טיול אופניים במבואות ירושלים

סוג: אופניים

חמישה אתרים במחיר מסלול אחד

יום דיווש חורפי בדרך לעין כרם מתחיל במאגר מים עונתי וממשיךבמעיינות וחורבה המציגים את מבואותיה המערביים של ירושלים במלוא תפארתם הירוקה. המסלול מאגד בתוכו את האטרקציות החשובות של האיזור בעזרת רכיבה לא קשה מדי בנופים מפעימים

מקום: מוצא עילית
אורך המסלול (ק"מ): 29
איך מגיעים: בעיקול הגדול שבתחתית מורד הקסטל, על כביש מס' 1 לכיוון ירושלים, פונים לבית זית ומיד שמאלה למגרש חנייה שליד פונדק מוצא.
חובשים קסדה ומאפסים מד מהירות. יוצאים ממגרש החנייה 1 ופונים שמאלה אל תחנת אוטובוס מעץ, הנמצאת מול המגרש. ממש לפני התחנה פונים ימינה לדרך עפר במדרון תלול ומיד, במסעף, פונים שמאלה (דרומה) לדרך טרשית על הגדה המזרחית של נחל שורק. בהצטלבות שבק"מ 0.9 ממשיכים ישר לדרך שירות של חברת מקורות. הדרך משולטת בשלטים: "קו רביעי ירושלים" ו"סכנת טביעה". חולפים ליד מאגר בית זית שלמרגלות היישוב. בק"מ 2.1 עוברים ליד הסכר. במקרים הנדירים שבהם יש מים במאגר ניתן לפגוש פה עופות מים, ובעיקר עדרים קטנים של צבאים משכימי קום. בק"מ 2.6 חוצים את ערוץ נחל רבידה 2 היורד מקרית משה, ובמסעף, מיד אחריו, פונים ימינה וממשיכים על הגדה השמאלית של נחל שורק. בק"מ 3.6 תראו כביש 3 .
פונים עליו שמאלה ומיד שוב שמאלה (דרומה), על כביש 395, בעלייה המגיעה, בק"מ 4.0, לצומת כרם. פונים ימינה (מערבה) לכביש מס' 386, ומטפסים עד שרואים מסעף. בק"מ 4.6 4 פונים שמאלה לכיוון המרכז הרפואי הדסה, עוד כ-50 מטר פונים ימינה (לדרום מערב) לדרך טרשית צרה. בק"מ 5.9, מימין לדרך, מבנה עגול ועתיק - שומרה, בה השתמשו אבותינו כעמדת שמירה על הכרם או השדה. בק"מ 6.4 פיתול חזק של כביש משובש. לפנים נראה מושב אבן ספיר, פונים על הכביש ימינה במורד, עוד כ-200 מטר חניון עין חנדק 5 . זהו מקום מתאים במיוחד להפסקת אוכל.
מסיימים את הארוחה, משאירים את המקום נקי וממשיכים דרומה, בכביש בו הגענו, הוא כביש הגישה הישן לאבן ספיר. הכביש מתפתל בוואדי ובק"מ 7.6 מסעף עם כביש פנימי במושב. פונים ימינה במורד ועל פי השלטים הכחולים, שעליהם כתוב Monastere, מגיעים בק"מ 8.4 למנזר הציורי "יוחנן במדבר" 6 . שם ניתן להיווכח כיצד חקלאות של פעם, מהסוג שראינו בעין חנדק, עובדת עד היום. בסיום הביקור מטפסים כלעומת שירדנו. בק"מ 9.2 אנו שוב במסעף. הכביש מתעקל חזק ימינה, ממשיכים בטיפוס. בק"מ 9.7 הכביש מתעקל חזק שמאלה. מפה לא מתפתים לפניות ימינה, עד שמגיעים למסעף T בק"מ 10.7. כאן פונים שמאלה ומגיעים למה שהיה פעם שער המושב. ממשיכים בעלייה לא קלה לכיוון הדסה. בק"מ 11.7, בעיקול הכביש, מסעף לדרך עפר משולטת ליד קנדי 7 . פונים בה ימינה, ומיד שוב ימינה. הדרך סלולה וטובה, העלייה מתונה והדיווש מתובל במבט ציפור על נופי נחל שורק. אחרי כשני ק"מ העלייה מתחדדת ובק"מ 14.6 כביש המוביל לחורבת סעדים 8 .
זוכרים את הנקודה כי ממנה ימשיך המסלול ופונים לבקר באתר. חורבת סעדים משמרת את צליל השם הערבי חירבת סעידה. סעידה, בערבית, פירושה מאושרת. כ-300 מטר מערבית לנקודת ההמשך, מדרך מסומנת שחור בפאתי "יער קדושי קהיר", מסתעף שביל המוביל לעין סעדים - מערכת חקלאית הנסמכת על מעיין נקבה יפהפה. כ-200 מטר מזרחה מנקודת ההמשך תמצאו מגרש חנייה ליד מרכז שרידי היישוב הקדום בחורבת סעדים, בלב חורש אלונים קסום עם קבר שיח' אחמד, חרוב ענק, בורות מים, משקוף ביזנטי עליו חרוט השם מריאנוס ומערת בית בד. ואם נותר לכם כוח, עוד כחצי ק"מ מזרחה, יד קנדי. מי שרוצה לבקר יעלה עד הדרך ויחזור.
לעין כרם
כאן כדאי לאפס שוב הספידומטר. חוזרים לנקודת ההמשך 8 ויוצאים דרומה, לדרך עפר. כ-100 מטר לפני רחבה שתראו מולכם פונים שמאלה (מזרחה). בק"מ 0.6 מסעף. פונים ימינה במורד חזק של הדרך, עוברים ליד בור סיד וב-0.9 מגיעים לדרך מסומנת שחור, פונים עליה שמאלה, מזרחה. הדרך טובה, שומרת על קו גובה ומאפשרת תצפית לכיוון בתיר. ב- 1.8 ק"מ ממשיכים עם המסעף השמאלי של המזלג. בק"מ 1.8 ניתקלים בעוד מסעף, בעיקול הדרך, ממשיכים בשביל הימני, המסומן בכחול, עד כביש היורד מעמינדב. בק"מ 3.0 פונים ימינה. הכביש עולרד (עולה ויורד) עד ק"מ 6.1. בכניסה למושב אורה 9 פונים ימינה לכיוון ירושלים, ובהצטלבות, בק"מ 6.8, לפני קרית מנחם, פונים שמאלה, במורד לכיוון הדסה. כ-200 מטר מההצטלבות שער חלוד מימין 10 .
פונים לשער, עוברים בו ועוצרים לתצפית. צפונה לנו, בתחתית הוואדי, עין כרם, בולטת בכנסיותיה ובצריחיה. לשם פנינו, לא בדיוק בדרך אלא בשביל המתפתל לאורך הוואדי עד לחומה של המוסקוביה 11 - מתחם הכנסייה הרוסית. אורך השביל קילומטר. ההרפתקנים יוכיחו, לעצמם, את מקצוענותם ברכיבה במרבית השביל, אחרים יובילו את האופניים ברגל. בק"מ 8.7 מגיעים לכיכר עין כרם 12 , על כביש מס' 386 החוצה את השכונה. על פי המסורת הנוצרית, יוחנן המטביל נולד בעין כרם, ומהתקופה הביזנטית ואילך נבנו בשכונה הציורית הזו הרבה מנזרים וכנסיות. הדרך לספוג את אווירת המקום היא ללכת לאיבוד בשוטטות בלתי מבוקרת. מכיכר עין כרם גולשים בכביש 386 ובק"מ 9.2 פונים ימינה לעמק התימנים 13 . בק"מ 9.7 מסעף. פונים שמאלה לדרך שורק. בק"מ 12.0 סכר מאגר בית זית ובק"מ 14.1, בנקודת המוצא ליד פונדק מוצא, משלימים קרוב ל-30 ק"מ טיול חווייתי. למי שלא די לו בחקלאות אבותינו, מומלץ לבקר בבית זית ולראות במו עיניו אתר יחיד ומיוחד בישראל ובו עקבות דינוזאורים.
בחורף, הפסקה רצופה בת יומיים מהגשם תספיק לייבש את המסלול.

batami
    פריחה נוף ומעינות בהרי ירושלים|4 25.03.05
    מסלול מפתיע, כמות גדולה של מעיינות ברכס, חלקם ניתנים לגישה ברגל במרחק קצר מציר המסלול (עוזי, עמינדב). בחורבת סעדים פורחות רקפות ופרגים מבין ההריסות. יד קנדי מרשימה וכן הנוף. אלמלא הדיווש הרב יחסית בכבישים היה זה מסלול מושלם.
פארק איילון-קנדהפארק איילון-קנדה מומלץ מפה9.4לפני שנים רבות חי בעמק נסיך מרושע. יום אחד נקרתה בדרכו זקנה וביקשה דבר מה לאכול. בעט הנסיך בזקנה העלובה, והזקנה, כדרכן של זקנות מן האגדות, גילתה את פניה האמיתיים, פני המכשפה מן ההר. לפני שהספיק בן המלך לברוח, הטילה בו את קללתה והפכה אותו למפלצת באגם. השנים עברו. בן המלך נשכח. לילה אחד נשארה רועה צעירה ללון עם עדרה על שפת האגם. בחצות עלה מפלץ מן המים והתחנן בפני הנערה המבוהלת שתיגע בו. ריחמה הנערה על המפלץ, שחתה אל היצור המפחיד ונגעה בידו. בו ברגע צללה הנערה למים והחלה טובעת, אבל אז חזר בן המלך לדמותו הישנה, צלל אחרי הנערה אל המים והציל את חייה. מאז, כמובן, הם חיים באושר ועושר עד עצם היום הזה. כך מספרת האגדה על האגם שבמורד עמק המעיינות בפארק קנדה. סביב האגם הקטן יש המון מדשאות וכל מה שצריך המפקנק המפונק, כולל שירותים וברזיות, פחי אשפה וגם גזלן קבוע בשבתות ובחגים. תוכלו לחנות כאן ולערוך פיקניק חביב שבמהלכו אולי תצליחו להשתמש בדמיון ובכושר התיאטרלי שלכם כדי להלהיב את הילדים באגדה על בן המלך המרושע. אזור הפקניק מונגש לנכים.קרא עוד