שביל ישראל - מקיבוץ יגור לצומת אורן

8.6

להעפיל ולצלוח את ההר

לצועדים את שביל ישראל צפוי טיפוס מעט קשה אל הכרמל ואחריו בילוי במעיינות, בחורשות ובנקודות תצפית יפות. הולכים בין עצי היער, שואפים את ריח האורנים וכשמחליטים לנוח אפשר כמעט בכל פינה לעצור להפסקת קפה מרעננת. לאלו מבינכם המעוניינים בטיול נינוח יותר כדאי להתחיל את הטיול מדרך נוף כרמל ולרדת לקיבוץ יגור או לחילופין לצעוד מעוספיא דרך יער חיק עד למערת אורן.
למידע נוסף ולכל מקטעי שביל ישראל היכנסו לעמוד השביל באתר מפה.

מקום: כרמל
אורך המסלול (ק"מ): 16
משך הטיול: מעל 8 שעות
איך מגיעים: הכניסה לקיבוץ היא מצומת יגור. בצומת יגור נוסעים מערבה ואחרי כחצי קילומטר פונים שמאלה, אל כביש הגישה לקיבוץ. כ-300 מטר אחרי שער הקיבוץ רואים מימין פארק משחקים לילדים ולידו מגרש חנייה, בו אפשר להחנות את הרכב. מייד אחרי פארק המשחקים פונים ימינה, אל דרך סלולה ההולכת אל בריכת השחייה של הקיבוץ. אחרי כמה עשרות מטרים מגיעים אל שלט הדרכה כתום של שביל ישראל.
המסלול מתחיל הפעם בחצר של קיבוץ. קיבוץ יגור 1 . הקיבוץ שוכן בשולי עמק זבולון ומעליו מתנשא הכרמל. על ההר הזה נצטרך לטפס. כאשר נכנסים ליגור אפשר לעמוד, ולוּ רק לפי השלטים הפזורים בשביליו, על השינויים שעבר הקיבוץ בשנים האחרונות. יש שם משתלה ומכון קוסמטיקה, שירותי סיעוד לקשישים ופארק משחקים לילדים - כל מיני ענפים, שמייסדי הקיבוץ לא חלמו שבניהם יעסקו בהם כדי לשרוד כלכלית. יגור, אחד הקיבוצים הגדולים במדינה, דווקא שורד די יפה.
הכניסה לקיבוץ היא מצפון (מצומת יגור): בצומת יגור נוסעים מערבה ואחרי כחצי ק"מ פונים שמאלה (דרומה), אל כביש הגישה לקיבוץ. כ - 300 מ' אחרי שער הקיבוץ רואים מימין פארק משחקים לילדים ולידו מגרש חניה, שבו נחנה את מכוניתנו. מיד אחרי פארק המשחקים פונים ימינה אל דרך סלולה ההולכת אל בריכת השחייה של הקיבוץ, ואחרי כמה עשרות מטרים מגיעים אל לוח מידע הדרכה כתום של שביל ישראל. כאן אנחנו עולים על שביל מסומן אדום, שמכניס אותנו אל תוך שמורת אשדות יגור. עוד כמה מאות מטרים, בצומת שבילים בפאתי הקיבוץ, אנחנו יורדים מהשביל האדום, הממשיך אל נחל יגור, ופונים ימינה אל שביל מסומן כחול ההולך אל נחל נחש (נחל מעפילים).
הפלמ"חניקים סחבו והמעפילים זכו
אנחנו נמצאים בשמורת אשדות יגור. השביל שלנו עולה בחורש ליד האפיק של נחל נחש. מדובר בעלייה של שלושה ק"מ, לעיתים די תלולה, אבל השביל יפה, בכל מקום שיתחשק לכם תמצאו זולה נחמדה לנוח בה - כר דשא, עץ קטלב או כמה אלונים ואלות - ובאביב יש כאן שפע של פריחה.
באוקטובר 1945, בעת שחרור המעפילים ממחנה המעצר בעתלית, נשאו כאן פלמ"חניקים חסונים את המעפילים המשוחררים והביאו אותם דרך נחל נחש אל קיבוץ יגור. לאחר הפעולה זכו המעפילים דווקא שהנחל ייקרא על שמם. כאשר תעברו בין הבּוֹלדֶרים הפזורים בנחל, תשמחו בוודאי שהבריטים כבר לא מפטרלים בסביבה. גם מעפילים רזים לא קל לשאת כאן.
בתום עלייה של שלושה ק"מ תיתקלו בשער בדמות דלת מסתובבת וגדר תיל משני צידיו 2 . אף על פי שכבר ראינו שער כזה בכניסה לשמורת נחל עמוד, די מצחיק להיתקל כאן באחד מאחיו. השער מוציא אותנו משמורת אשדות יגור, ומיד מכניס אותנו אל תוך פארק הכרמל. מעט אחר-כך נוטש שביל ישראל את השביל המסומן כחול, פונה שמאלה ומעלה אותנו על דרך נוף כרמל. הדרך רחבה, טובה לכל סוגי הרכב, ואפשר ללכת (או לנסוע) בה מכביש 672 בדרום ועד כביש נשר בצפון.
בעת העלייה על הדרך הרחבה אנו רואים מולנו מיבנה שירותים (סימון השביל עובר משמאלו). שם ראינו על הדרך שתי נשים דרוזיות בתלבושת מסורתית מפצחות גרעינים ומצחקקות. יצאו להן מהבית לטיול שבת קצר. הרמת מצלמה ומיד הן מפנות לך את הגב. מתביישות. אחרי כמה עשרות מטרים בדרך הרחבה השביל פונה שמאלה, אל תוך חורש צפוף, ואחרי עוד כמה מאות מטר בין העצים הוא עולה שוב על דרך טובה לרכב, המביאה אותנו אל אנדרטה לזכר הנופלים במלחמת ההתשה בסיני ואל מבואות העיירה הדרוזית עיספיא.
מן האפלה אל שרידי הסנדוויצ'ים
שביל ישראל הולך בתוך השכונה המערבית של עיספיא ומביא אותנו אל כביש 672 חיפה-עיספיא-אליקים. לאורך הכביש הזה הקימו אנשי עיספיא טיילת נחמדה, המשקיפה על מפרץ הקישון ועל שמורת אשדות יגור. ליד "סוּפר שוק תלפיות עילית" 3 חוצה שביל ישראל את הכביש ונכנס לחורש. אם תביטו ימינה (מערבה), תראו מעליכם את פיסגת רום כרמל. שום דבר דרמטי אינו מתרחש על הפיסגה השטוחה הזאת, המכוסה אורנים, אבל אוהבי טריוויה ישמחו לדעת כי עברו זה עתה ליד הנקודה הגבוהה בכרמל - 546 מ' מעל פני הים.
לאחר חציית הכביש אנו הולכים בין עצי אורן בדרך רחבה מסומנת בירוק. אחרי קילומטר לערך אנחנו נוטשים את הדרך הירוקה ויורדים שמאלה אל מדרגות אבן המובילות אל אפיקו של נחל חיק. עד מהרה אנחנו מגיעים אל עין חיק 4 - מקום אידיאלי לקפה או לארוחת בוקר מאוחרת. מימיו של עין חיק נובעים מכוך קטן, המכוסה בחלקו בשערות שולמית, במדרון הדרומי-מזרחי של נחל חיק. מי המעיין נקווים בשוקת בטון וניגרים ממנה אל בריכת אגירה גדולה, יצוקה מבטון, ולא נקייה במיוחד. ליד המעיין יש רחבה נוחה ותאנה גדולה, שנעים לשבת בצילה, ומתחתינו חלקות ירק קטנות של איכרי עיספיא.
לאחר עין חיק אנחנו הולכים כ - 300 מ' באפיק של נחל חיק ואז פונים ימינה וחוזרים לדרך הרחבה שנטשנו בירידה למעיין. עוד כמה מאות מטרים ואנו חוזרים ויורדים אל הנחל והולכים בשביל מוצל וקריר, בתוך אפיק צר ומסולע ובו גבים של מי גשם (בקטע זה, אומרים, יש סיכוי לפגוש סלמנדרות). בתום 300 מ' של הליכה באפיק הצר אנחנו מגיעים אל ראשו של מפל יבש, שגובהו 4-6 מ' ובתחתיתו בריכה ובה מי גשם. גם זה מקום מוצלח להפסקה.
מכיוון שאי אפשר לרדת במפל, השביל פונה ימינה ועובר בתוך חורש צפוף של אלות ועצי קטלב. ממש קטע של כמה מאות מטרים טחובים, שבסופם יוצאים מהאפילה אל האור. השביל יוצא אל קרחת יער רחבת ידיים, ולפי שרידי הסנדוויצ'ים והקנקלים הריקים הפזורים בה אפשר להבין שמטיילים רבים עשו כאן את ההפסקה שלהם. כדאי לכם להמתין, נמצא לכם נקודה נעימה יותר למנוחה:
עוד כ - 100 מ' מתחבר נחל חיק עם נחל אורן והשביל הירוק שלנו מצטלב בשביל שחור 5 ההולך להר שוקף. אנו נמצאים בשוליה המזרחיים של בקעה אליפטית גדולה (בקעת אלון) אשר אפיק נחל אורן עובר בה. כדאי לנוח כאן לא רק בגלל האלון הגדול הצומח במיפגש השבילים ומשום שעוד מעט נתחיל לעלות להר שוקף, אלא גם בגלל השיעור הקצר שאתם עתידים לשמוע עכשיו על התהליכים שהתרחשו כאן לפני מיליונים רבים של שנים:
בעברו הגיאולוגי הקדום היה הכרמל שקוע מתחת לים. ממש באותה תקופה - הקֶנוֺמן, אומרים המומחים, כלומר לפני מיליוני שנים - התרחשה כאן פעולה געשית תת-ימית והכרמל התכסה באֵפר געשי (טוף). כעבור זמן התכסה הטוף בסלעי משקע ימיים, ולאחר שהכרמל התרומם מעל הים הקדום, החלו נחלים לחתור במורדותיו. בכמה מקומות חתרו הנחלים בסלעי הגיר הקשים בלי להגיע אל הטוף שמתחתם, ובהם אנו רואים נוף קניוני. במקומות אחרים, כמו מקום המיפגש של נחל חיק ונחל אורן, העמיקו המים בסלעי הגיר עד שהגיעו לטוף ושינו את פעולתם מהעמקה אנכית להרחבה אופקית. מכיוון שהטוף רך ופריך, סחפו אותו המים בקלות, וכאשר הטוף נסחף התמוטטו סלעי הגיר הקשים שנשענו עליו, נסחפו גם הם במים ונוצרה הבקעה הגדולה שאנו יושבים בשוליה הדרומיים. את הטוף החום-אפרפר נראה במורדות הבקעה, ממזרח להר ערקן וממערב להר אלה, ואם נתקרב אליו ונביט בו היטב, נראה בו שברי צדפים, שהתרסקו בעת ההתפרצות הגעשית שהתרחשה כאן.
איפה הזאב?
במקום ההצטלבות של השבילים 5 אנחנו נוטשים את השביל הירוק, פונים שמאלה בשחור ומתחילים לעלות בו אל הר שוקף. 200 מ' אחרי שהתחלנו לעלות השביל נעשה צר וריח עז של זעתר (אזוב מצוי, מתקנים אותנו המדקדקים) ושל סירה קוצנית מעורר את נחירינו. עוד כ - 600 מ' של טיפוס ותגיעו לאלון גדול 6 . זהו מקום טוב למנוחה קצרה לקראת המשך העלייה. עוד כ - 400 מ' של עלייה והשביל מתחבר אל דרך עפר רחבה הבאה משמאלו. הולכים כמה עשרות מטרים בדרך הזאת וכבר פונים לשביל עיזים צר מסומן אדום, המביא אותנו דרך היער אל עץ אורן גדול ויפה ועליו סימון השביל. עוד 200 מ' בשביל האדום, והנה אנחנו על פיסגת הר שוקף.
עכשיו מתחילה הירידה מההר. עוד מעט ואנחנו חוצים דרך עפר כבושה שפילסה הקק"ל אל פיסגת ההר. מעט אחר-כך השביל שלנו (אדום) מצטלב בשביל כחול הפונה ימינה לכיוון הר ערקן. כאן מתחילה ירידה קלה, הליכה מתונה על השביל האדום לכיוון חורבת רקית. ההליכה כאן היא כמו על טיילת. שביל ישר ונוח. צל ומסביב שפע של פרחים. קבוצה של ילדי גן הולכת בשביל עם הגננות שלהם. הילדים הולכים כמובן בשלשות. כל שלשה משלבת ידיים, והקיצוני בכל שלשה משלב יד עם הקיצוני בשלשה שמאחוריו. ככה אף ילד לא ילך לאיבוד ביער, ואם יבוא זאב לטרוף אותם, הוא ינוס בבהלה. גם רוכבי הרים אוהבים את הקטע הזה וצריך להיזהר מפניהם.
פיקניק לצד מערת קבורה
השביל האדום הולך עכשיו קרוב מאוד לכביש המוביל לחורבת רקית. אנחנו לא חוצים את הכביש אלא ממשיכים בחורש. חורבת רקית היא אתר מהתקופה הרומית-ביזנטית. יש כאן מערת קבורה מפוארת, שבפתחה רוֺזֶטות ובקירותיה כוכי קבורה, ולא הרחק ממנה שקתות ויסודות בתים. עוד 200 מ' והשביל נעשה ירוק. השביל האדום שהלכנו בו פונה ימינה אל גבעת יערות הכרמל (שלאלה) ועין אורן, ואילו הירוק ממשיך ישר ולוקח אותנו אל חניון קטן ושמו חניון רקית 7 . ברזיות, שולחנות פיקניק ואפילו מתקני מנגל. השירותים, איזו הקלה, בדרך כלל פתוחים.
מעט אחרי החניון מגיע השביל אל כביש צר, ההולך ימינה אל קיבוץ בית אורן ושמאלה אל חוות הבריאות יערות הכרמל. אנחנו חוצים את הכביש ליד חניון כרמיה, ומולנו שלט המבטיח כי יוביל אותנו אל מערות ישח. השביל יורד כאן במתינות על מדרון בתוך קרחת יער. זהו מקום מצוין לפיקניק עם טיול. קרחת היער נוחה, הכביש הקרוב מקל על העברת אספקה מהמכונית, ואפשר לצאת מכאן לכמה טיולים קלים ויפים. האפיק העמוק של נחל אורן נראה מתחתינו, כקילומטר מאיתנו, ומימין נראה המגדל של אוניברסיטת חיפה, מין פאלוס מגלומני שמזדקר אל-על מתוך היער.
מסלול הרפתקני למערות ישח
כ - 100 מ' אחרי חציית הכביש אנחנו מגיעים אל צומת שבילים. כאן אנחנו פונים ימינה, אל דרך עפר הנמצאת במגמת ירידה. ירידה קצרה, הליכה בקו גובה, ולאחר 200-100 מ' של סימון ירוק נראה מימין אבן ועליה סימון של שביל ישראל, האומר לנו לפנות ימינה ולהתחיל בירידה למערות ישח. הירידה קצרה ותלולה. המסלול נעשה הרפתקני ממש. יורדים בנקיקים ובין סלעים גדולים וצריך להיזהר שלא להחליק (בעונת הגשם כדאי להשתמש בשורשי עצים). בסוף הירידה מתעקל שביל ישראל שמאלה והולך לרגלי מערות ישח 8 . כאן כדאי לעשות סטייה של כמה עשרות מטרים ולפנות ימינה, כדי להציץ בגדולה שבמערות (מערת ישח): זוהי מערת המסה לא עמוקה, שגובהה 4 מ' ועומקה כ - 13 מ' בסך הכל. בחזית המערה יש רחבה מפולסת, שעליה מיבנה הרוס, ומעליה כוכים צרים יותר.
הסטייה הסתיימה. אנחנו חוזרים אל שביל ישראל והולכים לרגלי מערות ישח. יש כאן מצוק באורך 350 מ' ובו כמה צנירים ומערות. כ-100 מ' אחרי המערות אנחנו מגיעים אל רחבה שנראית כמו תיאטרון טבעי פתוח. זהו המקום לעצור ולהתבונן סביב. מאחורינו היער הצפוף שעברנו בו, מלפנים כבר רואים את הים, ומימיננו הבתים של קיבוץ בית אורן בין עצי האורנים. השביל הירוק נעשה רחב וברור יותר. עוד כמה מאות מטרים ושביל אדום מסתעף ימינה 9 מהשביל שלנו ויורד אל כביש מספר 721. אנחנו מתעלמים ממנו וממשיכים בשביל הירוק, שהולך על קו גובה ומביא אותנו אל נקודת תצפית מרהיבה על מישור החוף. כקילומטר אחר-כך מצטלבת דרכנו בשביל שחור, שבא ממערת אצבע, וכאן אנו פונים ימינה ויורדים בשביל השחור בתוך סבך צפוף, בקטע תלול עם מספר מעקים בסלע המוצבים לעזרה, אל נקודת הסיום בחניון אורן 10 .
שמורת אשדות יגור: האתר המרכזי בשמורה הוא נחל יגור, אותו מומלץ לעשות בירידה מכיוון עיספיא. בחלקו התחתון מתחתר הנחל בסלע ויוצר קניון יפה שקירותיו משופעים במערות וכוכים, ובו סבך של עצים ושיחים, עופות דורסים ומושבה של שפני סלע. העליות בנחל נחש (מעפילים) ובהר שוקף מתישות. הטיול מומלץ לכל עונות השנה, אם כי בחורף כדאי להמתין כמה ימים לאחר הגשם - המסלול עלול להיות בוצי מדי.

sasmic
    קטע מדהים|5 05.12.15
    אחד מהקטעים היפים עד כה (למתחילים מהצפון), ישנן 2 עלויות קשות + ירידה מאתגרת בסוף. הנופים מדהימים, ההליכה מגוונת מאוד, עקבות השריפה הגדולה בהחלט ניכרים בשטח במיוחד בקילומטרים האחרונים. סה"כ קטע מוצלח מאוד.

קרןהפוך
    מבסמת טבעון לצומת אורן|5 31.05.14
    מבסמת טבעון :הדרך יפה והנוף פתוח ברוב הדרך. עצי תות עמוסי פרי שנופל ליד. ההליכה בכפר חסידים גם נעימה. העלייה מיגור אומנם ארוכה אך הנוף נהדר, וההעלייה מתונה ובהליכה איטית מגיעים לעוספייה עם מספיק אנרגייה להסתובב בשוק. מעוספייה לצומת אורן מסלול מאד יפה. בהמשך הנופשים נפתחים למישור החוף. עוברים בין העצים השרופים והחורש המתחדש. במסלול הרבה ירידות ועליות לא קלות. זה מסלול ליומיים לא ליום אחד.

achav
    מיגור לצמת אורן - כמעט אתגרי|4 19.03.13
    עלייה לרכס הכרמל וירידה לצד השני. לפעמים הירידה קשה מהעלייה. טיול יפה בנופי הכרמל. הלכנו כמה חדשים לאחר השריפה הגדולה שסימניה ניכרו בכל מקום.

feigy1
    מאמץ משתלם!|5 27.09.12
    הירידה בנחל יגור, כשבכל רגע צץ לו סלע גבה קומה, זו חויה מיוחדת במינה. ובסיום - מנוחה ביגור. הירידה לחניון אורן היא אחת היפות ביותר והמגוונות ביותר בכל הארץ. שיא ההנאה הוא בירידה מהר שוקף למערות ישח. לשים לב לשילוט המכוון אל העליה להר.באביב ההרים מכוסים מרבד ירוק-צהוב משכר.

meron16
    הכרמל במיטבו|5 06.02.10
    יום נהדר! עליה מרוכזת של כ-3 ק"מ במעלה נחל המעפילים - הולכים במנהרות של אלונים ואלות. הקטע עד עוספיה קצת קשה. עין חיק - היה יבש. קצת אח"כ נכנסים לערוץ הנחל - הליכה כייפית יש הרבה מפלונים ומוצל לחלוטין. ביציאה מומלץ לעצור לארוחה. לשים לב טוב לסימון השחור שעולה לפסגת הר חורשן. עליה לא קלה . מהפיסגה גולשים עד לחורבית רקית.

briza
    אין כמו הכרמל|5 27.05.07
    קבוצת "זואי ארצנו" התעוררה לבוקר שאחרי מסיבת ה"טראנס" ביגור (ראו קטע קודם) והחלה בטיפוס על הכרמל. למרות הגובה, הטיפוס מתון ונעים ביותר. הנוף כמובן מדהים. שוב המעבר הטראומטי בפרברי עוספיא (ליכלוך!). עוברים על יד הבית של זמי - יהודי שמיקם את ביתו על השביל בתוך עוספיא. נחל חיק תמיד מקסים בכל עונה. ביקעת אלון והר שוקף - פחות מטוייל ועדיין מקסים. משם עד לרקית לפגוש את המוני בית ישראל.

galiavu
    הכרמל במיטבו|5 01.05.06
    עשינו את הקטע שמחניון רקית ועד חניון אורן. הכרמל מ-ק-ס-י-ם: ירוק, פורח, נעים (ועוד היינו ביום חם, יחסית). המסלול נוח ברובו, אם כי מעט מאתגר לילדים עקב אורכו ועקב כמה ירידות תלולות (שבהן נדרשת עזרת מבוגרים). בת החמש הלכה בגבורה, על אף העייפות לקראת הסוף. יתרונו של המסלול, מלבד יופיו הרב, הוא היותו בלתי מוכר. בשבת הלכנו בו לבדנו, לכל אורכו.

batami
    טיול בכרמל|4 05.03.04
    הדרך המומלצת באתר ארוכה, וכרוכה בעליה די תלולה. אפשר לבצע את חלקה בירידה מדרך נוף כרמל אל יגור ועדיין להנות מתואי הדרך - צריך רק מתנדב שיטפס חזרה או להשאיר רכב נוסף ביגור