מסע אל בטן האדמה ובחזרה

טיול מעגלי, פשוט ומהנה, אל מכתש רמון ופרסת נקרות. לא רק נציץ בפנים כדור הארץ, אלא נלך בדרך שבה הלכו שיירות הבושם והתבלינים לפני אלפיים שנה מעבר הירדן אל חוף ים עזה. אם נשמור על השקט אולי נפגוש בדיירי המדבר הנדירים, היעל והערוד. ואם נבחר להרעיש, נוכל להתפעל מן ההד המתגלגל בין קירות הנחל.
שימו לב- בחורף יש לוודא שאין סכנה לשטפונות באזור שכן הנחל מועד לפורענות.
אם הגעתם עד המכתש ודאי שתישארו ללון במצפה רמון. אפשרות לינה טובה, בסיסית עם תמורה טובה לעלות, היא בית הארחה מצפה רמון.

מסלולי טיול נוספים במכתש רמון: טיול על שפת מכתש רמון ברכב שטח

לטיולים נוספים במכתש רמון היכנסו למתחם מצפה רמון

סוג: רגל, טיולים במכתש רמון
מקום: ליד מצפה רמון
אורך המסלול (ק"מ): 6
שיעור קצר בגיאולוגיה
נפתח בהקדמה גיאולוגית קצרה. קערה עמוקה תחומה בחומת הרים, ובה תופעות גיאולוגיות מעניינות ונופים של חול ואבן בשלל צבעים - זהו מכתש רמון, או המכתש הענק, שהוא הגדול במכתשי ישראל. תופעת המכתשים היא תופעה גיאולוגית מיוחדת במינה, ואין דין מכתש געשי כדין המכתשים באזורנו, שנוצרו כתוצאה מפעילות בליה וסחיפה של מים. מכל מקום, כל מכתש היה פעם קמר (בעברית פשוטה: הר) שתוכנו התרוקן, והטיול שלנו נעשה בתוך תוך מרוקן כזה, שהוא מהיפים במכתשי העולם. אורכו של מכתש רמון 40 ק"מ, רוחבו המקסימלי 21 ק"מ וגובה קירותיו 200 עד 300 מ'. בחלקו הצפוני-מזרחי מתנשא הר ארדון השטוח, החודר אל תוך הקערה ומקנה לה צורת לב. ממערב למזרח חותך נחל רמון את המכתש, ולאורכו צמחייה מדברית נמוכה. בקרקעית המכתש יש גבעות שחורות של אבן חול מבורזלת, וביניהן בולט הר געש שחור (גבעת געש, שבראשה שרידי לוע).
איך מגיעים
תחילת המסלול בחניון עין סהרונים שבמזרח מכתש רמון. כדי להגיע לשם נוסעים בכביש החוצה את המכתש (כביש 40) ופונים, בין הקילומטר ה-87 לקילומטר ה- 86, לכיוון מזרח 1 אל דרך עפר, בעקבות השילוט אל חניון בארות. דרך העפר הכבושה והרחבה (מסומנת אדום) עבירה לכל רכב. לאחר נסיעה של כ-3.5 ק"מ מגיעים לצומת T, פונים שמאלה עם הסימון האדום, לאחר עוד נסיעה של 1.2 ק"מ פונים שוב שמאלה, צפונה, עם סימון שחור. במהרה יתגלה משמאל חניון בארות 2 ובו סככות אבן ואוהל בדואי המשמשים כאתר קמפינג. המשיכו ישר ובצומת השבילים הראשון 3 פנו ימינה, בכיוון מזרח, לדרך עפר מסומנת אדום, והמשיכו מעט יותר מקילומטר. לאחר מכן פנו דרומה 4 בעקבות השילוט אל מצד סהרונים (מצד מחלת), כ-4 ק"מ אחרי חניון בארות, שם יש מגרש חניה קטן 5 .
שיעור קצר בגיאולוגיה
איך מגיעים
בקרקעית המכתש
שביל ההליכה מתחיל לצד מפה הקבועה על שלט. האבנים שמשני צידי השביל מקלות על ההתמצאות בשטח. כמה עשרות מטרים של הליכה והשביל מגיע אל צומת שבילים משולט. ימינה לנחל גוונים, ישר לעין סהרונים, שמאלה אל נחל נקרות דרך מעלה דקלים. לפני שנתחיל בהליכה למעלה דקלים כדאי לבקר במצד סהרונים הסמוך. במקום שרידי מיבנה ריבועי גדול, שקירותיו השתמרו לגובה של עד 2 מ' ובו מערכת של חדרים הסוגרת על חצר פנימית. המיבנה הוקם כנראה במאה ה-1 לספירה, והיה אחת מתחנות הלילה בדרך הבשמים הנבטית מפטרה לעזה.
דרך הבשמים
הנבטים, שמוצאם במדבריות שממזרח לערבה, התקיימו ממסחר. הם הובילו בדרך העולה בנתיב נחל נקרות שיירות עמוסות תבלינים, בשמים מזון וכלים, אל המערב; משם חזרו עמוסים במלח ובמוצרים חיוניים אחרים. הדרך, שנודעת בכינויה דרך הבשמים הנבטית, מחולקת למסלולי הליכה בני יום אחד, כשבסיומו של כל קטע תחנה (ח'אן) המתאימה למנוחת לילה.
מן המצד נמשיך מזרחה אל מעלה דקלים בדרך הבשמים הנבטית- דרך עפר בלתי מוצלת המסומנת באדום, נדרשת מעט סבלנות עד שמגיעים לחלק היפה של הטיול, אך התגמול מובטח. השם מעלה דקלים לא צריך להפחיד, זהו אמנם מעלה, אבל באופן כללי אנחנו במגמת ירידה. לאחר כ- 1.2 ק"מ של הליכה בדרך העפר 6 פונים ימינה, לכיוון דרום מזרח, עם שביל הליכה מסומן בירוק. השביל מביא אותנו במהרה לערוץ נחל נקרות ודרך המסומנת בכחול העוברת לאורכו. פונים ימינה, לכיוון דרום מערב.
אבק הלס הדקיק שהתאבך תחת כפות הרגליים במעלה דקלים מתחלף בחלוקי נחל חורקניים בתוך ערוץ נחל נקרות. נוף המרחבים המגוון הנשקף במורד מתכנס אל אגנו הצר של הנחל. גדת הנחל עשויה מיגוון של צורות מיסלע: חלוקי נחל שנצמדו זה לזה בעזרת חומר מילוי ונקראים תלכיד (קונגלומרט), שכבות סלע-מישקע אחיד יותר, דחוס וקשה מזה של הקונגלומרט המתפורר, מהימים שהאזור כולו היה מכוסה בים, ולבסוף - האזור הקניוני הבנוי סלע לבן וקשה, שמראהו כמוח.
לאחר הליכה קצרה במעלה הערוץ הרחב של נחל נקרות נגיע אל ראשיתו של נקיק פרסת נקרות 7 . כבר בכניסה נגלה את "מחסה הסלע" - מערה עמוקה ורחבה בגדה השמאלית של הנחל. מכאן נמשיך במעלה הנקיק, שעומקו כ–15 מ' והמרחק בין קירותיו 2-3 מ' בלבד. לאחר כ–300 מ' מתרחב הנחל, אבל ממשיך לשמור על אופיו הקניוני כשהוא תחום בין מצוקי גיר זקופים ומרשימים.
לשחק עם ההדים
ממשיכים בשביל הכחול במעלה הנחל, שימו לב לא לפספס את הפנייה ימינה 8 , הסימון אינו בולט. עם ההליכה הנחל מתרחב בהדרגה ואתם פוסעים בנופו של מדבר. באופק אין זכר לכביש, עמוד חשמל, קו מתח, או כל סימן אחר מסימני הציוויליזציה. נעים לשבת בשקט להקשיב לרחשי המדבר, לציוץ הציפורים ולחריקת חלוקי הנחל תחת הרגליים. יפה לצפות גם בסלעיות, הציפורים השחורות המלוות אתכם לכל אורך המסלול. אזורים אלו הם גם מקומם של ההדים, שאם רוצים אפשר לשחק איתם כל מיני משחקים. לאחר כשעתיים-שלוש תחזרו אל מגרש החניה ליד עין סהרונים 5 . סהרונים על שום מה? על שמו של צמח הסהרון המשולשל שצומח כאן. בחורף מפכה כאן פלג צנוע. בשאר חודשי השנה חבויים מי המעיין תחת פני האדמה, והעדות להם היא צמחיית הנחלים הצפופה שגדלה כאן: יער של צמחי קנה, שיחי סמר דוקרניים ואשלים. ממעל חולש מצד סהרונים, שביקרנו בו בתחילת הטיול, ובחניון ממתינה לנו המכונית.
בחורף יש לוודא שאין שטפונות באזור, הנחל מועד לפורענות! באביב ובקיץ הקניון יבש אך בחלקו אינו מוצל לכן צריך לקחת בחשבון הליכה חשופה לשמש.

מי שיחליט לעשות את הפרסה בכיוון ההפוך יאלץ לעלות את מעלה דקלים במקום לרדת אותו, לילדים קטנים זו עלולה להיות עלייה קשה.

trattnh
    הנחל עצמו לא מענין במיוחד |4 18.03.15
    עדיף לעלות במסלול הירוק להר סהרונים וללכת עד הפסגה (איפה שזה מתחיל לרדת לחניון של נחל גוונים) ואז לחזור ולרדת בשחור ולפנות שמאלה (צפונה) חזרה לרכב במקום לפנות ימינה לכיוון הפרסה. הפרסה עצמה חסרת אטרקציות כך אמרו ארבעה ילדים מגיל 5 ומעלה שטיילו שם

gmolho
    מרשים אך מאתגר|5 23.11.13
    טיול יפה בעיקר בקטע המרכזי בתוך הערוץ. מומלצת גם העליה לתצפית במסלול השחור (מנקודה 4 במפה). מוסיף כ-חצי שעה לפחות למסלול. עלייה מאתגרת והירידה לא קלה אך הנוף מרשים מאד. המסלול חשוף ברובו. הנסיעה בדרך העפר עד לנקודת ההתחלה לוקחת כרבע שעה.

reutadmon
    נופים שנצרבים עמוק|5 17.11.13
    זוהי תמצית נהדרת של מכתש רמון - במסלול מעגלי, נוח להליכה לכל המשפחה, לא קצר מדי, לא ארוך מדי ולא משעמם לרגע. הוא כולל ירידות מתונות, מערות, בולדרים שילדים נהנים לטפס עליהם, גומחות עגולות בתוך סלעים חלקלקים, נקיק צר וערוץ נחל רחב, סלעים בצורות שונות ומשונות, ציפורים ויצורים מדבריים (כמו איזה סוג של מכרסם שפגשנו מקרוב). הנופים לאורך המסלול מגוונים, מרשימים ומאוד ייחודיים למכתש. כיף גדול.

briza
    שידרוג המסלול - חרוט וארדון|5 01.04.13
    למי שרוצה לטעום ולחוות יותר מהמקום מומלצת ההרחבה הבאה: מנק' 4 ממשיכים עם השביל השחור עד לחניון שם מחנים את הרכב. ממשיכים עם השחור בהליכה עד לערוץ הארדון. עוברים לשביל כחול עד לאוכף שלמרגלות גבעת חרוט. עליה קצרה ותלולה לתצפית מרהיבה, וממשיכים בשביל אדום המחזיר אותנו לערוץ הארדון, בו תופעות גיאולוגיות נדירות ומרשימות (דייקים אנכיים). ממשיכים בשחור עד שחוצה אותו אדום והוא הופך לכחול. אחרי כמה מאות מטרים חובר אליו הירוק (בין נקודה 6 ו 7 במסלול המקורי). ממשיכים עם המסלול המקורי עד חאן סהרונים ומשם ממשיכים בשביל ירוק חדש יחסית, שאינו מופיע במפות הישנות, חזרה לרכב. כ-11 ק"מ. לנו לקח פחות מ-4 שעות.

michaleven
    מתאים לטיול בחורף|5 24.12.11
    טיילנו בחנוכה בדצמבר. עם מדריך של בית ספר שדה הר הנגב במצפה רמון. מסלול ארוך אך יפיפה, המתאים גם לילדים צעירים. אין כמו המדבר בחורף!

ocp
    טיול נהדר בשעות הלא-חמות|4 12.07.10
    טיול מהנה ונעים אם מקפידים לטייל בשעות אחרי הצהרים או בחורף. הבונוס: שעות בין הערביים גם צובעות את המדבר בצבעים יפהפיים. בשעות החום עלול להיות סיוט לכולם. לא להשאיר דברי ערך באוטו!

כפירונית
    טיול חורף מושלם עם ילדים|5 30.12.09
    טיילנו עם כמה ילדים, הקטנים אמנם במנשא אבל בני 5 הלכו בכיף גדול, טיפסו בכל הזדמנות על הסלעים והקירות המרתקים. הכח נגמר בדיוק עם המסלול, היה תענוג גדול. ליום חורף שמשי ולא לשום יום אחר, והצדיק נסיעה מתל אביב וחזרה ביום אחד.

r_mendel
    מסלול מהנה|4 16.10.09
    קצת חסר צל לעונה זאת (סתיו), אבל מסלול קצר, קולע ובהחלט יכול להוות פתרון אם מטיילים עם ילדים (גם אם עשינו אותו כבר 100 פעם).

nisimbarda
    בימים נעימים, מומלץ באופניים|4 14.10.09
    אחרת החום ממש מקלקל. יש מספר קטעים אטרקטיבים בנוף, אבל לקחת בחשבון הליכה עם ילדים תהיה לא פשוטה. מומלץ באופניים

dkonig
    חביב לא לימים חמים|4 11.10.09
    מסלול חביב, מישורי ברובו לא קצר לילדים קטנים אבל אפשרי, הנקיק יפה רבו חשוף ולכן לא מומלץ לימים חמים