טיול בצפון הערבה - מבקעת צבאים לעין תמר

סוג: רכב שטח

דרך שער השטן

מסלול נהיגה מהנה במיוחד: 40 ק"מ של גבים, מפל, מכתש קטן אחד, והרבה נקודות תצפית יפות בטיול הכולל את הר צבאים, ציר המסוע של מפעלי ים המלח, גבי נחל פרס, קרקעית המכתש הקטן, מפל נחל חצרה ונסיעה באפיק נחל צין עד כביש הערבה

מקום: צומת צפית
אורך המסלול (ק"מ): 40
תחילת המסלול היא בק"מ 119 של כביש 25 (כביש דימונה-ים המלח). מי שיורד בכביש מדימונה לצומת הערבה יראה ליד ק"מ 119 1 , ליד מצד תמר, דרך טובה לכל רכב מסומנת כחול, שמפנה אותו שמאלה מהכביש (צפונה). נוסעים על הדרך הזו כמעט 3.5 ק"מ, מדרום האפיק של נחל פרס, מעל המסוע של מפעלי ים המלח, באמצעותו מעבירים את הפוספטים מים המלח למפעל הנמצא סמוך לגבעת צפית שממערב לנו. עוזבים את השביל הכחול 2 וממשיכים ישר עוד כ-800 מ', פונים מזרחה אחרי 3.5 ק"מ ומגיעים למצפה נעמה 3 , שהוקם לזכרה של חיילת שנהרגה בעת טיול שערכה באזור. יש שם חניון מסודר ושושנת רוחות שמצביעה על כל הנקודות הראויות באזור. זוהי נקודת תצפית יפה במיוחד על אגנו הדרומי של ים המלח.
חוזרים עם דרך העפר שעליה באנו עד השביל הכחול ועולים עליו 2 . מדרום מתחתר הקניון של נחל פרס, מצפון המסוע. עוד כשלושה ק"מ מגיעים לעמוד סימון של החברה להגנת הטבע 4 , שמפנה שמאלה (צפונה), בהמשך הדרך הכחולה, למישור עמיעז, ומזרחה (ישר) במקביל לנחל פרס. הכיוון שלנו הוא מזרחה, ואחרי כשלושה ק"מ נוספים 5 יורדים לכיוון נחל פרס, אחרי כ-900 מ' חוצים את הערוץ שלו, ממשיכים בדרך המסומנת ירוק עד שמגיעים להצטלבות שביל ירוק עם דרך עפר מסומנת אדום. כאן עוצרים ויורדים לגבי פרס 6 . הכניסה הטובה לגבים היא מצד מזרח, זהו גם המקום האידיאלי לקפה של בוקר. אחרי ההפסקה באזור הגבים חוזרים לסימון האדום, שייקח אותנו מערבה ודרומה אל כביש 25, ליד ק"מ 111 7 .
מכאן מתחיל הטיול בצד השני, הדרומי, של הכביש הזה. נוסעים עליו קצת פחות מקילומטר מערבה (ימינה, לכיוון דימונה) ומיד תראו שלט כתום שמפנה אתכם שמאלה למכתש הקטן 8 . זוהי דרך טובה לכל רכב. חלקה סלולה, חלקה לא. אבל כל רכב יכול לעבור בה עד המכתש. נוסעים עליה, חוצים בתוך כך את האפיק של נחל צפית 9 (מי שירצה יכול לרדת מכאן למסלול רגלי של שעתיים לנחל צפית תחתי ולצאת, רגלית, בכביש הערבה) וממשיכים דרומה על הדרך. עוד כמה קילומטר תראו שוב שלט שמפנה למכתש הקטן. במזלג הדרכים 10 הזה קחו את הקטע הימני (לעיתים חומדי לצון מסובבים את השלט), ותגיעו עד פתח המכתש, לכניסה צרה הקרויה "שער השטן" 11 . אם תפנו ימינה, תגיעו לקניון של אבן חול אדומה, וילדים ודאי יהנו לגרד ממנה משהו לבקבוקים שלהם. כאן המקום היחיד שבו אפשר לראות בעין בלתי מזוינת שהמקום שבו אתם עומדים הוא אכן מכתש ולא עמק כלשהו. כל המכתשים האחרים בעולם פשוט גדולים מכדי להבחין בכך כל כך מקרוב.
חוזרים בחזרה לדרך בה באנו, עד שמגיעים לשלט ירקרק: "חניון לילה" 12 . כאן ניקח ימינה בדרך העפר, שעוד כקילומטר תפיל אותנו על דרך עפר מסומנת כחול 13 , שתיקח אותנו ימינה (דרומה), לצד האפיק של נחל חצרה. עוד כשני ק"מ מסתעף מן הדרך הזו שמאלה (מערבה) שביל מסומן אדום 14 , שיורד אל מפל נחל חצרה. כדאי לעצור ולרדת ברגל, ואפשר להוריד את אלה שנמאס להם לשבת. הם יוכלו ללכת על השביל האדום מסלול נחמד בקניון של נחל חצרה, שייפגש לאחר כקילומטר עם הדרך המסומנת כחול שהרכב נוסע עליה 15 . הקניון של נחל חצרה הוא מקום מצוין להפסקת צהריים. ביום שמש הוא ייתן צל, ביום סגריר הוא ייתן הגנה מפני רוחות או גשמים. לאחר הפסקת הצהריים, מתחברים שוב עם דרך מסומנת כחול. הדרך הזו תיקח אתכם דרך האפיק של נחל צין אל כביש הערבה 16 , נקודת הסיום של המסלול, ליד ק"מ 173. מי שלא ממש ממהר, ועדיין עומדות לרשותו שעתיים של אור, יכול להמשיך - פשוט לחצות את כביש הערבה, להיכנס לדרך עפר של נחל אביה, שתוביל אותו להצטלבות דרכים 17 עם דרך עפר המתפתלת בערוץ נחל אמציהו. בדרך הזו, צפונה, מגיעים לנאות הכיכר 18 . הנסיעה קלה, הדרך ברובה מישורית, והנוף הנגלה לעינכם שונה לחלוטין מהוואדיות ומהמכתשים שעברנו - עכשיו זהו נוף החוורים של דרום ים המלח.
בחורף חובה להקשיב לדיווחי מזג האוויר ולהימנע מיציאה לטיול כשיש חשש משטפונות.

batami
    אזור הערבה המזרחי|5 31.07.07
    גיבי פרס, המפל והמעוק בנחל צין - האזור שחון, ונראה במיטבו בסוף החורף ותחילת האביב, כשהגבים ובריכות המפלים מלאים במים. בשאר ימי השנה האזור שחון ויבש.

einyyoel
    מסלול נפלא בכיוון ההפוך|5 14.07.02
    מומלץ מאד לעבור את כל המסלול ממזרח למערב דווקא. זאת בתנאי שהתחלתם מוקדם בבוקר.השיפוע לפני גבי פרס אתגרי יותר ובכלל הדרך חזרה למרכז מתקצרת מאד.
אתר מפה מעדכן בקביעות שעות פתיחה וטווחי מחירים, אך תמיד מומלץ לבדוק מראש עם המקום.