שביל ישראל - מהר חורשן לג'יסר א-זרקא

8.5

מהסוואנה לכפר הדייגים

סיור בשמורה המזכירה לעתים סוואנה ולעתים יער, מעבר ליד הגנים המטופחים באחוזת הקבר של הברון רוטשילד, ביקור בשרידי חווה מימי בית שני וסיום בכפר דייגים, בחוף הכי זרוק בארץ. מומלץ לשלב ביקור בזיכרון יעקב שנמצאת ממש מעבר לפינה.
למידע נוסף ולכל מקטעי שביל ישראל היכנסו לעמוד השביל באתר מפה.

מקום: ליד מאיר שפיה
אורך המסלול (ק"מ): 15
משך הטיול: מעל 8 שעות
הנה הזדמנות לומר תודה לבריטים: נכון, היה פה מנדט והם היו פרו-ערבים (כך לפחות אומרת הגירסה הציונית המסורתית). אבל קולוניאליסטים ככל שהיו, היה להם חוש לשמירת הטבע, ומתוך דאגה לצומח הטבעי הכריזו עוד הבריטים על כמה אזורים בארץ כעל שמורות טבע. הר חורשן הוא אחד האזורים הללו. לקרוא לבליטה הזאת הר זו ממש גוזמה: מדובר, בינינו, בגבעה. אבל בשטח מישורי גם גבעה היא הר, ובהר הזה יש שפע של צמחיית חורש טבעית: אלון מצוי, אלון תבור, וגם אלות וקטלבים, ליבנים והרבה אזוב מצוי ומרווה משולשת. עוד תריחו אותם במסלול, ובייחוד ינעם לכם ריחו של הער האציל, המוכר לנו יותר בתור עלה הדפנה.
הטיול שלנו מתחיל בצומת שפיה 1 , לא הרחק מכל הריחות האלה: בצומת אנחנו פונים מזרחה והולכים בשביל הצמוד לכביש 70 מדרום. לאחר כקילומטר תראו שלט עץ, שיזמין אתכם לרדת אל שמורת הר חורשן. דרך עפר רחבה, עבירה לכל רכב ומסומנת באדום, מובילה אותנו ימינה מהכביש. אחרי כחצי ק"מ, במקום שדרך העפר נפגשת עם קו מתח גבוה, ממשיכה דרך העפר קדימה ואילו שביל ישראל פונה ימינה והולך במקביל לקו המתח. קו המתח הזה ילווה אותנו בארבעת הק"מ הבאים, וישמש לנו סימן זיהוי והתמצאות אם נאבד את הסימון של שביל ישראל.
אסור להתפתות לדשא
הדרך מטפסת במקביל לקו המתח ומביאה אתכם אחרי 500 מ' אל גדר בקר. האזור שאנו הולכים בו הוא אזור מרעה ותפגשו עוד חמש גדרות בקר בהמשך השביל. פותחים, סוגרים וממשיכים הלאה. סביבכם אלונים ואלות, והריח הדביק והארוטי שלהם עומד ממש באוויר. אחרי הליכה ממושכת בשביל די חשוף (אם החום מעיק עליכם, פשוט חותכים הצידה ונשכבים בין האלונים), כאשר כבר תהיו בשטח חשוף לחלוטין, תראו מולכם שער ברזל ומימינכם מחצבות קדומות 2 : אבן קשה, מחורצת, שממנה חצבו אבותינו את מה שנזקקו לו לבניית בתיהם. עד עכשיו עברנו כארבעה ק"מ די חד-גוניים. כשעה וחצי עד שעתיים של הליכה.
מיד לאחר המחצבות והשער יש צומת שבילים. הסימון בשטח ברור. לוקחים את השביל השמאלי ולאחר כ - 500 מ' מגיעים אל דרך עפר רחבה ופונים בה ימינה. הדרך הזאת תוריד אותנו עוד כקילומטר אל הכביש 654 המחבר בין זכרון יעקב ויישובי אלונה (גבעת עדה, אלוני יצחק, כפר גליקסון). בכביש 3 פונים ימינה, הולכים עליו כ - 400 מ' ואז פונים שמאלה אל דרך עפר החוצה מטע זיתים (סימון השביל מופיע ברור על מוט ברזל בכניסה למטע). אין משהו מיוחד לספר על המטע הזה. מטע. וגם אין משהו מיוחד לספר על הנוף שבהמשכו: השביל מתעקל ימינה, עובר ליד גן-שמחות קטן, ממשיך בכביש פנימי של אזור תעשייה קטן ונופל על כביש 652 המחבר את בנימינה עם זכרון יעקב 4 .
חוצים את הכביש ועולים על כביש הגישה לבית-ספר אורט. אחרי 300 מ' לערך הכביש נגמר ואנו רואים מולנו שער ברזל ירוק. על השער יש שלט המודיע כי הכניסה לרכב אסורה ומאחוריו משתרעת חורשה של עצי זית. אף שהשלט אומר כי השטח כאן פרטי, הולכי רגל יכולים לעבור בשער ולהתחיל לטפס בשביל. כ - 200 מ' אחרי השער הירוק כדאי לסטות מעט משביל ישראל ולפנות ימינה אל עין צור 5 . יש שם מעיין ניקבה באורך כ - 35 מ', שרק 12 מהם פתוחים לקהל בגלל בעיות בטיחות. תעלה מקורה בחלקה מוליכה אל מערכת של בריכות אגירה. ליד בריכות האגירה יש בית-מרחץ רומי, על רצפתו הכפולה ופתחי תנורי ההסקה שלו. אחרי הקפיצה לעין צור אפשר לחזור חזרה לשביל ישראל ולהמשיך עמו הישר לחורבת עקב 6 , או להאריך את המסלול ולבקר באחוזת הקבר בגן הנדיב. הכניסה אל הגן נמצאת מרחק הליכה של 800 מ' מעין צור.
גן הזיכרון ואחוזת הקבר שבו מצדיקים גם הם חריגה קצרה מהמסלול של שביל ישראל: רמת הנדיב כולה נקראת על-שם הברון אדמונד דה רוטשילד ( 1845 - 1934 ), הידוע בכינוי "הנדיב הידוע" בזכות תמיכתו במושבות העלייה הראשונה. האזור שאנו הולכים בו היום - זכרון יעקב, בנימינה, בת שלמה - היה אזור פעילותו המרכזי של רוטשילד בארץ, ולכן הוא ביקש בצוואתו להיקבר כאן. בגן הזיכרון, המצוי בתחום רמת הנדיב, יש עשרות דונמים של גן מטופח. ערוגות פרחים, עצים שיזכירו לכם ציורים יפאניים עדינים, דשאים שהיינו מתפתים להשתרע עליהם אלמלי שלטי האזהרה הרבים שהתרו בנו שלא להיכנע ליצרנו. שביל מרוצף מוליך משער הכניסה לגן אל אחוזת הקבר, המעוצבת כמערה חצובה בסלע, שבה מצויים קבריהם של הברון רוטשילד ושל אשתו אדלאיד.
עד קצה החוטם
משולי החניון של גן הנדיב הולך השביל דרומה. הדרך כאן נוחה ורחבה. הקרן הקיימת וקרן רמת הנדיב מטפלות יחד יפה באזור, ומדי עיקול או שניים תעברו על-פני פינות נוי חביבות, שממש מזמינות אתכם לשבת: ספסל בודד בין שני אלונים, שני ספסלים בצל חרוב. הסימון ברמת הנדיב ברור ומדויק. אם בכל זאת עברתם צומת שבילים ולא איתרתם את הסימון, קחו את המסעף השמאלי של הצומת. עשו זאת עד שתגיעו אחרי קילומטר אל שלט שיפנה אתכם ימינה, אל מנצור אל-עקב. עוד 500 מ' ואתם תפנו שמאלה, אל שביל שיביא אתכם עוד כמעט קילומטר אל מנסור אל-עקב, המופיע במפות בשם "חורבת עקב" 6 . כאן מתחברים שוב עם שביל ישראל.
באמצע החורש צומח לפניכם לפתע מיבנה עתיק מרשים, עם קשת משוחזרת עשויה אבני גזית מסותתות, ובמיבנה עצמו וסביבו חדרים וחצרות, בורות מים ומחסנים ששימשו בעבר לאיסום תבואה. בחפירות שנערכות כאן מאז 1984 נחשפו שרידי אחוזה של חקלאים יהודים מתקופת בית שני ושרידי וילה מהתקופה הביזנטית, והאתר כולו מטופל היטב ויש בו ציורים המשחזרים את המיבנים שהיו כאן וגם תצפית מרהיבה: הים ממערב, בנימינה מדרום, ואדי ערה ממזרח, הרכס של זכרון יעקב מצפון. בקצה הדרומי של האתר, בצל עץ חרוב עתיק, תוכלו לראות גת עתיקה שנשתמרה על כל מרכיביה, ושלט המסביר איך העסק הזה בדיוק עובד. תחת החרוב הזה יש ספסל, שעליו אתם פשוט חייבים לשבת, ליהנות מהנוף, מהרוח, מהאווירה.
ממנסור אל-עקב אנחנו ממשיכים דרומה אל חוטם הכרמל ואל מצפה חוטם. כאן יש עוד עמדת תצפית יפה לכיוון בנימינה ולכיוון חוף הים. לאחר שתסיימו ליהנות מהנוף תרדו כמה מאות מטרים בין סלעים לבנים אל רגלי הכרמל. מזמן לזמן תראו מתחתיכם, ובמקביל לכם, את מסילת הברזל תל-אביב-חיפה. הירידה מסתיימת על המסילה, קצת לפני המקום שבו מסתעפת ממנה מסילה קצרה המשרתת את אתר החציבה ליד שוני. כמה מאות מטרים דרומה חוצים את מסילת הברזל 7 , בזהירות כמובן, וממשיכים מערבה אל הים. מולנו כרמים המשמשים לתעשיית יין. כידוע, יש יקבים בזכרון ובבנימינה. מכאן מגיע חומר הגלם. חוצים את הכרמים, ותוך כדי הליכה בין שורות הגפנים רואים מולנו חורבות. כאשר יוצאים מהכרמים ומתקרבים אל החורבות, מתברר שהגענו לאקוודוקט הרומי, שהוביל מים לקיסריה והשתמר כמעט בשלמותו (אם כי פה ושם הוא סובל מהזנחה).
הולכים לצד האקוודוקט (אמת המים) עד כביש 4, כדי לחצות את הכביש פונים צפונה, ימינה, והולכים כ-400 מטרים במקביל אליו עד החצייה. לאחר החצייה של כביש 4 חוזרים דרומה ומגיעים אל הקצה הצפוני של מושב בית חנניה. מתחברים חזרה עם האקוודוקט שהופך לגל של הריסות, אבל כמה עשרות מטרים אחר-כך הוא שוב לפנינו, ולידו לוח ההדרכה המוכר של שביל ישראל 8 . האקוודוקט כאן גבוה ומרשים, ואם תביטו על הדופן שלו, תראו עליה כתובת הנצחה של הלגיון העשירי שבנה את האמה. מימינכם נמצא אתר השעשועים "אמת תנינים" - המבוגרים יושבים חמושים בחכות סביב בריכת דיג ומחכים, הילדים משתובבים בבריכת השחייה שבמקום - ואילו אתם ממשיכים ללכת לצד האקוודוקט הרומי עד שתגיעו אל גשר העובר מתחת לכביש החוף (כביש 2) ומכניס אתכם בלי שום אזהרה מוקדמת אל תוך הסימטאות של ג'יסר א-זרקא.
ג'יסר הוא יישוב שסובל שנים רבות מהזנחה ומקיפוח. תוכלו לראות סימנים ברורים לכך בבתים וברחובות. למרות זאת נעים להסתובב בסימטאותיו. התושבים מסבירי פנים ויש כמה בתי-קפה קטנים ומאפייה של פיתות טריות. נכנסנו למאפייה. לא ראינו איש. אמרנו "הלו?" ולפתע קפצו מהרצפה ארבע נערות, לבושות מכף רגל ועד ראש, ובצחוק ביישני ומתנצל על החרופ שתפסו באמצע הצהריים הזדרזו להוציא בשבילנו מהתנור פיתות טריות וריחניות. ממשיכים ישר לעבר הים ומגיעים לאחד החופים היפים בארץ 9 , אם לא היפה שבהם: כאן, במקום שנחל תנינים נשפך אל הים התיכון, יש גם נחל וגם ים, גם תל קדום עם שם מפחיד (תל תנינים) וגם מפרץ עם חוף חולי שנעים להתפרקד עליו ושוניות רחבות שעליהן עומדים הדייגים של ג'יסר ולוכדים את ארוחת הערב שלהם. להישאר ולא לזוז עד השקיעה.
יש להצטייד ב-4 ליטר מים לפחות. רכב: הדרך עד כביש 652 עבירה בקלות לרכב שטח. גם מכוניות רגילות יוכלו לעבור בה, אם הן מספיק גבוהות ואם בעליהן יהיו מוכנים לעבור עם הגלגלים העדינים שלהן על אבנים. למעשה, אפשר להגיע ברכב עד חוטם הכרמל, תוך עיקופים אחדים של שביל ישראל באזור רמת הנדיב. פיקניק לפני: אם ממשיכים בשביל האדום אחרי מפגשו עם שביל ישראל, מגיעים לפינת פיקניק מסודרת, מהלך כחצי קילומטר. זו הזדמנות לארוחת בוקר נעימה, לפני שמתחילים ממש בטיול. להצטייד לפיקניק אפשר בפוריידיס (חומוס, לבנה, ירקות) ובבת שלמה (גבינות עזים וכבשים).
המפה הסרוקה מתאימה למסלול המתואר, הכולל חריגה משביל ישראל על מנת לבקר באחוזת הקבר של הברון רוטשילד ובגן הנדיב. קובץ הניווט והמפה הדינאמית, הנמצאים בראש העמוד, מתארים את תוואי שביל ישראל ללא החריגה.

sasmic
    אחד מהקטעים המוצלחים|5 24.03.16
    התחלנו ללכת מעופר עד לבית חנניה. כבר בהתחלה יורדים לאורך ערוץ נחל בהליכה מעניינת ויפה. ההמשך נחמד גם הוא, אבל השיא הוא מהרגע שמגיעים למסלול האדום ברמת הנדיב והתצפית המרהיבה על כל אורך החוף. גם ההמשך והירידה לכיוון כביש ארבע מיוחדת מאוד.

peereran
    נוף מדהים|5 10.02.16
    מסלול לא קשה מידי לקראת הסוף (מפארק הנדיב) מתגלה נופו המדהים מכיוון מערב, מומלץ. ניתן לבצע גם רק את החלק הסופי מפארק הנדיב לבית חנניה

קרןהפוך
    הנופים המוכרים מזויות חדשות|4 30.03.15
    מסלול רגוע ונעים, בין עצים ופריחה, עם נופים יפים לים התיכון. למרות שאזור רמת הנדיב מוכר היטב, פגשתי בטיול שבילים ותצפיות חדשות ויפות. עין צור פינת חמד נעימה ומעניינת.

achav
    משפייה לג'סר אזרקא|4 19.03.13
    הר חורשן לא בדיוק בשביל אלא כמה קילומטרים ממזרח. מסע מרתק במחוזות הברון רוטשילד שטביעת מעשיו ניכרת בכל שעל בשביל. אפשר להשאיר רכב בתחנת השיטור הקהילתי בג'סר א זרקא בקצה המערבי של הכפר. יופי :)

meron16
    נפרדים מהצפון ונוגעים בים|5 27.03.10
    התחלנו ממפגש השביל עם כביש 654. עליה נעימה על הכרמל מלא פריחה וירוק - הכרמל במיטבו. היה לנו יום חורפי, אז ויתרנו על עין צור. התצפית מחורבת עקב מדהימה ומישם ההליכה על קצה ההר עם נוף מרהיב. הירידה תלולה ואיטית. שימו לב שחציית המסילה היא תחת גשר באפיק שהיה מוצף מים ונאלצנו לאלתר. משם הליכה בשדות ולאורך האמה עד ג'יסר. ונוגעים בים! אח"כ על החוף עד הגן הלאומי. אנחנו המשכנו לתוך העתיקות ועל החוף של שדות ים ואז חתכנו לת. דלק פז.

kgold
    מקסים בחורף|5 31.01.10
    15 ק"מ קלים למדי (הרוב בירידה..). שימו לב שבחלק הראשון - הר חורשן - אין צל, אבל מסלול קל ויפהפה. רמת הנדיב יפהפיה ו מכוסה עכשיו במרבדי רקפות מהמממיםםם. הירידה התלולה למדי מהמצוק לכיוון פסי הרכבת תחת עננים שחורים ומאיימים נתנה תחושת סוף העולם. בקיצור, שווה מאוד מאוד בעיקר בחורף.

iofer
    הציון למסלול החלקי שעשינו|5 03.03.08
    התחלנו את הטיול בנקודה 4 ליד בי"ס אורט וסיימנו בבית חנניה. בתקופה זו פריחה נפלאה והיא לבדה הופכת את המסלול לכדאי. הוסיפו את האתרים ההסטוריים לאורך הדרך ואת הירידה הנפלאה מחורבת עקב דרך חוטם כרמל לבית חנניה וקיבלתם טיול יפהפה ולא ארוך מדי.

briza
    רק רמת הנדיב|3 15.09.07
    קבוצת "זואי ארצנו" עברה בקטע זה בחודש ספטמבר. עד רמת הנדיב הקטע די סתמי. רמת הנדיב שמורה ומטופחת (באופן פרטי ע"י קרן של משפחת רוטשילד). הנוף מחוטם כרמל נפלא. ההליכה עד ג''יסר סתמית. המעבר בכפר כמו לקוח מארץ אחרת. נחל תנינים וכניסתו לים יפים. לנו בבית העם של בית חנניה באדיבות הרב"ש דורון - כה לחי!

batami
    הר חורשן ורמת הנדיב|4 14.11.04
    המסלול מתאים לטיול אופניים יותר מאשר לטיול רגלי - הדרך עוברת מהר יותר וניתן להתרכז בעיקר באטרקציות. קטע אמת המים ליד בית חנניה הוסב לשמורה מגודרת בתשלום.