שביל ישראל - מהר יואש לאילת

מעבר צפרא מבחוץ [צלום: יוסי קראוס]
מעבר צפרא מבפנים [צלום: יוסי קראוס]

הפינאלה של שביל ישראל

לקראת סופו של שביל ישראל אנו מקבלים כל מה שאפשר לבקש. ערוץ קניוני נהדר, סלעי חול צבעוניים, תצפית מהממת על מפרץ אילת וכוס בירה צוננת
למידע נוסף ולכל מקטעי שביל ישראל היכנסו לעמוד השביל באתר מפה.

מקום: ליד אילת
אורך המסלול (ק"מ): 14
*** לאור סגירה של המסלול על ידי צה"ל לעתים תכופות יש להתקשר למרכז התיאום של צה"ל כדי לאשר את היציאה לטיול, טלפון 08-9902927/6. במידה והגישה לנחל גשרון חסומה ניתן לעקוף אותו בעזרת נחל שלמה***

היום הוא יום חגיגי. כמה נשאר בסך הכל? 14 ק"מ? מה הם 14 ק"מ בשביל מי שכבר הלך 840 ק"מ? לכבוד הסיום הכינו לכם הטבע ומתכנני השביל את אחד המסלולים היפים ביותר שלאורך שביל ישראל.
איך מגיעים: במרכז העיר אילת נפנה לרחוב "דרך יותם" (שבהמשכו הופך לכביש מס' 12) וניסע בו מערבה כ-9 ק"מ. בדרכנו נחלוף על פני המרכז הרפואי יוספטל, נצא מאילת ונעלה עם הכביש. באוכף שבין הר יואש בדרום להר יהורם, כאשר העלייה מתמתנת, הכביש פונה מערבה בחדות. כ-700 מטר מהפנייה יש כביש אספלט הפונה דרומה מכביש מס' 12 ועולה לפסגת הר יואש. צמוד לפנייה ניתן לראות את סימון שביל ישראל המסומן כאן בכחול - לבן 1 . מהכביש יוצא גם שביל מסומן כחול העוקף את הר יואש והולך דרומה בין צוקי אבן שהצבע השולט בהם הוא אדמדם. מתחתינו משמאל נראה קניון של אבן חול. לאחר כ-1.2 ק"מ שביל שחור מסתעף שמאלה מהשביל שלנו ויורד אל כביש 12. אנחנו ממשיכים בכחול, וכמה עשרות מטרים אחרי ההסתעפות זוכים לתצפית מדהימה על קניון נחל גשרון (מימיננו).
השביל ממשיך דרומה משמאל לקניון של נחל גשרון. כמה מאות מטרים אחרי ההסתעפות השביל הכחול שלנו פונה שמאלה 2 ויורד בערוץ צר בין סלעי גרניט אל יובל של נחל גשרון. הירידה לא קשה אבל צריך להיזהר בה מהחלקה. עכשיו אנחנו הולכים בשביל המסומן כחול בערוץ היפה והקניוני של הנחל. בקירות הערוץ נראים עורקים ירוקים של המינרל דיאַבַּז ועורקים לבנים של קוורץ. עוד קילומטר אחד, שבמהלכו ניעזר בכבלים ובסולמות מתכת הקבועים בקירות הערוץ, ואנחנו מגיעים אל תחתיתו של מפל יבש 3 . השביל עוקף את המפל ומוריד אותנו בנוחות אל נחל גשרון.

אנחנו ממשיכים בשביל הכחול בערוץ הרחב יותר של נחל גשרון. כמה מאות מטרים אחר-כך נבחין בצלע השמאלית של הוואדי בחריטות קדומות המתארות סצינות ציד וגם גמל וספינה. מעט אחר-כך אנו מתקרבים לעוד מפל. הוא הרבה יותר נמוך מהמפל הראשון וקל לעקוף אותו ולחזור לערוץ. מעט אחרי המפל השני אנחנו חוצים שביל ירוק, שהולך שמאלה אל נחל יהושפט ונחל שלמה 4 . אנחנו ממשיכים דרומה, במורד הנחל, ולאחר כ-1.5 ק"מ השביל מתעקל חדות שמאלה ועוזב את ערוץ נחל גשרון 5 . הגענו למעלה גשרון. משמאלנו ניצבים צוקים כמעט אנכיים של סלעי גיר לבנים ("צוקי גשרון"). הצוקים מדרבנים אותנו להסתער עליהם, אבל גם באיטיות ובהתאפקות יש תענוג לא קטן. זה הזמן להוציא את הגזייה, להתענג על כוס קפה ולנוח מעט לקראת העלייה הממתינה לנו.
על הסכין
אנחנו פונים שמאלה ומתחילים לטפס. העלייה אינה קלה, אבל שועלי עליות כמונו לא יתקשו להתגבר עליה. חוץ מזה, השביל אינו צר ממש ומזמן לזמן יש בו מדרגות סלע המקילות על הטיפוס. השביל הכחול מגיע אל שפת הצוקים ויורד לנחל רחבעם, ואילו שביל ישראל פונה ימינה (דרומה) אל שביל מסומן שחור. לפני הפנייה כדאי לעצור לרגע או שניים ולהביט. משמאלנו (ומתחתינו) נראה הר רחבעם הלבן, דמוי החרוט, וסביבו גבעות חוואר המזכירות את הנוף שלרגלי הר כרבולת.
לאחר הפנייה ימינה אל השביל השחור אנו עולים במתינות במעין טיילת צרה. מימיננו ומתחתינו נראה הערוץ הצר והמרהיב של נחל גשרון, ומשמאלנו ומתחתינו נראות גבעות החוואר. עוד כ-400 מ' ואנו נפרדים מן השביל השחור, המסתעף ימינה, וממשיכים שמאלה 6 בשביל אדום המטפס במתינות על רכס צר כסכין העשוי אבן גיר. בגלל צורתו, השביל הזה מכונה "שביל הסכינים". הוא מספק תצפית טובה אל נחל גשרון תחתון ואל מפרץ אילת.
עוד כשני ק"מ ושביל מסומן שחור מצטלב בשביל שלנו 7 . הגענו אל ראש מעלה בולבוסים, שנקרא כך על שום הסלעים העגולים הפזורים לצידו. כאן אנו פונים שמאלה, וממשיכים בשביל המסומן שחור. בשלב זה חשוב להקפיד להיצמד לשביל המסומן, שכן ירידה לא נכונה עשויה להביא אותנו אל הצד השני של הגבול. לאחר כחצי ק"מ השביל מתעקל ימינה, ועכשיו אנחנו הולכים בנוף של גבעות צהבהבות. כשני ק"מ אחרי ראש מעלה בולבוסים מצטרף אלינו משמאל שביל ירוק. שביל ישראל מחליף את צבעו לירוק, וכבר אנחנו עולים אל אחת מתצפיות הנוף היפות באזור: תצפית הר צפחות. פתאום, לאחר העלייה הקצרה אל פיסגת ההר, אנו רואים מתחתינו את ים סוף. הנה החוף, הושט היד וגע בו.
אל המים
אנחנו בפיניש. לאורך המסלול החליף השביל צבעים כמו זיקית. לאחר הר צפחות 8 ממשיכים עם שביל ישראל המעודכן וסימון שבילים ירוק מזרחה, לעבר חופי אילת. השביל מוליך אותנו בין הרי גרניט, לעיתים אנו רואים את המים, ולעיתים הם מוסתרים על-ידי ההר. לקראת הסוף, לאחר כ-1.5 קילומטרים מפסגת הר צפחות מגיעים לחניון הר צפחות, הנמצא למרגלות ההר.
במרחק 150 מטר מהחניון נמצא הכביש 9 המחבר בין אילת ומסוף טאבה, ולידו בית ספר שדה אילת. זהו, המסע הסתיים. הים נמצא במרחק קפיצה מאיתנו. כבר אפשר להרגיש באוויר את ריח קרם השיזוף. התלבטות לא קלה. לרוץ אל המים או ללכת להתקלח בבית ספר שדה אילת. ואולי כדאי לחצות את הגבול (אין צורך בוויזה) להילטון טאבה הקרוב ולהתקשר הביתה ולהודיע לאמא שלא תטרח להדליק את הדוד. אנחנו ממשיכים לאפריקה.
סטייה: לפני תחילת הטיול כדאי לעלות אל פיסגת הר יואש ולצפות על המסלול המצפה לנו. מהפיסגה תצפית אל קניון נחל גשרון ונופי מזרח סיני, הר שלמה והר יהושפט, מפרץ אילת והרי אדום, הערבה הדרומית ובקעת הירח. בקיצור, זוהי אחת התצפיות היפות בארץ.
לאור סגירה של המסלול על ידי צה"ל לעתים תכופות יש להתקשר למרכז התיאום של צה"ל כדי לאשר את היציאה לטיול, טלפון 08-9902927/6, או לברר במוקד טבע (02-6233221). במידה והגישה לנחל גשרון חסומה ניתן לעקוף אותו בעזרת נחל שלמה.
;

briza
    עוד וריאציה|5 17.01.16
    אפשרות לקצר ולהוסיף את מעבר צפרא: מכביש 12 יוצא שביל ירוק (כ4 ק"מ דרומית להר יואש). דרך העפר מתחלפת בכביש ביטחון חדש. מהנקודה בה הכביש נחסם ממשיכים עם הירוק רגלית, עוברים בתוך צינור ניקוז מתחת לכביש, וממשיכים עד למעבר צפרא הצר, הדורש אקרובטיות מסויימת. מייד לאחריו פוגשים בשביל הכחול. זו נקודה 4 במסלול המקורי ומשם ממשיכים איתו. כך או כך - מסלול נהדר, אולי הטוב ביותר בהרי אילת.

achav
    קטע מדהים ביופיו|5 08.12.13
    5-12-2013 חמישה עשר קילומטר בשש שעות. בינוני עד קשה. לא ניתן היה לטייל בנחל גשרון עקב סיבות בטחוניות (בניית גדר הגבול). עלינו להר יואש לתצפית שאינה על השביל. מומלץ ביותר. משם ירדנו לנחל שלמה על בסיס פיתולי הכביש הישן. בנחל ראינו יעלים (15 פרטים) שאפשרו לנו להתקרב ולצלם ולא ברחו. עלינו לראש מעלה גשרון דרך נחל יהושפט. שם התחברנו לתוואי שביל ישראל. צוקי גשרון ומעלה בולבוסים מרהיבים. הנוף לאורך הדרך מדהים ביופיו, צבעוני ומיוחד כמו רקע של משחק מחשב. לקראת הסוף, עלייה לא קלה להר צפחות ותצפית מעולה על ארבע מדינות. למזלנו מזג האוויר היה נפלא והראות משובחת.

oamiram
    מסלול נפלא|5 17.12.07
    נתחיל בהערה: מקטעי מסלולי שביל ישראל ארוכים ולכן לעיתים נראים פחות אטרקטיבים. אנחנו עשינו את המסלול מהר יואש ועד סוף מעלה גשרון (לפני נקודה 6).המסלול פשוט מדהים. שילוב של נוף וגאולוגיה המיוחדת להרי אילת.לאחר המעלה ירדנו לבקעת רחבעם - שם חיכה לנו הרכב המאסף.הערה 2: מדריך אזורי מוסיף מאוד לטיול - הגאולוגיה היחודית,סיפור מרתק של כיבוש אילת, הפריחה באזור ועוד.. (הר צפחות עשינו בנפרד). המסלול מתאים לילדים גדולים(8-9+).

almoga
    אחלה מסלול יומי|5 22.06.07
    האזור מהר יואש דרומה מקסים. מי שנצמד בסוף לקראת טאבה עלול לגלות קצת חוסר סבלנות לפניות הרבות ימינה שמאלה, אך בשורה תחתונה - שווה. נ.ב ניתן לקצר ולחתוך שמאלה במסלולים שיורדים לכביש טאבה אילת.

oeoai
    תצפית הר יואש: אחת מהיפות בארץ|5 30.01.07
    הדירוג מתייחס אך ורק לתצפית מהר יואש ולא לטיול משביל ישראל. התצפית פשוט עוצרת נשימה ביופייה, בייחוד אם מגיעים סמוך לשקיעה ואז מקבלים מראה מדהים באמת. מהפסגה יש תצפית פנורמית מדהימה של הר שלמה, מזרח סיני, הרי אילת, אילת, מפרץ אילת, הרי אדום ובקעת הירח. מכביש 12 ירדנו לשביל שמוביל להר יואש שנמצא ממש סמוך לכביש. עלינו עד לפסגה עם רכב פרטי, עליה קצת תלולה ומפחידה במבט ראשון, אולם ניתנת לביצוע עד לפסגה. והמאמץ שווה - כל מה שצריך זה להוציא את היין או הקפה (או שניהם..), לשבת, להביט מסביב ולרצות שלא ייגמר לעולם. יש רוחות בפסגה אז כדאי להצטייד בלבוש מתאים. מומלץ לכל מי שנוסע מכביש 40 ואח"כ 12 לאילת.

vlgurevich
    מסלול מאד יפה אבל קשה באותה מי|4 07.03.04
    עשיתי את המסלול הזה אבל בכיוון הפוך, מהר צפחות עד הר יואש (להר צפחות עליתי במסלול ירוק מבית ספר שדה). בערך מהקטע השלישי עד הקטע השני מאוד קשה, צריך להיעזר בסולמות וחבלים התלויים בסלעים. מסלול קשה אבל אחרי כל עלייה מתגלה נוף משגע ועל פעם נוף אחר.
המכתש הגדולהמכתש הגדול מומלץ מפה9.3המכתש הגדול המכונה גם מכתש חתירה, מזרחית לירוחם, הוא אחד מסדרת מכתשים באזור הר הנגב. המכתש מציג לבאים בשעריו, חלון גיאולגי מרתק לתופעת הטבע עצומת הממדים, המספרת ללא מילים על היסטוריה גיאולוגית וביולוגית מקומית בת אלפי שנים. המכתש הגדול סגור במצוקים ורק פירצה שיצר נחל חתירה באגפו הדרומי-מזרחי, מאפשרת את ניקוזו אל בקעת נחל צין. בקירות המכתש נחשפות אבני חול צבעוניות מתקופת הקרטיקון התחתון, מלפני מאה מיליון שנים. במרכז המכתש, בהר מטמור, נחשפות רבדות סלע כהות של סלעי גיר קשים מתקופת היורה, מלפני כמאה וחמישים מיליון שנים. בקרקעית המכתש, בסלעים מתקופת היורה, אפשר לראות מאובנים רבים של בעלי-חיים ימיים ובהם מאובנים של חבצלות ים. כביש 225 חוצה את המכתש ומוביל לנקודת התצפית בהר אבנון. מומלץ לסייר באתר העצים המאובנים ובאתר החולות הצבעוניים, הנמצא בסמוך לחניון האקליפטוסים. החניון מתאים גם ללינת לילה, לפני או אחרי טיול באזור.קרא עוד
פארק תמנעפארק תמנע מומלץ מפה9.3פארק תמנע הוא האח הישראלי של הפארקים הגדולים במדבריות אמריקה. הוא אמנם קטן יותר, אבל יש בו תצורות נוף ייחודיות לעולם כולו. החלק הדרומי של ישראל יושב בקצה אזור מרתק מבחינה גיאולוגית. זהו אחד משבעה מחשופים של סלע יסוד שמפוזרים בעולם ונקראים מסיבים. פירוש הדבר שהמבקרים במסיב דורכים על הסלע הראשוני ביותר שממנו מורכב קרום כדור הארץ. בשוליים של המסיב הערבי-נובי, שם נמצא פארק תמנע, מתערבבים סלעי גרניט אדומים וסלעים המורכבים מאבן חול מגוונת בסלעי גיר צהבהבים, ויחד הם יוצרים את המשהו המיוחד לפארק תמנע. אבל זה לא הכל. בשער הכניסה לפארק מצטיידים תמורת תשלום באיזי גייד, שהוא מדריך תיירים אלקטרוני. לאורך הדרכים ברחבי הפארק מפוזרות תחנות ממוספרות, ואתם פשוט עוצרים לידן ומקבלים הסבר מוקלט מהמכשיר. יש כאן מיכרות נחושת עתיקים וקניונים צבעוניים, כל מיני צורות שיצר הטבע באבן החול וציורי קיר קדומים, מסלולי הליכה ומקדשים וגם אגם מלאכותי קטן. בקיצור, לונה–פארק שלם של טבע ושל היסטוריה. לפני ששת אלפים שנה כרו כאן נחושת, ועד שיתגלה אתר קדום מזה תמשיך תמנע להיות אתר הכרייה הקדום בעולם. כאן עשה המין האנושי צעקרא עוד