם...

מקום: כפר בלום
אורך המסלול (ק"מ): 1.2
משך הטיול: עד שעתיים
איך מגיעים: את המסלול הנפלא הזה כדאי לעבור מדרום לצפון, על כן נוסעים בכביש 90 על פי השילוט צפונה. בצומת גומא, המפנה לנאות מרדכי, להבות הבשן, גונן וכפר בלום, פונים ימינה (מזרחה). לאחר 3 קילומטרים פונים שמאלה (צפונה) ובפנייה השנייה ימינה (מזרחה) ומתקדמים לעבר אתר הקייקים של כפר בלום 1 . חונים במגרש החניה או שמתקרבים לגשר הולכי הרגל 2 .
עוברים את הגשר
לקריאת תיאור המסלול המלא יש להירשם לאתר מפה
כ-100 מטר ממזרח ומדרום לאתר הקייקים 1 נראה שער בית הספר האזורי. מאחוריו ומשמאלו נמתח מעל הירדן גשר להולכי רגל. חוצים את הגשר מזרחה ופונים מיד שמאלה (צפונה). המקום שבו עומדים הוא טיילת הירדן, שנקרא גם "שביל עמי", לזכרו של בן קיבוץ עמיר שנספה כאן בתאונת אופניים. המסלול יצוק בטון ומרוצף, פרגולות של גפנים ושאר מטפסים מצלות על מחציתה של הדרך, משמאל (מערב) זורם בנחת הירדן ומימין (מזרח) ניצבת הגדר של קיבוץ עמיר.
לאורך המסלול, על השביל ממש, חקוקים פסוקים מן המקרא שבהם נזכר הירדן. לימים קבעו רבני האזור כי אין זה נאה שהשם המפורש יהא למרמס לרגלי המטיילים, וכך הוצאו אחר כבוד אותן אבנים מביכות שכבר הוטבעו בשביל. החלל שהותירו ניכר עד עצם היום הזה.
כאשר הולכים נשמע לפתע רעש אדיר, והנה משמאל (ממערב) נראה המפל הגדול שבאפיק הירדן 3 . בקיץ הוא מארח קייקים, רפטינג, ואף אבובנים תועים. זהו רק מפל אחד מיני רבים.
ממשיכים צפונה. מעבר לגדר מימין (מזרח) נראית חורשת אקליפטוסים 4 , צעירים למראה, אשר בה שולבו מינים רבים ככל שהתאפשר של העץ האוסטרלי הזה. עוברים במנהרה 5 , מעין מחלפון להולכי רגל מתחת לכביש, בכניסה לקיבוץ שדה נחמיה, ומגיעים לעברו הצפוני של הכביש, למגרש החניה של מסעדה - חניון מקור הירדן 6 .
רק רגע אחד
ניתן להאריך את המסלול מעט. לפני המנהרה 5 , מדרום, כדאי לעלות בשביל שצמוד משמאל (מערב), להמשיך לאורך הכביש ולחצות את גשר יוסף במעבר להולכי רגל. כאן עולים על טיילת האופניים, במקביל לכביש, שנמתחת על פני כ-4 קילומטרים לכיוון קרית שמונה. לאורך המסלול פזורות יצירותיו ההומוריסטיות של הפסל רני פרייס, איש יודפת, וכן מרצפות מצוירות, משעשעות אף הן. חובבי הקיצורים ימשיכו כ-100 מטר מערבה, מעבר לגשר הגלילים שמשמאל (דרום) ואילו המהדרין ימשיכו בטיילת עד כלות.
כ-300 מטר ממערב לגשר יוסף יש מסעף 7 שמוביל לדרך רכב סלולה צפונה. לאחר כ-600 מטר יש מסעף נוסף 8 לשמאל ולימין. מומלץ לפנות שמאלה, לצפון-מערב. כאן יש אתרי פיקניק רבים לאורך נחל שניר (החצבאני). הנחל לוחך את הסטיקיות ואת הספסלים, ולמקום הנפלא הזה קוראים טיילת החצבאני. זהו אתר דרייב אין יפהפה, וכדי שיישאר כזה,צריך לזכור לקחת את האשפה בתום המשתה.
המסלול מתאים גם למוגבלים בתנועה, לעגלות נכים ולעגלות ילדים. טיילת עמי, בין כפר בלום ושדה נחמיה נסגרת עם החשיכה באמצעות שער בקצהה הצפוני. בטיילות האחרות, טיילת האופניים וטיילת החצבאני, אפשר להסתובב בלילה אך אסור ללון לצידן -הפקחים שמסתובבים באיזור נותנים דו"חות לאנשים שמקימים מחנה לילה באחת מהפינות על גדות הנחלים.
בקיץ 2007 נחנך שביל סלול על גדות הבניאס, הממשיך משדה נחמיה עד שאר ישוב. השביל, שאורכו כ-4 ק"מ מתאים לרוכבי אופניים.

danam_20

קסם על הירדן|5 19.09.12
טיילת יפהפה ומטופחת.כדאי להגיע כשעתיים לפני השקיעה כדי להנות מיופיו של המקום מצד אחד ולא להצלות בשמש מצד שני. יש מרפסת תצפית למפל, ולאורך הדרך מוטבעים פסוקים מהתנ"ך בהם מוזכר הירדן (מילאו את האריחים החסרים). המקום נסגר בערב ואין תאורה, כנראה על מנת למנוע לינה במקום.
אתר מפה מעדכן בקביעות שעות פתיחה וטווחי מחירים, אך תמיד מומלץ לבדוק מראש עם המקום.
טיול בשמורת נחל שנירטיול בשמורת נחל שניר מומלץ מפה9.2השם הציורי של כל הסביבה הזאת הוא "ארץ פלגי מים"; ומי שהגה את השם הזה צדק, כיוון שזהו השטח הרווי ביותר במים בכל הארץ, שמקורות הירדן נובעים בו בעשרות מעיינות מבעבעים. נכון שפעולות הפיתוח של ההתיישבות היהודית בדורות האחרונים צמצמו מאוד את כמות המים החופשיים הזורמים בערוצים, ובכל זאת, שארית הפליטה שחמקה מציפורני הציוויליזציה, זורמת באפיקי דן, שניר - חצבאני, קורן וחרמון - בניאס ומאפשרת לפגוש עדיין נופי מים וצומח יחידים מסוגם בארץ. סגירתה של השמורה למעבר חופשי אמנם שומרת על נקיונה ועל המשך קיומה של סביבה אקולוגית פעילה לאורך הנחל, אך יחד עם זאת גזלה מקטע זה של השניר את כל הפראיות שהיתה לו וחיבלה במפגש האותנתי של האדם עם הטבע. ובכל זאת - המים קרים והשמחה גדולה. אם אתם רוצים להתרחץ ביום שאחר כך, כדאי להישאר ללילה ב[בית הארחה תל חי](http://www.mapa.co.il/ng/BuildRecord.asp?id=15259). המקום מהווה בסיס מצוין לטיולים באזור.קרא עוד