בעקבות גיבורים

מסלול מרתק משובץ הסברים על ימי הקרבות הקשים במלחמת העצמאות, העוצר בחניונים מוצלים שמזמינים פיקניק נינוח

סוג: רכב רגיל, רכב שטח
מקום: צומת נחשון
אורך המסלול (ק"מ): 25
סיפור המצור על ירושלים ופריצת הדרך אליה הוא אחד הסיפורים המרתקים והמרגשים של מלחמת העצמאות. מסלול "דרך בורמה" - הדרך שעקפה את העמדות של הלגיון הירדני בין לטרון ושער הגיא, שהיה נתון בשליטת אש ערבית בימי המבחן של מלחמת העצמאות - הוא מסלול טיול נהדר לכל יום.
קק"ל אכן עשתה כאן עבודה נפלאה, גם בפריצת הדרכים, גם בשילוט הבהיר, גם ביצירת החניונים וגם במפות ובשלטי ההדרכה הפזורים בשטח ומלווים לעתים בפיסול סביבתי להמחשה. מי שמחפש אתגרים - לקרוע הרים ולרמוס גבעות - לא יבוא כאן על סיפוקו.
איך מגיעים: נוסעים על כביש מס' 44 (צומת חולון–רמלה – צומת שמשון) ובקטע הכביש שבין צומת שמשון וצומת נחשון, כ-4 ק"מ מזרחית לצומת נחשון, מגיעים לפנייה לדרך בורמה ומצפה הראל 1 , הפנייה בסמוך לתחנת שאיבה גדולה. הבאים מכיוון כביש מס' 1, ירושלים – תל אביב, יורדים דרומה במחלף שער הגיא לכביש מס' 38, לאחר 8 ק"מ מגיעים לצומת שמשון ולפנייה לכביש מס' 44 בו פונים ימינה ובין סימון הק"מ ה-5 וה-6 פונים ימינה לדרך בורמה 1 .
זו אינה הכניסה המקורית לדרך בורמה. הכניסה המקורית היא על כביש 3, מצומת נחשון ללטרון, בין מושב בקוע לקיבוץ נחשון, אבל הדרך הזו היא דרך 4X4 ותתאים לרכב שטח בלבד. אחרי שלט ההכוונה למצפה הראל והפנייה שמאלה נוסעים כ-400 מטר בדרך כבושה היטב, מסומנת שחור, עד שמגיעים למפגש עם דרך מסומנת באדום. ישר לדרך בורמה ולמצפה הראל, שמאלה לחורבות הכפר הערבי בית ג'יז. בתי הכפר נראים מכאן ואפשר גם לבקר שם.
חוזרים למזלג השבילים, ממשיכים לפי השילוט ישר, על דרך מסומנת אדום, ומגיעים למצפה הראל 2 . כאן יש מפת תבליט גדולה, מרשימה מאוד, שנותנת תמונה מלאה על כל הדרכים באזור ובייחוד על דרך בורמה. יש כאן גם מגדל תצפית, אבל העלייה אל ראשו חסומה.
בית סוסין נמצא על הדרך בהמשך. הכפר נהרס כליל. יש שם חניון נאה, דקלים גדולים וצמחיית מים 3 . המעיין שנמצא שם עלוב למדי. השטח מוצל ומתאים מאוד לחנייה. בדרך לבית סוסין, אם תסתכלו צפונה (שמאלה), תראו מחלקה של פלמ"חניקים עושה את דרכה בשדה. אלה פסלי פח, אך מרחוק הם נראים כאנשים חיים, ומחיים גם את הסיפור ההיסטורי שהתרחש כאן.
מייד לאחר החניון של בית סוסין יש שלט המכוון שמאלה למצפור לטרון. שווה חריגה מהדרך לנסיעה של קילומטר, ובמצפה, על גבעה מעל היישוב נווה שלום, בנקודת גובה 314 4 , יש תצפית יפה אל כל עמק איילון, ואל אזור לטרון, והסבר מפורט על הכשלון הטרגי בארבעת הניסיונות לכבוש את משטרת לטרון.
חוזרים לדרך בורמה, נוסעים עוד כ-700 מטר, מצד ימין של הדרך חניון נוסף: מעלה תאנים 5 . ואכן יש כאן הרבה עצי תאנה, טראסות מטופחות וצל. בזמן העברת הציוד לירושלים התקשו כלי רכב לעבור את קטע הדרך הזה בשל תלילותו. הציוד הועמס על גבי עשרות אנשים, חמורים, פרדות וג'יפים, וכך הוא הועבר בקטע הקשה של הדרך. בעין מסילה בהמשך הדרך, בקצה הדרך הסלולה, העמיסו אותו על משאיות שהגיעו מירושלים. ליד "מעלה תאנים" יש פיסול סביבתי שממחיש את הסצינה: פרדות, משוריינים, טרקטורים ולוחמי פלמ"ח עם תרמילים כבדים. פוגשים אותם גם בהמשך.
עוד כ-300 מטר מגיעים לצומת שבילים 6 : השביל האדום חוצה שביל מסומן ירוק - שמאלה לכיוון נווה שלום, ימינה לכיוון המושב תעוז. ממשיכים עוד כ-20 מטרים, ואז יש פנייה חדה ימינה. כאן הסרפנטינות. זה היה קטע תלול ומתעקל מאוד של הדרך, ומשחזריה השאירו אותו כפי שהיה, כדי שניטיב להבין את הקושי. כדי למנוע את שקיעתם של המשוריינים הכבדים, הניחו על האדמה רצועות מתכת רחבות ("שפאלות") שחוברו זו לזו ויצרו מסלול עביר על הקרקע הלא יציבה.
את השפאלות אפשר לראות מימין לדרך. הקטע הזה קשה למעבר רכב שאינו בעל הנעה קדמית, ומי שחושש יוכל לעקוף אותו בדרך המקבילה משמאל. בנקודה זו אפשר להוריד את הנוסעים כדי שיוכלו להתרשם בהליכה ברגל, אלה - לנוכח הפסלים שבצד הדרך - יוכלו להעריך את העובדה שאינם נאלצים לשאת מטען רב על גבם בדרך לשחרור המצור על ירושלים.
הנהג ייפגש עימם בהמשך דרך בורמה, בתחתית הסרפנטינות. כאן, ליד צינור גדול וחלוד, יש הסבר נאה על קו המים לירושלים, קו השילוח 7 .
ליד הצינור יש מזלג שבילים: שביל מסומן בכחול פונה ימינה והוא מגיע למושב אשתאול, שביל מסומן באדום ובצבעי שביל ישראל - כתום, כחול, לבן - פונה מעט ימינה והוא ממשיך עד שער הגיא. במפות הוא מסומן כדרך בורמה, אבל בקטע הזה, התנהגו בהתאם לשילוט בשטח: קחו את השביל ההולך ישר לפנים. מכאן ועד שער הגיא, עוד שלושה ק"מ וחצי. הוא מוביל לחניון החרוב, אחר כך למעיין עין חילה 8 (גשר על נחל מאיר, נביעה שרואים אותה היטב, בריכה קטנה וספסלי פיקניק).
קילומטר אחר כך יתחבר השביל עם השביל המסומן אדום וימשיך דרך עין מסילה לשער הגיא. גם ליד עין מסילה יש חניון מסודר. המעיין (חסום בשבכת מתכת) שירת את הסבלים שהעמיסו כאן את המשוריינים בדרך לירושלים וגם את הבהמות העייפות שסחבו את הציוד. עוד פחות מקילומטר ומגיעים אל כביש 38 9 . מחלף שער הגיא פחות מקילומטר מצפון וטוב תעשו אם תפנו צפונה בדרך העפר הצמודה לכביש, תטפסו אל מצפור שער הגיא 10 , שהוא אתר הנצחה לגדוד 5 של חטיבת הראל, ובו סיפור כל הקרבות בהם נטלה חלק החטיבה במערכה על שחרור ירושלים.
לאחר התצפית חוזרים לנקודה שבה נפגשת דרך בורמה עם הכביש 9 , חוצים אותו בזהירות, לפניכם המשך המסלול, "דרך הג'יפים". מכאן עולה הדרך לאורך ארבעה ק"מ לכביש שורש-בית מאיר, תחת שמורת המסרק. כקילומטר לפני סוף הדרך תראו פנייה שמאלה 11 , שתוביל לשלוחת שיירות. פחות מחצי קילומטר אחרי הפנייה הזו, צומת T 12 : מזרחה (ימינה) למשלט 16, מערבה (שמאלה) למשלט 21. כדאי לעשות את הסיבוב הזה ולרדת לתצפית בכל אחד מהמשלטים הללו, כדי להשלים את תמונת הקרבות וגם כדי ליהנות מהנוף. גם הדרך הזו טובה לרכב פרטי, למעט קטע בעייתי במקצת בין משלט 16 לסוף המסלול, למרגלות המסרק. מי שלא חושש לשחוק קצת את הצמיגים, שלא ידאג, הוא לא ייתקע. רכב בעל הנעה קדמית יעבור את הקטע הזה בקלות. מנקודה הזו ממשיכים עד הכביש 13 . אפשר לעלות לשמורת המסרק 14 ואחר כך לחזור, להמשיך בכביש מזרחה ותוך ארבעה ק"מ מגיעים לצומת שורש.
גם בעלי רכב ללא הנעה קדמית יכולים לעבור במסלול זה, ובלבד שגחונם אינו נמוך מאד, ובשום מקרה לא בימי גשם וכאשר הדרכים בשפלה בוציות.

peereran
    נוף מדהים והיסטוריה ישראלית |4 30.12.16
    מסלול נחמד מאוד, אחרי גשם יש לא מעט שלוליות שלא מתאימות לרכבי פרייבט. לדעתי יש השילוט לוקה קצת בחסר אבל אפשר להסתדר

daphnaol
    ההיסטוריה שלנו ונוף יפיפה|5 30.07.16
    מערבית לכביש 38 אפשר ברכב רגיל, מזרחית ל 38 רק רכב שטח

danam_20
    גם אתגרי גם היסטורי|5 25.04.16
    מלבד האתגר בעבירות (בהחלט לא לרכב רגיל, רק ג'יפים) ישנם הסיפורים והמיתוסים סביב הדרך. מרתק ומעניין לעצור מדי פעם ולקרוא את ההסברים הקצרים והענייניים לגבי כל אתר. ישנה אי התאמה בין המסלול המוצג בציור לבין הוראות הנסיעות במסלול הטיול הכתוב - היצמדו למפה המצוירת (שילוט אדום של קק"ל). באביב הכל פורח כמובן ואם אתם מחפשים מקום לא המוני בחג - מצאתם.

טאטי
    נוף ים תיכוני מרהיב אבל עבירות|5 14.03.16
    הנוף מרהיב על פי כל קנה מידה. החשיבות ההיסטורית, מיותר לציין. למרות ניסיונות תחזוקת הדרך, תנאי העבירות משתנים. בשבת יבשה בתחילת מרץ הגענו עם טנדר 4×4 קשוח ונאלצנו לחלץ ג'יפון "רך" תקוע. זהירות!

קרןהפוך
    מומלץ בחודש פברואר|5 05.03.11
    הכל פורח - כיף לראות מיועד ליותר מרכב אחד וחיוני נסיון ברכיבת שטח קשה

מוטי ברנס
    חובה על כל בית ישראל|5 23.07.08
    מסלול חובה על כל ישראלי לזכור בזכות מי קיבלנו את ארצנו. נופים פסטורלים העוטפים סיפורי גבורה ואוזלת יד של תחילת המדינה

naor01
    מתאים בכל מזג אויר|4 14.07.07
    דרך נוחה, מקום לפיקניק, צל, ירוק ובעונות מסויימות גם פריחה. העליה למשלט 21 לא קלה ואינה מתאימה לג''יפונים. מומלץ לפקנק במרפסת שבמשלט 16 .

nisimbarda
    פריחה מדהימה על הגבעות|5 25.02.07
    רוצו עכשיו!! מכל חנין שבצידי הדרך היפה ניתן לטפס מעט למעלה ולהנות מפריחה נפלאה, מרבדי רקפות וכלניות ירוק מכל עבר. הדרך עצמה נוחה וקלה מאד לנהיגה

oeoai
    דרך יפה עם נגיעות הסטוריות|4 21.01.07
    טיול חביב ברכב רגיל באזור מיוער עם נגיעות היסטוריות. אפשרות לספר לילדים ולהמחיש להם מספר פרקים מההיסטוריה הישראלית. רוב הדרך עבירה לרכב רגיל אולם בשבילים ובמקומות שהיה לנו ספק (ויש כאלה לאורך המסלול), העדפנו שלא לנסות. יש מקומות רבים בדרך לפיקניקים, טיולים רגליים קצרים והמון מצפורים ונקודות תצפית יפות על האזור. דרך יפה ומעניינת עם נופים יפים ופיסול סביבתי מעניין. עשינו את כל המסלול כפי שמופיע באתר מפה. רצוי כמובן לא בימי גשם ולאחריהם.

goodlife
    עבירות קלה|4 18.11.06
    דרך חשובה בהיסטוריה של הארץ. הדרך ירוקה ולא קשה לעבירות של ג''יפ. יש גם רקפות!