שביל ישראל - מנחל רחם לקניון שחורת

דקלי רחם [צילום: יוסי קראוס]
נחל רחם [צילום: יוסי קראוס]

ביקור בציור

טיול בהרי אילת. אל גבי מים יבשים ונאת מדבר קטנה, אל צוקים צבעוניים ואל מראה המפרץ הנגלה לפתע מאחורי כל ההרים הללו. אם מתמזל המזל, רואים כיצד מרווים היעלים את צמאונם ממה שנראה במבט ראשון כאדמה יבשה
למידע נוסף ולכל מקטעי שביל ישראל היכנסו לעמוד השביל באתר מפה.

מקום: ליד באר אורה
אורך המסלול (ק"מ): 26
נקודת המוצא של המסלול נמצאת במרחק ארבעה ק"מ מכביש מספר 90. כדי להגיע אליה נפנה בתחילה מערבה אל כביש הגישה לבאר אורה. לאחר כחצי ק"מ תצטלב דרכנו בכביש הישן לאילת ואנו נפנה בו ימינה. אחרי עוד 1.5 ק"מ נראה שלט הכוונה של שבילים, ונפנה שמאלה אל דרך עפר מסומנת שחור. עוד שני ק"מ, שבמהלכם נעבור על-פני גבעה של סיגי נחושת ובין המחשופים הצבעוניים של "פצלי אורה", ונגיע אל שביל מסומן ירוק. כאן נפנה שמאלה 1 , אל אפיק נחל רחם, וכאן גם מתחיל המסלול שלנו על שביל ישראל.
אנחנו הולכים עכשיו באפיק של נחל רחם. האפיק רחב ובצידיו הרים. מזמן לזמן אנו עוברים על-פני מדרגות מצוקיות של סחף וחלוקים מגובשים או על-פני שיחי צלף סחוסי. אחרי הטיפוסים בפארק תמנע ההליכה כאן נינוחה, אם כי פחות מלהיבה. במרחק 1.5 ק"מ מנקודת המוצא נראה משמאלנו מצוק יפה, שיכול לשמש להפסקת צל קצרה. עוד חצי ק"מ ושביל כחול מסתעף ימינה 2 , ואילו השביל הירוק שלנו עובר על-פני מפגש נחל עתק עם נחל רחם וממשיך דרומה בנחל רחם. כשני ק"מ אחר-כך השביל נעשה קניוני, קילומטר אחר-כך אפיק הנחל מתרחב ואנו יוצאים מהקניון, ואחרי עוד שני ק"מ חוזר אפיק הנחל ונעשה קניוני. כאן פונה השביל המסומן ירוק מערבה 3 , אל נחל שני, ואילו אנו פונים שמאלה (דרומה) אל שביל מסומן שחור, הממשיך במעלה נחל רחם. מכאן והלאה זכות התנועה להולכי רגל בלבד. רכב 4x4 יישאר בנחל רחם.
צריך לטפס על הקיר
כמה עשרות מטרים אחרי הפרידה מהשביל הירוק עולה השביל השחור מערוץ הנחל אל הגדה הימנית שלו. חלק זה של הנחל סלעי ומצוקי יותר. עוד כ - 600 מ' ואנו חוזרים לאפיק המרכזי ומגיעים למזלג ואדיות: ואדי צר בא משמאל, ואדי צר בא מימין, ושניהם נשפכים אל הערוץ המרכזי שאנו ממשיכים לצעוד בו.
עוד מעט נראה מצוקים של אבן גיר משני צידינו, ודרכנו תיחסם על-ידי מפלון יבש שקירות אבן מוצקים מימינו ומשמאלו. לפני קירות האבן יש גיבוב של סלעים גדולים, שהידרדרו אל ערוץ הנחל. את סימון השביל נראה על סלע גדול משמאל למפל, וחשוב להבחין בו כי הוא יחסוך מאיתנו קשיים בטיפוס הקשה למדי הממתין לנו על הסלעים.
50 מ' אחרי המפלון אנו מגיעים למפל יבש נוסף 4 . הפעם מדובר בקיר של ממש, שמן הראוי היה לתקוע בו יתדות. הסלע חלק למראה, והסימון מורה לנו לעלות עליו. בהתחלה זה נראה בלתי אפשרי, אבל לאחר כל מיני בדיקות מסביב מתברר שאין ברירה: המפל נראה אומנם חלק, אבל יש בו נקודות אחיזה והן מאפשרות לנו לטפס בו. אחרי שעלינו במפל הזה ממשיך הערוץ להיות סלעי, אבל לא עובר זמן רב והוא מתמתן ומתרחב. הירגעו, לא יהיו לנו עוד עליות תלולות כאלה. כ - 400 מ' אחרי המפל הראשון מביא אותנו השביל אל דקלי רחם 5 . ככה, בציורים, נראית נאת מדבר: עצי שיטה, דקל תמר סבוך ושיחי מדבר אחדים. זו הפינה שבה אתם חייבים לשבת ולהעמיד מים לקפה. הרבה עשו את זה לפניכם - רואים את שרידי הקומזיצים שלהם על האדמה.
פאטה מורגנה ליד מעלה עמרם
כ - 300 מ' אחרי דקלי רחם נפרד שביל ישראל מנחל רחם ועולה שמאלה על שביל מסומן כחול. כאן אנחנו מתחילים בעלייה. הסימון ברור מאוד, ואנו הולכים על מעין סכין: אפיק עמוק של נחל משמאלנו, אפיק של נחל מימיננו, ואנו על שלוחה של הר ברוחב 21 מ'. צריך להיזהר.
העלייה די תלולה אבל לא ארוכה. לאחר כקילומטר נראה משמאלנו שביל אדום, וזה סימן שסיימנו לטפס ועוד מעט נתחיל ללכת במגמת ירידה. עוד כחצי ק"מ, כאשר אנחנו שוב על מעין סכין ודי קרובים למעלה עמרם, קורה דבר יפה. פתאום, באמצע המדבר, אתה רואה מולך ים. ההיית או חלמנו חלום? פאטה מורגנה של ממש. רואים גם נקודות לבנות קטנות - הבתים של עקבה ושל אילת. מתחתינו, מצד שמאל, נראית בקעת עמרם.
עוד כמה מאות מטרים ואנו נפרדים מהשביל הכחול, הפונה שמאלה ויורד במעלה עמרם אל בקעת עמרם. אנו ממשיכים ישר (דרומה) בשביל מסומן שחור. כאן מתחילה ירידה תלולה, וצריך להיזהר מהחלקה ולא להתפתות למה שנראה קיצורי דרך. מתחתינו, ובכיוון ההליכה שלנו, מצוק יפהפה של אבן חול אדומה. שלוחה של הר אמיר. לאחר כ - 500 מ' של ירידה אנחנו מגיעים להצטלבות של שלושה שבילים 6 : השביל השחור שלנו נפגש עם שביל אדום שבא מעמודי עמרם ועם שביל ירוק שבא מהר אמיר וגבעת יוכבד. אנחנו ממשיכים בשחור, שמפנה אותנו ימינה ומוריד אותנו לאפיק של נחל. המצוק האדום, שקודם היה מתחתינו, נראה עכשיו משמאלנו, ובו צורות מדהימות שנוצרו כתוצאה מפעולת הסחיפה של המים בקירות המצוק.
אחרי כחצי ק"מ של הליכה לרגלי המצוק אנחנו נכנסים לתוך ערוץ סלעי: מימיננו ומשמאלנו קירות אבן במגוון של צבעים. אדומים וסגולים ושחורים. לכל קטע של קיר צבע אחר. ההליכה בנחל נעימה מאוד - חזרנו לדרוך על חול והקירות הסוגרים עלינו מבטיחים צל גם ביום קיץ חם. גושי סלע ענקיים מוטלים בערוץ. גושי סלע אחרים נראים על מדרון ההר משמאלנו. כקילומטר וחצי אחרי ההצטלבות של שלושת השבילים אנחנו מותירים את הבולדרים מאחורינו, מתרחקים קצת מהמצוק ונכנסים לאפיק רחב של נחל. מימיננו גבעות של חול אדמוני, משמאלנו עדיין נראה המצוק, ואנחנו מתקרבים לקו הגבעות שמימין.
קילומטר לערך אחרי שהתרחקנו מהמצוק חוצה את דרכנו דרך עפר מסומנת אדום. מכאן ואילך נפתחת הדרך. מישור רחב, עליות קלות וירידות קלות פה ושם. אנחנו הולכים בצד אפיקון של נחל שמתעקל ימינה. את הסימון שלנו נראה על עמודי ברזל ועל גלי אבנים שהוצבו בשטח במיוחד לכבודנו. עוד 300 מ' וכבר נראה את קניון שחורת מתחתינו. ממרום תצפיתנו אנו רואים את האפיק של נחל שחורת, העובר בין מדרגות זקופות של תלכיד סחף וחלוקים. לא עובר זמן רב והשביל לוקח אותנו ימינה ומוריד אותנו אט-אט אל האפיק הזה.
אנחנו עומדים עכשיו בערוץ של נחל שחורת, בפתחו של קניון שחורת 7 . הדרך המסומנת ירוק שאנחנו עומדים עליה טובה לכל סוגי הרכב, ולכן טוב לסיים כאן את הטיול. מי שעושה את כל שביל ישראל ברגל, יכול להתחיל להתכונן לשנת הלילה שלו. מי שמסתפק בקטעים מהשביל, ילך או ייסע בדרך הירוקה מזרחה ויגיע בעוד שישה ק"מ אל כביש 90.
רוב ההליכה קלה, למעט טיפוס קשה בגֵבי רחם ועלייה קשה לפני מעלה עמרם. מים: אין מים בדרך. צריך להצטייד, ובהרבה. בחורף, אחרי גשם, יש חשש לשטפונות.

briza
    מרהיב|5 12.12.16
    ללנים בבאר אורה, היום מתחיל במעקף מיותר מצפון של הישוב (כ-3 ק"מ). חצי היום הראשון עובר בהליכה נינוחה בנחל רחם. אח"כ מתחיל החלק היפה יותר, תלול וקניוני יותר, עם גבי ודקלי רחם, תצפית מרהיבה לאילת, ותצורות אבן החול האדומות המיוחדות באזור הר אמיר. בנק' 6 מומלץ ללכת מעט עם השביל האדום צפונה ולצפות בקניון אבן חול עמוק ומרשים. חניון הלילה של שחורת ארוך במיוחד והוא משתרע למעשה מהמקום המסומן במפה כמעט עד הכניסה לקניון שחורת (נק' 7). אחד הקטעים היפים של השביל, אורכו כ18 ק"מ עם המעקף.

achav
    מסלול מעניין|4 31.03.15
    19-3-1015 הלכנו מקניון שחורת למטמנת נמרה (קצת אחרי הפניה לבאר אורה) המסלול נטו - 16 קילומטרים בחמש וחצי שעות. מעלה עמרם ארוך ומכובד. מפסגת הר עמרם נשקף נוף קדומים מרתק. החלק הדרומי של נחל רחם אתגרי ומעניין. לא מצאנו מים בגבים. קטע יפה על אף שאיננו מפניני שביל ישראל.

batami
    אזור יפיפה|5 15.03.09
    עם מגוון תצורות גאולוגיות שונות ומצפי נוף. ניתן לבצע גם באופני הרים, כמסלול אתגרי.
המכתש הגדולהמכתש הגדול מומלץ מפה9.3המכתש הגדול המכונה גם מכתש חתירה, מזרחית לירוחם, הוא אחד מסדרת מכתשים באזור הר הנגב. המכתש מציג לבאים בשעריו, חלון גיאולגי מרתק לתופעת הטבע עצומת הממדים, המספרת ללא מילים על היסטוריה גיאולוגית וביולוגית מקומית בת אלפי שנים. המכתש הגדול סגור במצוקים ורק פירצה שיצר נחל חתירה באגפו הדרומי-מזרחי, מאפשרת את ניקוזו אל בקעת נחל צין. בקירות המכתש נחשפות אבני חול צבעוניות מתקופת הקרטיקון התחתון, מלפני מאה מיליון שנים. במרכז המכתש, בהר מטמור, נחשפות רבדות סלע כהות של סלעי גיר קשים מתקופת היורה, מלפני כמאה וחמישים מיליון שנים. בקרקעית המכתש, בסלעים מתקופת היורה, אפשר לראות מאובנים רבים של בעלי-חיים ימיים ובהם מאובנים של חבצלות ים. כביש 225 חוצה את המכתש ומוביל לנקודת התצפית בהר אבנון. מומלץ לסייר באתר העצים המאובנים ובאתר החולות הצבעוניים, הנמצא בסמוך לחניון האקליפטוסים. החניון מתאים גם ללינת לילה, לפני או אחרי טיול באזור.קרא עוד
פארק תמנעפארק תמנע מומלץ מפה9.3פארק תמנע הוא האח הישראלי של הפארקים הגדולים במדבריות אמריקה. הוא אמנם קטן יותר, אבל יש בו תצורות נוף ייחודיות לעולם כולו. החלק הדרומי של ישראל יושב בקצה אזור מרתק מבחינה גיאולוגית. זהו אחד משבעה מחשופים של סלע יסוד שמפוזרים בעולם ונקראים מסיבים. פירוש הדבר שהמבקרים במסיב דורכים על הסלע הראשוני ביותר שממנו מורכב קרום כדור הארץ. בשוליים של המסיב הערבי-נובי, שם נמצא פארק תמנע, מתערבבים סלעי גרניט אדומים וסלעים המורכבים מאבן חול מגוונת בסלעי גיר צהבהבים, ויחד הם יוצרים את המשהו המיוחד לפארק תמנע. אבל זה לא הכל. בשער הכניסה לפארק מצטיידים תמורת תשלום באיזי גייד, שהוא מדריך תיירים אלקטרוני. לאורך הדרכים ברחבי הפארק מפוזרות תחנות ממוספרות, ואתם פשוט עוצרים לידן ומקבלים הסבר מוקלט מהמכשיר. יש כאן מיכרות נחושת עתיקים וקניונים צבעוניים, כל מיני צורות שיצר הטבע באבן החול וציורי קיר קדומים, מסלולי הליכה ומקדשים וגם אגם מלאכותי קטן. בקיצור, לונה–פארק שלם של טבע ושל היסטוריה. לפני ששת אלפים שנה כרו כאן נחושת, ועד שיתגלה אתר קדום מזה תמשיך תמנע להיות אתר הכרייה הקדום בעולם. כאן עשה המין האנושי צעקרא עוד