מעל תעלת הביוב
בברכה המשופצת בעין אולם-איצה,זורע,עובד -21.4.2006
הועלה על ידי ovedsh

בארץ אחרת

הפעם מוביל שביל ישראל אל נחל יבנאל, נחל יפהפה וכמעט לא מטויל, ועולה ממנו בתלילות אל הרמה שמעל שמורת נחל תבור. מכאן המסלול נטול עליות, אבל ארוך יחסית. תלים, מעיינות ותצפיות מרהיבות יצדיקו את היום הארוך, קחו הרבה מים אין מקומות למלא מים בדרך והמקטע נוטה להיות חם.
למידע נוסף ולכל מקטעי שביל ישראל היכנסו לעמוד השביל באתר מפה.

מקום: ליד כינרת קבוצה
אורך המסלול (ק"מ): 28
משך הטיול: מעל 8 שעות
ככה מתחילים: מכביש כינרת-צומת צמח מסתעף כביש המוליך אל חניון אתר ירדנית 1 . כאן מקיפים את גדר האתר מימין ומגיעים אל מעגן הסירות "רוב רוי" שעל שפת הירדן. פונים ימינה (מערבה), הולכים מעט על שפת הנהר היפה הזה, ואז פונים שמאלה (דרומה). הדרך כאן רחבה, עבירה לרכב, וזהו גם המקום שמומלץ להתרחץ בו. עוד מעט תעברו ליד תעלת ביוב פתוחה. לא מומלץ להתרחץ שם.
אנחנו הולכים בין אפיק הירדן משמאל ותעלת הביוב מימין. שביל ישראל לוקח אותנו בסמוך לגשר צינורות ועל־פני תחנת שאיבה. שימו לב למפה, הסימון באיזור זה לא ברור. אחרי תחנת השאיבה השביל מתחיל להתרחק מהירדן ולוקח אותנו בדרך עפר טובה לרכב לכיוון האפיק של נחל יבנאל. בחלק מהדרך יש עלייה מתונה. עליות תלולות עדיין מחכות לנו בהמשך הדרך. כקילומטר אחרי שנפרדנו מנהר הירדן אנחנו חוצים את אפיקו של נחל יבנאל 2 . וממשיכים להתעקל שמאלה עם הדרך, ולאחר כחצי קילומטר פונים ימינה אל דרך עפר נוחה מסומנת ירוק.
הדרך הולכת על התוואי של "דרך החורנים" (דרב אל-חווארנה), שהיתה בעבר מהחשובות בדרכים בצפון הארץ. ראשיתה של הדרך היה בחורן בסוריה, ומשם ירדה אל פיתחת הירמוך, חצתה את הירדן, עלתה במעלה נחל יבנאל אל בקעת יבנאל, המשיכה אל בקעת בית נטופה והסתיימה בעכו. השביל שלנו הולך מעט מדרום לאפיק הנחל ומעליו. נחל יבנאל הוא נחל יפה, ובקטע זה שלו הוא מצוקי ומלא צמחייה. אף על פי כן זהו אזור לא מטויל כמעט, ומי שסוטה מעט משביל ישראל והולך בתוך אפיק הנחל עצמו, מרגיש כמגלה ארץ חדשה.
מגמת עלייה
לאחר כשלושה ק"מ של הליכה בדרך העפר המסומנת ירוק מצטלב השביל שלנו בשביל מסומן שחור 3 . כאן אנחנו פונים שמאלה (דרומה) אל השביל השחור, ומתחילים בטיפוס לא ארוך אבל די תלול מתוך האפיק המוצל של נחל יבנאל לכיוון שמורת חורשת יעלה. הסימון כאן די דליל, אם כי אינו קשה לזיהוי. אחרי 400-300 מ' של טיפוס במעלה ואדי קטן נגיע אל מדרגת הר המשקיפה על עמק הירדן, יבנאל אלומות ופוריה. המראה מרהיב. אנחנו היינו שם בקיץ. ערימות החציר עמדו בשדות מולנו כמו חיילים סינים ממושמעים. הצבע הצהוב נראה טרי כל־כך, חי כל־כך, כאילו נכנסנו לאחת התמונות של ואן גוך.
הטיפוס נמשך גם אחר־כך, אם כי עכשיו הוא מתון יותר. בסוף העלייה אנחנו חוצים דרך עפר רחבה, וזה הסימן שהגענו אל עין יעלה ואל שמורת הטבע הקטנה חורשת יעלה 4 . שטחה של השמורה 10 דונם בסך הכל, והיא כוללת מעיין קטן (עין יעלה, כמובן) ותשעה עצי שיזף מצוי גדולים וזקנים, שהשתמרו בגלל קדושתם למוסלמים. אפשר, ואפילו מומלץ, לשבת בצל אחד עצי השיזף ולנוח מעט מהטיפוס. כשהיינו שם, הפתענו נער מדבוּריה, שקרא שם ספר בעוד הסוסה החביבה שלו רועה באחו. שניהם לא הבינו מנין צצנו ומה אנחנו מחפשים שם.
המנוחה הסתיימה. ממשיכים לטפס. אחרי שמורת חורשת יעלה אנחנו חוצים דרך עפר מסומנת אדום המחברת בין יבנאל ומנחמיה. כאן לוקחים נשימה עמוקה ומתחילים לטפס במעלה אלות. בהתחלה אנחנו הולכים בתוך אפיק, אחר־כך יוצאים ממנו בעקבות הסימון ואחרי כ־300 מ' מגיעים לגדר. לא חוצים את הגדר אלא הולכים שמאלה לאורכה, והכל כמובן במגמת עלייה. הסימון כאן ברור, אבל צריך לזכור לחפש אותו משני עברי הגדר. פעם תראו אותו משמאלכם ופעם מימינכם.
בסופו של קטע זה של טיפוס תמצאו את עצמכם בשמורת מצפה אלות 5 . גם אם מרוב מאמץ הנוף כבר לא מעניין אתכם ואתם מקללים את הרגע שבו התחלתם לטפס, תזדקקו כאן להפסקה כדי להשיב לעצמכם את הנשימה. עדיף לנוח בעיניים פקוחות, כי התצפית כאן יפה ביותר: מנחמיה, עמק הירדן, צומת צמח - הכל תחתיכם. מעט מתחת לכם תראו גם חורשת אורנים גדולה ויפה, והכתם הירוק הזה מרנין.
שביל כחול, שתחצו בשמורת מצפה אלות, מוליך למנחמיה. אבל אנחנו ממשיכים ישר, ואחר־כך מתעקלים ימינה, יורדים מהשביל המסומן שחור (עוד מעט נחזור אליו) ורואים במרחק קילומטר מאיתנו אלה אטלנטית תלויה ממש על קצה מצוק 6 . זה הכיוון שלנו. כאשר תגיעו אל האלה תראו לידה גלי אבנים. זה מה שנותר מקבר שייח' שהיה כאן. ותראו עוד אלה, גדולה ויפה מהאלה הראשונה, ניצבת במעין רחבה סלעית מעליכם. זהו מצפה אלות 6 - הנקודה הגבוהה ביותר בהרי יבנאל (368 מ' מעל פני הים).
אם תסטו מעט משביל ישראל ותטפסו אל המצפה, תזכו לתצפית פנורמית מרהיבה. מכאן, שימו לב, רואים את הכינרת, את רמת הגולן, את בקעת הירדן, את הגלעד, את גוש הרי מירון, את צפת, את רמות הבזלת של מזרח הגליל התחתון, את רכס נצרת, את הר התבור, את גבעת המורה, את הרי הגלבוע וגם את השומרון ואת הכרמל. עד עכשיו - הירגעו, עלייה תלולה כזאת לא תהיה לכם בהמשך הדרך - הלכנו עשרה ק"מ. בהליכה מתונה אורך הקטע הזה ארבע ואפילו חמש שעות.
ההליקופטר של נ"ט 403
מכאן יהיה המסלול נטול עליות תלולות. כ־600 מ' אחרי מצפה אלות נפגש השביל שלנו עם דרך עפר שחורה (הדרך שנפרדנו ממנה ליד שמורת מצפה אלות). פונים שמאלה, אל השחורה, והולכים בה עד שהיא נפגשת עם דרך עפר מסומנת כחול (400 מ'). פונים ימינה, אל הכחולה, והולכים בה כ־300 מ', עד שהיא נפגשת עם דרך עפר מסומנת ירוק 7 . מיפגש השבילים נמצא ליד נקודת טריג 304. קרוב מאוד לנקודת הטריג תראו תחנה מטאורולוגית. יש שם שבשבת, מד רוח ומד טמפרטורה, ולידם ניצב מין מגדל תצפית מוזר: הוא נראה כמו בטן של מסוק, רק ללא הרוטור, ויכולה להיות חוויה משעשעת לטפס אל ראש המגדל המוזר הזה ולהשקיף ממנו על הסביבה. מולכם, כלומר במערב, תראו את התבור.
אנו פונים שמאלה ועולים על הדרך המסומנת ירוק 7 . עכשיו אנחנו הולכים בשביל רחב ונוח ובמגמת ירידה. נחל אולם משמאלנו ואפיקו די עמוק. שימו לב לסימון: כ־800 מ' אחרי שעלינו על השביל הירוק אנו מגיעים לצומת שבילים. כאן עלינו להתגבר על הנטייה הטבעית שלנו להמשיך ישר ובמקום זאת לפנות שמאלה. סימון הפנייה נראה על סלע בצד הדרך, בתוך חורשה של עצי זית שנגזמו במרץ רב כדי לחדש את צמיחתם. הירידה כאן, לכיוון אפיק נחל אוּלָם, די תלולה. הסימון משובח, הדרך נוחה והיא עוברת במטע זיתים שנראה כמו חורש טבעי. אחרי עוד 600 מ' אנחנו מגיעים לחורבת אולם 8 . לצד הדרך תראו שוקת, אלה אטלנטית ועוד כמה עצים גדולים. זה הזמן להפסקת קפה.
השביל המסומן ירוק חוצה עוד ועוד דרכי עפר. את הסימון הירוק תמצאו בדרך כלל על ברזי ההשקיה הגדולים, השטוצרים, שבקצה החלקות המעובדות. בדרך כלל אלה חלקות תירס או חמניות. כ־1.5 ק"מ אחרי חורבת אולם נופל השביל המסומן ירוק על שביל שחור. אנחנו פונים ימינה אל השביל השחור ויורדים אל חורבת סירין 9 . בתחומי האתר נמצאו שרידים של בית־כנסת קדום. מהכפר הערבי ששכן כאן עד 1948 נותר מסגד עתיק בנוי אבני בזלת. בתחום החורבה נמצא גם עין סירין, שמימיו נובעים לבריכת בזלת גדולה המקורה בגג בטון. ליד המעיין צריפים של משפחה בדואית משבט ערב אל־הייב, המגדלת כאן בקר.
מעט אחרי חורבת סירין אנו חוצים גדר בקר הפרושה לרוחב השביל ומחזירים אותה למקומה. חולפים על פני עוד שני צומתי שבילים (אין חשש לטעות, הסימון השחור ברור) וממשיכים ללכת בסמוך (ומשמאל) לאפיק נחל רכש עד שמגיעים לתל רכש 10 . תל רכש (תל מוח'רח'ש בערבית) הוא הגדול בתילי הגליל התחתון המזרחי, ונהוג לזהות בו את היישוב הכנעני־ישראלי אנחרת, הנזכר ברשימת הערים שכבש פרעה תחותמס ה־3 באמצע המאה ה־15 לפני הספירה והמתואר במקרא כעיר בנחלת שבט יששכר.
התל נמוך אומנם מכל הגבעות סביבו, אבל כשרואים את המעיין שנובע בתחתיתו ואת הדרכים הרבות המובילות אליו, קל להבין מדוע בחרו קדמונינו לשבת דווקא שם: זהו המקום הכי נוח בשטח - מים, אדמה פורייה, דרכי גישה נוחות, ואפיק נחל המקיף את היישוב משלושה כיוונים ומעניק לו הגנה יחסית. עד כאן, ממצפה אלות, עברנו עוד תשעה ק"מ. הגיע בהחלט הזמן לעצור.
"הם גרים שם כבר ארבעים שנה"
מעט אחרי תל רכש נשפך נחל רכש אל נחל תבור. גם נחל שמר נשפך אל נחל תבור, גם נחל גזית, ועוד מעט גם אנחנו נישפך אליו. בצומת השבילים שבפאתי תל רכש נעלה על השביל הימני, המסומן בצבע ירוק, ונמשיך ללכת מערבה. השביל הירוק עובר ליד טחנת קמח עתיקה ושתי בריכות אגירה, מתעקל מעט ונופל אחרי כשני ק"מ על שביל המסומן אדום. השביל האדום הזה, אם נפנה בו שמאלה, יחצה איתנו כמעט את כל שמורת נחל תבור ויסתיים עוד ביותר מ־11 ק"מ מדרום לקיבוץ גשר. אבל אנחנו לוקחים ימינה, לכיוון הר תבור, שמראהו מלווה אותנו לכל אורך הדרך מאז עלינו ממצפה אלות.
חוצים באדום את אפיק נחל שמר וחוצים יובל של נחל תבור. כמה שבועות קודם לכן ניסינו לעשות את הדרך הזאת בכיוון ההפוך עם הסוברו שלנו. המים היו עמוקים מדי. מושבניק מכפר קיש, בן־דמותו של הפלאח מ"ילקוט הכזבים" או מ"ערב במסחה" של "התרנגולים", צפה בנו בעניין ממרומי הטרקטור שלו. היתה לו עצה בשבילנו: שנקנה טנדר. עדיף דיזל. בטח, אמר לעצמו, דיזל עדיף.
מאיפה אתם? אמרנו לו. אהה, הוא אמר. שאלנו אם אפשר לעשות עיקוף ולהיכנס לנחל תבור מכיוון קיבוץ גזית. "לא יודע", הוא ענה בזהירות, "הם גרים שם כבר ארבעים שנה". לקח לנו זמן להבין איך התשובה מתקשרת לשאלה. ההבנה באה למעשה רק אחרי שהגענו לקיבוץ גזית ונתקלנו בשומר, שסירב בתקיפות לאפשר לנו להיכנס לחצר המשק כדי שנוכל לרדת מכאן לנחל תבור. זה שטח פרטי, הוא אמר, ואז גם הבנו מה אמר המושבניק מכפר קיש: ארבעים שנה הם גרים שם בלי לראות אותנו. למה שישתנו דווקא עכשיו? דווקא בגללכם?
קילומטר של הליכה על השביל האדום מביא אותנו לכביש הגישה למושב כפר קיש. כאן פונים שמאלה והולכים לצד הכביש עד מיפגשו עם כביש 7276 מצומת גזית אל קיבוץ גזית. חוצים את הכביש וממשיכים בדרך עפר עם סימון של שביל ישראל בלבד, תחילה לצד אפיקו של נחל תבור ואחר־כך לצד כביש 7276, עד שמגיעים אל צומת גזית 11 . הערב כבר יורד. אנחנו לרגלי התבור. על הדבר הזה נצטרך לטפס בפרק הבא.
אין מים במהלך המסלול, אלא רק בנקודת המוצא ובנקודת הסיום. את רוב המסלול אפשר לעשות גם ברכב 4x4. אבל בדרך יש כמה פינות נסתרות יפות, שקשה להבחין בהן מחלון הרכב.לכן ההליכה ברגל עדיפה.

achav
    רמת סירין במיטבה|4 21.06.15
    6-5-2015 מצמת גזית למרגלות התבור עד לדרך לבנה מנחמיה-יבנאל. 20.5 ק"מ קלים ונעימים. הליכה בחבל ארץ של חקלאות מתקדמת. מטעי שקדים, מישמיש, זיתים ותאנים. תבואות ודגן, תירס וחמניות, והרבה בקר ומרעה. הליכה נוחה על שבילי עפר רחבים. מעיינות קסומים ונוף גליל תחתון משובח. קטע יפה ונינוח למעט העליה/ירידה ממצפה אלות לנחל יבנאל. נחל תבור מלא במים גן בקיץ. עין רכש ועין אולם מקומות ראויים להפסקה. אין נקודות מים בדרך. בסך הכל מסלול יפה.

peereran
    היו מסלולים טובים יותר|3 07.04.15
    תחילת המסלול קשה יחסית. מסלול יחסית פשוט ללא אטרקציות מיוחדות בדרך

sasmic
    מקטע פחות מוצלח|4 21.03.15
    את החלק שעד מצפה אלות צרפנו למקטע הקודם שאמור היה להסתיים בירדנית ולמעשה התחלנו את המקטע בהצטלבות עם דרך נוף יבניאל מנחמיה. המקטע מתחיל בעליה תלולה ולא פשוטה שאורכה שכני קילומטר. בסוף העלייה ישנם תצפית מדהימה על כל האיזור. משלב זה הטיול נמצא במגמת ירידה ודרגת קושי קלה. בתקופה זו הכל ירוק ופורח וההליכה בהחלט נעימה. יש לשים לב היטב לסימונים, הצמחיה הגבוהה מסתירה חלק מהסימונים ובחלק מהמקרים הסימונים נמחקו. סה"כ מסלול חביב אם כי קצת מונוטני.

קרןהפוך
    מאתר ירדנית עד להר תבור|3 05.01.14
    אמנם נחל יבנאל חבוי ולא מטוייל, אבל אולי זה לא סתם.. בנחל זורמים מי ביוב מסריחים, וההליכה היא בין עצים קוצניים שצריך להזהר מהענפים שלהם. מעבר לכך אי אפשר לראות את הנוף. לאחר סיום הנחל עלייה קשה אך בסופה תצפית יפהפייה על כל האזור מדרום לכנרת. בהמשך הליכה יפה אבל די מונוטונית עד למרגלות התבור.

MeirMenahem
    ארוך, קשה, לא ביום אחד.|5 27.09.13
    אין ספק שהעונה העדיפה למסלול היא ינואר פברואר, כאשר האזור פורח במלוא הדרו. יחד עם זאת, גם בסוף ספטמבר (העונה שאנחנו טיילנו)מזג האויר (השנה) היה נוח מאוד. העלייה למצפה אילות לגמרי לא קלה (אצל צבי גילת אין דרגות קושי...), אבל שווה כל מטר של מאמץ. הסימון לכל אורך הטוואי הזה גרוע, וקל מאוד ללכת לאיבוד. הקטע שבין מצפה אילות לכפר קיש ארוך ועובר רובו ככולו בשטחים חקלאיים. לכן מטעים חדשים וגדרות חוצים תדיר את המסלול ומקשים על ההתמצאות. אנחנו עשינו ביום הראשון את הקטע ירדנית - מצפה יעלה, ירדנו לישון (ברגל) במנחמיה, ולמחרת תפסנו טרמפ עד לנקודת הטיפוס למצפה אילות.

kgold
    טיול לחו"ל|5 20.02.11
    מסלול ירוק ומרהיב בין פרות וכלניות ובין פסגה שמשקיפה לכינרת ונקיק נחל יבניאל. אנחנו עשינו חלק מהמסלול: ממנחמיה לירדנית. 14 ק"מ שמתחילים בטיפוס של יותר משלושה ק"מ עד לחיבור עם שביל ישראל ויורד לערוץ נחל יבניאל ועד לירדנית. טיפ חשוב: אם רוצים את רוב המסלול בירידה עדיף להתחיל מיבניאל ולא ממנחמיה.

galiavu
    סוף הדרך|5 02.05.10
    עשינו גרסה מקוצרת - טיול של יום אחד, 15 ק"מ בערך, כשבע שעות הליכה. מירדנית הלכנו ככתוב כאן עד מצפה אלות. טיול נפלא! ההליכה באפיק נחל יבנאל היא באמת כמו גיחה לעולם אחר, על אף הסימון המעצבן והמזגזג ועל אף הקוצים שכבר ממלאים אותו בעונה זו... אבל גולת הכותרת היא ההליכה על הרכס בשמורת מצפה אלות - נוף מרהיב ששווה את כל מאמץ הטיפוס! אחרי מצפה אלות המשכנו עוד קצת עם השביל השחור, ואחר כך פנינו ימינה לשביל כחול (הליכה מקסימה ורגועה בין שדות) ושוב ימינה לשביל אדום שהסתיים בירידה תלולה ליבנאל. מונית שהוזמנה מטבריה החזירה אותנו לרכב בירדנית בעלות 70 ש"ח. שווה כל גרוש.

meron16
    קטע נהדר - לא לוותר|5 07.11.09
    אנחנו פיצלנו את הקטע ליומיים. קבענו במצפה איילות עם דובי הג'יפאי שיקפיץ אותנו משם לחניון בעין שרונה ולמחרת מהחניון שוב למסלול. סה"כ בהליכה רגועה מאד עם הרבה הפסקות לקח לנו קצת יותר מ-10 שעות כך שאפשר לעשות הכל ביום אחד למרות שאין ממש טעם. (דובי הג'יפאי: 054-7691895). הטיפוס למצפה איילות אינו תלול מדי ולא קשה מידי. כדאי למשוך עוד כק"מ וחצי עד עין אולם - יש מים. למחרת הליכה רגועה. תל רכש מרשים מאד. בנחל זרימה קלה. עד לתל כ-3 שעות. מסלול מהנה ביותר, לא מטיול לחלוטין, נוף, מים, שפני סלע ועופרים, צריך עוד משהו?

batami
    אזור פחות מטויל בשביל ישראל|5 06.07.07
    הכולל את נחלי הגליל התחתון, מעיינות מוכרים פחות וטיפוס לא קל. כדאי לטייל בשביל באזור באביב ולחזות בפריחה, לפני עליית הטמפרטורות.

goodlife
    קטע התנתקות מהעולם|5 11.06.07
    קטע יפהפה, לא קל ובעייתי מהאביב עד הסתיו. אבל...אתה בנוף מרהיב, נחבא מהעולם, רק עם עצמך במרחבי שדות אין סופיים, שבילים עקלקלים החולפים ליד מעיינות עם מים נוף, נוף ,נוף. מומלץ לסטות לעין יבניאל. עין רכש וכמובן אפיק נחל תבור. תהנו.