שביל ישראל - מעין מטע למצפה משואה

עין מטע. הועלה לאתר על ידי goodlife
וושינגטוניות. הועלה לאתר על ידי goodlife

בוסתנים נטושים ואירוסים פורחים

ממורדות הרי ירושלים אל גבעות השפלה ועמק האלה. מסלול רגוע, העובר בין בוסתנים נטושים, פריחה לא צפויה ותצפית המאפשרת לנו להביט בסיפוק על הדרך שעברנו
שימו לב: תוואי שביל ישראל שונה בשנת 2015 באזור עמק האלה ותל עזקה. שביל ישראל אינו עולה עוד לתל עזקה. השינוי מתחיל מעט לפני נקודה [4], באזור צומת עציונה. התוואי עובר דרומית לתוואי שהיה, ומסתיים בתל שקלון, כקילומטר לפני נקודה [8]. משם ממשיך השביל כרגיל. המפה וסיפור הדרך יעודכנו בקרוב.
לעדכונים נוספים כנסו לעמוד החברה להגנת הטבע.

למידע נוסף ולכל מקטעי שביל ישראל היכנסו לעמוד השביל באתר מפה.

מקום: ליד מטע
אורך המסלול (ק"מ): 21
משך הטיול: מעל 8 שעות
****שינוי תוואי באזור עין מטע, אין עליה לחורבת חנות אלא המשך לאור הנחל אל בית הבד****
איך מגיעים: בצד הצפוני של כביש 375, כ-1.5 ק"מ ממערב לכביש הגישה למושב מטע, פורשים לחניון חורבת חנות. זוהי נקודת המוצא.
חניון חורבת חנות
מחנים ויוצאים לדרך. מיד מחפשים את חורבת חנות, הנמצאת מימין לדרך הרכב שמסומנת כחול. במבני אכסניית הדרכים העתיקה, נראים שרידים לכנסייה ביזנטית בצורת רצפת פסיפס מכונסה בחול. גת מתעשיית היין גם שרדה ובריכת אגירה. ממשיכים מטה בדרך הרחבה ומיד אחרי עיקול חד שמאלה פורשים ימינה לשביל יפה מסומן שחור. יורדים במדרון שבעונה מתכסה בפריחה. למטה 1 , קרוב לעין מטע, מתחברים לשביל ישראל.
חניון חורבת חנות
עין תנור ונחל זנוח
פונים מערבה והולכים כ-300 מטרים. כשמבנה עתיק, שהיה חלק מחווה צלבנית, נמצא מימינכם מחפשים סימון שבילים שקוף וירידה שמאלה מהשביל. הירידה בין העצים היא לנקבת עין תנור 2 שהפתח שלה מסתתר בין ענפי עץ התאנה. הניקבה יחודית באבנים המסותתות שמדפנות אותה. יש האומרים שהיא כאן מימי הרומאים, אבל וודאי קיימת כאן מימי הצלבנים שגרו למעלה. כדאי לטבול רגליים במים הצלולים ולהיכנס לכיוון החושך. חוזרים לדרך וממשיכים מערבה בגדה הצפונית של נחל זנוח. בשלב מסויים חוצים את הערוץ ועולים לדרך הרכב המסומנת כחול שעוברת בגדה הדרומית של הנחל, מעל הערוץ. השביל רוכב על דרך זו.
לאחר כ-3.5 ק"מ הליכה בצמוד לערוץ הנחל עולה הדרך בפיתולים דרומה ומתרחקת מערוץ הנחל. אחר כך שוב יורדים, ולאחר כ-2 ק"מ חובר השביל לנתיב המקורי שלו במשולש הכלוא בין כביש 375 וכביש 3855. חוצים מתחת לכביש 3855 המוביל לזנוח 3 ועולים על דרך עפר המסתעפת ממנו.
הדרך שלנו מתעקלת בחורש ויורדת כמעט במקביל לכביש 375. כמה מאות מטרים אחר-כך מתחילה הדרך לטפס על מדרון חשוף. משמאלנו ומתחתינו נראים המושבים אביעזר ונווה מיכאל. עוד כמה מאות מטרים ונגיע אל בוסתן יפה: עצי אלה ושקד במלוא פריחתם, זיתים ושיחי מרווה רבים. בקצה הבוסתן פגשנו בדווית משבט אל-עטאונה שבנגב.
מאחוריה אוהל ודיר כבשים ולפניה כירה מאולתרת - כמה יתדות ברזל, שעליהם שפתה קומקום תה. היא סירבה להצטלם, "כי אני לא לבושה יפה", ואחר-כך סיפרה כי היא ועוד כמה מבני שִבטה באים לכאן כאשר הנגב שחון ובשפלה יש הרבה מרעה. קרוב לאוהל עמדו כלב, תרנגול גאה, כבשה ושני טלאים בני יומם. הטלאים, עדיין עיוורים ומתקשים לעמוד על רגליהם, ליקקו את אמם, וזו מיהרה להשיב להם בליקוקים.
בבוסתן אנחנו עולים על דרך כבושה מסומנת אדום 4 הבאה מצומת עציונה. אחרי כ - 200 מ' על הדרך הכבושה פונים שמאלה, ואילו הדרך המסומנת אדום ממשיכה צפונה אל חורבת בית נטיף ואל בית ג'ימאל. אף כי מדובר בסטייה של כמה מאות מטרים מהמסלול, כדאי להמשיך בדרך האדומה ולעלות בה אל פיסגת חורבת בית נטיף: נראה שם משוכות צבר, קקטוסים גדולים, כמה עצי דקל, מעט שרידים עתיקים, בורות מים וגם את שרידי הכפר הערבי בית נטיף. ממרום החורבה יש תצפית יפה על כל עמק האֵלה, וממנה רואים את החתך הברור בין יערות השפלה והמדרונות החשופים של הר חברון. על קו הרכס הרחוק נראה כתם ירוק. שם נמצא גוש עציון.
לאחר הביקור בחורבת בית נטיף אנחנו חוזרים אל שביל ישראל וממשיכים מערבה (סימון של שביל ישראל בלבד). השביל יורד בוואדי מצפון לקיבוץ נתיב הל"ה ואחר-כך עולה על דרך עפר מטושטשת, הנעשית כעבור זמן קצר ברורה יותר. כשני ק"מ לאחר שעקף את הקיבוץ מתעקל השביל ימינה 5 ועובר מצפון לשמורה של עצי שיטה מלבינה. בגליל התחתון ראינו הרבה עצי שיטה מלבינה. כאן מדובר בתופעה נדירה. כל הדרך הזאת מלאה באביב כלניות, עיריות ואפילו אירוסים. הרחק מתחתינו נראות הצלחות הגדולות לקליטת לוויינים של עמק האלה, וקרוב יותר אלינו ומתחתינו נראה מטע של עצי שקד.
מה ראה סנחריב מראש התל
אנחנו עולים מעט ואחר־כך יורדים ונכנסים לוואדי. כאן מטפס שביל ישראל בערוץ הוואדי והולך על קו רכס חשוף מעל הערוץ עד שהוא מגיע אל דרך עפר רחבה וטובה ההולכת למושב זכריה. אם תישארו בוואדי, תעשו את הדרך בין עצים מצילים ותגיעו בסופו של דבר לדרך העפר המובילה למושב.
בהגיענו אל דרך העפר הרחבה אנו פונים בה שמאלה ומגיעים אחרי כמה מאות מטרים אל כביש 38 6 . מולנו מתנשאת גבעה גבוהה השולטת על כל האזור ובראשה שני עצי שקד בולטים למרחוק. זהו תל עזקה. אנו חוצים את כביש 38 והולכים בשדה לכיוון התל. אין שביל של ממש בשדה, אבל התל מסמן את דרכנו. בדרכנו אנו חוצים את נחל האלה (ביצור טבעי לתל) וכ־500 מ' אחרי הכביש אנו עולים על שביל מסומן שחור המטפס אל תל עזקה 7 . זוהי עלייה תלולה למדי, אבל למזלנו היא אינה ארוכה.
עזקה נזכרת פעמים אחדות במקרא. עד כאן הגיע יהושע ברודפו אחרי חמשת מלכי האמורי ובסמוך לכאן חנו הפלשתים לפני הקרב בין דוד וגולית. בלוח טין אשורי מסופר כי סנחריב כבש את עזקה בעת מסעו נגד חזקיהו מלך יהודה (701 לפנה"ס) וספר ירמיהו מונה את עזקה עם הערים המבוצרות שכבש נבוכדנצר מלך בבל בעת כיבוש ממלכת יהודה. בימי שיבת ציון חודש היישוב היהודי בעזקה, והאונומַסטיקון של אוסביוס (המאה הרביעית לספירה) מתאר את עזקה ככפר גדול.
בחפירות שנערכו בתל נחשפו יסודות של מגדלים, שרידי מצודה, מחילת מסתור גדולה מימי מרד בר כוכבא ועוד ממצאים מאז אמצע האלף השני לפנה"ס ועד התקופה הביזנטית. היום לא נותרו מהשרידים אלא במה שטוחה ועליה גל אבנים, אבל בגלל גובהו של התל יש כאן תצפית מצוינת על האזור כולו ועל כל הדרך שעשינו מכביש 375 ועד מורדות תל עזקה.
יורדים מתל עזקה בשביל מסומן שחור. עם הגיענו אל רגלי התל אנחנו ממשיכים ישר בשביל שהכשירה הקק"ל. האזור שאנחנו עוברים בו עכשיו הוא חלק מפארק בריטניה. הפארק גדול ומטופח, וקק"ל הקימה בו חניונים רבים והכשירה דרכי רכב ושבילים להולכי רגל. אל אחד השבילים האלה נפנה בעוד כ־1.5 ק"מ, כאשר תצטלב הדרך שלנו עם דרך מסומנת שחור ועם דרך מסומנת ירוק. בין שתי הדרכים עובר שביל ישראל (מסומן בחיצים אדומים של קק"ל), ואנחנו עולים עליו וממשיכים בו דרומה. השביל עובר בין שתי שלוחות רכות, ואחר–כך מטפס על חורבת שיקלון ויורד ממנה. לאחר כקילומטר וחצי פונה השביל ימינה (מערבה) ומתחבר אל דרך מסומנת ירוק, ולאחר עוד כ־500 מ’ מגיעה הדרך הירוקה וגם אנחנו אל כביש 353.
אנחנו חוצים את הכביש 8 , פונים שמאלה והולכים בשביל לצד הכביש. ההליכה בין עצי הזית נינוחה, ורק רעש מכונית חולפת מפר מזמן לזמן את השלווה. מצפון לכביש תראו לא מעט התחלות בנייה, ואולי גם קבלנים שבאים למדוד את הגבעות. המושבים בסביבה, שבמשך שנים ארוכות סבלו מהזנחה, מוכרים עכשיו קרקעות במסגרת תוכניות הרחבה ומושכים לכאן בעלי אמצעים מהשפלה ומאזור ירושלים. מקום טוב, בדיוק באמצע הדרך בין תל־אביב לבירה, ולכן מבוקש.
אחרי קילומטר, ליד פינת פיקניקים מימין לשביל, תראו סימון ברור שיפנה אתכם ימינה 9 . טיפוס לא קשה, שתחילתו בדרך טובה להולכי רגל והמשכו בדרך עפר רחבה יותר, יביא אתכם בעוד כשני ק"מ אל מצפה משואה 10 . הנוף ממגדל האש שכאן יפה, מסביב לכם יש דרכי יער ופינות פיקניק, ואם לא נשארו לכם מצרכים לפיקניק, תוכלו לסיים את הטיול במסעדה הפועלת במצפה.
הדרך קלה, למעט טיפוס לא קשה במיוחד אל תל עזקה ואל מצפה משואה. מים בדרך: בחניונים של פארק בריטניה ובמצפה משואה. רכב: רוב הדרך טובה לרכב 4X4. הקטעים שאינם עבירים ניתנים לעקיפה בנקל. האפיק של נחל הנתיב סבוך, וקשה לחצותו ברכב שטח. אם באים ברכב, ממשיכים לנסוע בכביש 375 ופונים לכביש המוביל למושב זנוח. הכביש הזה נפגש עם המשך שביל ישראל 3 .
מקום לינה על השביל
ביישוב הקהילתי ליאון-שריגים, שבצמוד אליו עובר השביל, מארחת אחת המשפחות את מטיילי השביל בביתה. מי שיגיע יקבל חדר בתוך הבית ויוכל להשתמש, באדיבותם הרבה של המארחים, בכל מה שיש לבית להציע. בתיאום מראש עם הדר: 050-6346476.

קרןהפוך
    מעין מטע לשריגים|4 08.04.17
    הליכה יפה עם אטרקציות שונות. תל שוכה יפה ומלא משפחות עם ילדים קטנים ושמחים. אחרי תל שוכה מיד לחצות את הכביש ולרדת לצד השני. ההליכה מעל כביש 375 יפה רואים את חוות הלוויינים, וגם את עצי השיטה המלבינה. לאחר שחוצים את כביש 38 הסימון נעלם ולא נמצא... הלכנו בכיוון אבל לא הגענו לתל שקלון. סיימנו בבירות במבשלת הבירות בשריגים.

sasmic
    הקטע הכי משעמם עד כה|3 28.03.17
    טיילנו עד נקודה 6. אולי בשל העונה אבל מבחינתנו זה היה הקטע המאכזב ביותר עד כה. קטע משעמם עם נקודות עניין בודדות ביותר.

achav
    מסלול חביב בדרכים הסטוריות|4 19.03.13
    לדעתי כדאי לקצר ולעצור ליד צמת האלה. את הקילומטרים האחרונים להוסיף לקטע שמדרום - עד בית גוברין.

meron16
    דרך נהדרת|5 27.01.11
    התחלנו מצור הדסה עד תל עזקה. הליכה נעימה, מוקפים בשקדיות (לצערינו הקדמנו בשבועיים את הפריחה), ארוחת בוקר בחורבת דורבן מעל עין מטע. ממליץ לסטות מהשביל ולהגיע לניקבה של עין תנור (פנסים ונעלים מתאימות). בחורבת חנות יש פסיפס מרשים. בור המים לפני חציית כביש 375 נחמד. אח"כ מג'עג'עים גצת. עצירת צהרים בבוסתן מתחת לחורבת בית נטיף.

goodlife
    מרתק ומגוון|5 10.04.10
    הקטע עובר ברובו באזורים מוצלים (כמו דרך הקיסר ובפארק בריטניה). הדרך מרתקת, עוברים בין תבניות נוף שונות ומגוונות. ככלל עדיף לבצעה מכיוון חירבת חנות. להצטייד במיים בחירבה - אין אחרי זה מקום מסודר עד מצפה משואה (אלא אם סוטים מהנתיב). התבצעו עדכונים פה ושם בשביל (למשל בדרך הבארות בפארק בריטניה). הקטע כולו לוקח כ- 8 עד 9 שעות ברוטו (כולל עצירות).

avx1
    שילוב של היטוריה נוף וכיף|5 26.05.08
    דורג ב-5.4.08 מתחילים בדרך הקיסר, עם המדרגות הרומיות (את אבני המיל לא מצאנו), ממשיכים בחורש נהדר. פוגשים בימי ששי רוכבי אופניים ש"אין להם אלוהים" המדלגים על מדרגות הסלע כאילו "כלום". ממשיכים בנופים ירוקים וקסומים של עמק האלה. עולים בעלייה לא! קלה לתל עזקה - שם מוצאים הסברים וציטוטים על קרב בין דוד לגולית עם תצפית נהדרת על העמק. מסיימים במצפה משואה, שם מתבצעים בימים אלה עבודות תשתית (המסעדה שהייתה שם סגורה) המרחק בין עזקה למשואה כ-7 ק"מ, ויש לתזמן כשעתיים. המסלול כולו כ-6 שעות הליכה (נטו) בקצה בינוני.

briza
    בעונת הפריחה|4 16.03.08
    קבוצת "זואי ארצנו" התחילה קטע זה ליד צור הדסה (היכן שסיימנו קטע קודם) וסיימה למרגלות תל עזקה. הקטע המפתיע - חירבת דורבן עמוסת התורמוסים. לא להחמיץ את עין תנור וההליכה בניקבה, קצת אחרי עין מטע - סטייה של 300 מטר (קל לפספס, לחפש שביל אל תוך הערוץ). בחירבת חנות הילדים נהנו "לחשוף" את ריצפת הפסיפס. מחנות הדרך קק"לית ויפה אם כי קרובה מידי לכביש הסואן. הדרך ממשיכה על שוליה הצפוניים של עמק האלה תוך תפירת ערוצונים, עד שפונה צפונה מעבר לרכס ויוצאת בערוץ נוח עד תל עזקה. באביב הפריחה עושה את ההבדל. סה"כ ספרנו כמעט 19 ק"מ בפועל.

batami
    בוסתנים, עתיקות ונוף|4 22.12.04
    אזור לא מטויל, מתאים לטיולי רכב 4X4, אופניים וטיולים רגליים. עדיף לבצע טיול מעגלי בחלקי הדרך השונים, תוך הסתייעות במפת סימון שבילים. קטע הדרך של "דרך הקיסר" משמש בעיקר כסינגל ברמה בינונית לרוכבי אופני הרים
פארק איילון-קנדהפארק איילון-קנדה מומלץ מפה9.4לפני שנים רבות חי בעמק נסיך מרושע. יום אחד נקרתה בדרכו זקנה וביקשה דבר מה לאכול. בעט הנסיך בזקנה העלובה, והזקנה, כדרכן של זקנות מן האגדות, גילתה את פניה האמיתיים, פני המכשפה מן ההר. לפני שהספיק בן המלך לברוח, הטילה בו את קללתה והפכה אותו למפלצת באגם. השנים עברו. בן המלך נשכח. לילה אחד נשארה רועה צעירה ללון עם עדרה על שפת האגם. בחצות עלה מפלץ מן המים והתחנן בפני הנערה המבוהלת שתיגע בו. ריחמה הנערה על המפלץ, שחתה אל היצור המפחיד ונגעה בידו. בו ברגע צללה הנערה למים והחלה טובעת, אבל אז חזר בן המלך לדמותו הישנה, צלל אחרי הנערה אל המים והציל את חייה. מאז, כמובן, הם חיים באושר ועושר עד עצם היום הזה. כך מספרת האגדה על האגם שבמורד עמק המעיינות בפארק קנדה. סביב האגם הקטן יש המון מדשאות וכל מה שצריך המפקנק המפונק, כולל שירותים וברזיות, פחי אשפה וגם גזלן קבוע בשבתות ובחגים. תוכלו לחנות כאן ולערוך פיקניק חביב שבמהלכו אולי תצליחו להשתמש בדמיון ובכושר התיאטרלי שלכם כדי להלהיב את הילדים באגדה על בן המלך המרושע. אזור הפקניק מונגש לנכים.קרא עוד