שביל ישראל - מכרמים להר עמשא

גם בהר חברון יש יער

גם בדרום הר חברון יש יער. מסע נעים, שחלקים ממנו טובים לכל סוגי הרכב, ביער יתיר וסביבותיו. עצים, בית יערנים ושרידים של יישובים קדומים
למידע נוסף ולכל מקטעי שביל ישראל היכנסו לעמוד השביל באתר מפה.

מקום: ליד כרמים
אורך המסלול (ק"מ): 21
משך הטיול: מעל 8 שעות
כ־1.5 ק"מ מצפון לקיבוץ כרמים, כאשר כביש 60 מתעקל ימינה 1 לכיוון מחסום צה"ל שעל הקו הירוק, רואים בצד הכביש שלט שעליו כתוב "גשר צר". זוהי נקודת המוצא לטיול שלנו בדרום הר חברון. אנחנו חוצים את כביש 60, והולכים מזרחה בדרך עפר עם סימון של שביל ישראל. מימין נראים בתי מיתר, ומשמאל האורנים של יער יתיר. בשנים האחרונות פרצה קק"ל דרכי נוף רבות ביער, והשביל שלנו הוא אחת מהן. בשולי הדרך ראינו טנדר, ולידו כמה ערבים עסוקים בקטיפת זעתר. כאשר ראו את הג'יפ שלנו הם ניסו להתחבא, כנראה חשבו שאנחנו הסיירת הירוקה.
שביל ישראל חוצה את אפיק נחל חברון ומתחיל לטפס במתינות. על גבעה מולנו נראה מגדל תצפית, המציץ מקצה החורש. זהו מצפה היערנים, והוא היעד הבא שלנו. הדרך עוברת בשולי חורש נטוע, ולאחר כשני ק"מ בין העצים היא מטפסת אל מצפה היערנים 2 - מגדל תצפית ובקתה בלב היער, בנקודת גובה 472. מהמצפה מתחיל השביל לרדת במגמה שמאלה, ומוריד אותנו לאפיק של ואדי. חוצים את הנחל, וכבר מתחילים לטפס במדרון של הגבעה הבאה.
מחבואים ביער
הדרך שלנו רחבה וברורה. יער האורנים מאחורינו ואנו הולכים עתה בין גבעות חשופות. כ־1.5 ק"מ אחרי הנחל שתי דרכים מסתעפות שמאלה מהדרך שלנו והולכות אל כביש 60 לחברון 3 . השביל שלנו ממשיך לטפס ועולה אל פיסגה של גבעה המשקיפה אל האפיק הרחב והעמוק של נחל אשתמוע. על פיסגת הגבעה נמצאת חורבת סירה, שהיתה מיושבת מאז תקופת הברזל ועד ימי הביניים, ויש בה מערות חצובות ושרידי מיבנים.
אנחנו יורדים במדרון תלול אל נחל אשתמוע ומיד מתחילים לעלות. הדרך מסולעת ורכב 4x4 צריך לטפס כאן במדרגות אבן. כקילומטר אחרי חציית נחל אשתמוע אנחנו מגיעים לחורבת חירן 4 . גל האבנים שאנו רואים כאן הוא שריד של מיבנה מהתקופה הביזנטית. ממשיכים לטפס בדרך המסולעת ומגיעים לאחר כחצי ק"מ אל נקודת גובה 587. כ־800 מ' אחרי נקודת גובה 587 השביל מתעקל שמאלה. משמאלנו נראה הערוץ של נחל אשתמוע. עוד 300-200 מ' והשביל מתעקל ימינה ומתחיל ללכת בשולי יער יתיר. משמאלנו אורנים צעירים, ובחורף ובאביב יש הרבה מרווה ועיריות מסביב. בני אדם, לעומת זאת, אין כאן בכלל.
בקטע זה אנחנו צועדים על שרידים של דרך מהתקופה הרומית. כשלושה ק"מ אחרי חורבת חירן מצטלב השביל שלנו בדרך כבושה המובילה ימינה אל המקום שבו שכנה בעבר היאחזות נח"ל יתיר 5 . אבל אנחנו לא להיאחזויות, ובוודאי לא להיאחזויות נטושות. אנחנו בכיוון של חורבת יתיר, המוכרת גם בשמה הערבי ח'ירבת עַתיר. השביל יורד לרגלי החורבה הגדולה הזאת, המשתרעת לשמאלנו, וכבר מצטלב עם דרך נוף של הקק"ל. בהצטלבות הדרכים נמצאת באר יתיר, שהיא בעצם בור גדול וסביבו צמחייה צפופה של מרווה ושל אזוב מצוי (זעתר). גם כאן אנחנו רואים כמה ערבים העסוקים בקטיפת זעתר, וגם כאן מנסים קוטפי הזעתר להתחבא. חבר'ה, מה אתם בורחים, רק רצינו לומר שלום.
מול ההצטלבות משתרעת חלקת יער צפופה. השלט הניצב לפני חלקת היער מודיע כי ניטעה לזכר ד"ר אריסטיד דה סוסה מנדס, קונסול פורטוגל בעיר בורדו בימי מלחמת העולם השנייה, שהפר ב־1940 את הוראות ממשלתו, חילק אשרות כניסה לעשרת אלפים יהודים וכך הציל את חייהם. בצומת השבילים אנחנו פונים ימינה, והולכים בדרך נוף משובחת ביער של אורנים ואקליפטוסים.
לאחר כ־3.5 ק"מ אנחנו יורדים מדרך הנוף ופונים ימינה (דרומה) אל שביל המטפס אל מרכז היערנים יתיר 6 . קק"ל מציעה כאן לינה חינם בחדר עם מיטות ומזרנים (וגם מקלחת קרה), והכל תמורת רישום בספר המבקרים של המרכז. ליד מרכז היערנים מתעקל שביל ישראל שמאלה, חוצה את כביש 316 וממשיך מזרחה בדרך כבושה, מסומנת היטב, המתפתלת בין חורשות נטועות.
כמעט שני ק"מ אחרי הכביש אנחנו יורדים בחורשה אל ערוץ נחל ענים. אנחנו חוצים את הנחל וכבר הולכים לרגלי גבעה ירקרקה מעשב 7 . מין קרחת נחמדה שמתאימה להפסקת קפה. עוד שני ק"מ ואנחנו מגיעים אל מטע זיתים. מעט לפני המטע יש צומת דרכים 8 : פונים אל השביל הימני, שעוקף את המטע מדרום ואחר־כך מתעקל שמאלה וימינה. האזור שאנחנו הולכים בו עכשיו שטוח למדי וההליכה בו קלה ונעימה.
השביל עובר בין עצי אקליפטוס ואורן וזית. הסימון טוב ואי אפשר להתברבר. מימיננו נראית פיסגת הר עמשא, ועוד מעט ונראה משמאלנו את הגגות של קיבוץ הר עמשא. נוף בערפל. כ־2.5 ק"מ אחרי מטע הזיתים אנו מגיעים אל שביל מסומן שחור 9 . מחר נעבור כאן בדרכנו דרומה, אל פיסגת הר עמשא. היום אנחנו פונים שמאלה, אל השער של קיבוץ הר עמשא. תאורת הלילה דולקת כאן גם בשעות היום.
מים בדרך: במרכז יערנים יתיר, בקיבוץ עמשא ובחניון צוקרמן. בבית היערן ביתיר גם חדר מיוחד עם מיטות ומקלחת קרה ללא תשלום למטיילים בשביל ישראל. הדרך במסלול עבירה גם לרכב שטח, אם כי בקטעים מסויימים יש להשתמש בכל מיומנותיו, בגלל מדרגות סלע. במדרונות הר עמשא פורחת באביב גביעונית ערבית. פרח נדיר ויפהפה. במיתר יש סופרמרקט שפתוח בין 7:00 ל- 21:00.

קרןהפוך
    הולכים אל הלא נודע|4 04.11.17
    חבל ארץ לא מוכר לי מצד אחד יער יתיר מצד שני הקו הירוק עם הר טרשים קרח - אלא אם זה התנחלות - באמצע עובר הגבול בחלק מהדרך הליכה נעימה בתוך יער יתיר הליכה מוצלת בחלק מהדרך הליכה חשופה, עולים יורדים עולים יורדים די מעייף עשינו ביום וחצי

sasmic
    לא קל בכלל|4 18.06.17
    מסלול לא פשוט בכלל. הלכנו אותו בחודש מאי, הרבה מאוד עליות לא פשוטות. העלליה בסוף להר עמשא, רובה בדרך לא צל, הייתה לא קלה בכלל. סה"כ לאורך חלק גדול מהשביל יש תחושה שאתה הולך במקום שלא השתנה הרבה מימי התנ"ך, סוג של עצירה בזמן. למרות הקושי (ואולי בגללו) מאוד נהנו.

achav
    מהר עמשא לכרמים|4 19.03.13
    הלכנו בירידה. דרך נהדרת באזור שכמעט לא מטויל. יום לפני הטיול ירד גשם שוטף. הדרך הייתה רווית מים אך לא בוצית. מבית היערן - תצפית מדהימה.

urizeidman
    יפה|4 11.02.12
    קטע קליל ויפה של שביל ישראל. דרגת הקושי מצויינת כבינונית אולי בשל אורכו של השביל (8.5 ש'). אין הרבה פריחה, אבל יש הרבה ירוק, אוויר צלול והרבה שקט (יום שלם לא ראינו נפש חיה). כשני ק"מ לפני הסוף מומלץ לסטות לכוון מאגר יתיר (יש שילוט - לכו, 5 דקות, על השביל הכחול בפיצול עם שביל ישראל). יש תצפית יפה ומקומות ישיבה. הזדמנות לקפה אחרון לפני שחוזרים לשביל וחותכים לכוון עמשא.

meron16
    השביל לא מרחם|3 03.04.11
    הלכנו במרס, הקטע הקשה ביותר שהיה לנו עד עכשיו. מלא בעליות וירידות. ממצפה היערנים בנ.ג. 472 עוזבים את מעט העצים והצל שהיו לנו ומתחילים סדרה של ג'יעגועים ושתי עליות לא פשוטות לחורבת סירה. משם רואים את הר חירן ומסרבים להאמין. עליה מטורפת בחום נוראי. נחנו בפיסגה ואז שוב סידרת עליות עד הכביש לנחל יתיר. כשרואים את חורבת יתיר המרשימה אפשר קצת לנשום לרווחה. הליכה בצידי העצים ולאחר עוד כמה ג'יעג'ועים מסיימים העליה לבית היערן. לא ממליץ להמשיך להר עמשא באותו היום. לא לעשות ביום חם!

briza
    לתפארת הקקל|3 16.10.08
    קבוצת "זואי ארצנו" התחילה את הקטע בקיבוץ להב וסיימה בבית היערן מרחק של 23 ק"מ. ההליכה נוחה, לרוב בשבילי קקל רחבים וליד עצים וצל. קקל מפריחה את הנגב בהצלחה לא מבוטלת וגם נוטעת חלקות עצים מיוחדים כמו הבוטנה (פיסטוק). איזור הר חירן חשוף וללא צל אך הנוף הנשקף מפסגתו מרהיב. כדאי לשוטט בחירבת יתיר הגדולה בין המבנים, המערות והבארות. כאמור, בבית היערן אפשר ללון. יש שומר במקום 24 שעות ביממה.

efratt77
    ה-עונה לטיול במסלול|5 22.02.05
    מסלול לא קל אך מדהים ביופיו. יער יתיר יפיפה ומשופע בעונה זו (פברואר) בצמיחה רכה ובהמון פרחים. הערה לסדר - בקטעי הסיום של המסלול קיימת אי התאמה ניכרת בין המפה והספר ובין הסימון בשטח. עם זאת - הסימון בשטח מעולה ואין שום סיכוי להתברבר. מומלץ