פירמידת הקבורה היחידה בא"י, חרבת מדרס
הועלה על ידי שלומישלום

העולם הקסום שבמעבה האדמה

* הכניסה למערות לוזית היא על אחראיות המטייל. קיימת סכנת התמוטטות במערות*

במסלול שאנחנו מציעים לכם הפעם לא הולכים הרבה, אבל בכל רגע מגלים דברים חדשים. חורבת מדרס ומערות לוזית נמצאות במרחק נסיעה של שעה מתל אביב או מירושלים ואפשר לבלות במערות המגוונות שבמקום מחצי שעה ועד חצי יום. הגבעות המכוסות חורש טבעי והחורשות הנטועות הרבות באזור מציעות אפשרויות רבות לפיקניקים ובתל עזקה הסמוך תוכלו ליהנות מפינות משחק לילדים ומתצפית מרהיבה על האזור

סוג: רכב רגיל
מקום: צומת שמשון
אורך המסלול (ק"מ): 40
המסלול שאנחנו מציעים הפעם, אינו מסלול רגיל. לא הולכים בו הרבה, אבל מגלים כל הזמן. שני האתרים שאנחנו מציעים לבקר בהם - חורבת מדרס ומערות לוזית - נמצאים במרחק נסיעה של שעה מתל אביב או מירושלים, ואפשר לבלות במערות מחצי שעה ועד חצי יום, לפי החשק והעניין. הגבעות המכוסות חורש טבעי, והחורשות הרבות הנטועות באזור מציעות אפשרויות רבות לפיקניקים (פשוט תעצרו איפה שבא לכם).
יש אנשים שמרגישים לחץ מתחת לאדמה ויש כאלה שקלסטרופוביה רדומה מתעוררת אצלם שם. המערות לא מיועדות להם, אבל האזור - בין בית שמש לבית גוברין - ימצא חן בעיניהם. כדאי להצטייד באמצעי תאורה וחשוב לא ללכת לבד. הורים מתבקשים ללכת עם ילדיהם. כיוון שההרפתקה כל כך מדליקה, ילדים נוטים לרוץ קדימה, להיעלם באחת המערות, ולעתים זה נגמר בבכי. עוד דבר חשוב: בניגוד לגן הלאומי בית גוברין, אתר מסודר ומשופע במערות שוודאי שווה ביקור, בשני המקומות שאנחנו מציעים לכם כאן אין צורך לשלם דמי כניסה.
חורבת מדרס
איך מגיעים? מצומת שמשון ממשיכים על כביש 38 לכיוון בית גוברין, עוברים את בית שמש, ולאחר עוד כעשרה ק"מ על הכביש חוצים צומת 1 (מימין היישוב לי און, משמאל גבעת ישעיהו). אחרי פחות מקילומטר תראו שלט כתום המפנה אתכם ימינה למצפה משואה. מול הפנייה למצפה משואה יש פנייה לכביש צר וסלול עם שילוט לכיוון חורבת מדרס 2 . פונים שמאלה, מזרחה, ונוסעים עם סימון ירוק ושילוט של קק"ל על כביש האספלט הצר. לאחר כ-2.5 ק"מ ממשיכים במזלג ישר, עם סעיפו הימני, ומיד פונים ימינה, עדיין לדרך עפר מסומנת שחור. לאחר עוד כ-300 מ' בעקבות הסימון מגיעים למגרש חנייה ובצדו שולחנות פיקניק 3 , למרגלות חורבת מדרס. שני מסלולי הליכה, מסומנים בכחול וירוק עוברים בין שרידי החורבה, אפשר ללכת באחד ולחזור בשני בצורה מעגלית אל הרכב. נתחיל עם השביל המסומן בכחול.
כבר ממגרש החנייה תיווכחו לדעת שהיה כאן יישוב קדום. על הגבעה הסמוכה מצויים הרבה שרידים של בתים וביצורים. משערים שהמקום כאן היה מיושב ברציפות מזמן מלכי יהודה ועד תקופת הרומאים. המערות שימשו למגורים, לאחסנת מזון, לקבורה וגם כבתי מלאכה. בזמן ההליכה צריך לפקוח עין על הילדים, שלא יפלו לאחד מהכוכים. מצד שמאל של השביל יש כמה מערות צרות וחלקן באורך של יותר מעשרה מטרים. קצת הלאה, אחרי מזלג השבילים בו ממשיכים עם השביל הכחול, ישנה מערה גדולה מימין לשביל: במפלס התחתון שלה אולם גדול ואפלולי, רחב מאוד, מקרקעיתו צומחת תאנה גדולה, אולי שלושה מטרים גובהה. במפלס העליון מערכת של חדרים, גומחות, מערות קבורה. מהפתח העליון זוחלים בתוך מחילות מסתור המשוייכות לתקופת מרד בר-כוכבא, היקף המחילות צר, אז את התיקים ואת הקלסטרופוביה כדאי להשאיר בחוץ. לאחר כעשר-חמש עשרה דקות, אלא אם אתם תקועים אחרי קבוצה, תמצאו את עצמכם בחוץ מאובקים ומרוצים.
אם תמשיכו במעלה הגבעה עם השביל הכחול תגיעו למבנה דמוי פירמידת מדרגות שגובהו כמעט שלושה מטרים (אפשר לטפס על המדרגות לתצפית יפה ממרומי הפירמידה). אחר כך במורד השביל, מחכה קבר רומי מפואר, שיש בו מערכת חדרים חצובה בסלע, ובהמשך, כבר על השביל המסומן בירוק תמצאו מערת קולומריום גדולה ועגולה.
האזור יפה, נקי יחסית, ציוצי הציפורים בחינם, ובעונה המתאימה תוכלו לזהות בין הסלעים גם רקפות (חורף) וסתווניות (סתיו). לאחר החזרה אל הרכב תוכלו לנסוע כלעומת שבאתם חזרה לכביש 38, ממש מול הכניסה לכביש הגישה למצפה משואה 2 .
עכשיו אנחנו פונים ימינה (צפונה, לכיוון בית שמש), נוסעים פחות מקילומטר עד הצומת הקרוב 1 , ובו פונים שמאלה, על כביש 353. פנינו למערות לוזית.
מערות לוזית
נוסעים כארבעה ק"מ. מול שער הכניסה למושב עגור הכביש מתעקל חדות שמאלה, ואנחנו עליו. מצד ימין של הכביש יש בית ערבי גדל מידות, זהו החאן הקאמרי, אשרי מי שזכה לגור כאן. ממשיכים על הכביש עוד כארבעה ק"מ, עד הכניסה למושב לוזית 4 . לאורך כל הדרך עד כאן, ובייחוד בקטע שבין צומת גבעת ישעיהו ומושב עגור, רואים בצד הדרך משוכות צבר, חורבות של בתים שננטשו ונהרסו, וחובבי ההרפתקאות יכולים לעצור בכל נקודה בדרך ולשוטט.
ממש מול הכניסה למושב לוזית עומדת תחנת הסעה קטנה ומטה לנפול של המועצה האזורית, והיא מציינת את הפנייה שמאלה אל שביל מסומן כחול. בשלב הזה השביל הוא דרך עפר רחבה ונוחה. סעו עליה עוד כקילומטר עד שתגיעו למגרש חנייה די מוזנח ודי מלוכלך, בצדו מכלית אשפה ירוקה, החנו כאן את רכבכם ורדו.
השביל הכחול לוקח אתכם שמאלה ממגרש החנייה. ממש מימין לו נמצאת מערכת מערות גדולה ומדהימה 5 , אבל אולי כדאי לשמור אותה לסוף. לכו תחילה עם השביל המסומן כחול. לפניכם אזור גבעות נמוכות, ומיד רואים שהוא משופע בשרידי יישוב ומערות. עץ חרוב מצל וגדול לפניכם, ואין ספק שזוהי הזולה האולטימטיבית במקום. הרועים הבדואים אפילו השאירו שם את הכריות שלהם לפעם הבאה שיבקרו כאן. השביל שיורד שמאלה עובר מעל רחבה עגולה שעליה צומח כעת הרבה עשב. אנחנו כאילו מעל אמפיתיאטרון טבעי, שמשמאלו כמה עצי אורן. ביניהם תראו שביל קטן שיוליך אתכם למערת קולומבריום יפהפייה. כנראה שהמערות שימשו כשובך ליונים. מלאכת החציבה המדוקדקת והסימטרית מעוררת התפעלות. ליד הקולומבריום, החצוב באבן הגיר, שביל מוריד אתכם לעוד מערה רחבה, גגה פתוח לשמים, שם יש כמה כוכי קבורה יפים.
אפשר לשוטט בשטח שעות על גבי שעות אבל צריך להזהר בבורות ופתחי מערות על הקרקע, בייחוד כשמטיילים עם ילדים. סביב נראה המקום כמו בוסתן ענק נטוש: עצי תאנה, חרוב, זיתים תמצאו כאן לרוב. בחזרה נכנסים למערכת המערות הגדולה הסמוכה למגרש החנייה. יש כאן מערכת של מערות פעמון גדולות ורחבות. גם כאן יש קולומבריום גדול, בכמה מהקירות חקוקים צלבים ועיטורים גיאומטריים מתקופות קדומות (וגם חריטות של ונדליסטים מקומיים מתקופתנו אנו).
לפסגת התל
חוזרים על השביל הכחול אל הכביש 4 , פונים ימינה בדיוק כפי שבאנו. כיוון שראיתם את העולם מתחת לפני האדמה, נציע לכם לסיום לראות אותו מלמעלה. כשני ק"מ אחרי מושב עגור, לכיוון צומת גבעת ישעיהו, תראו בצד שמאל של הדרך שלט המכריז כי האזור הזה הוא חלק מ"פארק בריטניה" 6 .
פנו שמאלה, מזרחה, לדרך דרך כורכר טובה, סלולה בחלקה, מסומנת בסימון ירוק לכל אורכה ובתחילתה גם בסימון שביל ישראל. בדרך העפר סעו כקילומטר עד מפגש שבילים ברור עם דרך סלולה. פנו עליה שמאלה (מערבה), והמשיכו עוד כ-600 מטר, עד הצומת הבא, שם פנו ימינה (מזרחה), והדרך הסלולה תוביל אתכם עד מרגלות תל עזקה 7 . הדרך משולטת היטב על ידי שלטי עץ של הקרן הקיימת.
האזור משופע בפינות משחק לילדים, לרבות מתקנים כמו נדנדות. העלייה הרגלית אל ראש התל מלווה בלוחות הנושאים ציטוטים מהאירוע התנ"כי שהתרחש ממש בקרבת מקום - קרב דוד וגוליית. מהתל עצמו אפשר לצפות על כל האזור: עמק האלה, עמק איילון, אזור לוזית ובית גוברין, הרי חברון, וביום עם ראות טובה אפשר לקלוט בנקל את מישור החוף ותל אביב. באותו קרב מכריע חנו הפלשתים "בין שכה ובין עזקה", עזקה היא המקום עליו אנחנו עומדים ושכה היא בתל שוכה הנמצאת כ-5 ק"מ דרומית מזרחית אלינו. מחנה ישראל ישב בעמק האלה הפרוס מתחת ועל הרכס ממול, ממזרח. הקרב התרחש בעמק ליד נחל האלה.
כמה מאות שנים אחרי כבש סנחריב את עזקה בעת מסעו נגד חזקיהו מלך יהודה, וגם צבאו של נבוכדנאצר ביקר כאן במסע הכיבוש שלו שהחריב את בית המקדש הראשון. זוהי נקודה אסטרטגית חשובה, ותבינו זאת כאשר תשבו ליד שני עצי השקד שבראש התל. בין שני העצים הללו יש ספסל עץ, וקשה להאמין שתסרבו לשבת עליו וליהנות מכמה דקות של נוף נהדר ושקט.
חוזרים בדרך שבה עלינו לתל וחוזרים אל המכונית. כדי להגיע לכביש נוסעים חזרה לצומת הקרובה ושם ממשיכים בכיוון דרום מערב עם דרך מסומנת בשחור שאיתה מגיעים לכביש 383. פונים ימינה, לעבר כביש 38. בצומת עזקה פונים שמאלה לצומת שמשון - נקודת המוצא.
הגלישה בחבלים (סנפלינג) מפתחי מערות לוזית - אסורה.

ay_levin
    טיול מקסים לשבת כיף לילדים|5 03.03.13
    חרבת מדרס- מסלול מקסים ומלא פריחה . כילזחול במערות הזחילה- חייבים פנסים. מומלץ בחום. קנחבפיקניק בפארק בריטניה הסמך.

bstmoshe
    מערות מדרס מצויין לילדים קטנים|4 11.04.12
    אפילו בפסח, לא עמוס, מרווח, מקסים ואידיאלי לגילאי 2-4.

eliko421
    החוויה התת קרקעית|5 09.10.09
    היא החוויה השלטת בטיול זה, בעיקר במערות הזחילה. אם כי גם למערות הגדולות יש עוצמה במקום זה. ובין לבין הנוף הנפלא של פארק בריטניה משלים את החוויה. עוד דרומה לנקודה [3], ישנן עוד מערות זחילה - המוליכות למערה גדולה יותר.

yoavbp
    הגוף עוד כואב אבל איזה כייף !!|5 07.03.09
    מה אגיד ומה אומר - מחילות המסתור בהם זחלנו במשך כ- 20 דק' מתחת לבטן האדמה היו חויה אדירה של כאב למרפקים שלי ואושר בלב. אני שאת גיל השלושים כבר עברתי לפני כמה שנים טובות יחד עם עוד 3 ילדים מגיל 5.5 -15 זחלנו על גחוננו בתוך מחילות צרות וקרירות. יצאנו מאובקים, עייפים אף פשוט מאושרים ומוקסמים מהחוויה. לא לשכוח להביא פנסי ראש, בגדים שאפשר לזחול איתם, תיקים קטנים בלבד. אז אם אתם צעירים ברוחכם, קחו את הילדים ופשוט תזחלו. אחרי מערות המסתור הללו, יתר המערות כבר לא היוו אטרקציה עבור הילדים. יש לציין כי המקום היום פורח בצבעים של ירוק, אדום, צהוב ועוד. אין מילים- חוויה !!!

shamirt
    חביב וקצר|4 28.09.07
    לקחנו את כל משפחות הילדים שבגן של הילד לטיול בעקבות סממני הסתיו. ראינו חצבים, תאנים, כותנה, סברסים ועוד. זחלנו, התרשמנו ונשארנו עם טעם של עוד במיוחד מכיוון שהלכנו מעט (חשוב לילדים שלא רגילים) וראינו הרבה. הרחבה על לוזית ומדרס תראו בדירוגים שנתתי למקומות ספציפית. כולם נהנו, טיול בוקר קצר ומקסים למי שלא רוצה להתעייף

goodlife
    כיף גדול היה פה|5 27.05.07
    לאורך כל השנה האזור והאתרים שווים ביקור. תמיד נגלה עוד פינת נוף שלא ביקרנו. מגוון רחב של אפשרויות - ברגל , בזחילה, בגיפ או בעגלה. כיף מיוחד לילדים לזחול במערות (במדרס במיוחד) אך לא לשכוח להביא פנסים !!אפשר לגוון בגבינות בחוות (כמו חוות צוק), אפשר להתבשם מניחוח הפריחה או סתם מריח המנגלים. בילוי נעים !

עמיתמג
    תל עזקה מקסים,לוזית-עדיף בחורף|4 27.05.07
    אתמול הינו במערות לוזית.המקום בעונה הזו חם ומלא קוצים, החויה במערות נחמדה מאוד וההמלצה של אחד המדרגים על מערכת מערות סמוכה בה זוחלים עם פנסים היתה אכן במקום ומומלצת בחום.נהננו, אך ניכר כי המקום נמצא במיטבו במהלך חודשי החורף.לאחר מכן המשכנו לתל עזקה שם המקום יפה כל ימות השנה והיה מקסים.הציטוטים מתוך המקרא המלווים את הבאים עד לתצפית המרהיבה המתגלה למעלה- חויה מומלצת לכל המשפחה.באיזור תל עזקה יש גם המון פינות נחמדות לפיקניק.שוה מאוד.

batami
    מערות פארק בריטניה וחבל עדולם|5 05.08.05
    באזור עשרות חורבות ישובים מתקופות שונות, חלקם חפורים וניתן לסייר בחורבות ובמערות שבהן - לוזית, עזקה, תל גודד, מדרס, עתרי - מספקים הצצה הסטורית של 2000 שנה ומעלה.

זישהבןציון
    מקסים...קסום...רק לשמור|5 20.03.05
    הכל פורח.... מקום מדהים לילדים. חוויה מעל ומתחת לקרקע. צריך לשמור על מקומות כאלה ותשמר נקודת החן לעוד שנים רבות... מסלול של שעתיים וחצי ממנו ניתן לנסוע לתל שוכה ולטייל בשלל התורמוסים הפורחים בעונה זו.

pumi
    קצר ונחמד מאוד|4 11.08.04
    במערות לוזית הייתי לפני מספר שנים ונהנתי מאוד. עכשיו הייתי בחורבת מדרס עם בני בן ה-6, מסלול קליל וחביב כולל זחילה במערה. מסלול הזחילה מסודר הייטב ומסומן בחיצים זרחניים. הפרמידה מאחזבת מעט אבל בסה"כ טיול טוב. הילד מהההזה נהנה.