שביל ישראל - מנחל עמוד תחתון לטבריה עילית

מצוק הארבל, צילם עומר יגאל
מצוק הארבל

מאופק עד אופק

מסלול הגולש מנחל עמוד אל המטעים השופעים של בקעת גינוסר, מטפס על הארבל ויורד ממנו אל החולין של טבריה. תצפית מרהיבה על כל הדרך שעברתם עד כאן
*מצודת הארבל סגורה למבקרים עקב בעיית בטיחות*
למידע נוסף ולכל מקטעי שביל ישראל היכנסו לעמוד השביל באתר מפה.

מקום: ליד חוקוק
אורך המסלול (ק"מ): 16
איך מגיעים
אנחנו מתחילים את המסלול על כביש 8077 היוצא מכביש 90 ומוביל לקיבוץ חוקוק. כ - 2.5 ק"מ אחרי הפנייה לכביש יש גשרון העובר מעל נחל עמוד. כאן אנחנו יורדים אל הנחל ופנינו דרומה 1 .
שביל רחב, מסומן שחור, מוליך אותנו במרכז האפיק. האפיק, שהיה צר ביום הקודם, פתוח עתה ומתון יותר, וזה סימן שהנחל מתקרב לסוף דרכו. כמה מאות מטרים אחרי הגשרון אנו רואים משמאלנו מערה גדולה פעורה בסלע (מערת גולגולת) ומעט אחר כך נחלוף על פני מערת אמירה.
לאחר קילומטר השביל המסומן שחור מסתיים 2 . אנחנו עוזבים אותו וממשיכים עם סימון שביל ישראל בלבד. כמה עשרות מטרים אחר כך גם אפיק נחל עמוד פונה שמאלה לכיוון הכינרת והשביל שלנו מתרחק ממנו, עובר מתחת לקו מתח גבוה ונכנס לאזור של מטעים. השביל שלנו הוא השביל הרחב היחיד בשטח, ושׂדרת הברושים שמימיננו מסמנת את המטעים שכאן וגם מתווה את דרכנו ומונעת כל אפשרות לטעות.
אנחנו הולכים במקביל לשׂדרת הברושים. לאחר כ-400 מטר מסתיימת השדרה. משמאלנו נראה מטע בננות ומימיננו (וקצת מעלינו) נראה מטע אבוקדו. כאן גם מתחילה רשת של שבילים לשימוש החקלאים בסביבה. השבילים האלה אינם מופיעים במפת סימון השבילים וצריך להיזהר שלא לעלות על השביל הלא נכון. זה קשה פחות מכפי שזה נשמע: פשוט הולכים בדרך כורכר בין מטע הבננות ומטע האבוקדו, שמים לב לסימון של שביל ישראל, ומביטים כל הזמן על הר הארבל - זה הכיוון הכללי, וזה גם הטיפוס הקשה והמלהיב שמחכה לכם.
מה לקרון רכבת ולמגדל?
מדרך הכורכר מסתעף שביל ההולך ימינה אל גבעת איילה. על הגבעה, מחוץ למסלול שלנו, נראים שרידי הכפר הערבי הנטוש ע'וּוַייר אבו שושה. עוד כמה מאות מטרים ואת השביל שלנו חוצה שביל כחול 3 שבא מכיוון נחל צלמון. בהמשך דרך הכורכר תראו את סימון שביל ישראל על סלע מימין לדרך, ומעט אחר כך על גדר גדולה. קצת הלאה משם חוצים את נחל צלמון. מימין נראית טחנת הקמח טחונת אל-קאבו ("טחנת המרתף"), שפעלה עד לפני כ-100 שנה בכוח מי עין דישנה ועין רביד שבנחל צלמון תחתון. מיד אחר כך מגיעים אל שער ברזל צבוע כתום, עוברים אותו וחותכים מיד שמאלה. השביל עובר בין האפיק הסבוך של נחל צלמון לבין מטע אבוקדו, ואחר כך ליד מטע זיתים ופרדס, וכבר אנחנו מגיעים אל הכניסה ליישוב מגדל.
מגדל היא סיפור מעניין. ב-1908 ניסו להתיישב כאן גרמנים קתולים. אחר כך הוקמה כאן "חוות אחוזה" במימון של ציונים מרוסיה. מלחמת העולם הראשונה הביאה לחיסול החווה, ואחריה נמכרו אדמותיה למשקיעים פרטיים והתחילה להתפתח כאן המושבה מגדל. כיום מגדל היא יישוב כפרי ששומר על משהו מאופיו המקורי. אם תסטו מעט מהמסלול של שביל ישראל, תוכלו לטייל בין הבתים הישנים של המושבה. בתחום היישוב נמצאת חוות מגדל, שהגרעין שלה הוא שלושה מיבנים שהקימו המתיישבים הגרמנים במקום, ויש גם מוזיאון בית ראשונים, השוכן באחד הבתים הראשונים של המושבה ומתעד את תולדותיה.
אבל הפעם אנחנו לא סוטים מהשביל. מעט לפני הכניסה למגדל נזהה בצד שמאל של השביל את עין נון - מקור המים של היישוב. בתקופה הרומית זרמו מי המעיין אל בריכה עגולה, ששרידיה עדיין נראים ליד המעיין. אנחנו ממשיכים ללכת בשביל, וכבר עולים על דרך רחבה עבירה לרכב. עוברים ליד מתבן גדול, חולפים על פני קרון רכבת ישן הפוך בצידה הימני של הדרך (איך הגיע לכאן?), וכבר הדרך שלנו מתקרבת מאוד אל כביש מספר 90 4 .
הרועה יביט עליכם ברחמים
כאן השביל פונה ימינה ומיד שמאלה, ועולה על דרך עפר המקבילה לכביש 90. מעט אחר כך מתעקלת הדרך ימינה, כלומר מערבה, והולכת בצמוד לחלקות חקלאיות. המושבה מגדל מימין, הר ארבל משמאל, ומוכרחים להודות שגובהו מתחיל להפחיד קצת, אם חושבים שעוד מעט נצטרך לטפס עליו.
אחרי כקילומטר מגיע השביל אל כביש מספר 807, העולה צפונה אל כלא צלמון ואל הכפר מע'אר. חוצים את הכביש בזהירות (תחנת הדלק "פז" משמאלנו), וממשיכים מערבה לצד כביש צר ומשובש המוביל אל הכפר הבדואי חמאם. לפני הכניסה לכפר, מימין לכביש, תראו מזנון וחניון קטן בשם "המאהל הבדואי" 5 . אנחנו ממשיכים ללכת לאורך הכביש המשובש ולאחר 300 מ' בערך פונים שמאלה ועולים על שביל מסומן אדום, שנכנס אל תוך אפיק נחל ארבל (ואדי אל-חמאם). מכאן, פחות או יותר, מתחיל הטיפוס על הארבל.
סביר שתראו כאן רועה בדואי עם עדר בקר קטן, וסביר שהוא יסתכל עליכם ברחמים. השביל האדום עובר בין כמה גבים שיש בהם מים כל ימות השנה (אינם ראויים לשתייה, וכך הם גם נראים), מקפץ בין שניים-שלושה בולדרים, חולף על פני שביל מסומן כחול (השביל הזה הולך עד נבי שועייב), ומתחיל לעלות עד שהוא לוקח אותנו למדרגות חצובות בסלע. מכאן אין דרך חזרה - מתחילים לטפס.
אל תפחדו מההר, הוא לא כל כך גבוה
גובהה של פיסגת הארבל הוא 181 מ' מעל פני הים. לפני תחילת הטיפוס אנחנו נמצאים קצת יותר מ-200 מ' מתחת לפני הים. בסך הכל עלייה של כ-400 מ'. הנתון הזה אמור לעודד אתכם. זו תהיה עלייה תלולה אבל קצרה. יש כאן אשליה אופטית. הארבל כל כך חריג בסביבתו, שהוא נראה גבוה בהרבה מכפי שהוא באמת. מצד שני, הארבל בהחלט שולט על כל השטח סביבו, ולכן הטיפוס עליו כדאי - אין הרבה מקומות בארץ שמספקים תצפית מרהיבה כל כך.
עולים בשביל האדום ומתעקלים איתו. לאחר כקילומטר של עלייה די תלולה השביל שלנו מתלכד עם שביל מסומן שחור המקיף את פיסגת ההר. עכשיו אנחנו נמצאים לרגלי מבצר הארבל (קלעת אבן מעאן) 6 . מבצר ארבל הוא בעצם שרשרת של מערות המוגנות בחומות. רוב השרידים הנראים כאן כיום הם מהמאה ה-17 ונבנו בידי בנו של השליט הדרוזי פחר א-דין מעאן. אבל ידוע שהיה כאן מבצר מאז ימי בית שני, ותיאור כיבושו של המבצר הזה בידי הורדוס הוא מהפרקים המצמררים ביותר אצל יוסף בן מתתיהו.
במיפגש השבילים האדום והשחור אנחנו פונים שמאלה אל השביל השחור. הוא מעלה אותנו בביטחה, בעזרת כבלים ויתדות קבועות בסלע, אל פיסגת ההר. על הפיסגה גדל עץ חרוב ולידו לוח תצפית המסביר מה בדיוק אתם רואים. מנקודת התצפית אפשר לראות את כל הרי הגליל ורמת הגולן, את בקעת הכינרת ושפך הירדן והעמק הפורה שלרגליכם. יופייהּ של התצפית נובע מכך ששום גבעה או הר אינם חוסמים את שדה הראייה שלנו.
לפני כמה שנים הזדמן לי לטוס במטוס פרטי, במסגרת כתבה עיתונאית, לכיוון קרית שמונה. הטייס התעקש לעשות תרגיל: הוא התקרב לארבל, הנמיך טוס עד שגחונו של המטוס כמעט נגע בפיסגה ואז, כשהיה נדמה לי שאו-טו-טו אנחנו מתנגשים בקרקע, מצאנו את עצמנו באוויר, גבוה-גבוה מעל הכינרת, ופחד ההתנגשות בקרקע התחלף בתוך שנייה בפחד גבהים. הטייס אמר שזה תרגיל שהוא עושה לתיירים מחו"ל. כמעט תמיד מסתיים העניין ברצון עז של הנוסעים לרדת להתרגעות בטבריה, על החוף, מה שגורר ארוחה טובה, תשבחות וגם טיפים.
טבריה טבריה, איפה הקפיטריה
מהארבל יורדת דרך עפר רחבה, עבירה ברובה לרכב, והיא תיקח אתכם עד טבריה. אחרי הטיפוס על ההר, ההליכה בדרך הזאת היא אתנחתא נעימה, למרות שהסימון כאן נעלם והצמחייה מכסה עליו. הדרך עוברת ליד מאגר של מי קולחין שאינם ראויים לשתייה ובשדות של כפר חיטים (כשירדנו מהארבל גדלו שם חמניות יפהפיות). מימינכם תראו את בקעת ארבל ואת הר קרני חיטים. שם, על ההר התמים למראה, הביס סלאח א-דין ב-1187 את צבא הצלבנים. מכיוון שהצלבנים גייסו לקראת הקרב הזה את רוב לוחמיהם, ומכיוון שתבוסתם היתה שלמה, הביאה המפלה כאן להתמוטטות ממלכתם.
אחרי הליכה של שני ק"מ השביל עוקף ממערב את בית העלמין המטופח של כפר חיטים. כאן אפשר לנוח רגע על הספסל ולהצטייד במים מהברזייה. לאחר עוד 200 מ' מגיעים לגדר בקר ועוברים אותה. כאן צריך לשים לב, כי שביל ישראל נוטש עכשיו את דרך העפר הרחבה והעבירה לרכב. מכאן הוא ילך מעל אפיק של נחל קטן, נוגע ממש בגדר של כפר הנופש כפר חיטים 7 , הנראה מימינכם. טיפוס קל, ירידה קלה, ושביל ישראל חוצה שדה חיטה ומגיע אל כביש מספר 7717 מטבריה לכפר חיטים.
חוצים את הכביש ופונים שמאלה. הולכים כ-200 מ' לצד הכביש לכיוון טבריה, ואז מזהים את הסימון של שביל ישראל על מעקה הבטיחות בצד הכביש. הסימון מפנה אתכם ימינה, אל דרך עפר ההולכת דרומה אל המושבה מצפה. אחרי קצת יותר מחצי קילומטר הדרך מגיעה אל כביש - אתם בתוך המושבה הוותיקה. פונים שמאלה (מזרחה), והולכים בצד הכביש בין בתי המושבה עד קצהו המזרחי של היישוב. כאן חותכים ימינה (סימון השביל נראה היטב על עמודי התאורה הקיצוניים של המושבה), ולאחר עוד כ-100 מ' מגיעים אל כביש 77 8 . סימון השביל מוביל אתכם אל מעבר חציה, מזכיר לכם לחצות לא לפני שאתם מביטים שמאלה, ימינה ושוב שמאלה, והנה אתם בטבריה עילית. יושבי אוטובוס 430 מחיפה, ונוסעי 830 ו־835 מתל־אביב, ינפנפו לכם לשלום מהחלונות.
ניתן להצטייד במים במסעדת דליה במגדל, במאהל הבדואי 5 , בברזיה של בית העלמין של כפר חיטים ובתחנת הדלק "פז" סמוך לנקודת הסיום.
תחבורה ציבורית
כ-2 ק"מ מנקודת המוצא, בפנייה מכביש 90 לכיוון חוקוק עוצרים קווי אגד 936 (ירושלים-קרית שמונה), 841 (תל אביב-קרית שמונה) וקו קונקס 450 (טבריה-חוקוק).
לנקודת הסיום מגיעים קווי אגד 430 (טבריה-חיפה) ו-835 (טבריה-תל אביב).

gilhollander
    סימון השביל|4 28.04.15
    המסלול מקסים. חבל רק שכל הקטע מפסגת הארבל ועד אחרי בית הקברות של כפר חיטים אינו מסומן וצריך לנחש או להעזר בגוגל, כדי לדעת איך להמשיך.

peereran
    טיפוס מאתגר|5 07.04.15
    מסלול מרהיב נופים מדהימים, עדיף לעשות ביום עם ראות. צריך להתכונן לעליה מאתגרת מאוד לארבל אבל שווה לעשות זאת.

sasmic
    גולת הכותרת - הטיפוס לארבל|5 03.01.15
    התחלנו את הקטע בנחל עמוד תחתון וסיימנו במצפה. פרט לקטע של הטיפוס לארבל המסלול קליל, מלווה בנופים מדהימים, בעלי חיים ותצפיות מדהימות. עין נון בהחלט פינת חמד עם פוטנציאל אבל לצערי הרב פשוט מזוהמת. הטיפוס לארבל (2 קילומטר בדיוק) בהחלט מאתגר, החלק הראשון טיפה משעמם אבל אין ספק שהחלק השני בהחלט מפצה בזכות הטיפוס עם היתדות. לצערי טיילנו ביום מעונן וגשום, כך שהנופים לכיוון מזרח היו מוגבלים, כמו כן כל החלק של הטיפוס בסוף לקח לנו יותר זמן מחשש להחלקה. סה"כ מקטע לא קשה אבל בהחלט משלב נופים מדהימים, ההנאה מובטחת.

achav
    קטע עסיסי ומעניין|4 22.06.14
    19-6-14 הלכנו מטבריה עילית עד לנחל עמוד. קיטוע טוב והגיוני. שש שעות 17 קילומטרים. בדרך לארבל ראינו שפע של בעלי חיים. פרות , סוסים, שפני סלע, שועלים, תנים וצבאים. הרחבנו מעט את המסלול כדי לבקר בגן לאומי ארבל ולרדת דרך הנקיק היפה. הטיול בארבל מומלץ תמיד. ירדנו לואדי חמאם ומשם למגדל. עין נון - הפתעה נעימה. המקום מושקע מאד, מטופח ומסודר לביקורים. שווה. חבל רק שלא מנקים את הזבל שמשאירים הישראלים ה"יפים". בקעת גינוסר שופעת פירות עסיסיים מסוגים שונים. הקטע האחרון היה חם אבל לא קשה מידי. יופי של מסלול.

קרןהפוך
    מפורייה עד מגדל|4 13.10.13
    מדרום לצפון. יער שווייץ מקסים, הנוף מהארבל מקסים. הליכה מטבריה ועד לארבל קצת משעממת אבל יש למה לצפות. נוף יפהפה ורחב ככל שעולים.

nadavbloch
    צוק הארבל מדהים|5 13.04.12
    אנחנו הלכנו את המסלול הפוך מפוריה למגדל. העליה מכפר חיטין לראש הארבל על דרך חקלאית, עם נוף יפה סביב, בעיקר בחורף. תצפית הנוף מראש הארבל מהיפות שיש בישראל. הירידה לא קלה לכל מטייל ויש בדרך יתדות מתכת לסיוע. בסוף הירידה באפריל 2012 ציפתה לנו בריכת מים צלולים של עין ארבל.

yvob
    לנו לקח 7 שעות|5 30.10.11
    הלכנו לפי הקטע המתואר. חוץ מהטיפוס לארבל שזה הקטע המאתגר במסלול, בסך הכל הליכה די קלילה על מסלול שמתאים גם לרכבי שטח.מסלול די מגוון ולא משעמם. כמובן שחייבים לעשות הפסקה בעין נון ליד מגדל. עדיף לחכות שתהיה יותר פריחה ואז המסלול יהיה הרבה יותר יפה. מה שבטוח המסלול לא יותר מ-8 שעות (אולי אם הולכים עם ילדים).

meron16
    הטיפוס לארבל|5 23.10.09
    את הקטע הזה התחלנו בנחל עמוד תחתון וסיימנו על פיסגת הארבל. ההליכה מסוף נחל עמוד ועד מרגלות הארבל סתמית משהו. מומלצת עצירת צהרים בעין נון אפשר להשתכשך. במקום מבוצעות עבודות תשתית וכנראה בעתיד יהיה הרבה יותר נחמד (ועמוס). הטיפוס לארבל קשה אבל מדהים. אחד המקטעים היותר מהנים שהיו לי עד כה. ממליץ להפסיק בארבל ולהמשיך למחרת. אנחנו ישנו באכסניית פוריה. האכסנייה עצמה מצויינת אבל גורמת לביזבוז זמן יקר עם הקפצות הרכבים.

chupale
    הארבל משגע|4 29.02.08
    טיילנו כחלק ממסענו בשביל ישראל, בקטע זה, וסיימנו באכסניית פוריה. הארבל מדהים, הנוף בחינם, הטיפוס למצפה מייגע, וכמוהו העלייה לטבריה.

batami
    בקעת גינוסר והטיפוס לארבל|4 21.10.07
    חלק זה של השביל כולל מספר מקטעים - הליכה נוחה לאורך בקעת גינוסר, תוך חציית אפיקי הנחלים, טיפוס אתגרי לארבל וקטע מנהלתי בין השדות לפוריה. הקטע הראשון והשני מהנים. ניתן להתרענן גם בעין נון לפני הטיפוס לארבל, אליו כדאי לנסות ולתכנן הגעה בשעות אחה"צ, כשהשמש מוסתרת ע"י המצוק. מהארבל הליכה קלילה ומשעממת לטבריה.