שביל ישראל - מצובה דרך סטף לעין מטע

9.3
מסטף לחנות
הועלה על ידי eyalsh
הנקבה בעין תנור - מבפנים החוצה...
עין תנור - הנקבה
הסטף
הועלה על ידי ovedsh

מלמלעלה למטע

ירושלים הרים סביב לה וגם הרבה מעיינות. הם נחבאים בין חורבות ובחגווי הסלע ותענוג לגלות אותם. המסלול הפעם עובר אפוא בין הרים ומים. את ההרים תרגישו ברגליים, ובהפסקות תוכלו לטבול את הרגליים הדואבות במים
למידע נוסף ולכל מקטעי שביל ישראל היכנסו לעמוד השביל באתר מפה.

מקום: צובה
אורך המסלול (ק"מ): 23
משך הטיול: מעל 8 שעות
איך מגיעים: במחלף הראל שעל כביש מס' 1 (ירושלים – תל אביב) נפנה דרומה לתוך מבשרת ציון (הקסטל) ולכביש מס' 3965 החוצה את היישוב, חולף ליד מחצבת הקסטל ולאחר כ-4 ק"מ מגיע לכביש מס' 395 (עין כרם – צומת אשתאול). נפנה בו מערבה ונחלוף לרגלי היישוב צובה ולכניסה אליו ובהמשך הכביש לאחר כמה עשרות מטרים נראה דרך עפר הפונה דרומה ומסומנת בירוק ולבן ובסימון שביל ישראל. שם מתחיל הטיול. המגיעים מכביש מס' 38 (שער הגיא – בית שמש) יפנו בצומת אשתאול מזרחה לכביש מס' 395 וימשיכו בו כעשרה ק"מ עד לכניסה לצובה.
כמה עשרות מטרים אחרי הכניסה לקיבוץ צובה, בבואנו בכביש 395 מצומת אשתאול, נראה דרך עפר רחבה מסתעפת ימינה מהכביש 1 . אנחנו עולים על הדרך הזאת, המסומנת ירוק, ויורדים בגיא לכיוון דרום. אחרי כ-200 מ' נוטש שביל ישראל את הדרך הירוקה (פנייה שמאלה), חוצה את נחל צובה, וכבר מתעקל שמאלה (מזרחה) ומטפס בחורש במדרון של הר איתן.
העלייה במדרון די מאומצת ובסופה אנחנו מגיעים אל דרך עפר מסומנת אדום ופונים בה שמאלה. אחרי 100 מ' לערך מגיעה הדרך האדומה אל כביש ההולך ימינה אל החניון העליון של אתר סטף 2 . שביל ישראל חוצה את מגרש החניה של האתר (אם היום שבת, ומזג האוויר יפה, סביר מאוד שהמגרש יהיה מלא), ומוריד אתכם בשביל נוח וברור אל אתרי הסטף.
סטף הוא אתר לשיחזור חקלאות הררית קדומה הכולל שני מעיינות ניקבה יפים ומערכת של טרסות ותעלות השקייה. שביל ירוק יוריד אתכם אל האתר המיוחד הזה, ויוביל אתכם דרך מטע זיתים וחלקות מעובדות אל האטרקציות המרכזיות שבו. האתר הצפוני בסטף הוא ן עין ביכורה (עין שרקיה), שמימיו נובעים מתוך מערה קטנה וזורמים בניקבה יפה אל בריכת אגירה גדולה למדי. אם לא שכחתם להביא פנס, תוכלו לשמח עכשיו את הילדים שלכם: תנו להם פנס והם ייכנסו לפתח העליון של הניקבה, יזחלו בחשיכה המפחידה אל מערת הנביעה וייצאו לאור גדול בפתח התחתון של הניקבה.
מדרום לעין ביכורה מצויים שרידי הכפר הערבי הנטוש סטף, הכוללים שרידי בתים וביניהם עצי זית ושקד. כמה עשרות מטרים מדרום לשרידי הכפר נמצא עין סטף (נקרא גם עין אל-בלד), הנובע גם הוא מניקבה אל בריכת אגירה גדולה. המים בבריכה נראים מפתים? תשכחו מזה. אסור להתרחץ כאן. אנחנו ממשיכים דרומה, אל חניון שורק (החניון התחתון) לרגלי כביש 386.
יוחנן יטביל, השייח אחמד ירפא עקרות
על המצוק מעל החניון נראה מיבנה יפה מוקף חומה. זהו מנזר יוחנן במדבר, הנקרא על-שם יוחנן המטביל, שעל-פי המסורת הנוצרית נולד וגדל בעין כרם הסמוכה. מחניון שורק אנו פונים שמאלה והולכים במקביל לכביש 386 ולאפיק נחל שורק. אחרי כמה מאות מטרים פונים ימינה, חוצים את הכביש ועוקפים את מושב אבן ספיר משמאל. עכשיו השביל מטפס במעלה ואדי יוסף ומביא אותנו אל סכר גדול בנוי אבני גזית. הסכר הזה שימש בסיס למערכת ההשקייה של המעיין הקרוב, עין אל-חנדק ("מעיין השוּחה" או "החפירה"). עוד 600 מ' ונגיע אל המעיין עצמו 3 . יש כאן בריכת אגירה וניקבה באורך 65 מ', ואף שהבריכה מוזנחת ולא נקייה במיוחד, המקום כולו יפה מאוד ומצדיק בהחלט הפסקת קפה.
כמה עשרות מטרים אחרי המעיין פונה השביל ימינה ומעלה אותנו בין טרסות אל דרך בה פונים שמאלה, הולכים קצת עם הכביש מזרחה, ובפיתול החד שלו פורשים אל המשך השביל הירוק מזרחה ואחר כך מתפתלים במעלה הסימון המעודכן של שביל ישראל, דרומה. חוצים את כביש הגישה לאבן ספיר וממשיכים דרומה עם דרך רכב מסומנת אדום עד שמתקרבים לעין שריג, פורשים שמאלה כדי לגלות מעיין עם בריכה רדודה עם מים טובים ונקיים. אחר כך ממשיכים בכיוון מערב עם השביל הירוק וציר המעיינות ואחר כך דרום עד לבריכה, היבשה בדרך כלל, של עין תמר. בהמשך מגיעים אל שני מעיינות ניקבה יפים עם בריכות אגירה בשם עינות עוזי. מכאן ממשיך השביל לעלות במתינות ביער אורנים מצל, עובר ליד שלושה מעיינות ניקבה עם בריכות אגירה (עינות עמינדב) ומגיע אל חורבת סעדים 4 .
יש כאן עצי אלון וחרוב, עצי אלה וגם קרחת יער יפה שכדאי לנוח בה מהעלייה. שרידי המיבנים הנראים מסביב - גדרות, שברי עמודים, מכבש אבן לסחיטת זיתים - הם של חווה ביזנטית. ויש כאן גם בית-תפילה, המוקדש למרפא העקרוֺת הידוע שייח' אחמד. טיפולי הפוריות שהעניק כאן השייח' הם שנתנו למקום את שמו הערבי, ח'ירבת סעידה, שפירושו "חורבת המאושרת". אפשר לכלול את האתר במסגרת "מסע אל קברי צדיקים".
מעט אחרי חורבת סעדים אנו מגיעים אל דרך רחבה מסומנת שחור שהולכת מזרחה ליד קנדי. שביל ישראל חוצה את הדרך השחורה וממשיך לרדת דרומה בחורש. אחרי ירידה של כ-200 מ' פונה השביל הירוק שמאלה, ואילו אנחנו ממשיכים ישר בשביל המסומן בסימון של שביל ישראל בלבד. עוד 400-300 מ' והשביל מגיע אל דרך עפר טובה, מסומנת ירוק. כאן אנו פונים ימינה, אל הדרך הירוקה, ויורדים בשלוחת שלמון לכיוון נחל רפאים. מתחתינו נראה הנחל. למזלנו, מהנקודה הזאת עדיין אי אפשר להריח אותו. כשני ק"מ אחרי שעלינו על הדרך הירוקה, שהיתה בעבר דרך הפטרולים שעל גבול ישראל וירדן, אנו מגיעים אל נחל רפאים. בעת חציית הנחל חשוב שתשמרו על יד אחת חופשית, כדי שתוכלו לסתום את האף ולא להריח את הביוב שזורם בנחל. חוצים את אפיק הנחל ואחר-כך עוברים תחת גשר יפה, שעליו עוברת מסילת הברזל לירושלים. על הגשר כתוב "ציר קובי". סימן שאנחנו בכיוון הנכון.
בחזרה לאדמה
אחרי חציית נחל רפאים, פורשים מהסימון הירוק וממשיכים דרומה עם סימון שביל ישראל וערוץ נחל קובי העמוק והיפה. לאחר כ-700 מטר בערוץ מגיעים שוב לאותה דרך רכב מסומנת ירוק שעזבנו קודם לכן. חוצים את הדרך וממשיכים דרומה לשביל צר מסומן אדום.
לאחר כחצי קילומטר מגיעים אל עין קובי 5 . במקום חניון מטופח ומעיין ראוי לביקור, ונזכה בו לאתנחתא של ממש. יש כאן תאנים ואלונים ועצי דולב, ויש בריכת אגירה תת־קרקעית שיורדים אליה ב־13 מדרגות ובניין יפה הבנוי על פיר היורד אל ניקבה חצובה. יש גם בריכת אגירה חיצונית, וניקבה שיורדים אליה בסולם ברזל קטן, ואף שכבר עברנו היום חוויה דומה, הילדים ייהנו אם תרדו איתם שוב אל מעמקי האדמה.
מעין קובי יוצאים בדרך רכב מסומנת שחור, שעולה צפונה לכיוון הפארק על שם עליזה ומנחם בגין. לאחר כקילומטר מתעקלת הדרך שמאלה (מערבה), ולאחר עוד כקילומטר אנחנו יורדים ממנה ופונים ימינה אל שביל ההולך על מדרון חשוף. לאחר כ–400 מ' פונה הסימון של שביל ישראל שמאלה, אל דרך מסומנת ירוק, ולאחר עוד כ–200 מ' אנחנו נפרדים מהדרך הירוקה וממשיכים עוד כקילומטר אל כביש 386 6 : שמאלה לצור הדסה, ימינה לבר גיורא. במקום להתלבט בין ימין ושמאל, אנחנו פשוט חוצים את הכביש אל דרך העפר מולנו.
לאחר כמה מאות מטרים על דרך העפר עולים עם שביל מסומן בכחול לשביל ההולך על קו הרכס. עוד כחצי ק"מ ועוברים ליד קבר שייח' ומקבץ עצי אלון יפים. זהו קברו של הקדוש המוסלמי שייח' אחמד אל-חובאני. השביל ממשיך מערבה מעל אפיק נחל זנוח. עולים לשיא הגובה עם השביל הכחול וכשהשביל מתחיל לרדת דרומה לכיוון היישוב מטע מגיעים לחורבת דורבן 7 .
הגענו אל חורבת דורבן 7 . אם לא הבנו מדוע נטש השביל את הדרך הרחבה שהלכנו בה - הרי יכולנו להמשיך בדרך העפר עד עין מטע - עכשיו אנחנו מבינים. החורבה שאנחנו נמצאים בה היא מקום יפהפה ובו שרידי מיבנים, טרסות וגם בוסתן נטוש, שתענוג לטייל בין עצי התאנה ושיחי פטל הבר הממלאים אותו. ליד חורבת דורבן חוצה את דרכנו שביל מסומן כחול ואנו פונים בו שמאלה. השביל יורד בהר ותוך כדי ירידה אנו זוכים לתצפית יפה על עין מטע 8 . חורשת האקליפטוסים שתחתינו מציינת את מקומו של המעיין. ליד המעיין יש בניין גדול, חרב, ועל הגבעה שמימיננו יש שרידים של כפר ערבי נטוש. המעיין עצמו נובע תחת טרסה גדולה, ומצילים עליו עץ תאנה גדול וכמה אקליפטוסים. זהו מקום טוב לחניה, לפיקניק, להפסקת קפה ארוכה.
כשהיינו בעין מטע פגשנו כ־30 רוכבים על סוסיהם. הם סיפרו שהם עורכים מסע בהרי יהודה, אבל היו מאורגנים למעשה לחציית יבשת אמריקה: טנדרים עם אוכל, קרונות לסוסים, ציוד להחלפה, כאילו יצאו זה עתה ממערבון מודרני. מעין מטע 8 אפשר כבר לראות את כביש 375, וזה גם הכיוון של מי שמסיים את הטיול כאן או רוצה לחפש מקום מקורה ללילה. לצורך כך ממשיכים על הדרך הרחבה המסומנת כחול, הסימון משתנה לאדום וליד צינור צריך לחפש סימון שחור. שביל יפה מסומן בשחור עולה לכביש ולחורבת חנות שלצדו. למעלה יש עוד פינה נחמדה לפיקניקים, חורש מטופח ונקודת מים 9 .
המשך שביל ישראל
מי שממשיך את שביל ישראל לא יעלה לכיוון הכביש וחורבת חנות אלא ימשיך מעין מטע במקטע הבא, קרוב לנחל זנוח.
משך הטיול: יום. ניתן לחלק את המסלול לשניים - מצובה עד חורבת סעדים, ומשם עד עין קובי או עד חורבת חנות. מים בדרך: בנקודת המוצא (לבקש יפה בכניסה לקיבוץ), בחניון סטף, ביד קנדי, בחורבת סעדים ובאתר ההנצחה לזכר בגין ליד מבוא ביתר. המים במעיינות עצמם אינם מומלצים לשתייה. יש כמה קטעי טיפוס בין צובה לחורבת סעדים, אבל יש גם מספיק מקומות מנוחה שבהם תוכלו להתאושש מהטיפוס.
מקום לינה על השביל
משפחת נוימן מצור הדסה מארחת בביתה מטיילים מהשביל ומציעה מיטה, שירותים מקלחת, מטבח וכביסה. בתיאום מראש בטלפון: 02-5345796. ביישוב יש מכולת בה אפשר להצטייד.

קרןהפוך
    לעדכן!!! לעדכן!!|5 07.05.17
    התוואי החדש עובר בתוך 15 קילומטר בתוך ירושליים. מהיפים בשביל, מדרגות גן עדן בעין כרם, עין לבן, הרי ירושלים. נפלא. לשים לב לנקודת הסיום של התוואי החדש. 5.16 השלמת הקטע עד לעין מטע: מתחת לעמודי חשמל אימתניים אך משובץ בעצי שקד מלבלבים, רקפות ונוף נהדר. קטע נעים להליכה. עין מטע מקום שעושה חשק להשאר. 12.2016מסטף בר גיורא. שבילים רחבים עם נוף הרי ירושלים, משובץ בבריכות ומעיינות. עם נקודות הדרכה באזור הדסה. במהלך הדרך יש ירידה תלולה ואחרי הגשם היא חלקלקה ומסוכנת. טיפוס לעין קובי מעייף אך מגיעים לבוסתן יפהפה.

peereran
    מסלול מרהיב מאוד|5 31.05.16
    אנחנו קיצרנו קצת ועשינו את המסלול מצובה לצור הדסה. המסלול היה מרהיב מאוד כולל סטף, ציר המעיינות . הרבה מעיינות ומערות קטנות, הרבה פינות עצירה לקפה עם נוף מדהים. מסלול מומלץ מאוד

זורבה
    הרי ירושלים במיטבם|5 29.03.15
    עשינו את הרבע האחרון מצור הדסה עד חורבת חנות והמשכנו על דרך הקיסר. התורמוסים פרחו בהמוניהם (לפני כחודש) ופרחים אחרים הפגינו נוכחות גם כן. הכל ירוק מסביב והיה יום מקסים.

Shoat
    מכיוון שהמסלול ארוך ניתן לחלק |5 05.04.14
    אותו למקטעים יפים ולא ארוכים כמובן את הסטף מלמעלה ועד למטה לא צריך להרחיב קטע יפה וכיפי אם אפשרות להיכנס למים. הקטע השני מהסטף התחתון ועד עין חינדק מסלול מדהים של הליכה בתוך סבך עצים ושיחים קטע לא קשה להליכה שבסופו מגיעים לעין חינדק ואפשר להצטנן בכניסה למים. הקטע השלישי שביל המעיינות שניתן להגיע אליו דרך עמינדב יד קנדי הליכה עם נוף מדהים ואויר פסגות. כל אחד מהמסלולים שווה הליכה.

achav
    מצובה לסעדים, ומסעדים לחנות|5 19.03.13
    פיצלנו את הקטע לשנים. מצובה לסעדים - ללא ספק אחד הקטעים המופלאים בשביל ובארץ. סטף, ציר המעיינות. קטע שחוזרים אליו. מחורבת סעדים לחורבת חנות. קטע יפה, הררי, ומיוחד. נופים קסומים, מעיינות נסתרים וטבע. אחלה קטע.

johnney
    החלק השני הוא יותר יפה|4 16.03.13
    שביל המעיינות סגור עקב גיזום עצים. אנחנו אהבנו את החלק השני - מהנקודה מס' 4 ועד מטע. סטף נחמד, אבל החלק בין נקודה שלוש לארבע ליד הדסה, לא מסומן היטב וגם לא מעניין במיוחד.

meron16
    הרי ירושלים, מים ואוויר צלול|5 22.12.10
    יום נהדר. מתחיל בירידה תלולה לנחל צובה ולאחריה עליה מאומצת עד לסטף. עצירת בוקר במעין הסטף + ניקבה. הליכה נהדרת ב"ואדי יוסף" בין אורנים ופריחה של סיתווניות, עוברים את הסכר עד עין חנדק - מלוכלך. עליה לכיוון אבן ספיר, אחרי הכביש לחפש את עין שריג (סטיה מהשביל רגע לפני שיש פני חדה לצפון מערב): בריכת אגירה בצל התאנה. משם השביל מטפס בין האורנים עד לחירבת סעדים, עוברים בעין תמר - מקום יפיפה אבל יבש, ועינות עוזי עם מים. הטיפוס במעלה נחל קובי היפיפה - קטע נהדר עד עין קובי. סיימנו בכביש 386. ליד צור הדסה (כ-18 ק"מ)

goodlife
    מהקטעים היפים ביותר !|5 01.10.09
    הקטע עבר כמה שינויים ותיקונים - מעין חנדק הדרך פונה מזרחה ועולה לעין שריג ומשם לעין תמר (במקום העלייה הקשה לעין עוזי), הירידה מחירבת סעדים ישר למטה לנחל רפאים - למיטבי לכת בירידה ובעלייה, העליה מגשר הרכבת לעין קובי היא בנתיב חדש ישיר דרך הואדי ולא דרך דרכי העפר לרכבים. שינויים אלו מסומנים היטב, מבורכים ומענינים ! עם זאת יש מקום לחלק את הקטע (אנחנו מעין קובי חתכנו החוצה למבוא ביתר וגם ככה לקח כ- 10 שעות). הסיבות הן התעכבות לסיור בסטף ורחצות בעין שריג ועין עוזי. נקודות מיים - סטף ואם סוטים 300 מהנתיב לחניון ח' סעדים יש ברזיה. סה"כ קטע מדהים ביופיו ובאושר המראות והנופים !

avx1
    מסלול נחמד|4 25.03.08
    התחלנו בסטף. איזה מקום נהדר להתחיל בו. ירידה עד לעין חינדק. קודמי תאר יפה מאוד את המסלול. אננו מצאנו את עין קובי, כמקום די מוזנח ומלוכלך. בסה"כ מסלול חמוד. התצפית על מטע יפהפיה

briza
    משיאי השביל|5 16.03.08
    קבוצת "זואי ארצנו" הלכה קטע זה בפברואר. איזה קטע נפלא! מצובה יורדים קלות ועולים (לא קלות) לחניון הסטף הפקוק מאופניים. הסטף מקסים מתמיד ביום חורף שמשי וכמעט שהיינו לבד שם מוקדם בבוקר. לא לוותר על הכניסה לשתי הנקבות. העליה לעין חנדק יפה מאוד (שוב זחילות, הפעם במים) ומשם בציר המעיינות עד חירבת סעדים. ירידה ארוכה לנחל רפאים ועלייה סתמית עד לגן העדן של נחל קובי. קטע יפהפה ומטופח עד לעין קובי (הבריכות החיצוניות היו ריקות). סיימנו על כביש 3866 ליד צור הדסה. 18 ק"מ. מומלץ ביותר. על הקטע מצור הדסה עד חנות ראו דירוג בקטע הבא.
פארק איילון-קנדהפארק איילון-קנדה מומלץ מפה9.4לפני שנים רבות חי בעמק נסיך מרושע. יום אחד נקרתה בדרכו זקנה וביקשה דבר מה לאכול. בעט הנסיך בזקנה העלובה, והזקנה, כדרכן של זקנות מן האגדות, גילתה את פניה האמיתיים, פני המכשפה מן ההר. לפני שהספיק בן המלך לברוח, הטילה בו את קללתה והפכה אותו למפלצת באגם. השנים עברו. בן המלך נשכח. לילה אחד נשארה רועה צעירה ללון עם עדרה על שפת האגם. בחצות עלה מפלץ מן המים והתחנן בפני הנערה המבוהלת שתיגע בו. ריחמה הנערה על המפלץ, שחתה אל היצור המפחיד ונגעה בידו. בו ברגע צללה הנערה למים והחלה טובעת, אבל אז חזר בן המלך לדמותו הישנה, צלל אחרי הנערה אל המים והציל את חייה. מאז, כמובן, הם חיים באושר ועושר עד עצם היום הזה. כך מספרת האגדה על האגם שבמורד עמק המעיינות בפארק קנדה. סביב האגם הקטן יש המון מדשאות וכל מה שצריך המפקנק המפונק, כולל שירותים וברזיות, פחי אשפה וגם גזלן קבוע בשבתות ובחגים. תוכלו לחנות כאן ולערוך פיקניק חביב שבמהלכו אולי תצליחו להשתמש בדמיון ובכושר התיאטרלי שלכם כדי להלהיב את הילדים באגדה על בן המלך המרושע. אזור הפקניק מונגש לנכים.קרא עוד