שביל ישראל - מצומת יפתחאל לקיבוץ יגור

8.3

חוצה גליל תחתון

ירידה מתונה לאורך נחל ציפורי, בין טחנות קמח יפות ועזובות, מובילה מהגליל אל מרגלות הכרמל. בהליכה בין ערוצוני הנחלים ושפע הפריחה מתחילים להבין איך כל כך טבעי שילד-רועה נעשה גשש
למידע נוסף ולכל מקטעי שביל ישראל היכנסו לעמוד השביל באתר מפה.

מקום: אלון הגליל
אורך המסלול (ק"מ): 21
משך הטיול: מעל 8 שעות
איך מגיעים: הדרך לצומת המוביל אפשרית בכביש 77 לבאים מן הדרום דרך הצמתים: התשבי, השומרים, ישי וזרזיר. לבאים מן הצפון - מצומת גולני. אפשר גם ממערב וממזרח בכביש 79 משפרעם לנצרת.
אנחנו מתחילים בצומת יפתחאל 1 . כאן חוצים את כביש 79 ופונים אל כביש הגישה ליישוב הקהילתי אלון הגליל. בהתחלה שביל ישראל הולך קרוב לכביש, אבל עד מהרה הוא פונה שמאלה אל דרך עפר העוברת בשולי שדה. כעבור זמן קצר אנחנו נכנסים לחורשת אלונים, ואחרי כמה מאות מטרים מטפסים שוב אל כביש הגישה לאלון הגליל, חוצים את הכביש וממשיכים ישר בדרך עפר רחבה ומסומנת היטב.
דרך העפר עולה בחורשת אלונים עד קו הרכס. אחרי כ- 500 מ' אנו נפרדים ממנה ויורדים ימינה אל חורש של אורנים וברושים ואלונים. אין בעיה לאתר את הפנייה: הסימון מופיע על שני ברזילי זווית בצד הדרך. כאשר אנו מגיעים אל קצה החורשה אנו יורדים אל אפיק הנחל 2 שמימיננו. אין דרך ברורה, אבל הסימון סביר. אחרי כמה מאות מטרים מגיע השביל אל דרך עפר רחבה, הגובלת בחורשת אורנים, ופונים בה שמאלה.
עוד כ - 1.5 ק"מ בין מטעי זית ואלונים ואנו מגיעים אל הכביש ההולך אל הכפר הבדווי כעביה (צפון) 3 . רבים מתושבי הכפר, ומתושבי הכפר הבדווי הסמוך זרזיר, מועסקים כגששים בשירותי הביטחון. "איך בן אדם נעשה גשש?" שאלתי פעם בדווי בזרזיר, בהלווייתו של גשש בן שבט ערב אל-הייב שנפל בלבנון. "פשוט מאוד", הוא ענה. "הילד הולך בכל יום למרעה. אין הרבה מה לעשות עם העדר, אז הוא מסתכל על האדמה וככה לומד איך נראים עקבות. ככה נולדים עם זה". רועים כאלה, גששים לעתיד, עוד נפגוש בהמשך.
מטחנה לטחנה
פונים ימינה 3 והולכים לצד הכביש לכיוון כעביה. אחרי פחות מחצי ק"מ פונים שמאלה, אל כביש שכיוונו דרום. עד מהרה הכביש מתעקל ימינה, ואילו אנחנו ממשיכים בדרך עפר דרומה. הדרך מתעקלת מערבה, חוצה את נחל ציפורי ומביאה אותנו אל עין יבקע 4 . יש כאן בריכה גדולה ליד מעיין נובע, ובבריכה פורחים נופרים צהובים. מי הבריכה מפתים בקיץ, אבל יכלו לפתות יותר אילו היתה הבריכה נקייה יותר.
בעין יבקע נפרד שביל ישראל לזמן-מה מנחל ציפורי והולך במדרון שמצפון לו. למטה משמאלנו נמצא אפיק נחל ציפורי והוא מלא מים כל השנה. אל תניחו למראה לפתות אתכם. בנחל זורמים לא מעט מי שפכים (לצד מי עין יבקע) ולחלוטין לא מומלץ להתרחץ בהם. על המדרון שאנחנו הולכים בו גדלים אלונים, ואילו לצד האפיק מתחתינו יש בוסתנים וחלקות ירק המושקים במי הנחל.
לאחר שני ק"מ מעל נחל ציפורי השביל יורד אל הנחל. על הנחל נטוי גשר יפה בעל שתי קשתות, ולידו מיבנה דו-קומתי שנראה כמו טירה. ברוכים הבאים, הגעתם אל טחנת הנזירים 5 . המבנה הוקם בסוף המאה ה - 19 בידי המנזר הכרמליתי, ועד שנת 1940 פעלו כאן ארבע טחנות קמח בשיטה הישנה של אבני ריחיים הסובבות בכוח מי הנחל. אחר-כך ניטש המקום, שלא עמד בתחרות עם טחנות הקמח הממונעות של שפרעם ואיבטין.
ליד טחנת הנזירים מתחבר שביל ישראל אל שביל כחול שבא מכיוון נחל ציפורי. בסוף 2015 הוקמה כאן טיילת המחברת את טחנת הנזירים עם היישוב הבדואי ראס עלי. היוזמה של רשות ניקוז נחלים קישון והביצוע כלל שיתוף פעולה של תלמידי בית הספר היסודי של הכפר (שעוד מעט נביט עליו), החקלאים ורועי הצאן בסביבה וכן אוכלוסיה יהודית מיישובי האזור. אנחנו ממשיכים בשביל הכחול מערבה. עוד מעט והשביל מתעקל צפונה ועולה על דרך ההולכת בצמוד לקו עמודי טלפון. זוהי דרך קצת משובשת, אם כי גם רכב רגיל יכול לעבור בה. אחרי כ - 700 מ' בדרך הזאת אנו רואים מולנו את בית-הספר של הכפר ראס עלי. זהו בית-ספר יסודי לילדי הסביבה. הבוגרים יותר ילמדו בשפרעם, בנצרת או בשדה. כאן אנחנו מגיעים לכביש, המחבר את ראס עלי עם כביש 70, ופונים בו שמאלה. מימיננו נראית גבעת עליל (ראס עלי), הנופלת בתלילות כמעט מצוקית לאפיק של נחל ציפורי. גם כאן יש טחנת קמח נטושה (טחנות עליל) - מיבנה דו-קומתי, שבו קשתות יפות, ואקליפטוס אחד נאה על שפת המים.
שבוע בצבא, שבוע עם העדר
עוד 300 מ' לצד הכביש ונראה משמאלנו עץ אלון. מעט אחר-כך נראה עוד שני אלונים 6 , קטנים מעט מהאלון הראשון. צריך לשים לב אליהם, כי כאן השביל עוזב את הכביש ואת הסימון הכחול, ופונה שמאלה אל דרך המסומנת בסימון שביל ישראל בלבד.
אחרי כ - 20 מ' הדרך הזאת מתעקלת שמאלה אל מעלה גבעה, ואילו אנחנו ממשיכים ישר. מימין נראים בתיו של הכפר הבדווי הקטן אל-ח'וואלד (מערב). עד לפני שנים אחדות לא הכירה מדינת ישראל בכפר, ולכן לא תמצאו אותו במפות סימון שבילים שונות.
משמאלנו רפת מאולתרת ובתוכה פרה אחת, שלא מבינה מי אלה האורחים שנפלו עליה באמצע היום. מיד אחרי הרפת אנו מגיעים אל מזלג דרכים ופונים שמאלה, אל דרך עפר רחבה היורדת אל אפיק של נחל (הנחל מימיננו). מעלינו, משמאל, נראים הבתים הגדולים של נופית. ממקומנו בערוץ נראה כי הבית מולנו כולל שלושה מפלסים ולפחות 16 חדרים. על רקע הנוף הרך הוא נראה כמו מצודה מתנשאת, אבל מי שיושב בו נהנה מתצפית יפה על הסביבה.
ההליכה בערוץ הנחל נעימה. אנחנו עוברים בנוף של אלונים ואלות. בחורף ובאביב יש כאן הרבה פרחים - רקפות, סתווניות, כלניות - וגם קצת סימנים שמשאירות הפרות. לצד הדרך יש פינות צל רבות, ובכל רגע אפשר פשוט לרדת מהשביל ולהסתלבט תחת עץ. אין חשש שתטעו בדרך: אנחנו הולכים כל הזמן בערוץ המרכזי של הנחל.
אחרי כ - 20 דקות בערוץ חוצה את השביל קו מתח גבוה. עוד 10 דקות ואנו מגיעים לחלקה מגודרת, ממש בתוך אפיק הנחל. מעט לפני החלקה מתעקלת הדרך שהלכנו בה שמאלה לנופית, ואילו אנחנו עוקפים את החלקה המגודרת מימין וממשיכים בוואדי. מכאן ואילך השביל שלנו טוב להולכי רגל בלבד.
מימין לנחל נראה שטח שגידרו הבדווים לעדריהם. גידור הוא מלה מוגזמת: בסך הכל מתחו חוט פוליאתילן ותלו עליו שקיות ניילון לבנות, כדי שאיש לא ייתקל בחוט בלילה. נראה שדי בפס אחד כזה כדי שהפרות לא יחצו את הגבול. יש שם ערימות של קש ואמבטיות ישנות המשמשות כשקתות.
עוד כמה מאות מטרים ואנחנו חולפים ליד עדר בקר. אנחנו משמשים אטרקציה לכלבים השומרים על העדר. אולי עשרה כלבים, כמעט כמספר הפרות הכבדות הרועות באחו, מלווים אותנו בנביחותיהם. "היי", צועק אלי גבר צעיר העומד ליד הילד השומר על העדר, "באיזה נ.צ. אנחנו?" הוא שמח להוכיח את שליטתו במפה. כן, גם הוא גשש, ביחידת קו-התפר ליד דהריה. חיים טובים יש לו לגשש, הוא מסביר לי. שבוע בצבא, שבוע בבית. מכיוון שהוא איש קבע ותיק, הוא מצליח להתארגן על יותר ימים בבית. לא, הוא לא מוכן להצטלם. הוא לא בטוח שתפקידו הצבאי מתיר לו.
חורשה יפה וערימות זבל
40 דקות אחרי קו המתח רואים את מעקה הבטיחות של הכביש המחבר את כביש 70 עם קרית טבעון. ערוץ הנחל פונה עכשיו שמאלה, וזה הסימן שהגיע הזמן לעזוב אותו ולפנות ימינה. עולים כ-100 מטר במדרון סלעי, ואם לא רואים את הסימון, פשוט מתקרבים אל מעקה הבטיחות. כשמגיעים לכביש, רואים מימין דרך עפר, וליד השלט שמסמן את הקילומטר ה-5 של הכביש יש סימון ברור 7 .
כאן אנו חוצים את הכביש ופונים בו שמאלה. הולכים כ - 300 מ' לצד מעקה הבטיחות ופונים ימינה אל דרך סלולה הנכנסת לתוך חורשת אורנים. החורשה יפה, אבל לרוע המזל פזורות בה ערימות זבל לא מעטות. הדרך הסלולה מאפשרת לכל מיני אנשים להיכנס לחורשה ולהשליך בה כל מיני מטענים עודפים. מי יראה אותם כשהם משליכים כאן גרוטאות, רהיטים ישנים ופסולת בניין? כן, זה מרגיז, אבל ציוץ הציפורים מסביב מרגיע ומפיג את הכעס.
הדרך הסלולה מתחלפת עד מהרה בדרך עפר רחבה, המוליכה אותנו אל ערוץ של נחל. מעל הערוץ מסתיימת הדרך ואנו פונים ימינה ויורדים בשביל אל הנחל. מכאן ואילך תתאים הדרך שנעבור בה להולכי רגל בלבד - החקלאים חוסמים את החלקות שהם מעבדים באפיק הנחל בסלעים גדולים. אנו הולכים בוואדי קילומטר לערך, עד שאנו רואים מולנו מטע זיתים מגודר. אנחנו עוקפים את המטע מימין ואז נוטשים את הערוץ שהלכנו בו, פונים ימינה ומתחילים לטפס במעלה של ואדיון 8 .
הטיפוס בוואדיון נמשך חצי שעה לערך. העלייה לא תלולה אבל גם לא קלה. יש אלונים ואלות בצד הדרך, כך שתמיד אפשר לעצור לנוח. ממש בקצה העלייה, כשהשטח נעשה קירח יותר ואין כמעט הבדל בין השביל והערוץ שלצידו, הביטו שמאלה. יש שם חורשת אורנים והסימון של השביל פונה חדות אליה. הסימון של שביל ישראל טוב כאן, והוא מכניס אותנו לתוך החורשה ומפנה אותנו אחרי כ - 30 מ' בין העצים אל דרך עפר רחבה הגובלת בחורשה.
עוד מעט ואנחנו יוצאים מהחורשה, הולכים בשביל מסולע, וכשהשביל הזה מתעקל שמאלה 9 אפשר לראות מימיננו את מפרץ חיפה, את כל הכרמל וגם את הגגות של היישוב הסמוך רכסים. ההליכה עכשיו נעימה מאוד. אוויר צלול משיב את נפשנו לאחר הטיפוס. עוד כמה עשרות מטרים והשביל הנחמד הזה נכנס לתוך מטע קטן ומטופח של זיתים. בקצהו ניצב מחסן מאולתר של בעל המטע. פונים ימינה, אל דרך העפר שבקצה המטע, הולכים בה כ - 10 מ' ושוב פונים שמאלה. עכשיו אנו רואים מתחתינו את המטעים של כפר הנוער הדתי ליד כפר חסידים.
אלפי פרחים גדלים באין רואה
השביל מתחיל לרדת. אם תביטו שמאלה תראו אלון גדול ויפה. כשתתקרבו אליו תראו עליו את סימון השביל. מול האלון, במרחק 30 מ' ממנו, עומדת אלה גדולה. הולכים אליה, פונים שמאלה ועולים על שביל עזים צר.
מסמני השביל הכינו לנו כאן מסלול נעים ביותר, המוריד אותנו במתינות אל העמק שתחתינו ומאפשר לנו ליהנות משלל הצמחים היפים שכאן. על מדרון הגבעה שאנו הולכים בה יש עצי אלון רבים, שיחי אלה, מיני שיטה שפורחים בפריחה צהובה, וגם סרפדים ורקפות וכלניות. "אלפי פרחים גדלים באין רואה", אמר לנו פעם מורה נערץ לביולוגיה, ברצותו להסביר לנו שהטבע שמסביבנו גדול ויפה ולא תלוי בידיעתנו אותו.
השביל מוביל אותנו קרוב לבריכה של רכסים (מימיננו) ומשם הוא גולש שמאלה לכיוון הגדר של כפר הנוער הדתי. עוד מעט ניפול על אותה דרך עפר רחבה שראינו מרחוק בתחילתה של הירידה 10 . כאן פונים ימינה והולכים במקביל לגדר של כפר הנוער. שוב ערימות של זבל וגרוטאות. עוד כמה מאות מטרים ומשמאלנו שורת ברושים, הגובלת בפרדס אשכוליות מוזנח. נראה שגם במקום הזה הגיעו למסקנה שחבל על הזמן. אם התעייפתם, אתם יכולים להשתרע בצל האשכוליות. בפרדסים שלא טופלו הרבה זמן זה פשוט תענוג: הצל כבד, ממש אפלולי תחת העצים, ואפשר לשכב ולחכות שתיפול עליך אשכולית ותוכל לגלות מחדש את חוקי הגרוויטציה.
דרך העפר מכניסה אותנו לרחוב הפועל המזרחי בכפר חסידים 11 . אין כאן וילות מפוארות, עדיין עוסקים פה בחקלאות, ומי שהולך ברחובות היישוב מרגיש כאילו הזמן עמד כאן קצת מלכת. לפני 80 שנה, כשמייסדי הכפר באו לכאן מפולין, המהפך שעשו היה גדול בהרבה מהמהפך שעשו מי שעברו מבתיהם להתנחלויות ביהודה ושומרון. למי יש יותר שורשים באדמתו?
בסוף רחוב הפועל המזרחי 12 נראה מולנו שלט אין כניסה (כתוב שם: פרט לתושבי הכפר). מימיננו גן משחקים של ילדי רכסים ומולנו מרכז מסחרי קטן. יש בו מרכול "כשר למהדרין עם מיטב ההידורים" וסניף של דואר (אם אתם רוצים לשלוח חבילת כביסה הביתה, זה המקום).
לפני שלט האין כניסה אנחנו פונים שמאלה והולכים ברחוב היורד עד לפאתי היישוב. עוברים על-פני רפתות ונגרייה, משאירים את הבתים האחרונים של כפר חסידים מאחורינו ועוברים בגשר מתחת לכביש 70 ההולך לצומת יגור. המנהרה הזו 13 , המכוסה בציורי קיר, מחברת בין כפר חסידים הדתי לקיבוץ יגור החילוני שמצידו השני של הכביש. עוד כ- 400 מ' ואנחנו בקיבוץ יגור 14 , נקודת המוצא למסלול הבא שלנו, אל הכרמל.
המים הזורמים בנחל ציפורי מזוהמים ואין לשתות מהם. כל עונות השנה יפות לטיול זה, אבל האביב יפה במיוחד.

doaviram
    לדעתי קטע יפהפה. שימו לב למרחק|5 10.02.17
    הלכנו היום את הקטע הזה. פריחה יפהפיה של כלניות במגוון צבעים, הכל ירוק ופורח. נחל ציפורי זורם והשביל חוצה אותו מספר פעמים. נקודה למחשבה - מדדנו 27 ק"מ ולא 21...

peereran
    פשוט|3 10.02.16
    מצטרף לדירוג האחרון, מסלול פשוט בלי נוף מיוחד, עובר בתוך כפר בחלקו. היו מסלולים יפים יותר

sasmic
    קטע פחות מעניין ויפה.|3 11.10.15
    עד כה הקטע הפחות יפה ומעניין בשביל. המסלול אורכו כ - 24 קילומטר, פרט לאיזור של עין יבקע ותחנת הנזירים שמתחת לנופית אין שום אטרקציה או עניין, כמו כן חלקו הראשון של המסלול מאוד מלוכלך וחלקו השני מלא בצואת פרות. סה"כ בהחלט קטע פחות מוצלח של השביל.

קרןהפוך
    מאלון הגליל לבסמת טבעון|4 30.03.14
    דרך יפה וירוקה מלאה פריחה. נוף יפה. הליכה לא קשה. בשבת מלא טרקטורונים.

achav
    קטע יפה. נחל ציפורי |3 19.03.13
    קטע יפה ופסטורלי. השביל עובר בתוך שטחי מרעה ולעיתים קשה שלא לדרוך על גללי הפרות. די ארוך. כדאי לשקול התחלה מכעביה. את העודף, להעביר לקטע של יפתחאל משהד, שממילא קצר וקל .

feigy1
    שלוה בחווה...|5 27.09.12
    הדרך מתחילה בעלייה תלולה אבל לא קשה, וממשיכה בירידה ובמישור. הנוף הנשקף לאורך כל הדרך משרה רוגע מיוחד. מומלץ לשכשך רגליים בעין יבקע ולשים לב לסימון השביל העולה על ההר. מומלץ במיוחד באביב כשהכל סביב פורח, (ומקשה לראות את סימוני השביל) וצאן רועה בשטח.

meron16
    נפרדים מהגליל|4 06.02.10
    יום ארוך מידי אבל יפיפה. כדאי לעצור בכפר חסידים או להוסיף ליום הקודם עוד כמה ק"מ. חורשות אורנים פריחות ומרבדי דשא. עין יבקע - חובה לעצור ולשכשך. הליכה רגועה מעל נחל ציפורי. משם מתחיל הקטע היפה והלא מטויל, מלא כלניות וירוק ירוק. הקטע האחרון על הכביש קצת מתיש.

chupale
    יפה|4 23.12.08
    אזור מקסים לטיול בראשית החורף ובאביב. מרבדי ירוק, נחל ציפורי זורם בעצלתים והירוקת בו רבה אך למרות זאת, מאוד יפה. עשינו את המסלול באופניים, חשוב לציין שיש לא מעט קטעים בהם לא ניתן להיצמד לתוואי שביל ישראל

batami
    נחל ציפורי ויובליו|4 16.09.07
    האזור מתאים לטיול ברוב ימות השנה, למעט בעונת הגשמים, שאז הוא בוצי. אפשר לטייל גם בסתיו בערוץ הרחב של נחל ציפורי, ולטפס באיטיות בערוץ הנשפך אליו. מלבד להולכי רגל, השביל מתאים גם כסינגל לרוכבי אופני הרים.

briza
    איזה גליל - איזו פריחה|4 27.05.07
    קבוצת "זואי ארצנו" עשתה את רוב הקטע הזה באפריל כשהכל ירוק ופורח. התחלנו בכעביה וסיימנו ביגור (כ-20 ק"מ מדידה בפועל). המסלול בנחל ציפורי (עין יבקע) יפה. חבל שמאפשרים ליחידים להשתלט על טחנת הנזירים ולגדר ולסגור את כל האיזור מסביב כ"שטח פרטי". הקטע מנופית עד כפר חסידים, נע בערוצים שבין גבעות באלונים, פראי יותר, לעיתים קוצני (גובה אדם), והסימונים נעלמים. להקפיד על ניווט. משם ועד יגור מנהלתי. בתוך יגור יש חורשה קטנה שניתן לישון בה. אנחנו נפלנו על מסיבת "טראנס" שנגמרה רק בבוקר...