נחל פרטי

נחל קטן ותלול, שופע צל ולרוב גם מים, שלא רבים, משום מה, מטיילים בו במסלוליהם ברמת הגולן. ביקור בסוג של גן עדן פרטי, שישה קילומטרים מהבניאס, הוא התמורה על ההליכה הבלתי ידידותית לעיתים בתוואי הנחל, ההליכה לא קלה וכללת מעבר של הרבה סלעים גדולים.

מקום: ליד נווה אטי''ב
אורך המסלול (ק"מ): 1.5
אם לא בא לכם להיתקע אחרי קבוצת מטיילים הססנית מעל הבריכה הגדולה בזוויתן, או שהבניאס צפוף מדי עבורכם, יש לנו הצעה, מרחק של דקות נסיעה ספורות משם. נחל קטן, תלול ויפה, בסך הכל שישה קילומטרים מהבניאס, נחל חזור. עניין המים בנחל חזור חמקמק ביותר: בחורף ואחרי הגשמים הוא עתיר מפלונים ובריכות נסתרות, ובקיץ הוא יבש כמעט לחלוטין, אבל בכל זאת שווה ביקור.
תלילותו של הערוץ מאפשרת לראות מנקודת ההתחלה כמעט את כל המסלול בהמשך, ותהיה לכם הרגשה שאתם בגן עדן פרטי משלכם, גם אם תצאו ממנו יבשים כמו שנכנסתם אליו.
סעו על כביש 99 מקריית שמונה, עברו את הבניאס, כקילומטר אחר כך ישנה הצטלבות. כביש 99 ממשיך ימינה לכיוון מסעדה, ושמאלה, בכביש 989, לכיוון נווה אטי"ב. אתם לוקחים שמאלה, עוברים על פני הכניסה למצודת נמרוד 1 שמשמאלכם. עוד קילומטר תפגשו בשלט שיפנה אתכם שמאלה לחניון ולאתר ההנצחה לחללי סיירת אגוז 2 . הגעתם.
כאן אפשר להחנות את הרכב וליהנות מארוחה קלה לפני הדרך, לרשותכם ספסלים ושולחנות פיקניק בצל האלונים הנטועים פה. קברו של השיח' אל-חזורי, שוחר השלום, במעלה הגבעה, וסמוך לשם עוד כמה קברים של נכבדים דרוזים שרצו את קרבתו בחייהם ובמותם. נזהיר אתכם לא לכרות אף אחד מענפי האלון. לא רק שהמקום הוא "מקאם", מקום קדוש, האגדה אודות השיח' מספרת כי מי שהעז לגעת בעצים המקודשים יבשה ידו. כמה עשרות מטרים צפונה מכם (ישר לפנים) כבר רואים את האפיק של נחל חזור. השביל שליד המים מסומן בכחול ומכאן ואילך אתם נצמדים לסימון הזה. פחות מ-100 מטר במורד הנחל והוא מתחיל להשתפל בתלילות מערבה.
תמצאו את עצמכם מדגלים על הסלעים, מחפשים מדרגות סלע או אדמה מוצקה, הולכים בצד האפיק ולעתים חוצים אותו. ההליכה בתוואי הנחל דורשת אורך רוח, היא אינה נעימה לרגליים ואינה קלה, בייחוד אם נושאים ילד. אפשר ללכת את כל המסלול בלי להירטב, אבל בקיץ עדיף לבוא עם מכנסיים קצרים, עם סנדלי גומי או שקפקפים. אם תמצאו בריכה קטנה, נחבאת בין השיחים, תשמחו לשבת בה ולהתקרר. על שתי גדותיו של הנחל צומחים שיחי הרדוף וכשהיינו שם נהנינו גם משלל נוריות, רקפות וכלניות.
אין שום חשש להתברברות. האמת, אפשר להסתדר כאן גם בלי מפת שבילים. לכל אורך הדרך רואים את המשכה ואת ההשתפלות של רכס החרמון אל הגליל. אחרי כשעתיים וחצי הליכה באפיק נחל תראו את מצודת נמרוד ממש מולכם 3 , והמצודה המוצקה הזו - אחד המבצרים הבודדים שהשתמרו עד ימינו - מרשימה ביותר. אחרי רבע שעה נוספת מצטלב השביל המסומן כחול שלנו עם שביל מסומן שחור 4 , שבא מצפון (מימין, מכיוון נווה אטי"ב). השביל המסומן בשחור ממשיך במורד נחל ג'ובתה וומגיע לאחר כ- 3.5 ק"מ לבניאס. השביל המסומן בכחול, איתו ממשיך טיול זה מטפס בעלייה תלולה למצודת נמרוד. העלייה, הנמשכת 20 דקות לערך, עלולה לקצר את נשימתכם, אבל היא קצרה למדי. למעלה, על הכביש, סמוך לשער הכניסה לגן הלאומי 1 , לאחר שהקפתם את הגדר המזרחית שלו, אפשר להשאיר את בני המשפחה להתאושש. הנהג יפנה על הכביש מזרחה (שמאלה), ילך עוד כרבע שעה עד האוטו שהושאר בתחילת המסלול, יחזור ויאסוף את האחרים, שהספיקו בינתיים ללקק ארטיק מהקיוסק הנייד של הגזלן המקומי.
רוב המסלול בירידה, אבל בסופו עלייה קצרה ואכזרית. לא מומלץ בגשם או מיד אחריו.

goodlife
    מאתגר ומהנה (ומענה בסוף....)|5 11.01.15
    מסלול מאוד מענין ומאתגר, כיפי לילדים (אך לא להביא קטנים מדי...) , מענה למבוגרים בעלייה לקלעת נמרוד (אוף, בשביל מה ירדנו...) אבל לשים לב - אחרי גשמים להמתין כמה ימים מסלול חלקלק, ולעונות המעבר וקיץ להביא מספיק מיים (יש עליה בסוף...). לשלב עם ביקור לפני באנדרטת חרוב, סיפורי נבי חזורי ובסוף בקלעת נמרוד. אה...ואם לפניכם נכנסה קבוצה גדולה (בתי ספר וכד') - בעיה...כי אז יקח הרבה זמן.

galiavu
    קצר, אתגרי ומענג|5 29.09.13
    יבש לגמרי בסתיו, אבל הבולדרים סיפקו לילדים ולנוער מספיק עניין, ולנו הזקנים היה נעים ללכת בצל ולחמם את השרירים המאובנים לקראת הירידה של נחל גובתה (שאותו ירדנו במלואו למחרת). בניגוד לתחזיותיו הקודרות של הפקח שהוצב בתחילת המסלול וניסה להניא אותנו מלהיכנס אליו בשלוש בצהריים, בפחות משעתיים עברנו את המסלול הכחול כולו עד לנקודת הסיום שליד הכביש לקלעת נמרוד. צעיר ההולכים היה מיטיב לכת בן שש, ולטעמי המסלול לא מתאים לילדים קטנים יותר שאינם מורגלים בהליכה.

trattnh
    מסלול מאתגר וחוותי|5 09.06.11
    לא מתאים לילדים שאינם מיטיבי לכת ולא מתאים למנשאים. בהחלט לא מסלול הליכה שגרתי בנחל. אמנם נפלתי על הרך באחת הקפיצות (לא נעים בכלל) אבל זהו בין הטיולים שיותר מהנים שיצא לי לעשות. לפני מספר שנים טיילנו שם ולא טפסנו למבצר נמרוד אלא המשכנו בנחל גובתה עד הבניאס. 2011 - עדכון - הפעם חנינו ליד הכניסה למבצר נמרוד. הלכנו 30 מטר במסלול הכחול ופנינו ימינה למסלול האדןם. הלכנו עד החניון של נבי חזורי וירדנו לנחל במסלול הכחול. רוב הדרך היתה מוצלת וקפצנו מבולדר לבולדר. מסלול מקסים. המשכנו עד לחיבור עם נחל גובתה (מסלול שחור). שם פנינו שמאלה ועלינו במסלול הכחול. בסיום העליה חיכה לנו הרכב.

danba
    מאתגר, ערוץ הנחל יבש בקיץ|4 17.07.10
    המסלול מסולע ביותר, קצב התקדמות איטי עם ילדים, רובו מוצל, נוף מרהיב. רק חבל שערוץ הנחל יבש בקיץ. העלייה חזרה חדה, אך לא נוראה. בסה"כ למרות הכל היה כייף.

briza
    לא ארוך בנוף מהמם|5 21.06.10
    חבוי וצנוע, ערוץ עמוק ומים. אחרי גשם יש זרימה יפה אבל גם בוץ חלקלק המקשה בשיפועים התלולים. הטיפוס בסוף ממש לא נורא (כשאין בוץ). מצטרף להמלצה להמשיך בנחל גובתא עד לבניאס.

noaleibo
    נהדר, אתגרי ומחליק ביום רטוב|5 30.03.10
    היינו לפני מספר ימים ביום סגרירי ומטפטף מעט. מסלול אתגרי, עדיין יש הרבה מים. לקח לנו כ-3 שעות. העלייה בסוף למצודה לא נוראית כמו שכתוב, לקח לנו כ-10 דקות ללא עצירות. לא כדאי ביום רטוב כי הסלעים מחליקים מאוד. מרשים ביותר לראות את המצודה מלמטה. יופי של מסלול.

dana1968
    חוויה !|3 10.08.08
    טיילנו באוגוסט משפחה עם 3, 8 ו11. כל המסלול הוא בגלישה מסלע לסלע, מתחת לענפים ובחיפוש אחר הצל. העליה בסוף המסלול נעשתה בקלות על ידי הגדולים. למבוגרים עם בת ה3 היה הרבה יותר קשה.לא מומלץ להכנס לנחל עם קטנים, גם לא עם מנשא גב. 1.5 ק"מ יכולים להתארך לשלוש שעות.

opherdor
    נפלא בחורף|5 21.02.08
    החרמון היה צפוף אחרי סופת שלגים, אז ירדנו לנחל חזור. זרימה שוצפת והרבה בוץ הפכו את הנחל לאתגרי ומהנה ביותר. אפילו הצלחנו לעבור את כל המסלול כמעט בלי להרטב. לא מומלץ לילדים בעונה זו, אך לבעלי שיווי משקל טוב ורגליים ארוכות זו עונה מופלאה

oriziv
    מסלול מים יפהפה - לא לפעוטות|5 02.01.08
    המסלול מקסים ויפהפה. הופתענו מכמות המים בנחל למרות מיעוט הגשמים. בערוץ הנחל פזורים סלעים גדולים והטיול אינו מתאים לפעוטות שעדיין לא הולכים היטב

f6gy
    טיול בנחל חזור בתאריך 14/9/07|5 15.09.07
    טיילנו בשעות הצהריים שתי משפחות בגילאים של שנה וחצי עד 43 שנים . הילדים בגילאי 6 ומעלה רצו כמו איילות , הקושי העיקרי שאינו מתאים למסלול זה הינו לקיחת ילדים קטנים על מנשא לתינוק . המסלול מוצל ברובו , אין מה למהר צריך להנות מהשקט , לקח לנו בסביבות שעתיים וחצי . לסיכום :מסלול מהנה הרבה יותר ממסלולי הליכה רגילים , נדרש לקפץ בין סלעי הנחל , קצת יותר אתגרי , עליה בסוף סבירה והרבה יותר נוחה להליכה מאשר בתוך הנחל . מאוד מומלץ .
יער האייליםיער האיילים מומלץ מפה9.4משה אמיתי, האבא של האיילים, היה פעם בוקר עם סוסים ולאסו וכל האביזרים הנלווים. רמת הגולן היא אולי המקום היחיד בארץ שמאפשר לגברים להיות קאובואים. תוך כדי חיפוש אחרי גידול חקלאי שיוכל להפוך גם לאתר תיירות הוא נתקל באייל, וככה התחיל מה שהיום הוא יער האיילים. במכלאות היער שביישוב אודם מגדלים עדרי איילים ובהם תמצאו את האייל הנקוד, האייל הגמדי שמקורו בהודו וגם את האייל האדום שהכי מזכיר את אביו האגדי של במבי ומתפאר בקרניים גדולות ומסועפות. במתחמים נפרדים נמצאים בעלי קרניים נוספים ובהם צבאים, אנטילופות, יעלים, עזים ואפילו ג'ימי - ג'מוס יליד המקום, חובב ילדים שאפשר לרכב עליו. במקום גם ביזון אמריקאי שבאמצעותו ניתן לעמוד על ההבדל בינו לבין הבאפלו. בחצר מבצעים העופרים תעלולי קפיצה לגובה, אוכלים מכף היד פרוסות לחם ובליווי מדריך תקבלו הסבר במה האיילים שונים משאר בעלי הקרניים, איך עושים שופרות ועוד. לאחר מכן תוכלו לטייל ברחבי יער אודם בנהיגה עצמית על רכבי גולף. בגן החיות הקטן שבמקום נמצאים סוסי פוני עליהם אפשר להרכיב את הילדים ולטייל ללא תוספת תשלום או הגבלת זמן. עוד אטרקציות במקום כוללות פקרא עוד