כביש הגבול 1
הדיונה 2
הדיונה ליד כמהין

חמוקיים בצבעי פסטל

את מה שהנבאטים עשו על פני ימים רבים בשיירות ארוכות, אפשר לעשות במשך יום אחד עם מכונית פרטית. נסיעה במרחבי המדבר, מצומת טללים ועד עזוז - מקום מושבם של כמה חלוצים מסוג חדש. תוך כדי נסיעה רואים איך משתלבים שרידיה של תרבות עתיקה ומפוארת עם מעשה ידיהן של ידיים ישראליות יצירתיות, על רקע נופים צהובים-חומים של מדבר אמיתי. והדובדבן שבעוגה: חמוקי ניצנה, גיבעות חול רכות שכדאי לבקר בהן לקראת השקיעה, ולמי שיש מלא כוח אז גם בזריחה.
מקומות לינה מומלצים באזור הטיול: חאן בארותיים

סוג: רכב רגיל
מקום: צומת טללים
אורך המסלול (ק"מ): 80
משך הטיול: מעל 8 שעות
*** המסלול עובר בקרבת גבול מצרים ועל כביש 10 שאסור לתנועה אזרחית. עד להודעה חדשה אין לנסוע בין נקודות 3 ל-4 . למידע נוסף יש להתקשר לפיקוד דרום בטלפון: 08-9902927/0 ***

יוצאים מבאר שבע דרומה בכביש 40. בצומת טללים ממשיכים ישר לכיוון אשלים ומעבר הגבול ניצנה. כמה קילומטרים אחרי הצומת, מרחבים שטוחים, צהובים-חומים נפרשים משני צידי הכביש. כ-17 ק"מ אחרי הצומת יש פנייה דרומה (שמאלה) לעבר שבטה, המחנה הצבאי ושרידי העיר, למי שמתעניין. כל השאר מוזמנים לדלג ולהמשיך בכביש הראשי כ-17 ק"מ עד לפנייה ימינה 1 למושב כמהין 2 , שם אפשר להיצמד לאחד המקומיים ולעשות סיבוב אצל עגבניות השרי.
ארץ עגבניות השרי

יוצאים מהיישוב ימינה וממשיכים עוד בכביש משובש מהתקופה הבריטית המתאים לכל סוגי הרכב. כעבור 5 ק"מ מגיעים לחניון ביר מלאגה, מקום המתאים ללינת שטח. זהו מקום מפגש של שני נחלים: נחל לבן ונחל רות. מימין נראים כמה עצים ובאר מים בשם מילכה 3 . חונים ועושים הפסקת תה בצל העצים. מסביב הנוף כבר שונה, רך יותר. אלו הם גבולותיהם הדרומיים של חולות עגור, שאדמתם אדמדמה יותר ומהדיונות שלהם מבצבצים אשלים, עצי שיטה ושיחי מדבר. אם רוצים להפעיל את הרגליים, אפשר ללכת מזרחה על דרך מסומנת באדום העוברת לאורך נחל לבן. לאורך הנחל יש כמה פינות נחמדות, כמו דיונה אחת שגולשת מימין כעבור פחות מ-2 ק"מ.
חוזרים לכביש 211 1 ופונים מערבה לכיוון מעבר הגבול ניצנה. פונים דרומה (שמאלה) 4 לכביש הגבול הקסום. מדי פעם מתגלה מוצב ישראלי או מצרי, חייל או משאית. בעומק מתחיל לו מדבר סיני ולפעמים, דווקא בצד שלהם, מחליקות דיונות רכות אל הדרך. ממשיכים כ-3 ק"מ ממעבר הגבול עד למוצב הישראלי-מצרי 5 שלידו מצפה אבן. חונים, יורדים ומסתכלים סביב בתוך הדממה.
ושוב, הנבאטים
חוזרים אל מעבר הגבול ניצנה 4 , נוסעים כ-3 ק"מ ופונים דרומה (ימינה) בצומת ניצנה 6 . מיד אחרי כפר הנוער שבצומת נראית מצידי הכביש שדירת עמודים - פסל נתיב השלום של דני קרוון 7 . ממשיכים עם הכביש ופונים שמאלה לכיוון חפירות תל ניצנה. לפני התל שוב שמאלה בדרך עפר לכיוון העמודים. מסביבת הפסל נראה כבר תל ניצנה - עוד אחת מהערים הנבאטיות שצמחו במדבר. המלך אלכסנדר ינאי כבש אותה בדרכו להשתלטות על דרך התבלינים מפטרה לעזה, הביזאנטים ישבו בה, והיום אפשר למצוא בה בין השאר שרידי כנסיות ובורות מים.
חוזרים לכביש ופונים בפנייה הראשונה ימינה עם השלט "שיחזור חווה קדומה". בפנייה השנייה פונים שמאלה לדרך עפר מסומנת כחול. אחרי כחצי קילומטר עוצרים ויורדים כמה דקות ברגל עם הדרך. פתאום נפערת לפנינו מערה, הלא היא מערת ניצנה 8 - ארבעה אולמות שכנראה נוצרו בעקבות חציבת קירטון לבנייה. זהו מקום להצטנן קלות בקיץ ולהתגונן מרוחות בחורף.
דור המדבר
חוזרים למכונית וממשיכים מזרחה. אחרי כ-1.7 ק"מ פונים שמאלה אל דרך בהירה, מסומנת אבנים, המובילה לחמוקי ניצנה 9 . חונים ויורדים לעבר נוף גבעות רכות, צבועות בצבעי פסטל. מומלץ להגיע לכאן לפני השקיעה, כשהשמש מעניקה לחמוקיים גוונים וצלליות. חוזרים לכביש ופונים דרומה (ימינה) 10 לכיוון עזוז-בארותיים. חולפים על-פני מגדל מים טורקי 11 , כשמימין לדרך שרידי שדה תעופה, וממשיכים כאילו לשום-מקום. אחרי כ-9 ק"מ עוברים על גשר מסילת הברזל הטורקית, שנבנתה במהלך מלחמת העולם הראשונה, ומלפנים נפתח נווה מדבר - בארותיים.
חורשת אשלים גדולים נטועה עוד מימי הטורקים, ולידה יש באר עתיקה, שהמקומיים שואבים ממנה מים. דרך מטפסת למעלה לעבר היישוב הקטן עזוז 12 . כ-9 משפחות בחרו לחיות כאן במדבר עם הקמת היישוב. משפחה אחת מגדלת כבשים ועיזים ומוכרת גבינות צאן מעשה ידיה, זו שלידה מציגה כלי חימר, ואחרת עוסקת בפיסול מסלעי המקום. יש גם אסטרונום עם 4 טלסקופים ואמפיתאטרון קטן לצפות בו אל שמי הלילה. בנחל הסמוך, מתחת לגשר הטורקי היפה, אחרי בריכת האגירה העתיקה, עומדות סוכות אירוח של המרכז האקולוגי של בארותיים - מקום נפלא לסיים בו את היום.
עונה מומלצת: לא בשיא הקיץ. המסלול עובר בקרבת גבול מצרים וכביש 10, שהחל מינואר 2008 אסור לתנועה אזרחית. לתיאום בטחוני יש להתקשר לפיקוד דרום בטלפון: 08-9902927/0

nachsht
    לא לוותר על ביקור בחמוקי ניצנה|4 18.04.17
    לנו בחאן בארותיים (מאד מומלץ), ניסנו להתחבר לכביש 10 לאורך הגבול, אך ללא הצלחה (משום מה נראה שהחיבור הוא סוד רק ליודעי דבר- מדוע לא להעמיד שלט ולציין כיצד להתחבר לכביש ?) ובסופו של דבר הגענו לחימוקי ניצנה. הפיסול הטבעי בסלעי הגיר יוצר צורות מדהימות המאפשרו לילדים לטפס ולהתגלש, סה"כ חוויה מאד מהנה למי שבסביבה

efi1405
    "גליצים" על הירח-חמוקי נצנה|5 18.12.09
    היינו בטיול רכוב עם מדריכה מקסימה מכמהין בשם רותי(0545244841)באתרים המוזכרים .גולת הכותרת הראויה לציון הם חמוקי נצנה(אתר חובה בפרט לילדים),תחושה של המצאות על הירח ,רק הריחוף היה חסר,כמובן שהילדים עשו "גליצים" והמבוגרים היו המומים מהתופעה. כל המטייל בדרום חייב לעשות גיחה לאזור.לסיום קינחנו בחממת עגבניות השרי של רותי ומילאנו סלסלות,מומלץ בחום

goodlife
    לשלב עם לינה באזור|4 15.12.09
    כדי לספוג את האזור מומלץ לשלב גם לינה בעזוז וכד'. מבאר מילכה להמשיך על הכביש לכוון צפון מערב לאגם נחל לבן (פרויקט שלא כ"כ הצליח). בעונה הזו יש מיים באגם - אתר מצוין לפיקניק.

mirap1
    הטיול לאורך כביש הגבול מומלץ|5 15.12.09
    אפשר לנסוע לאורך הכביש בשעות האור, מניצנה דרומה,(אנחנו יצאנו לכיוון בורות לוץ) ולעצור במצפורים היפהפיים שבדרך. נסיעה בנוף מבודד, מרשים ולא מוכר. לפנות ערב- כדאי לקפוץ לחמוקיים. הכביש מניצנה עד כרם שלום -פחות מעניין

trattnh
    שווה לנסוע ולו רק|4 19.05.09
    מפני שזהו איזור שלא מגיעים אליו כל יום. לא לוותר על חמוקי ניצנה.

briza
    בקצב אחר|4 21.04.09
    כל האיזור מתנהל בקצב אחר, איטי, שמשתלט עליך. את רוב האתרים כאן עשינו באופניים (ניתן לשכור בכמהין) דרך נפלאה לגלות את האיזור. חאן בארותיים אכן יפה אבל יקר והמוני. אנחנו לנו בחאן נחל לבן בכמהין - רק 2 אוהלים קטן ואינטימי ומאובזר עד לפרט האחרון. אגב, יש דיונה מדהימה ונגישה לכל רכב לפני נחל לבן: יוצאים מכמהין צפונה, אחרי איזור החממות פונים ימינה לשביל מסומן בחלוקי נחל וחונים. עלייה רגלית קצרה והדיונה נפרשת במלוא הדרה. מומלץ להגיע בשעות בין ערביים.

ramoron
    משהו שונה לגמרי|4 22.04.07
    אמנם רק כשעה מבאר שבע או שעתיים מהמרכז, אך קצב החיים האיזור כולו אחר. בייחוד נכון הדבר לגבי עזוז.

tomika
    חם על הירח|5 21.12.06
    לנו בחאן בארותיים הנפלא וטיילנו באזור ניצנה. התחלנו בניצנה העתיקה.בסמוך מוצבת אנדרטה לזכר חללי חטיבה 8 שנפלו במלחמת העצמאות במבצע חורב, ולצידה ניצנה העתיקה (תל ניצנה). על התל גם בית חולים טורקי, שנבנה מעל עיירה צבאית טורקית-גרמנית שהוקמה לרגלי התל בשנת 1908 . עיקר כוחה של תל ניצנה הוא בנוף היפיפה הנשקף ממנה. משם נסענו למקום מופלא שנקרא "חמוקי ניצנה" . כאן עיצבה הבליה צורות פיסוליות מעוגלות בסלעי הקירטון הלבנים של האזור. האזור נראה ירחי וקסום. לקינוח "תפסנו גליצ''ים " בדיונות החול הנהדרות באיזור "באר מילכה" . "יהיה לנו טוב כשיהיה חם על הירח יהיה יהיה לנו טוב לא נוכל להפסיק לאהוב "

galiavu
    שלוות עולמים|5 21.12.06
    היינו בתל ניצנה ובחמוקיים. שלוות חורף מדברית שורה על שני האתרים ובשניהם היינו לבד. התל מרשים ושובה לב, אם כי מוזנח ולא מתוחזק. חסרים מאוד שלטי הסבר שיוסיפו קצת על השורה הלקונית הדהויה המודפסת על מעט השלטים הקיימים (המושלכים על הקרקע). כיף לעלות במדרגות אל חורבות בית החולים הטורקי (מרשימות ביותר), מהכניסה הדרומית לאתר. הנוף מלמעלה נהדר. חמוקי ניצנה גם הם מקום קסום ויפהפה שלא מתחשק לעזוב. הילדים אהבו מאוד את הטיפוס על הגבעות הלבנבנות (נראה חלק אבל יציב מאוד).

תלתן
    יופי|5 30.08.06
    מסלול מקסים. חמוקי ניצנה , זו חוויה נפלאה לילדים ולמבוגרים. פינת חמד "אחרת" בדרום.