שביל ישראל - מצומת שיזפון לפארק תמנע

יומיים בודדים בין ההרים

סיפתח להרי אילת. טיול שראשיתו כביש, המשכו מקדשים מסתוריים וסופו תצפיות מדהימות על בקעת הערבה ועל בקעת תמנע. יומיים עד שלושה ימים בודדים בין ההרים
למידע נוסף ולכל מקטעי שביל ישראל היכנסו לעמוד השביל באתר מפה.

מקום: צומת שיזפון
אורך המסלול (ק"מ): 47
משך הטיול: מעל 8 שעות
לא תהיה לכם בעיה לאתר את נקודת המוצא של המסלול: בצומת שיזפון 1 אנחנו פשוט פונים אל כביש 12 והולכים לצידו. חמישה ק"מ אחר-כך פונים שמאלה 2 , אל הכביש ההולך ליישוב שחרות, וממשיכים ללכת במישור צחיח ממערב לכביש.
אחרי קצת יותר מארבעה ק"מ, ולאחר שעברנו על-פני פיסגת הר פרוט (משמאלנו), סימון שחור מפנה אותנו שמאלה. אנחנו מתרחקים מהכביש, עולים על קו רכס שבשוליו כמה מבנים מעגליים קדומים, ואז פונים ימינה אל דיונות לבנות יפות (דיונות נחל כסוי). אחרי מסלול חצי מעגלי של כשלושה ק"מ מחזיר אותנו השביל השחור אל הכביש ואל דרך עפר שלצידו.
הסימון לצד הכביש הוא של שביל ישראל בלבד. אנחנו חוצים את אפיק נחל יתרו. אחרי כשני ק"מ רואים לצד הדרך סלעים מסודרים במעגל, ובמרכזו כמה סלעים גדולים יותר 3 . גדר מקיפה את הסלעים, ושלט מודיע כי זהו אתר ארכיאולוגי מוכרז. החוקרים סבורים שמדובר במקדש מהתקופה הנֵיאוֺליתית, אם כי איש אינו יודע אילו טקסים התנהלו כאן ובמקדשים אחרים מהתקופה שנחשפו באזור. כמה מאות מטרים אחרי האתר הניאוליתי השביל פונה חדות שמאלה (מזרחה), מטפס לשלוחה ונכנס אל עמק נחל שחרות. בתוך העמק השביל מתרחק מעט מהכביש, נכנס ליובל של נחל שחרות, עובר ליד עוד אתר ניאוליתי 4 וחוזר אל הכביש.
כחצי ק"מ אחר-כך אנחנו חוצים דרך מסומנת ירוק המובילה למעלה שחרות 5 , מתעלמים מדרך המסתעפת שמאלה אל חאן שחרות, ואז יורדים ימינה מהכביש ונכנסים לערוץ של ואדי. בעוד קילומטר נראה משמאלנו את הבתים של שחרות. יישוב קטן, שרבים מתושביו עוסקים בתיירות. במרחק כמה עשרות מטרים מהבתים הקיצוניים ניצבת סוכה, שהקים אחד מבני המקום כדי לתפוס שלווה, הרחק מהרעש וההמולה של שחרות.
אפשר לצעוק
שביל ישראל עוקף את שחרות ממערב וחוצה דרך עפר מטושטשת היוצאת מהיישוב. עכשיו אנו רואים במרחק 200 מ' מאיתנו סלע בולט ופונים אליו. כאשר נגיע אל הסלע, נמצא את עצמנו על מצוק הצופה על דרום הערבה, הרי אדום וראש מפרץ אילת. המראה מרהיב כל-כך, שקשה להינתק מכאן ולהמשיך בדרך. מכאן השביל הולך בקצה המצוק, ממש כמו על טיילת יפהפייה. מתחתינו נראים סלעי חוואר וואדיות עמוקים ותלולים, שיורדים מהמצוק שלנו מזרחה. בכל פעם שהשביל מתקרב אל ואדי כזה, הוא עוקף אותו בעדינות כדי לחסוך לנו ירידות ועליות מיותרות וכדי שנשמור כל הזמן על עמדת תצפית יפה מעל הערבה.
אורכו של המצוק כ - 1.5 ק"מ. השביל מוביל אותנו מערבה, ואחר-כך דרומה, עד שיחצה את דרכנו שביל מסומן שחור ההולך למעלה זוגן 6 . כאן מתחיל קטע של ירידות ועליות, שיימשך לסירוגין עד נחל מילחן ויבהיר לכם ולרגליכם את הביטוי "ירידה לצורך עלייה". אם ירדת, סימן שעוד מעט מצפה לך עלייה לא קלה. בתחילת כל עלייה אפשר לאתר ערימות גללים של גמלים, ואלה מלמדות כי גם ספינות המדבר קורעות כאן את התחת. אבל יש גם כמה יתרונות לעליות. הן מספקות תצפיות יפות, אוויר יבש יותר ותחושה של רוממות רוח.
כשלושה ק"מ אחרי חציית השביל המסומן שחור אנחנו הולכים שוב על שפת מצוק. בדרכנו על שפת המצוק אנו עוברים ליד חלקה של בולבוסים - סלעים שצורתם כצורת כדורים גדולים. כמה מאות מטרים אחרי שדה הבולבוסים אנחנו מתחילים לרדת. השביל מתפתל בתוך ואדיון, עולה אל קו רכס וחוצה את האפיק הרחב של נחל הגדרה 7 . לרגע אחד אנחנו מוטרדים - יותר מדי זמן עבר מאז ראינו סימון לצד השביל. אבל ממש ברגע שאנחנו מתחילים להילחץ, סימוננו מופיע: ברזל זווית, ועליו סימון ירוק, ניצב על האוכף שמעל הנחל.
מכאן ואילך אנחנו הולכים בשביל ירוק ומגמתנו דרום-מערב. שוב רואים היטב את הערבה. שממה גדולה מסביב. אין איש בסביבה וגם לא יהיה. מה עושים בשממה הזאת? אפשר לשיר. אפשר לשחק משחקי זיכרון עם עצמנו. למשל, לנסות להיזכר למה אנחנו כאן. ואפשר לנצל את המצב המיוחד שאנו שרויים בו, לפתוח את הפה ולצעוק בקולי קולות. אבל אף שאין איש בסביבה, גם כאן קשה לשחרר את הגרון, ומפתיע לגלות שיש מרחק לא קטן בין לבדיות מוחלטת לתחושה של שחרור.
מתכוננים ללילה
כשלושה ק"מ אחרי העלייה על השביל הירוק אנו חוצים את האפיק הרחב של נחל עובדה. לאחר חציית הנחל יסייע לנו הטבע למצוא את הסימון 8 : משמאלנו יש צוק גבוה, מימיננו יש הר שפיסגתו שטוחה למדי, וביניהם (מולנו) יש אוכף. אם תביטו ישר, אל המישור שלרגלי האוכף, תראו גל אבנים ועליו סימון השביל.
כמה מאות מטרים אחר-כך אנחנו מושכים חזק ימינה תחת מצוק. עוד כקילומטר ואנחנו מגיעים אל אפיקו הרחב של נחל שרביט. יש באפיק די הרבה שיחי רותם וגם כמה עצי שיטה. אנחנו הולכים כמה מאות מטרים בתוך אפיק הנחל, יוצאים ממנו ומגיעים אחרי עוד כ - 700 מ' אל האפיק הרחב והחצצי של נחל מילחן 9 ואל דרך עפר רחבה מסומנת כחול העוברת בו.
באר מילחן
עכשיו אנו אמורים לפנות שמאלה, לכיוון צוקי תמנע. אבל כדאי מאוד לעשות כאן סטייה של 400 – 500 מ' מהשביל, ולפנות ימינה אל באר מילחן. באר מילחן היא באר גדולה, ובה מים מליחים שאינם ראויים לשתייה. עד תחילת שנות ה - 80 שימשה הבאר להשקיית גמלים, ובני שבט אחיוואת נהגו לבוא לכאן מסיני עם עדריהם. מכיוון שכבר עבר עלינו יום שלם כמעט של הליכה, כדאי לפרוש את שקי השינה ליד הבאר ולהתחיל להתכונן ללילה.
לאחר הביקור בבאר מילחן חוזרים לשביל. מצומת השבילים 9 ממשיכים עם הדרך המסומנת כחול העוקבת אחר נחל מתק. כ - 500 מ' מהצומת אנחנו מגיעים להתפצלות שבילים: ימינה לשביל מסומן ירוק, שמאלה לשביל מסומן כחול. אנחנו ממשיכים בשביל הכחול. אחרי כשני ק"מ בשביל הזה אנחנו מגיעים שוב לצומת שבילים: ימינה להר ברך (משם יש תצפית יפהפיה על בקעת תמנע, אבל זו סטייה גדולה מדי בשבילנו), שמאלה לצוקי תמנע. אנו פונים שמאלה, אל שביל מסומן אדום, והוא שיביא אותנו אל נקודת הסיום של הטיול.
פתאום גרניט
השביל האדום מביא אותנו אל צוקי תמנע. אנו הולכים עכשיו על שפת מצוקי הגיר הזקופים הסוגרים על בקעת תמנע מצפון. מתחתינו בקעת תמנע ובה צוקי גרניט והרי אבן חול במגוון מדהים של צבעים. השביל הולך לאורך שפת הצוק תוך שהוא מקפיד לא לטלטל אותנו בין עליות גבוהות וירידות תלולות ומביא אותנו אל מספר תצפיות מדהימות ביופיין על הבקעה.
כארבעה ק"מ אחרי תחילת השביל האדום אנו מגיעים אל ראש מעלה מילחן 10 . כעת מתחילה ירידה מתונה אל תחתית המעלה. בתחילת הירידה נראה מתחת לנו את הר מכרות ואת גבעת ססגון. הר מכרות גדול וכהה ובבסיסו שכבה של אבן שחורה. גבעת ססגון בהירה יותר ונראית כמו חרוט קטום. לאחר כקילומטר אנו הולכים מימין ומעל הערוץ היפה, החתור באבן חול, של נחל ססגון. וכאשר אפיק הנחל מסתעף, אנו נוטים ימינה וממשיכים לרדת במתינות בין גבעות חומות, צהובות וגם סגולות.
עוד כקילומטר והשביל מתרחב והופך לדרך הטובה לרכב 4x4. הדרך מתעקלת שמאלה ושוב ימינה. גלי אבנים מוערמים על השבילים המסתעפים מהדרך ומונעים ממכוניות לסטות מהשביל וליצור קוליסים חדשים בשטח. אחרי כ - 800 מ' בדרך הרחבה חוצה שביל ישראל את האפיק של נחל מנגן 11 . האפיק הזה מוצל יותר מהאפיקים האחרים בסביבה, יש בו שיחי רותם רבים, ולכן הוא מתאים להפסקה קצרה. מעט אחר-כך מסתעפת מהשביל דרך מסומנת שחור. אנחנו מתעלמים ממנה וממשיכים בדרך האדומה בין הר מכרות וגבעת ססגון. התעקלות של השביל ימינה מביאה אותנו אל גבעה ורדרדה, שעץ שיטה צומח לידה. עוד נקודה נחמדה למנוחה. מכאן כבר רואים היטב את הדקלים שליד שער הכניסה לפארק תמנע. עוד קילומטר ואנחנו בכניסה לפארק 12 .
משך הטיול: יומיים. למטיילים לא לחוצים מומלץ לעשות את המסלול בשלושה ימים: לצעוד ביום הראשון עד שחרות, לעשות את הלילה באחד משני המאהלים הסמוכים ליישוב ולהמשיך למחרת עד באר מילחן. תחילת המסלול אינה מופיעה במפת סימון השבילים. מכיוון שבקטע זה הולכים ליד הכביש, לא מרגישים בחסרונה של המפה.

achav
    מופע פריחה מדברית נדיר 02-2016|4 28.02.16
    הלכנו את הדרך ביומיים. מד המרחק סימן 53 קילומטרים במצטבר. זכינו לראות מופע פריחה מדהים. החורף ירדו פה 3 מופעי גשם חזקים, שלא קרו כבר 20 שנה. נחל חיון ובקעת עובדה כוסו בפריחה מרהיבה. אלפי פרפרים, חרקים ולאטות רחשו בין שלל צבעי הפרחים. חולות כסוי יפים, לא לפספס. לנו בחאן הנוודים ליד שחרות. בסיסי ונחמד ואין הרבה חלופות. למחרת הלכנו יותר מ30 קילומטרים עד תמנע. עליות וירידות, לכל אורך המסלול. תצפית יפה על הערבה הדרומית, בנחל ובבאר מילחאן פגשנו פריחה נהדרת. הירידה לתמנע ארוכה ותלולה. מזל שלא נאלצנו לעלות אותה. לשמחתנו ירדו מהפרק תכניות הבנייה בעמק ססגון. תם ונשלם המסע בשביל ישראל. 55 ימים. שש עונות

קרןהפוך
    חדגוני (צהוב כמובן)|3 18.01.14
    מצומת שזפון לבאר מלחן חלקים ארוכים מהדרך הליכה מנהלתית. יש כמה נקודות עם נוף יפה ותצורות חול מעניינות, וגם הדיונה בחולות כסוי מדליקה, אבל רוב המסלול חדגוני
המכתש הגדולהמכתש הגדול מומלץ מפה9.3המכתש הגדול המכונה גם מכתש חתירה, מזרחית לירוחם, הוא אחד מסדרת מכתשים באזור הר הנגב. המכתש מציג לבאים בשעריו, חלון גיאולגי מרתק לתופעת הטבע עצומת הממדים, המספרת ללא מילים על היסטוריה גיאולוגית וביולוגית מקומית בת אלפי שנים. המכתש הגדול סגור במצוקים ורק פירצה שיצר נחל חתירה באגפו הדרומי-מזרחי, מאפשרת את ניקוזו אל בקעת נחל צין. בקירות המכתש נחשפות אבני חול צבעוניות מתקופת הקרטיקון התחתון, מלפני מאה מיליון שנים. במרכז המכתש, בהר מטמור, נחשפות רבדות סלע כהות של סלעי גיר קשים מתקופת היורה, מלפני כמאה וחמישים מיליון שנים. בקרקעית המכתש, בסלעים מתקופת היורה, אפשר לראות מאובנים רבים של בעלי-חיים ימיים ובהם מאובנים של חבצלות ים. כביש 225 חוצה את המכתש ומוביל לנקודת התצפית בהר אבנון. מומלץ לסייר באתר העצים המאובנים ובאתר החולות הצבעוניים, הנמצא בסמוך לחניון האקליפטוסים. החניון מתאים גם ללינת לילה, לפני או אחרי טיול באזור.קרא עוד
פארק תמנעפארק תמנע מומלץ מפה9.3פארק תמנע הוא האח הישראלי של הפארקים הגדולים במדבריות אמריקה. הוא אמנם קטן יותר, אבל יש בו תצורות נוף ייחודיות לעולם כולו. החלק הדרומי של ישראל יושב בקצה אזור מרתק מבחינה גיאולוגית. זהו אחד משבעה מחשופים של סלע יסוד שמפוזרים בעולם ונקראים מסיבים. פירוש הדבר שהמבקרים במסיב דורכים על הסלע הראשוני ביותר שממנו מורכב קרום כדור הארץ. בשוליים של המסיב הערבי-נובי, שם נמצא פארק תמנע, מתערבבים סלעי גרניט אדומים וסלעים המורכבים מאבן חול מגוונת בסלעי גיר צהבהבים, ויחד הם יוצרים את המשהו המיוחד לפארק תמנע. אבל זה לא הכל. בשער הכניסה לפארק מצטיידים תמורת תשלום באיזי גייד, שהוא מדריך תיירים אלקטרוני. לאורך הדרכים ברחבי הפארק מפוזרות תחנות ממוספרות, ואתם פשוט עוצרים לידן ומקבלים הסבר מוקלט מהמכשיר. יש כאן מיכרות נחושת עתיקים וקניונים צבעוניים, כל מיני צורות שיצר הטבע באבן החול וציורי קיר קדומים, מסלולי הליכה ומקדשים וגם אגם מלאכותי קטן. בקיצור, לונה–פארק שלם של טבע ושל היסטוריה. לפני ששת אלפים שנה כרו כאן נחושת, ועד שיתגלה אתר קדום מזה תמשיך תמנע להיות אתר הכרייה הקדום בעולם. כאן עשה המין האנושי צעקרא עוד