שביל ישראל - מחדרה דרך נתניה לחוף הירוק

המבנה בראש הגבעה
השביל
הועלה על ידי eyalsh

טיול בנוף הרגוע של עמק חפר, וממנו עם נחל אלכסנדר אל חוף הים. מנוחה בצל מצוק, וגם הזדמנות ליהנות ממנעמי העיר, לאורך הטיילת של נתניה, ודרך שמורת האירוסים.

למידע נוסף ולכל מקטעי שביל ישראל היכנסו לעמוד השביל באתר מפה.

מקום: חדרה
אורך המסלול (ק"מ): 22
משך הטיול: מעל 8 שעות
איך מגיעים: במחלף אולגה שעל כביש מס' 2 (חיפה - תל אביב) פונים מזרחה, עוברים מיד את צומת הלל יפה וממשיכים ישר ברחוב אהרונסון לכיוון מזרח עד שמגיעים בסופו למסילת ברזל, פונים בה מערבה לדרך הרכבת וכעבור כחצי ק"מ מגיעים לתחנת הרכבת חדרה מערב, היא נקודת המוצא. הבאים מכביש מס' 4 (כביש החוף הישן) פונים בצומת חדרה מערבה לרחוב דוד שמעוני ולאחר פחות מקילומטר מגיעים למסילת ברזל, ממנה פונים מערבה לדרך הרכבת וממשיכים עד לתחנת הרכבת.
תחנת הרכבת חדרה-מערב שוכנת על גבול יער חדרה. אנחנו עוברים על הגשר מול התחנה 1 ומוצאים את עצמנו בחניון נופש פעיל שיש בו גם פינות מסודרות למנגל.
בשבילי יער חדרה
אנו הולכים בדרך עפר טובה לכל סוגי הרכב ועליה סימון של שביל ישראל בלבד. הדרך מתעקלת בתחילה בתוך היער ואחר-כך הולכת בשוליו. משמאלנו פרדסים ומטעי פקאן, מימיננו יער אקליפטוסים, ובכל רגע אנחנו יכולים לסטות מעט מהשביל ולנוח בצילם של האקליפטוסים.
בשבילי יער חדרה
אחרי כשני ק"מ שביל ישראל מתעקל ימינה (מערבה) ואנחנו נכנסים לחורשת אלונים. עוד כחצי ק"מ ואנו ב"חניון האלונים" 2 . גם כאן יש ספסלים ופינות פיקניק, אבל התפאורה מסביב היא של אלונים ולא של אקליפטוסים. 200-300 מ' אחר-כך אנחנו עוברים ליד שלט המפנה אותנו שמאלה אל שמורת בריכת יער, ואחרי עוד כמה מאות מטרים מביא אותנו השביל אל גבול הבריכה. בחורף חונים בבריכה עופות מים כמו שחפים ואגמיות, אנפות ומגלנים. יש כאן גם דו-חיים, חסרי חוליות וצמחי מים. בשלהי החורף וראשית האביב, כך מדווחים לנו, יש פריחה מרהיבה של נורית המים בחלקים הרדודים של הבריכה.
על ביצות ואבטיחים
בהגיענו אל בריכת יער 3 אנו פונים ימינה והולכים לצידה. אחרי כמה מאות מטרים אנו פונים שוב ימינה ונכנסים לשטח חשוף. מימין נראה מאהל בדווי ובו שטח מגודר המשמש כדיר. הסימון מוביל אותנו לאורך הגדר, חוצה עוד גדר ומכניס אותנו לאזור של דיונות. בתוך הדיונות אנו רואים עדר של כבשים. בימי שישי אפשר לראות כאן גם צעירים מהסביבה, שמתַרגלים את האופנועים והטרקטורונים והג'יפים שלהם בחארקות על הגבעות. בהעדר אובייקטים בולטים בשטח, סימון השביל מופיע כאן על ברזילי זווית שתקועים בחול.
ההליכה בדיונות מסתיימת במסילת הרכבת חיפה-תל-אביב. כאן אנחנו חוצים את המסילה 4 , פונים שמאלה והולכים בדרך עפר נוחה לצד המסילה. הדרך צמודה לחורשה גדולה של אקליפטוסים, והיא חולית וטובענית במקצת. כעבור זמן היא הופכת לדרך כורכר נוחה, ולאחר כ–2 ק"מ מורה לנו סימון של שביל ישראל להיפרד ממנה ולפנות ימינה (מערבה) 5 . נוסעי רכבת מנפנפים לנו לשלום מקרונותיהם האדומים, בדרכם מבנימינה לתל–אביב.
השביל הולך לצד אחת התעלות המסתעפות מנחל אלכסנדר. האזור שאנחנו הולכים בו היה בעבר ביצה גדולה ועדיין אפשר לראות את האמצעים שהביאו לייבושה: תעלות ואקליפטוסים גדולים שנועדו לינוק את מי הביצה. עד מהרה מגיע השביל אל נחל אלכסנדר וממשיך מערבה קרוב לנחל. אפיק הנחל רחב ומימיו חומים–ירקרקים. אגמיות בודדות ושיחי סוף וגומא. פסטורליה. אין איש בחורשה הסמוכה. אין איש ליד המים. לאחר כקילומטר מתחבר השביל אל דרך כורכר הבאה מצפון. הדרך נמשכת סמוך למים והיא משופעת בפינות פיקניק.
ממול רואים מיבנה ערבי נטוש על ראש גבעה. לרגלי הגבעה אני רואה מונית מרצדס. נהגה חצי יושב חצי שוכב על כיסאו. עיניו נעוצות במים. הוא מעשן בשקט ונראה מהורהר. אולי חושב על החיים. המונה לא דופק. שביל ישראל מעלה אותנו במשעול צר אל פיסגת הגבעה 6 . המיבנה הנאה בראש הגבעה הוא חורבת סמרה (ח'ירבת סמארה). הוא הוקם בסוף המאה ה–19 בידי עבדאללה סמארה מטול כרם, שריכז בידיו את כל האדמות שמצפון לנחל והשקיף מכאן על נחלתו. כעבור זמן קבע כאן השלטון העות'מני תחנה לגביית מכס על האבטיחים, שיוצאו מנמל האבטיחים בחוף מכמורת הסמוך.
לנמל קראו מינת אבו זבורה, על שמו של איסכנדר אבו זבורה, איש עסקים ויזם מקומי שהפך את הנמלון הקטן למרכז של יצוא אבטיחים. ולאן יוצאו האבטיחים, שהגיעו אל הנמל ממקשאות השרון והשומרון? למצרים. אותה ארץ שלאבטיחיה וקישואיה התגעגעו אבותינו במדבר. איך שהכלכלה מתהפכת.
הנאות קטנות בנתניה
השביל יורד מהגבעה, חוזר אל דרך הכורכר שלרגליה וממשיך מערבה. הוא עובר בין דיונות, שמאחוריהן רואים כבר את בתי חופית וכפר ויתקין. שיחי הסוף כמו מטים את ראשיהם אל המים. הדרך מתקרבת אל כביש החוף. איזו תנועה על הכביש. ממש לא בא לנו להתקרב לשם. עד מהרה מגיעה הדרך אל צומת טי. כאן פונים שמאלה ועוברים תחת גשר שעליו מזדחלת התנועה העמוסה של כביש החוף. שחקני מכבי תל–אביב בכדורסל יתקשו לעבור כאן, משום שגובה הגשר הוא שני מטרים. מיד אחרי הגשר הזה עוד גשר, שעליו עובר הכביש למושב מכמורת. הפעם אנחנו עולים על הגשר, והולכים בשולי הכביש דרומה.
השביל יורד ימינה אל הדיונות. הוא מתרחק מנחל אלכסנדר ומזדחל בחול הטובעני לכיוון חוף בית ינאי. בעקבות התמוטטות מצוק הכורכרבאיזור בית ינאי ב-2011 הקימו התושבים סוללת סלעים לחיזוק המצוק. הסוללה חסמה את הגישה הרגלית לחוף, יתכן שמטיילי השביל יצטרכו לעשות מעקף. ליד קו החוף אנחנו מתעקלים שמאלה, ממשיכים דרומה בסמוך לקו החוף ועוברים בין מגרש החניה לבין מסעדות הדגים מפגש הצנחנים אצל אמציה והמזח של יורי 7 . שם, במסעדות, מצויים מבלי עולם: גברברים ונערות במשקפי שמש, הג'יפונים האופנתיים שלהם ממתינים להם בחניה הסמוכה, מעבירים בנועם שעה של פלירטוטים ושל סתלבט. יש כאן שירותים, מתקני שעשועים ומתקני מנגל, ואפשר למלא את המימיות במים.
השביל עולה על צוק סמוך וכבר יורד במדרגות כורכר אל חוף הים. ועכשיו דרומה לאורך החוף עד נתניה העיר הגדולה. תחילה אנחנו עוברים לרגלי הווילות של בית ינאי, ואחר–כך אנחנו עוברים לרגלי היישובים חבצלת השרון ושושנת העמקים. השביל הולך כאן על רצועת חוף צרה ויפה, בין קו המים מימין ומצוק מרשים של כורכר משמאל. ההליכה רכה מאוד ומרגיעה, ואם מרגישים מעט שעמום, אפשר לגוון את ההליכה בהשתכשכות במים או במנוחה בצל המצוק.
לאחר כ–5.5 ק"מ של הליכה על החול מגיע השביל אל חוף העונות (הקומה השנייה של המסעדה בחוף מתחזה לסירה כתומה), עולה שמאלה במדרגות אל הטיילת המטופחת של נתניה 8 וממשיך דרומה על הטיילת. הטיילת מכניסה אותנו לעיר בלי לחץ. שלטי אזהרה מזכירים לנו לשמור על הסדר ולא להניח לכלבינו להיכנס לארגזי החול שנועדו לילדים. ליד מלון פּארק עולה הטיילת לכיכר העצמאות ומשקיפה ממנה על חופי העיר. מסעדת אַלפּינה הסמוכה מציעה מטבח צרפתי, שווייצי או איטלקי (תלוי על איזה קיר שלה אתם מסתכלים). לא הרחק מהמסעדה חונה רכב שירות, והטכנאי היושב בו מדבר בטלפון נייד.
אני שומע את השיחה כי הרמקול של הדיבורית פתוח בפול ווליום. לידו יושבת בחורה נאה, ונדמה לי שהיא מסמיקה כשהיא שומעת את תוכן השיחה: "איפה אתה?" תובע הקול בדיבורית לדעת. "בבת ים", עונה הנהג בלי למצמץ. נתניה היא עיר נהנתנית. אחדים מבתי המלון שלה אידיאליים לרומנים אסורים, חטופים, וכאן מרכז העיר. אפשר לעצור לשעה קלה, ולהזמין אספרסו קצר באחד מבתי הקפה הסמוכים לכיכר. אם אתם זקוקים לתדלוק של ממש - כדאי לסטות מהשביל ולהמשיך ברחוב הרצל אל השוק של נתניה.
מכיכר העצמאות יורדים במדרגות לטיילת וממשיכים ללכת בה דרומה. הטיילת הזאת פרוסה כמעט לכל אורך החוף: בקטע קצר אחד, נטול טיילת, מעלה אותנו השביל לרחוב דנקנר, ממשיך ברחוב ברוך רם קרוב לים, ואז מוריד אותנו שוב אל טיילת המצוק. החלק הזה של הטיילת מטופח אפילו יותר מהטיילת הצפונית. אותם שבילי אקרשטיין, מדשאות קצוצות דק וסימון השביל בולט על פחי האשפה לצד הדרך. הטיילת מסתיימת מעט לפני המיפגש של רחוב בן עמי עם רחוב ארליך. ברמזור בצומת הרחובות מפנה אותנו סימון השביל שמאלה לרחוב ארליך, וברמזור הבא ימינה לשדרות בן גוריון, כדי לעקוף ממזרח את בית גולדמינץ - בית מרגוע לחיילים, עד כמה שאתה יכול להיות רגוע כשאתה חייל.
שדרות בן גוריון הן רחוב ארוך ורחב ההולך דרומה אל מחלף פולג. שתי שורות של דקלים נטועות משני צידי הכביש וסימון השביל מופיע על עמודי תאורה. לאחר כ–1.5 ק"מ בשדרה הזאת פונה השביל ימינה אל מגרש חניה קטן, וכאן הוא מתחבר לשביל מסומן כחול שכיוונו דרום–מערב. שלט מודיע לנו כי הגענו לשמורת האירוסים, שלט הדרכה של שביל ישראל מתאר את המשך המסלול מכאן ועד ארסוף, ושלט אחר נוקב בשמות כל הפרחים שאפשר לראות בשמורה הקטנה הזאת. חבל רק שאין תמונות שלהם, כדי שנוכל לזהותם בשטח.
השביל יורד מגבעת האירוסים דרומה, ומתקרב בתוך כך לקוטג'ים של שכונת רמת פולג. לאחר כקילומטר הוא פונה ימינה אל דרך כורכר, ההולכת דרומה אל החוף הירוק 9 . כאן, בחוף המוסדר, מסתיים המסלול. בחוף יש שירותים, ברזייה ומסעדה (תמוז), ובסמוך לו מלון (החוף הירוק). אם חסר לכם ציוד שינה (מיטה, מזרן, שידה), תוכלו לקנות אותו באיקיאה, ליד מחלף פולג הסמוך. אם אתם מסודרים, אתם מוזמנים להתיישב על החול, ולחכות בסבלנות לשקיעה היפה ממול.

קרןהפוך
    שוב אני מוצץ גבעול|4 17.02.17
    אחרי סדנת ליקוט שהייתי לפני שבועיים (עיין ערך..) מצאתי פה את כל העשבים האכילים שלמדתי עליהם בסדנה. מסלול מאד נעים להליכה בין עצים גבוהים נותני צל. שדות מוריקים. סוסים ופרות, ולאורך נחל אלכסנדר בהמשך. מסתיים בהליכה לאורך מצוק הכורכר - עד נתניה.

sasmic
    מפתיע לטובה|4 24.03.16
    מסלול לא קל במיוחד, ההליכה בעל החול לא פשוטה. יחד עם זאת בהחלט מסלול מאוד יפה, כולל אזור הטיילת בנתניה , כולל שועל חמוד שברח ברגע שהבחין בנו). הסיומת בשמורצ האירוסים בתקופה זו של הפריחה בהחלט מהווה סיום הולם.

peereran
    שונה|4 10.02.16
    למי שהתחיל מהצפון מדובר על מסלול "עירוני" ראשון, מסלול המשלב מגוון צבעים: ירוק (שדות),כחול (ים) ושחור (טיילת בנתניה) סה"כ מסלול לא קצר 24 ק"מ אבל לא קשה

Shoat
    מיער חדרה ועד נחל פולג נתניה |3 06.09.13
    המסלול התחיל ברוגע והליכה מהנה לאחר המעבר מתחת פסי הרכבת הדרך נעשתה בחול טובעני שמקשה על ההליכה בהמשך הפיצוי הגיע בדמות נחל אלכסנדר המדהים שם גם עצרנו לקפה של בוקר . מבית ינאי ועד פולג ההליכה לאורך החוף היא חוויה הקטע האחרון של נתניה עד פולג היה בשעות החמות ולעיתים היה מעיק בסוף המסלול מגיע הפיצוי בקפיצה למים להתרעננות . יאללה מחכים לקטע הבא .

achav
    חופים מדהימים, וים כחול כחול|5 22.06.13
    התחלנו ללכת אחר הצהריים מתחנת רכבת חדרה. בריכת היער מדהימה ביופייה ובגודלה ובמגוון עופות וצמחי הביצה. ההליכה לאורך מסילת הרכבת קשה וטובענית. המשכנו עם נחל אלכסנדר היפה, עד השפך. ישנו על החוף בבית ינאי, חוף נעים מסודר ושקט (גן לאומי) בלי "קרחאנות" של מוזיקה ומנגלים. למחרת המשכנו לאורך החוף, דרך חבצלת השרון, נתניה, בואכה נחל פולג, החוף הירוק ווינגיט . מצוק הכורכר המתנשא מעל החוף מדהים ביופיו. ההליכה על החול לא קלה אבל הים מפצה בהרבה שלווה, רוגע, פינות חמד ומראות מעניינים. . מול קיבוץ יקום, טיפסנו לרכס והלכנו על שפת מצוק הכורכר עד לגעש . יופי :)

meron16
    מפתיע לטובה|3 19.05.10
    סיימנו את הקטע הקודם בשפך נחל אלכסנדר. משם התחלנו עד געש (כ-20 ק"מ). הקטע הפתיע לטובה: חופים מדהימים ו"פראיים". אפשר ללכת רק על החוף אם כי העליה לטיילת מגוונת במקצת והנוף שנישקף מדהים. אחרי וינגייט עולים לרכס הכורכר - הקטע היפה ביותר, בריזה נהדרת - היה כייף.

iofer
    תלוי במזג האויר...|4 21.04.09
    ביום ששי האחרון היה קריר ונעים מאד. ההליכה ביער חדרה, לאורך חוף הים וגם בטיילת של נתניה די מהנה. מומלץ לעשות את המסלול בפברואר ואז גם מסיימים אותו בין האירוסים הפורחים.

נדבעדן
    הצריח כנראה כבר בסין...|4 10.11.07
    כי בהתחלת המסלול הוא לא נמצא. המסלול עד חוף הים ממש נחמד ומהנה, נוף מקסים, ההליכה בחוף הים די ארוכה ובסוף נמאסת אבל בתקופה זו של השנה מזג האוויר טוב ומקל על ההליכה. המסלול יחסית מאוד קל כל הדרך במישור אך המסלול ארוך מאוד. המסלול מסומן בצורה ברורה וקל להתמצאות, צריך לשים לב בחוף בית ינאי לא לעלות לעבר הבתים כי משם אין ירידה.

briza
    ארוך|3 27.10.07
    קבוצת "זואי ארצנו" הלכה בקטע זה באוקטובר. בחזית תחנת הרכבת בחדרה עץ אפריקאי נדיר בארץ, קיגליה מנוצה, בעל פירות נקניק. יער חדרה מטונף בתחילתו, אח"כ משתפר. לאורך המסילה השביל מתעקש לבוסס בחול טובעני - כדאי לעבור לשביל כבוש מקביל ממערב לו. נחל אלכסנדר הוא החלק היפה של קטע זה. מהשפך של נחל אלכסנדר כדאי ללכת ממש על החוף עד החוף הירוק - אם מוותרים על טיילות נתניה היפות ועל שמורת האירוסים (לא משהו ללא הפריחה של האירוסים פברואר). בפועל נמדדו 25 ק"מ לקטע זה במלואו.

dekelg
    מקסים לכל המשפחה|4 19.09.04
    ההסבר כאן לא ברור לגבי תחילת המסלול. בכל אופן מתאים גם לעגלות תינוקות ולאופניים. שימו לב שדי מלא בשבת.

שמורת חרוצים - בני ציוןשמורת חרוצים - בני ציון מומלץ מפה9***עקב סחף קרקעות בחורף 2015, החל בשמורה תהליך שיקום שיימשך כשנתיים. אחד השבילים בשמורה עדיין פעיל והוא פתוח לקהל הרחב בימים שישי ושבת.*** השטחים הפתוחים של ישראל מעולם לא נראו סגורים ומאוימים יותר. מי שלא ביקר בשרון בעשור האחרון יופתע לגלות שהנוף הטיפוסי של ארץ הפרדסים — גבעות ועוד גבעות מעובדות באין ספור צורות גיאומטריות, צבועות בכל הגוונים האפשריים של ירוק וחום, וביניהן תפזורת עצי ברוש ותערובת הדרים — שינה את פניו לרצף בתים חדשים וצפופים, מחסנים אפורים ומרכזי קניות. שמורת הטבע חרוצים, כקילומטר דרומית–מערבית ליישוב חרוצים, בדיוק במדרון הצונח אל העמק שבו השתרעו פעם ביצות פולג, היא אי קטן ומגודר של טבע קדום ונעלם. שטחה של השמורה 200 דונם וייחודה במגוון סוגי קרקעות, שבהן גדלים מיני צמחים נדירים הנמצאים בסכנת הכחדה. עם ראשית פריחת החורף מתכסה השמורה מרבד צבעוני של כלניות אדומות, סתוונית היורה, אירוס השרון (הקטן מאחיו אירוס הארגמן, שאותו ניתן למצוא בשמורת הטבע הסמוכה למכון וינגייט), מיני לוטם, קידה שעירה וצבעוני השרון. גם מגוון עצים יש פה, שהבולט שבהם הוא אלון התבור, שריד ליער העשיר קרא עוד