שביל ישראל - מצומת דביר לצומת שוקת

לעלות ולרדת על גבול המדבר

טיול שתחילתו בנוף מישורי רגוע על שפת נחל שקמה, והמשכו ביער גדול שניטע בידי מובטלים בשנות ה-50 וה-60. וכל הירוק הזה, תארו לכם, בנגב
למידע נוסף ולכל מקטעי שביל ישראל היכנסו לעמוד השביל באתר מפה.

מקום: צומת דבירה
אורך המסלול (ק"מ): 24
איך מגיעים: נקודת המוצא שלנו היא צומת דביר (דבירה, בשם הרשמי), כ - 20 ק"מ מצפון לבאר שבע. כאשר מגיעים אל הצומת פונים מזרחה, לכביש 325. אחרי כחצי ק"מ חוצה את הכביש מסילת רכבת. הביטו טוב-טוב ימינה ושמאלה. אם הרכבת לא חולפת בשריקה על פניכם, תוכלו לחצות בביטחה את הכביש.
כ - 300 מ' אחרי המסילה תראו דרך עפר הפונה שמאלה. עלו עליה ולכו בה עד שתגיעו אל מחסן המשרת את החקלאים באזור. כאשר תגיעו למחסן תראו מולכם, כ-50 מ' תחתיכם, את הערוץ של נחל שקמה 1 . שם, על גזעי עצים בערוץ הנחל, תמצאו את הסימון של שביל ישראל, ושם גם יתחיל המסלול שלנו על השביל.
בהגיענו אל הערוץ אנחנו פונים ימינה והולכים בדרך עפר נוחה על הגדה הימנית (הדרומית) של נחל שקמה. כ - 100 מ' אחר-כך השביל שלנו מצטלב עם דרך עפר הבאה משמאל ועובר מתחת לקו מתח גבוה. עוד קילומטר לערך, ומעט אחרי שעוד דרך חוצה את האפיק, ואנחנו מגיעים אל מזלגון של ואדיות 2 . כאן פונים אל הוואדי הימני, ההולך דרומה, לכיוון הגדר המקיפה את קיבוץ דבירה, שכולם, ובעיקר חברי הקיבוץ, התרגלו לקרוא לו דביר 3 .
מתחילים עם הגבעות
עד עתה עברנו בשטח שנטועים בו אקליפטוסים ואורנים. עכשיו נראה מימיננו מטעים וגם דרכים סלולות. דרך העפר שלנו חוצה את אפיק נחל שקמה ועכשיו אנחנו משמאל לערוץ. כ - 700 מ' אחר-כך מצטלבת דרך העפר שלנו עם דרך כורכר 4 . כאן אנחנו פונים שמאלה אל דרך הכורכר, נוטשים את אפיק הנחל ומתחילים להקיף משמאלה גבעה שעליה חורשת אורנים. עוד 600 מ', כאשר אנחנו מגיעים להתפצלות שבילים, אנו פונים אל השביל הימני וממשיכים לכיוון דרום-מזרח.
הדרך מטפסת אל ראש גבעה שעליה ניצבת בריכת מים של חברת מקורות. עוקפים את הבריכה, יורדים בחורשה ושוב עולים. כחצי ק"מ אחרי הבריכה הדרך מתחילה לרדת, וזה יהיה סימן בשבילנו לנטוש את דרך הכורכר ולפנות אל דרך עפר המתפצלת ממנה ימינה. מיד אחר-כך אנחנו נתקלים במזלג שבילים, וכאן אנו פונים אל השביל השמאלי. הרבה דרכי עפר חוצות את המסלול שלנו, ולמרות הסימון קל להתברבר כאן. מה שיכול לשמש לכם ציון דרך הוא קו הטלפון 5 העובר תחת הגבעות, למטה מולכם. בסופו של דבר צריך להגיע אל קו הטלפון.
חצי ק"מ אחר-כך אנחנו מגיעים אל כביש, חוצים אותו ורואים כמה סככות על קו הגבעות מולנו. האם מנסים להסתיר שם משהו? אחוזי סקרנות אנחנו עוזבים לרגע את שביל ישראל ועולים לגבעה. לא, זה לא בסיס צבאי סודי. בסך הכל מסתירים כאן כמה יענים. כשהיענים רואים אותנו, הם לא טומנים את ראשם בחול אלא ממהרים לצאת מהסככות שלהם ולהתקהל ליד הגדר. הם סקרנים לדעת מי אנחנו כפי שאנחנו סקרנים לדעת מי הם. מעניין לעמוד כאן ולעקוב אחר תנועותיהם ואחר ריקודי החיזור של הזכרים.
"את היער הזה אני עשיתי"
בכביש אנו פונים שמאלה והולכים לצידו. אחרי 1.5 ק"מ מסתעפת מהכביש דרך עפר הפונה ימינה. כאן אנו יורדים מהכביש ועולים על דרך העפר. סימן זיהוי - בריכה של מקורות ניצבת מולנו, משמאל לכביש. עכשיו אנחנו מתחילים ללכת באזור של גבעות געת. בתום קצת יותר מחצי ק"מ של עליות וירידות אנו רואים הרחק מולנו את הכתם הירוק של יער להב. עוד קילומטר לערך של גבעות ואנו מגיעים אל שלט המודיע, כי אנו נכנסים לשמורת להב 6 . כ - 600 מ' אחר-כך מגיעים אל כביש 325 ורואים מולנו, מעברו האחר של הכביש, את יער להב.
אנחנו חוצים את הכביש ומגיעים לחניון ובו שלט הדרכה, המסביר לנו כי יער להב ניטע בידי אדם והוא מהגדולים בארץ. העצים הראשונים ניטעו כאן בשנת 1952, וכיום יש ביער שלושה מיליון עצים והוא משתרע על שטח של 25,000 דונם. חלק גדול מהיער ניטע במסגרת עבודות יזומות למובטלים. לפני שנים אחדות התלוויתי לקבוצה של מובטלים מקריית גת, שעסקו בעבודות ייעור באזור. "אם לא הייאוש והחרדה ביחס לעתיד", אמר לי אחד מהם, "הייתי יכול אפילו ליהנות מהעבודה הזאת. בעוד כמה שנים, כשהעצים האלה יצמחו, אבוא לפה עם הילדים שלי ואספר להם שאת היער הזה אני עשיתי".
חוצים את כביש 325 ומתחילים לטפס. השביל שלנו ברור ועובר בחלק זה של המסלול ביער אורנים. לא הרחק מאיתנו נמצאת חורבת חליף. אפשר לקפוץ לבקר. בתום עלייה של 500 מ' אנחנו מגיעים אל מדרון סלעי חשוף. סימון של שביל ישראל מורה לנו לטפס ישר למעלה. צייתנים אנחנו מטפסים, ובתום 300 - 400 מ' של עלייה במדרון סלעי אנחנו מוצאים את עצמנו מתנשמים ומתנשפים בנוף שונה לגמרי מזה שהתחלנו בו את הטיפוס. עכשיו אנחנו על מורדות הר להבים, קרובים לפיסגה, מוקפים עצי אורן. שקט מופלא למעלה, איוושת הרוח בין האורנים, ריח של ירק. טוב לעצור כאן למנוחה ולתצפית על כל הסביבה ועל הדרך שכבר נמצאת מאחורינו.
בסוף העלייה נגיע אל דרך כורכר 7 . אנחנו עולים עליה (פנייה שמאלה) ובעוד כ - 200 מ' (שתי דרכי אש חוצות אותה) ניפול על כביש. אם נפנה כאן ימינה, נגיע אל פיסגת הר להבים ואל מגדל התצפית הניצב עליה. אבל כבר היתה לנו, לפני דקות אחדות, תצפית יפה קרוב לפיסגה, ולכן אנחנו פונים כאן שמאלה ויורדים בכביש אל המוזיאון לתרבות הבדווים במרכז ג'ו אלון.
בתום הביקור במרכז ג'ו אלון פונים ימינה (דרומה) ויורדים לאורך הגדר של קיבוץ להב. אחרי ירידה של כ - 400 מ' נראה דרך עפר הבאה מימיננו וממשיכה במקביל אלינו. ההליכה בדרך העפר נוחה יותר ההליכה בצמוד לגדר. מעט אחרי העלייה על דרך העפר נראה מימיננו גבעה גדולה. אם נסטה מעט מהמסלול ונטפס אל הגבעה, נגיע אל חורבת רימון. חוקרים נוהגים לזהות כאן את עין רימון של ימי בית שני ושל תקופת המשנה והתלמוד. במקום שרידי בית-כנסת מהמאה השישית ועל מדרונות הגבעה מערות ששימשו בעבר למגורים וכן שרידי מיבנים.
שביל ירוק לצד הקו הירוק
בחזרה אל השביל: שביל ישראל עוקף את קיבוץ להב מדרום וחוצה דרך משובשת. כחצי קילומטר אחר–כך אנחנו מגיעים אל כביש 8 העולה צפונה אל קיבוץ שומריה. כאן פונים שמאלה, והולכים לצד הכביש כחצי קילומטר עד שמגיעים אל מזלג של שלושה כבישים. במזלג הכבישים פונים אל הכביש הימני ביותר, והולכים לצידו מזרחה. לאחר כמה עשרות מטרים מסתעפת מהכביש שמאלה דרך עפר מסומנת בסימון שבילים ירוק 9 , ואנו פונים אליה והולכים בה מזרחה.
לאחר פחות מקילומטר מביאה אותנו הדרך אל עץ חרוב בודד. כל כך בודד שרואים אותו ממרחק. כדי להפיג את בדידותו ואת בדידותנו אנחנו יושבים מעט להינפש בצילו, ואז ממשיכים עם הדרך המסומנת ירוק בשוליים הצפוניים של יער כרמים. כקילומטר אחרי החרוב הבודד אנחנו נפרדים מהדרך הירוקה, וממשיכים לדרום–מזרח בשביל עם סימון של שביל ישראל. השביל עוקף את היישוב הקטן סנסנה, שהוקם ב–1998 כהיאחזות נח"ל ואוזרח שנתיים לאחר מכן, ומעט אחר–כך נצמד אל כביש הגישה ליישוב. עוד כ–2.5 ק"מ של הליכה לצד הכביש ואנחנו מגיעים אל כביש 60 10 , שהוא נקודת הסיום של המסלול.
יש מים בחניון יער להב. רוב הדרך קלה, למעט העלייה להר להבים והירידה ממרכז ג'ו אלון. כל הדרך עבירה גם לרכב שטח. רמת העבירות ורמת הניווט קלות. ישנם מקומות בודדים שבהם הנוסעים ברכבי השטח נאלצים לסטות מעט מן הנתיב המתואר כאן. לבעלי רכב: קיבוץ להב מוקף גדר ושעריו נעולים. כדי להמשיך במסלול, יש לעקוף את הקיבוץ מצפון וממזרח. במיתר יש סופרמרקט שפתוח בין 7:00 ל- 21:00.
אירוח מטיילי שביל ישראל בסנסנה
מומלץ לסיים את מקטע זה ביישוב סנסנה, מעט לפני נקודת הסיום 10 . ב-2012 נחנכה ביקתה במיוחד למטיילי השביל כדי שיכולו ליהנות ממקום נעים ללילה ללא תשלום, עם מים חמים, פינת קפה ונוף משגע. בתיאום מראש בטלפון 052-8781000.

peereran
    המסלול שונה,המקור מומלץ|4 06.04.17
    מסלול מקסים טיילנו בסוף חודש מרץ, הרבה ירוק ולא מעט צבעים נוספים היו לאורך המסלול כולל כלניות. אנחנו טיילנו לפי הסימון בפועל וליד מושב להב ראינו כי לא הלכנו לפני המפה שמצורפת פה ובכלל במפה של השביל. החלטנו בכל זאת לחזור ולעשות את המסלול לפי "הספר" והוספנו לנו עוד כ 4\5 ק"מ ולבסוף הבנו למה שינו את המסלול, ישנה הרחבה של להב וזה בדיוק במסלול עצמו, אנחנו הקפנו את ההרחבה מדרומה ובסוף חזרנו למסלול המקורי, מומלץ בחום לעשות זאת גם

sasmic
    המסלול באתר מפה לא מעודכן|4 01.04.17
    אכן כפי שנכתב על ידי ערן, המסלול בשטח שונה ממה שמתואר פה. במציאות קצת לפני נקודה 6 יש לפנות מזרחה (ניתו לראות במפה של האתר את הסימון של שביל ישראל) ולמעשה נכנסים לתוך שמורת להב, יורדים אל הכביש ועוקפים את קיבוץ להב מהצד הצפון מזרחי. לדעתי המסלול המקורי יותר מוצלח. סה"כ המסלול מאד יפה.

Shoat
    התחלנו מוקדם בבוקר ביער טבע|3 26.04.14
    (דבירה) מסלול מהנה כל עוד מזג האויר נפלא המעבר ליער להב ומרכז גו' אלון שם התקבלנו ע"י השומר הנחמד שאישר לנו כניסה לאתר אכלנו שתינו (יש מסעדה) ראינו את מוזיאון מורשת הבדואים ונקודת התצפית המשקיפה למזרח וגדר הפרדה. ההליכה לאורך גדר ההפרדה שמידי פעם עובר סיור של צה"ל. מעברה השני של הגדר יש תכונה של טנדרים עמוסי עובדים שנוסעים לעבר הגדר הפרוצה והעובדים עוברים לצד הישראלי שם בתזמון נפלא (סלולרי) מחכה להם רכב של בדואי שלוקח אותם התרחיש חוזר על עצמו לאורך הגדר עד הישוב מיתר שלצערי מקיף אותו ממערב נחל ביוב המגיע מעבר לגדר ההפרדה. קטע שביל לא מלבב .

achav
    מצמת דביר לכרמים|4 19.03.13
    חבל ארץ נאה ומסביר פנים. הולכים הרבה על כבישים, או לאורכם. למעט העליה לגבעות געת אין קושי מיוחד. גדר ההפרדה נשקפת בחלקים גדולים של הדרך. השביל לא עובר בצמת שוקת אלא מגיע למחסום כרמים. אים בעייה להחנות שם רכב.

meron16
    הגענו למדבר|4 03.04.11
    יום חביב אבל החום הרג אותנו. הליכה רגועה לאורך נחל שיקמה עד קיבוץ דבירה. בגבעות געת עליה חדה מאד וללא צל, שוב יורדים ושוב מטפסים - הפעם ביער להב, העצים מקלים על החום ועל הקושי שבעליה. אחרי קיבוץ להב מתקרבים ממש לגדר ההפרדה, עוברים את עץ החרוב ובטיפוס קל על הר סנסנה (מלא אירוסים!) מגיעים לישוב סנסנה (מומלץ לעצור שם). אנחנו המשכנו עד כרמים. (הולכים על השביל ואחרי שעוברים את נ.ג. 432 יורדים דרומה לכרמים) רחוק יותר ממה שזה נראה...

briza
    הידד לאבי וקיבוץ להב|4 16.10.08
    קבוצת "זואי ארצנו" חזרה מפגרת הקיץ. כשפנינו לאבי נבון מלהב לא שיערנו כמה יקר איש זה וכמה נכון הוא לעזור ולהסביר. בחדר שהכשיר 6 מיטות, מקלחת חמה, מפות ומידע ועוד פינוקים. ארוחת ערב בקיבוץ (35 ש"ח) אפשרית. בסיום היום שיכנע אותנו אבי להעפיל לתל חליף הסמוך לקיבוץ שם הרביץ בנו הסטוריה וסיפורים מאלפים במשך שעה וחצי - נותרנו פעורי פה ועם טעם של עוד. הקטע עצמו בינוני למדי. הרבה יערות ושבילי קקל על גבול המדבר לאורך קו התפר והגדר. כל האיזור פחות מטוייל ואינו מומלץ בימים חמים.

ovedsh
    אבי נבון מלהב מארח מטילי השביל|5 11.12.06
    אירוח מדהים מכל הלב בקיבוץ להב על ידי אבי נבון (ראה תמונה) שהחזיר לחיים חדר "מט לנפול" למען אירוח חינם של מטיילי שביל, במקום ניתן גם להצטייד במזון בשעות פתיחת הצורכניה, וארוחות בתשלום בחדר האוכל. בהחלט מקום עם פינה חמה בלב, ועצות למכביר, ניתן לתאם עם אבי0505474749 גם ללא תיאום מתקבלים בברכה. המסלול יפה עובר בגבעות האורנים של יער להב אך חבל שאינו מגיע למגדל התצפית בהר להבים, חלקו האחרון על כביש וחבל שכך

batami
    ארץ לא נודעת|4 07.05.05
    טיול ביערות אורנים, בין יישובים מתקופת בית שני, באזור נופי לא מוכר וכמעט שאינו מטוייל. עדיף לטייל באביב. אפשר גם לבצע באופני הרים - השבילים רחבים.

efratt77
    כדאי ומומלץ|5 22.02.05
    הליכה בקטע לאחר שבוע של גשם מציעה למטייל מרבדים של כלניות מכל עבר. המסלול כל-כך יפה שעשרים וארבעת הקילומטרים שלו חלפו כל כך בקלות שנאלצנו (ממש!!) למדוד את אורכו במפה כדי לאמת את הכתוב בספר.