טיול ברכס השיירות ודרך הג'יפים

8.7

פרחים בקנה

מוצע לכם כאן טיול בהרי ירושלים, המשלב גם טבע וגם שיעור חשוב במורשת קרב. מסלול שלוחת שיירות עובר בכמה מן המשלטים היותר מפורסמים, שם תוכלו לצפות אל אתרי הקרבות של מלחמת העצמאות. בנוסף, אורנים עתיקים וגבוהים, פריחה צבעונית ושלל תצפיות מרהיבות מחכים לכם בשמורת המסרק

מקום: ליד מסילת ציון
אורך המסלול (ק"מ): 10
איך מגיעים: מכביש מספר 1 פונים במחלף שער הגיא דרומה לכיוון בית שמש. לאחר כ-700 מ' פונים שמאלה (מזרחה) אל דרך כורכר מסומנת אדום, המובילה אל חניון דרך הג'יפים. כאן חונים.
דרך הכורכר המסומנת אדום, שבה הגענו לחניון, היתה בעבר המשכה המזרחי של דרך בורמה. דרך זו עקפה את המחסומים ואת עמדות הירי שבעזרתם חסמו הערבים את הכביש הראשי לירושלים, שעבר דרך שער הגיא. המסלול יוצא מחניון דרך הג'יפים 1 בשביל מסומן בירוק ובצבעי שביל ישראל, המסתעף מדרך הכורכר לכיוון צפון מזרח. מכאן מתחילים בטיפוס אל רכס שיירות. לצד השביל ניצבת אנדרטה לחללי מח"ל (מתנדבי חוץ לארץ) שנטלו חלק בקרבות תש"ח. ממשיכים בעלייה מתונה, ולאחר כמה עשרות מטרים מגיעים למפגש דרכים 2 , ופונים שמאלה עם הסימון הירוק. עוד כמה עשרות מטרים במגמת עלייה ומגיעים למיסעף T נוסף 3 , שם פונים ימינה בדרך רחבה מסומנת ירוק, , נוחה גם לרכ
יא משלטי
ממשיכים לעלות. החורש כאן מתקשה להתאושש מהשריפה שהשתוללה בהרי ירושלים לפני יותר מעשור, וצלע ההר נעשית חשופה. עוד כמה מאות מטרים, ורואים ממול את בתי המושב בית מאיר. כאן שכן הכפר הערבי בית מחסיר, שהטיל את חיתיתו על התנועה לירושלים. ממשיכים בטיפוס, ובהפסקת הנשימה הבאה יושבים ומביטים מערבה, אל הכיוון שממנו עלינו. ממול נראים מושב מסילת ציון, מחלף שער הגיא, עמק איילון ומנזר לטרון, שפלת החוף וכמובן המגדלים של מודיעין, המזדקרים מקו האופק.
יא משלטי
ממשיכים לצעוד מזרחה. השביל נעשה צר, ואחרי כמה עשרות מטרים מתחבר עם שביל מסומן כחול שמגיע מימין 4 . ממשיכים עם השביל המסומן בירוק ובסימון שביל ישראל. מגיעים למשטח סלע שבצידו עץ חרוב - מקום אידיאלי למנוחה. לאחר עוד הליכה קצרה מגיעים השביל למשלט 21 5 . כאן עמדו לוחמי הפלמ"ח מול גלי התקפות של מאות מאנשי בית מחסיר והסביבה. המשלט שוחזר, וצוינו בו מקומות העמדות
פונים שמאלה בשביל המקיף את המשלט ומגיעים לפינה יפה בצל עץ זית. כאן אפשר לשבת על ספסל עץ, ליהנות מהרוח ולהשקיף על כל הרכס שממול: הדרך העולה לירושלים, נטף, שורש, בית נובא, גבעת הרדאר ונווה אילן. גם כאן ניטשו קרבות עזים בתש"ח. לאחר סיבוב במשלט פונים ימינה (דרומה) על השביל הירוק, בדרך רחבה ונוחה. יורדים בדרך ופונים ימינה על פי השילוט ל"שלוחת שיירות". עד מהרה מגיעים למיסעף שבילים 6 : שמאלה למשלט 16, ימינה ל"מסרק". פונים שמאלה לכיוון המשלט בדרך רחבה מסומנת ירוק, שמתעקלת בין עצי החורש. בעיקול האחרון שלפני המשלט ניצב ספסל 7 המשקיף אל כביש מס' 1 ואל קברו של שיח' עלי שבין שני נתיביו.
כ-300 מטר אחרי התצפית, מימין לדרך, נמצא משלט 16 8 . שלטי הנצחה צנועים מספרים את סיפור השיירות לירושלים ואת סיפור כיבוש המשלט, וגלעד צנוע מוקדש ללוחמי מחלקת הצופים של קיבוץ נען, שנפלו בקרב על הגבעות האלה. חוזרים לשביל המסומן ירוק וממשיכים בכיוון דרום מערב. עוד פחות מ-1 ק"מ והוא מוביל למיסעף השבילים וללוח ההדרכה שבתחתית גבעת המסרק 9 . כדי לחזור לחניון צועדים כשעה במורד הדרך המסומנת אדום, היא "דרך הג'יפים". ההליכה בה קלה ונוחה מאוד.
המסלול המוצע כאן עובר על רכס שיירות. הוא במגמת עלייה - העלייה לא קשה, גם ילדים יוכלו לעבור אותה בנקל. אם בכל זאת אתם מתעצלים לטפס, ויש לכם שני כלי רכב, תוכלו לעשות אותו בכיוון ההפוך, משמורת המסרק לכיוון שער הגיא. השאירו רכב אחד בכניסה למסלול (שיהווה עבורכם את נקודת הסיום) והתחילו את המסלול הרגלי בחניון המסרק. בצומת שורש, על כביש מספר 1, פונים ימינה, נוסעים לכיוון מושב בית מאיר. כשרואים את הלולים של המושב בצד שמאל של הדרך, רואים גם מימין את החניון, שבו יורדים ומתחילים ללכת.
מים בדרך: בנקודת המוצא. אפשר לטייל כל השנה, אבל יפה כאן בייחוד באביב.

Mikamika
    נוף נוף ועוד פעם נוף|4 18.01.14
    היינו היום במסלול והיה כיף גדול מזג אויר מושלם פריחה מכל הכיוונים ומסלול קליל לכל הגילאים מה שהפריע זה כמות הגיפים והטרקטורונים ולכן לדעתי עדיף לעשות את המסלול בימי שישי ולא בשבתות וכמו כן לא בימים חמים אין צל ברוב המסלול דבר שהיום התאים לנו ביותר בסהכ מומלץ מאד

yos1410
    מסלול יפה עם היסטוריה|5 18.01.14
    מסלול מקסים ליום שמש חורפית. העלייה ברכס השיירות לא קשה ושווה לעצור מדי פעם לארוחת בוקר או כוס קפה רק כדי לצפות בנוף המקסים הנפרס לפנינו. לעצור במשלט 16 ולקרוא מעט היסטוריה. מסלול של 4 שעות בהליכה נינוחה.

goodlife
    אחד מהאזורים היפים ביותר|5 28.09.09
    ההליכה בתוואי מספרת הכי טוב את ההיסטוריה. ללכת למעלה ולראות את הכביש מתחת - מראה יפה ומלא הוד (והיסטוריה...). קצת חם מהאביב ואילך ולכן הסתיו והחורף (בוץ...) מתאימים יותר. להזהר מהגיפים המתנפצים במעלה משלט 21 (ואשר גרסו את הדרך בצורה המקשה על ההליכה). נקודות טובות לפיקניק - ליד משלט 16 או ליד תחילת דרך הגיפים בצמוד לכביש הכניסה לבית מאיר (תמונה מצורפת). למשפחות עם ילדים - מומלץ לעשת את הדרך מהכניסה לבית מאיר למטה (להשאיר רכב בתחנת הדלק פז)

מוטי ברנס
    להתחיל מחניון ליד שמורת המסרק|5 23.07.08
    כדי להתרשם מהנופים תמיד רצוי לעשות את המסלול בירידה אל תוך הנוף וכמובן עם השמש בעורפנו. להתחיל מחניון דרך בורמה לפני בית מאיר ושמורת המסרק לטפס על אורנה ולהמשיך למטה הכי יפה במרץ עת פריחת הצבעונים והשקדיה צובעים את הדרך בגוונים נהדרים.

galiavu
    הכל פורח|5 18.02.07
    עשינו רק את הקטע של שלוחת שיירות, מחניון המסרק לחניון דרך הג''יפים - מסלול שרובו בירידה, קל וידידותי למשפחות (אך מצריך הקפצת רכב לסוף המסלול). אחרי כמה ימים גשומים האוויר נקי וצלול, הנוף מהמם (ראות מצוינת) והפריחה מדהימה ממש - שקדיות, רקפות, כלניות ועוד עשרות סוגי פרחים, מוכרים יותר ופחות. הכל מסביב כל כך ירוק ושליו שקשה מאוד לדמיין בעונה זו של השנה את כל הקרבות הקשים שהתחוללו במשלטים שלאורך הדרך.

galiagiv
    כל סוגי הנוף...|5 10.06.05
    עשינו את הדרך ברגל בלבד, במשך שלוש שעות. הדרך מהממת, והנוף משגע - אבל מה שעוד ייחודי, זה סוגי הצמחייה שמשתנים לכל אורך המסלול - טרסות, חקלאיות, גפנים, טרשים וברושים...מומלץ ביותר

r_mendel
    עכשיו זה הזמן|5 24.03.05
    גם אם זה קצת עליה, הנוף שווה כל

batami
    טיול רכב|5 20.04.04
    טיול המתאים לרכב עם ירידה ממנו לתצפיות נוף ולמשלטים. אפשר לשלב עם טיול בשמורת המסרק ולראות גם את שרידי בית מחסיר, ששלט על הדרך לירושלים.

yigalc
    אפשר גם ברכב|5 28.11.03
    עשינו טיול ארוך על פי המסלול הזה ברכב. שבת שמשית ונהדרת. חובה לעצור לייד אתרי הקרבות ולספר את הסיפור. התצפית לכביש ולרכס ממול חושפת מראות חדשים כמו חוות שער הגיא ועוד.

guyeran
    טיול נהדר לרגל או לגלגלים|5 24.05.03
    חלקה המערבי של דרך בורמה +הדרך היפהפיה למעלה על רכס השיירות. ניתן לשלב עם "דרך בורמה" או "משער הגיא לקיבוץ צובה", ברכב גבוה או ברגל. משלב הסטוריה, נופים יפהפיים וקרובים לגוש דן+י-ם, עם אפשרויות לפיקניק. אחלה.
אתר מפה מעדכן בקביעות שעות פתיחה וטווחי מחירים, אך תמיד מומלץ לבדוק מראש עם המקום.