שביל ישראל - מהחוף הירוק לתל אביב

כתובת על החול בשפך הירקון
כתובת חול בשפך הירקון
הועלה על ידי goodlife

מסע על רכס הכורכר של השרון, בדרך אל העיר הגדולה, מגלה פריחה מגוונת, תצפיות אינסוף לרצועת החוף והים וכמה תלים ארכיאולוגיים מעניינים מאוד. הכל בליווי מתוגבר של רצי ג'וגינג וגולשי אוויר.

למידע נוסף ולכל מקטעי שביל ישראל היכנסו לעמוד השביל באתר מפה.

מקום: ליד נתניה
אורך המסלול (ק"מ): 22
*** עקב סכנת התמוטטויות במצוק הכורכר בין החוף הירוק בנתניה לארסוף, שונה תוואי שביל ישראל במקטע החופי בין נקודות 1 ל-3 . אין להתקרב למצוק ויש ללכת על פי הסימון החדש והבטיחותי. סיפור הדרך ומפת המסלול הסרוקה מעודכנים ***

איך מגיעים: במחלף פולג שעל כביש החוף פורשים לשדרות בן גוריון ונוסעים לכיוון צפון- מערב. בכיכר שמאלה לזלמן שזר שמוביל עד לחוף הירוק.
הסיפור על החוף הירוק
נקודת המוצא שלנו היא החוף הירוק 1 . שביל ישראל הולך מכאן דרום-מזרחה לכיוון כביש 2, לאורך שפכו הרדוד של נחל פולג. לאחר כ-1 ק"מ עוברים מתחת לגשר של כביש 2 2 . השביל ממשיך דרומה ועוקף את מכון וינגייט, דרך שמורת אודים.

הסיפור על החוף הירוק
שמורת אודים שער פולג
בשמורת אודים, שנקראת גם שמורת שער פולג, עוברים בין רכס הכורכר וגבעות החול שבעונה מתכסים בפריחה עשירה וצבעונית ביותר. במזרח נשא בראש רכס הכורכר תל פולג שהיה מיושב לסירוגין לאורך ההיסטוריה. ממשיכים ללכת דרומה ומגיעים לפארק יקום שעיקרו אגם מלאכותי שמוזן ממים שאובים מנחל פולג הסמוך. דרומית לאגם פורש שביל ישראל מהדרך הרחבה שהשתמש בה בעוברו בסמוך לאגם, ופונה מערבה לשביל מתפתל. השביל מגיע לכביש שאיתו ממשיכים עוד דרומה עד לתחנת הדלק והמתחם המסחרי של יקום.
גן לאומי חוף השרון
בכיכר פונים ימינה לכיוון מערב וחוצים את כביש 2 על גשר להולכי רגל 3 . פונים ימינה אל דרך מסומנת אדום ולאחר כ-700 מ' פונים מערבה צמוד למכון וינגייט. ממשיכים כ-450 מ' ופונים שמאלה לשביל מסומן כחול 4 . ממשיכים דרומה על רכס הכורכר שמעל הים ונכנסים לתחומי שמורת ים פולג שמכונה גם גן לאומי חוף השרון. מסתבר שבאזור הזה לכל שמורת טבע יש יותר משם אחד, וכדי לסבך את העניינים עוד יותר - אחד השמות חייב לכלול את השם פולג. הולכים דרומה על רכס הכורכר בין הדיונות ומדי פעם נפתחת תצפית מרהיבה של הים הכחול. סיכוי טוב לראות פרט מעדר הצבאים המתגורר באזור. ממשיכים דרומה על שביל ישראל כ-3 ק"מ עד שיורדים לחוף געש 5 , לקטע הליכה קצר בחוף הים.
חוף געש
בקיץ אפשר להתרענן כאן ממראות מלבבים של שדיים ושל ישבנים חשופים. מי הים שמכרסמים את מצוקי הכורכר, וגורמים למפולות בלתי צפויות, הביאו את מתכנני שביל ישראל לשנות את תוואי השביל. השביל זז מזרחה לראש רכס הכורכר, במקום הנתיב הקודם שעבר למרגלותיו, על החוף. עם העלייה מהחוף נכנסים ימינה, דרומה, דרך פתח, לתוך החלק המגודר של גן לאומי חוף השרון. פינת חמד קסומה מתחת לאפם של תושבי תל אביב וסביבתה. תצפיות מרהיבות למצוק הכורכר ורצועת החוף תמצאו כאן לאורך כל השנה, אבל את הפרחים המלכותיים של אירוס ארגמן תמצאו כאן רק מתישהו במהלך חודש פברואר. בשיא הקיץ גם כדאי לקפוץ לביקור בגן הלאומי; אז פורחים צמחי חוף הים במלוא יופיים. הצמח הבולט לרגלי המצוק הוא חבצלת החוף, הגדלה בסדקי הסלעים ומגיעה לשיא פריחתה בסוף הקיץ.
בשולי החיים הטובים - ארסוף
השביל מזגזג ימינה-שמאלה בין הים למרחב האורבני הצפוף שממזרחה לו (קניון שפיים, ההמולה העסקנית שלו לא רחוקה מדי). ערוץ עמוק מפריד בין חוף הגן הלאומי לבין הווילות של ארסוף הסמוכות אליו. עוברים ממזרח לארסוף, ארסוף היא שכונה קטנה ומסוגרת של בעלי אמצעים, שהחליטו מסיבות הידועות להם לכלוא את עצמם בין גדרות (יש גם שער חשמלי במזרח, ושומרים חמושים מפטרלים בשטח). אפשר לרחם על האומללים, השוכנים בתוך כלא קטן, ואפשר גם לתהות מיהו זה שאיפשר לשכונה מוגנת זו להתקרב כל כך אל קו המים, ולשיר רקוויאם נוגה לרצועת החוף המצטמצמת (שמא תאמרו הנגזלת) שלנו.
אפולוניה
עוד כ-2 ק"מ על מצוק הכורכר והשביל עובר בסמוך לתל ארשף 6 , המוכר גם בשמות תל רשף, תל אפולוניה ותל ארסוף. שווה לסטות כאן משביל ישראל, לכיוון התל, ולסייר בין השרידים שנותרו כאן בעיקר מארסור הצלבנית. האתר המטופח הוא גן לאומי, והסיור בו נוח ומחכים. קצת מדרום לתל ארשף עובר השביל ליד מיתחם סידנא עלי, המקודש למוסלמים. צריח המסגד מזדקר מתוך המיתחם המוקף חומה. אפשר לנסות להיכנס למתחם אם הוא פתוח. על החוף לרגלי המסגד מצפון יש בית עשוי כולו מצדפים, ובנוי במפלסים, לידו פסלים אחדים חצובים בכורכר. האיש שהקים את בית הצדפים וגר בו אוהב פרטיות, וראוי לכבד את רצונו.
סידנא עלי
מיד אחרי סידנא עלי מפנה סימון השביל ימינה לירידה הסלולה לחוף סידנא עלי. זהו חוף מוכרז ומלבד 4 פרגולות צל יש כאן סוכת מציל שפעילה בעונה. מקום נהדר לרחצה. פונים שמאלה וממשיכים דרומה לאורך החוף. כבר אפשר לראות היטב את בתי המלון של הרצליה, ומעט אחר כך גם לעבור לרגליהם: תחילה חוף השרון לרגלי מלון השרון, אחר כך חוף זבולון לרגלי מלון מגדלי הצוק, ואז המגדל של מלון דניאל וחוף אכדיה לרגלי מלון דן אכדיה. שוברי הגלים הנכנסים אל תוך הים יוצרים מעין בריכות רגועות ונטולות גלים, ושורה של מסעדות חוף אופנתיות משקיפות על משטחי החול הנקיים. גם כאן, מתברר, יש אנשים שיודעים להירגע וליהנות מהחיים.
מרינה הרצליה
קצת אחר כך מתעקל השביל שמאלה ועולה לקטע קצר על רחוב השונית, העוקף את המרינה של הרצליה ממזרח. אפשר לסטות מעט מהסימון, ללכת מערבה ולשוטט כמה דקות במה שנראה כמו סרט פרסומת ל"חיים הטובים". קניון ארנה, הצמוד למרינה, הוא יצירת פלסטיק נוצצת שמזכירה את דיסנילנד. מימין, במרינה, יאכטות תפנוקים, והיישר לפנים פאבים אופנתיים ומסעדות שרק חלקן, איך נגיד את זה, עממיות במחיריהן. החיים הטובים, כאן, נראים צפופים למדי, נטולי אוויר, מחוסרי חניה ובעיקר יקרים.
עוד כקילומטר ואנחנו חוזרים אל קו המים, ומשם הלאה אל החוף הנפרד. הוא נקרא כך משום שבקיץ יש בו רחצה נפרדת לגברים ולנשים, וגם בו יש מלתחות ומקלחות ואפשר לנצל אותן. עוד כקילומטר, ואנחנו עוברים לרגלי הגבעות שמצפון לחוף הצוק ושומעים תנועה של כלי רכב. על הגבעות מכוניות אחדות, שכמו מנסות להסתתר בכל מיני פינות, ואיש מיושביהן אינו מביט עלינו. גברים בודדים, או משועממים, עסוקים שם בכל מיני פעילויות, שבסופן תשלום לבנות-הזוג-לרגע שפגשו לפני שעה קלה בכניסה לחוף הסמוך.
חוף הצוק
והדרך ממשיכה דרומה. אנחנו עוברים ליד סככת המציל ובית הקפה של חוף הצוק 7 וממשיכים ברצועת חוף צרה סלעית. אזוב וירוקת על הסלעים. בשעה האחרונה אנחנו כבר לא לבד. מתרבים רצי הג'וגינג על החוף. מתרבים גם סימני הגלגלים על החול. מדרום כבר נראית לשון היבשה של חוף תל ברוך החודרת לים. הארובה הגדולה של רדינג באופק. הצוק משמאל מסתיר את גושי הבניינים של רמת אביב. פה ושם מרחף מעלינו גלשן אוויר. עוד כשעה של הליכה ואנחנו מגיעים אל חוף תל ברוך.
טיילת חוף תל ברוך
ממשיכים ישר בטיילת החדשה שנמתחה לאורך החוף. משמאל רואים את בתי הדירות של הצפונים, כי כאן צפון תל-אביב. ממשיכים עוד דרומה, ורואים משמאל גם את שדה התעופה שדה דב. בתוך ארבעים דקות אפשר להגיע מכאן לקצה הדרומי של השביל, לאילת, בדרך האוויר.
פאתי תל אביב
עוברים על הגשר החדש וממשיכים ללכת בטיילת. תנועה ערה של אנשים, ילדים וכלבים. מרחוק מתנשא המגדל הגבוה של תחנת הכוח רדינג. פונים ימינה ועוברים מעל שפך הירקון לים את גשר רדינג (ווקוף). בקצה הגשר פונים שמאלה, הולכים כ-350 מ' ופונים שמאלה אל גשר התערוכה. עוברים שוב מעל הירקון, ואז פונים ימינה והולכים עוד 100 מ' עד שמגיעים אל רחוב התערוכה 8 . מולנו ומזרחה, מעברו השני של הכביש, נמצא גן הבנים ומאחוריו הירקון. הכביש מערבה ממשיך אל נמל תל-אביב, ואל מקבץ המסעדות, הפאבים ובתי הקפה שבו. יפים ויפות, וגם יפים כמונו, שוקלים עכשיו את צעדיהם: להמשיך, או לשקוע, אחרי יומיים של הליכה בחולות הים, בתענוגותיה של העיר הגדולה, שבשעת אחר צהריים זאת כבר מתחילה להתכונן לליל בילויים ארוך.
ההחלטה שלנו: להישאר. אמנם עברנו שלוש ערים במהלך היומיים האחרונים, אבל יעבור עוד הרבה זמן עד שנראה עיר כזאת.
מים בדרך: בחופי הרחצה לאורך המסלול.

sasmic
    מפתיע לטובה|4 09.06.16
    קטע קל ומפתיע לטובה, שמורת פולג חביבה ביותר וכך גם האזור של יקום. בהחלט חביב.

קרןהפוך
    תוואי נוף שונים ויפים|5 28.11.15
    התחלנו מנתניה: הטיילות של נתניה מקסימות. איזה יופי לראות אותן. אחר כך השביל סוטה מחוף הים לשמורת נחל פולג: דרך נעימה מאד ויפה. רואים את אודים מהשמורה: איזה בתים ואיזה חצרות. (נכנסנו אחר כך לסיבוב עם האוטו). לסיום טיול בשמורת חוף השרון - עוד נופים נהדרים ותצפית על נתניה ועל הים. בהמשך עד תל אביב לאורך החוף הליכה יפה ומעניינת למי שלא מכיר את החופים והמרינה.

achav
    מגעש לרידינג|5 19.03.13
    הליכה על הים - פשוט נפלא. מתאים לכל עונות השנה.

goodlife
    בוקר של בריאות|4 12.06.10
    ביום שבת המסלול בין הרצליה לפארק הירקון עמוס מאוד. כבר מ- 5 בבוקר המון אנשים הולכים או רצים את חופי הרצליה. מתל ברוך והלאה נהייה קצת צפוף עם הרבה הולכי רגל והמון פשוט המון רוכבי אופניים. הקטע עצמו פשוט להליכה אך סובל בקיץ מלחות איומה וטמפ שמתחילות ב- 5 בבוקר מ- 25 מעלות...מדכא לראות את כל מפלצות הבטון בעיקר בהרצליה ובואך ת"א. נקווה שעיריית ת"א תמצא דרך לשמר את המצוק והסלעים עד תל ברוך - קטע יפה. החופים הבהיקו בנקיונם !

meron16
    יום כייף של ים ופארק|3 05.06.10
    סיימנו את הקטע הקודם בגעש. משם התחלנו עד גשר המכביה (כ-20 ק"מ). יום כייף. ההליכה מגעש עד הרצליה לא הייתה קלה: חוף סילעי והייתה לחות נוראית. קפה קפוא בקניון ארנה - חובה. חזרה לשביל הליכה רגועה על החוף בצל מפלצות הנדל"ן של צפון תל-אביב עד חוף תל-ברוך. עצירה לטבילת חובה בים. משם סטינו מהשביל ובמקום ללכת ברחובות רמת אביב הלכנו על הטיילת החדשה לאורך הים עד רידינג. משם נכנסנו לפארק הירקון - ארוחת צהרים והליכה רגועה (ולא קצרה) עד גשר המכביה.

iofer
    הרבה לכלוך על החוף|3 17.09.09
    חוף הים מטונף וזה מעיב על ההנאה של הליכה לאורך החוף היפה. ליד ארסוף (מול שלד הסירה במים) יש עדיין את השילוט הישן שמפנה לעלות אל הצוקים, להתעלם. הקטע האחרון בחלק העירוני של ת"א מנהלתי ומיותר.

briza
    ללכת על צוקי הכורכר|4 30.11.07
    קבוצת "זואי ארצנו" הלכה את המסלול בנובמבר, אחרי אירוע גשם משמעותי. נחל פולג התמים הפך למכשול של ממש ונאלצנו ללכת עד כביש החוף כדי לחצותו. חזרנו לחוף דרך מכון וינגייט הנאה והמשכנו ללכת על צוקי הכורכר ולא על חוף הים - מומלץ ביותר. גם על הגן הלאומי חוף השרון לא כדאי לוותר, במיוחד כשיש מרפסות עץ יפות ונוחות למנוחה ותצפית. קניון ארנה מספק אתנחתה מפנקת - השביל עוקף אבל כדאי לעבור דרכו. הק"מ האחרונים מחוף תל ברוך בתוך צפון ת"א די מיותרים.

שמורת חרוצים - בני ציוןשמורת חרוצים - בני ציון מומלץ מפה9***עקב סחף קרקעות בחורף 2015, החל בשמורה תהליך שיקום שיימשך כשנתיים. אחד השבילים בשמורה עדיין פעיל והוא פתוח לקהל הרחב בימים שישי ושבת.*** השטחים הפתוחים של ישראל מעולם לא נראו סגורים ומאוימים יותר. מי שלא ביקר בשרון בעשור האחרון יופתע לגלות שהנוף הטיפוסי של ארץ הפרדסים — גבעות ועוד גבעות מעובדות באין ספור צורות גיאומטריות, צבועות בכל הגוונים האפשריים של ירוק וחום, וביניהן תפזורת עצי ברוש ותערובת הדרים — שינה את פניו לרצף בתים חדשים וצפופים, מחסנים אפורים ומרכזי קניות. שמורת הטבע חרוצים, כקילומטר דרומית–מערבית ליישוב חרוצים, בדיוק במדרון הצונח אל העמק שבו השתרעו פעם ביצות פולג, היא אי קטן ומגודר של טבע קדום ונעלם. שטחה של השמורה 200 דונם וייחודה במגוון סוגי קרקעות, שבהן גדלים מיני צמחים נדירים הנמצאים בסכנת הכחדה. עם ראשית פריחת החורף מתכסה השמורה מרבד צבעוני של כלניות אדומות, סתוונית היורה, אירוס השרון (הקטן מאחיו אירוס הארגמן, שאותו ניתן למצוא בשמורת הטבע הסמוכה למכון וינגייט), מיני לוטם, קידה שעירה וצבעוני השרון. גם מגוון עצים יש פה, שהבולט שבהם הוא אלון התבור, שריד ליער העשיר קרא עוד