שביל ישראל - ממערת אצבע להר חורשן

8.4

איך לא נקנא ביערנים?

מסלול הררי בין האורנים בכרמל, עם תצפיות יפות ואפשרות לטיול לימודי מרתק בנחל מערות. איך לא נקנא ביערנים?
למידע נוסף ולכל מקטעי שביל ישראל היכנסו לעמוד השביל באתר מפה.

מקום: ליד בית אורן
אורך המסלול (ק"מ): 22
משך הטיול: מעל 8 שעות
קל להגיע לנקודת המוצא בחניון נחל אורן 1 : נוסעים בכביש 4 חדרה-חיפה. בצומת אורן פונים לכביש 721 המוביל לבית אורן ואחרי עוד כ-500 מ' ופונים ימינה אל החניון. בחניון יש ברזייה ושולחנות, שלטי הסבר ומגרש חניה מסודר, והוא יכול להיות מקום טוב לפיקניק או בסיס לטיולים קצרים בסביבה. בכניסה לחניון ולשמורת נחל אורן יש שער ובו תתבקשו לשלם תמורת הזכות להחנות את מכוניתכם במגרש חניה מסודר, קרוב לשולחנות הפיקניק הפזורים בשטח. לא חייבים. אפשר להחנות את הרכב בחינם ליד שער הכניסה לחניון. כשתהיו שם, ליד שער הכניסה, לא תוכלו לפספס את לוח ההדרכה המוּכּר של שביל ישראל, ובו פירוט האתרים המעניינים בסביבה.
159 מדרגות
מלוח ההדרכה יוצא סימון כפול: סימון שחור וסימון של שביל ישראל. זה השביל שלנו, והוא עולה אל גרם מדרגות שנחצב בסלע ותכליתו לקחת אתכם אל מערת אצבע. למרות שגרם המדרגות נראה מאיים - אל ירך לבבכם. בסך הכל 159 מדרגות, עניין של עד 20 דקות טיפוס. ראיתי גם ילדים בני ארבע עולים במדרגות הללו, כמובן עם הפסקות הולמות. מישהו גם טרח לעודד אתכם בדרך: בעודכם מתנשפים לאחר חמש דקות של טיפוס, תראו כתוב בתחתית אחת המדרגות: "עוד 100 מדרגות". בדקתי. המספר מדויק. יש תקווה.
אחרי 159 מדרגות אתם כבר די גבוה מעל חניון נחל אורן. בקצה המדרגות יש מעין מרפסת תצפית ובה ספסל אבן. מקום נחמד להשיב בו את הנשימה וגם מחסה משמש בקיץ. עוד דקות אחדות של טיפוס בשביל מסומן היטב ואתם בפתחה של מערת אצבע. בחפירות שנערכו כאן התגלו שרידים מתקופת האבן הקדומה, מתקופת התרבות הנָטוּפית (10,000-8,000 לפנה"ס) ומהתקופה הניאוליתית הקדם-קרמית (6,000-5,000 לפנה"ס). אבל המערה מעניינת לא רק בגלל מה שהארכיאולוגים מצאו בה. יש במערה נטיפים וזקיפים וגם עטלפים, ושווה בהחלט להיכנס להציץ בהם. מחוץ למערה מלוכלך לפעמים, מעשי ידיהם של מטיילים שהתיישבו כאן להפסקת במבה והשאירו לכם את העטיפה.
תצפית בלי קפה
מכאן מתחילה עלייה די תלולה בין בולדרים גדולים. סימון השביל ברור מאוד וכדאי להיצמד אליו ולא להתפתות לקיצורים או למעקפים, כי הסימון עובר במעברים היותר נוחים והיותר בטוחים שבין האבנים הגדולות. אחרי כעשר דקות של טיפוס במדרון די חשוף תגיעו למעין רחבה טבעית סביב עץ אורן גדול ומצל 2 . זהו מקום נחמד לשבת בו ולנוח לקראת המשך המסלול. אלמלא היתה שם רוח חזקה, המקשה על הבערת אש, הייתי אומר לכם שזה מקום שחובה לעשות בו הפסקת קפה: יש שם תצפית יפה על מישור חוף הכרמל ורכסי הכורכר המתוחים לאורכו - כלא שש (בגלל השקט תוכלו לשמוע לעיתים את קריאות הרמקול לאסירים ולסוהרים), מצודת עתלית, בריכות הדגים, המושבים צרופה ועין איילה. והשקט, הריחות ואיוושת האורנים - בקיצור, לעצור ולהביט.
200 מ' אחרי התצפית אנו פונים ימינה ועולים על שביל מסומן באדום ההולך אל כפר האמנים עין הוד. השביל רחב ונוח ועובר בתוך חורשת אורנים. אחרי עשר דקות של הליכה במישור מתחילה ירידה מתונה, ואחרי עוד עשר דקות השביל חוצה דרך עפר ואתם כבר רואים את בתי עין הוד. עוד 200 מ' בערך והשביל מתעקל שמאלה ונופל על דרך עפר כבושה. פונים בה ימינה ויורדים איתה אל כביש מספר 7111 המחבר את עין הוד עם מושב ניר עציון. קצת לפני שתגיעו לכביש תעברו ליד מזבלה קטנה, שתעורר בוודאי רגשות עזים אצל אוהבי המציאוֺת שבכם: כיסאות קש, קרטונים שיש חשק לחטט בהם, תמונות שהמסגרת שלהן נדפקה - חבל על הטירחה, הסחורה מתפרקת בין הידיים.
עכשיו אנחנו על כביש 7111 בכניסה הראשית לעין הוד. שלט הדרכה מספר לנו שבכפר יש גלריות וסדנאות אמנים וגם מוזיאון ע"ש הצייר מרסל ינקו. מי שמעוניין להתעכב לסיור בסימטאות הציוריות של כפר האמנים יפנה כאן שמאלה. מי שמעוניין להמשיך בשביל ישראל יחצה את הכביש, יפנה ימינה וילך לכיוון הים. בדרכנו לצד כביש מספר 7111 נחצה כביש קטן ואחרי כ-200 מ' נפנה שמאלה, נחצה מטע זיתים קטן ונעבור ליד פסלים גדולים של עופות דורסים שהציב כאן האמן שמואל הד. האמן ישמח לארח מטיילים - שווה ביקור. בקצה מטע הזיתים, במקום ששביל אדום חוצה את דרכנו, נראה על העצים את הסימון של שביל ישראל.
תחושה קלה של אופטימיות
עכשיו אנחנו הולכים בחורש, פחות או יותר על קו גובה אחיד. מימין לנו ומתחתינו נראים הבתים של עתלית, המבצר הצלבני של עתלית וגם מטעי הבננות של קיבוץ עין כרמל. לאחר כשלושה ק"מ של הליכה לא קשה עוברים על-פני שרידי הכפר הערבי הנטוש מזאר 3 . בקצה המזרחי של חורבות הכפר, בין עצי חרוב יפים, נמצאות שתי בארות, שמהן שואבים תושבי אבו אל-היג'א מים לעדרי הבקר שלהם.
מעט אחר-כך חוצים דרך עפר ההולכת אל מטע הבננות שמימיננו ונכנסים לתוך ואדיון. כאן אולי תתקשו למצוא את סימון השביל, ואולי גם לא תבחינו בסימון של השביל האדום המצטרף אלינו ממזרח (משמאל), אבל לא תוכלו לפספס קיר אבן שנמצא ממש מולכם. לכו אל הקיר הזה, כי שם תראו סימון אדום, והוא יעלה אתכם על השביל המסומן אדום, שיביא אתכם בעוד קילומטר אל שמורת נחל מערות.
השביל המסומן אדום מוביל אתכם אל החניון שבפתח שמורת נחל מערות 4 . אחרי שתנוחו מעט בחניון, תוכלו להחליט בשקט אם אתם ממשיכים בשביל ישראל, או סוטים ממנו מעט ומתעכבים לסיור בתשלום בשמורה. אם תחליטו לסטות מעט, תבקרו במערת התנור (הטאבון), שבה התגלו כלי אבן מהתרבות האשלית (התרבות הקדומה ביותר של האדם בכרמל 500-250 אלף שנה לפני זמננו), תיכנסו למערת הגמל כדי לראות תצוגה של חיי האדם הקדמון בתקופה המוסטרית (9040 אלף שנה לפני זמננו), וגם תראו תצוגה אור-קולית במערת הנחל.
הסיור בשמורה לא רק מספק מעט את הסקרנות - אחרי הכל, לא בכל יום יוצא לנו לראות איפה חיו אבותינו לפני 500,000 שנה - אלא גם יכול לסייע בהפגת חרדות: אנחנו חיים פה חיים עצמאיים בקושי 50 שנה, וכבר יש תחושה שהעסק מתפרק. העובדה שהחיים נמשכים פי עשרת אלפים, ושהם נמשכים למרות כל הטעויות האיומות שאבות אבותינו עשו בוודאי, יכולה לתת תחושה קלה של אופטימיות.
מהחניון שבפתח השמורה מוליך שביל מסומן ירוק. אנחנו הולכים בו דרומה בצמוד לגדר השמורה. לאחר כ - 300 מ' על דרך עפר רחבה השביל פונה שמאלה, מטפס מעט, עובר בשטח חשוף ונכנס למטע זיתים קטן. עוד כ - 600 מ' במטע והשביל נופל על דרך עפר רחבה. לא ממשיכים בה, כפי שמורה לנו האינסטינקט, אלא חוצים אותה ומטפסים על הגדר הנמוכה שמצידה השני (שימו לב, יש סימון של השביל על מוט ברזל בצד הדרך).
השביל ממשיך לטפס, שוב בתוך נוף האורנים המוכר של הכרמל, ומעלה אותנו אל תצפית יפה על שפלת החוף. כ - 500 מ' אחרי התצפית מתפצל מהשביל שלנו שביל שחור, ההולך שמאלה אל חורבת חרוב, ואילו שביל ישראל ממשיך בחורש וכבר נופל על דרך עפר כבושה הבאה ממצפה עופר 5 . הסימון של שביל ישראל אומר לנו לפנות שמאלה, אבל כדאי לסטות כאן מהמסלול ולקפוץ לביקור במצפה. מצפה עופר הוא מצפה יערנים שהוקם בתרומת יהודי אוסטרליה. יש שם מגדל תצפית בגובה שלוש-ארבע קומות, ומהמרפסת הצרה שלו נשקף נוף נהדר: חוף הים ומורדות הכרמל מדאליית אל-כרמל בצפון ועד זכרון יעקב בדרום.
רוח קרירה מנשבת, ולא פלא שהיערן המקומי ארגן לו כאן זוּלה קטנה: על המרפסת יש שרפרף, מזרן ובקבוק מים. מן הסתם הוא שוכב לו כאן לסייסטה מענגת. את היערן עצמו ראינו יושב בחניון הצמוד למצפה ומכין ארוחה קלה על אחד השולחנות. איכשהו, בכל פעם שפגשתי שומרי יער לאורך שביל ישראל, הם היו בסייסטה או בעיצומה של ארוחה. אין ספק שנופי הארץ והאוויר הצלול מעוררים יצרים בסיסיים טובים כמו תיאבון ותשוקה לשינה.
והיערנים עדיין נחים
אחרי הביקור במצפה עופר חוזרים אל שביל ישראל וממשיכים לרדת מזרחה בדרך העפר הרחבה, העוברת עכשיו בתוך יער יהדות אוסטרליה. זהו יער של ממש עם הרבה אורנים ואקליפטוסים וגם פינות משחק לילדים. מקום המתאים לאחר צהריים של מנוחה או למחנה של צופים פעלתנים. שני ק"מ אחרי מצפה עופר תראו שלט עץ שיפנה אתכם ימינה, אל אבן גבול מספר 51.
ליד האנדרטה יש פינת ישיבה מוצלת ותצפית יפה על בקעת שי"ר ועל כביש מספר 7021. אנחנו ממשיכים לרדת עם השביל לכיוון הכביש הזה, ההולך מכביש חיפה-תל-אביב לכיוון כרם מהר"ל. השביל יורד, עוקף את הגבעה שעליה ניצבת האנדרטה לזכר סרן שרון ומגיע בתחתית הגבעה להתפצלות שבילים. כאן יש לקחת את השביל הימני, הנמוך, שנכנס לתוך ואדיון ולוקח אותנו אל כביש מספר 7021 6 .
כאן אנחנו חוצים את הכביש ועולים על דרך עפר רחבה המביאה אותנו בתוך כמה עשרות מטרים לחווה קטנה של יערני הקרן הקיימת. כמה דקלים, צריפי עץ ירוקים שבהם מחזיקים היערנים את ציודם וגם כמה יערנים שמנגבים משהו בצל. מברכים אותם לשלום, ממשיכים בדרך העפר שעוברת לפני הצריפים ופונים מיד ימינה. מטפסים כ - 300 מ' בדרך יער, מתעקלים איתה שמאלה ואחרי כ - 100 מ' רואים מימין פינה מוצלת נחמדה. שניים-שלושה עצי אלון נמוכים וסימון של השביל. הנטייה הטבעית היא להמשיך בדרך היער, אבל שביל ישראל פונה ימינה ומטפס בין העצים אל מפלון יבש - סלעים המונחים כמו בשורה זה לצד זה, ומעליהם מדרון מוצל שמכניס אותנו שוב אל הנוף של הכרמל. אם לא תבחינו בסימון השביל, הפזור על גזעי העצים, פשוט המשיכו ללכת ישר.
זהו חלק של החורש שכנראה אינו מטויל, והרווח כולו שלכם. יש שם אלונים רחבי גזע ועצי זית שצימחו לכל הצדדים באין מפריע. לעיתים העצים בחלק זה של החורש נראים כמו ציור, והם רבי רושם ונותנים תחושה חזקה של חיים. מקום טוב למדיטציה.
אחרי כ - 15 דקות של הליכה בחורש הזה תגיעו אל דרך אש ותפנו בה ימינה. זוהי דרך שרכב 4x4 יכול לנסוע עליה והיא הולכת אל קו מתח גבוה שאי אפשר לפספס אותו. ממש ליד קו המתח עוברת דרך כורכר לבנה ומאובקת. פונים בה ימינה ומגיעים אחרי 700 מ' בערך לכביש ההולך למושב עופר. כאן חוצים את הכביש, פונים שמאלה והולכים לצידו לכיוון המושב. אחרי 200 מ' פונים ימינה, עוברים גדר בקר ונכנסים אל מטע זיתים. המטע צמח בר, כנראה, זה זמן רב. יש שם תערובת פראית של משוכות צבר, זיתים וטרסות עתיקות ומתפרקות. השביל עובר במטע ויורד בוואדיון הקרוב לקצה הימני של המטע. שם יש קוֺליס צר ומטושטש, שהליכה עליו תביא אותנו בתוך פחות מקילומטר לנקודה שבה מתחבר השביל שלנו עם דרך מסומנת שחור הבאה מכיוון כפר הנוער מאיר שפיה 7 . כאן פונים שמאלה, אל הדרך השחורה. היא מובילה כמעט עד נקודת הסיום בכביש מספר 70.
כמו בסוואנה
השביל המסומן שחור שאליו הצטרפנו חוצה גדר בקר ועובר בשטח מיוער במגמת ירידה. לאחר 300 מ' חוצים דרך עפר, חוצים עוד גדר בקר, והולכים בין שני קווי מתח גבוה בנוף שמזכיר סוואנה: עצי אלון ועשבייה. אחרי קצת יותר משני ק"מ בנוף המישורי השביל מתחיל לרדת וכבר רואים את כביש ואדי מילח ואת זכרון יעקב. אנחנו פורשים מהשביל הרחב המסומן שחור ועולים דרומה, עם שביל מסומן ירוק, על הגבעה שעליה נמצאת חורבת טלימון 8 . מהחורבה ממשיכים במגמת ירידה ומתחברים שוב לדרך הרחבה המסומנת שחור. עוברים עוד כקילומטר בשטח חשוף (מימיננו מחצבות קטנות של כורכר), וכאשר השביל מתעקל ימינה, מבחינים במטעי השסק והאפרסקים והתפוחים של כפר הנוער מאיר שפיה.
נותרו לנו עוד כשלושה ק"מ על השביל המסומן שחור. בקטע הזה המטעים צעירים יותר, אבל מהנוף נודף ריח מתוק של יושן. משוכות הצבר, הזיתים והטרשים מעוררים את הרושם שחזרנו לפחות מאה שנה לאחור. רק חסר כאן איזה אהרונסון בסביבה, שירכב על סוס ויעשה ניסיונות בחיטה.
שלושה ק"מ אחרי חורבת טלימון מגיעים להצטלבות שבילים: אנחנו לוקחים את הימני, היורד לכיוון ואדי מילח. ממול, על ההר, רואים את בתי זכרון יעקב. 6.5 ק"מ אחרי שעלינו עליו נופל השביל המסומן שחור על כביש הגישה לכפר הנוער שפיה. פונים ימינה, הולכים כחצי ק"מ לצד הכביש, ואז פונים שמאלה עם הכביש ומגיעים אחרי קילומטר אל כביש 70 ואל נקודת הסיום 9 .
המסלול ארוך, ואם כי אינו מציב אתגרים פיזיים קשים, יש בו בכל זאת כמה עליות, לא תלולות מדי; למשל - למערת אצבע ולמצפה עופר. ויש עוד. החניה בחניון נחל אורן והכניסה לשמורת נחל מערות (סטיה מהמסלול) הן בתשלום.
בינואר 2006 פרצה שריפה שכילתה 1,200 דונם באזור שמורת נחל מערות. הצמחייה המפוייחת נראית מקטע השביל העובר באיזור.

קרןהפוך
    המחצבה הפעילה מרתקת|4 30.12.16
    השלמת הקטע החסר בין הכביש לכרם מהרל עד מאיר שפיה. הקטע מאד יפה. בדרך עוברים בנחל שמרי שהיה מלא מים, חלקלק וממש מסוכן. הסימונים לא אחידים וכל פעם מצאנו עצמנו חוזרים לחפש אותם. בסוף כבר לא חזרנו לחפש אותם ומצאנו את עצמנו במחצבה - עם כל המסועים מעלינו - היה מרתק. 28.2.2015ההליכה מקבילה לכביש מספר 4. בעונה זאת הכל ירוק ופורח, והנופים יפים. ההליכה עצמה דורשת ריכוז כיוון שמתבצעת בשביל צר על אבנים, למעלה למטה, ימינה, שמאלה, ובעיקר קילומטרים "ברוטו" . כל כך מעייף שיצאתי בכרם מהרל.

sasmic
    קטע יפה אך לא פשוט|4 25.12.15
    צעדנו מצומת בית אורן עד לכביש הגישה לישוב עופר (קצת לפני נקודה 7) סה"כ כ - 17 קילומטר. מסלול מאוד יפה עם תצפיות מרשימות, המסלול לא קל וכולל לא מעט עליות וירידות. הקטע בין הוד לנחל מערות מאוד בעייתי מבחינת סימונים הכיוון הכללי הוא צפון מזרח אבל יש לשים לב טוב לסימונים. הקטע בין כביש 7021 לכביש הגישה לעופר כולל עליות יפייפיות במפלים יבשים וכדאי לטייל רק את המקטע הזה עם ילדים שבוודאות יתלהבו מהאתגר. סה"כ בהחלט קטע יפה אך לא פשוט בכלל.

danielmm
    יפה אבל קשה|5 18.04.14
    צעדנו מנחל אורן ועד לעופר, המסלול יפה מגוון אבל בטח לא בקטגוריה של קל. בדרך הסימון נפסק לא אחת בעיקר בקטע שבין עין הוד לנחל מערות, סימונים מחוקים או לא קיימים שגורמים לברבור. גם המפה כבר לא עדכנית בכמה מקומות שהחקלאים נטעו מטעים ושביל ישראל מאגף. ניכר כי קטע זה בשביל ישראל אינו מתוחזק מספיק

achav
    הכרמל הפראי|4 20.03.13
    הלכנו ב- 8-3-13 יופי של דרך ועונה לצעוד בה. קילומטר דרומה מעין הוד ועד נחל מערות - השביל עובר באזור סבוך וקוצני. מי שזמנו בידו יכול לברא את הדרך וללכת בדיוק בתוואי. אנחנו בחרנו לרדת למרגלות הכרמל ולהתקדם דרומה עד לנחל מערות על דרכי עפר נוחות.

meron16
    פריחה מדהימה ובגדים ארוכים|5 09.03.10
    חילקנו לשניים. הקטע 1 מרקית ועד מצפה עופר. ההליכה עד חניון אורן מהנה במיוחד: מפלונים יבשים, נוף, פריחה בשלל צבעים וגוונים (כולל ציבעונים). העליה למערה לא נוראית. מעין הוד ממשיכם בשבילים קטנים מוקפים בפריחה, הסימון בעייתי, ג'יעג'ועים והרבה סירפדים! לפני מצפה עופר שתי עליות קשות. לינה בחוף דור. הקטע 2 עד כביש 654 הליכה נינוחה. אחרי הכביש ה-1 מפל יבש קסום באמצעו יש רחבה נהדרת לקפה. אחרי הכביש ה-2 יש ערוץ שבו ההליכה איטית ומשם גולשים עד כביש 70. אחרי הכביש אמורים לחצות את נחל דליה. היה בלתי אפשרי בגלל הזרימה ונאלצנו לעקוף דרך הכביש. משם לאורך קו המתח עליה ארוכה ולאחריה הליכה נינוחה מוקפים בירוק

chupale
    קסום אבל כדאי לקצר|4 26.05.09
    למרות שהמסלול מורכב מכמה קטעים לעוסים היטב (מערת אצבע, נחל מערות, יער עופר), עדיין עליכה ברצף את כל הרכס, מקסימה. צעדנו בחודש ינואר, אחרי הגשמים, והיה מקסים. ירוק בעיניים, קצת עליות קצת ירידות. לטעמי המסלול קצת ארוך , ואפשר למי שיכול, לסיים ליד מושב עופר, וכך לצעוד ולהינות מהנוף.

briza
    כרמל מערות וגיפים|4 27.05.07
    קבוצת "זואי ארצנו" התחילה את המסלול בחניון רקית. הקטע עד חניון אורן מאוד יפה, סבוך ומוצל, אבל איטי. אין לפסוח על מערת אצבע (פנסים). אחרי עין הוד מתחיל הבלגן. קוצים גבוהים ושיחי קידה שרטניים כשהסימונים נבלעים בתוכם. באיזשהוא שלב ויתרנו וירדנו למטעי הבננות עד נחל מערות, שם יש חניון מאובזר ומים. משם עד למצפה עופר "תופרים" כמה גבעות ונחלים קטנים. לנו במצפה (מים, שולחנות, יתושים). האיזור כולו שוקק פעילות ביום ובלילה. למחרת, הליכה בעיקר בשבילי קקל. תצפית יפה לבקעת שיר, חניון מפתיע בעליה לעופר, ואדי סבוך ויפה עד מערת פעמון, ושביל עמוס גיפים (שחור) עד צומת שפייה. מישמשים ושסק (באישור כמובן).

tempest1
    קפיצה קצרה וחביבה לחיק הטבע|4 14.08.04
    עשיתי את הקצר (עם הכלב שלי) - המסלול הטבעתי השחור. המערה נחמדה וקרירה והטיפוס אח"כ על הבולדרים ממריץ ומרענן ולא קשה מדי. לוקח כשעה וחצי-שעתיים גג (תלוי כמה מתעכבים במערה וכו').

רונן
    נחמד|4 11.08.04
    טיול חביב. לתת לזה יומיים. נסו להמנע מללכת את הקטעים המסומנים כדרך לרכב בשעות הצהריים כי אין שם מפלט מהשמש הקופחת. באיזורי יערי קקל היו מאוד עירניים לסימוני שביל ישראל החמקמקים, כך גם בחלק האחרון - השביל השחור לרכבים.

batami
    מערות הכרמל|4 30.04.04
    המסלול המוצע ארוך מאד ודי מיגע. אפשר לבצע מסלול מעגלי ולחזור לחניון בנחל אורן (השביל חזרה מהרמה מסומן בשחור) ולטייל בנפרד בנחל מערות. אורך המסלול הנ"ל כשעתיים