טיול אל נחל כלח וחורשת הארבעים

9.1
סוג: רגל * הפעלה

ההר הירוק תמיד

רכס הכרמל נמצא בעמדה מערבית, קרובה לים, שהופכת אותו לאזור לח המתאים גם לצמחים "מפונקים". והצמחייה אכן עשירה ושופעת. באביב פורחים כאן סחלבים רבים, ובחודש מאי מקשט השושן את המצוקים.

סוג: רגל, הפעלה
מקום: צומת דמון
אורך המסלול (ק"מ): 6
משך הטיול: 2 - 4 שעות, 4 - 6 שעות
*** במקרה שכוחות צבא פרוסים באזור חורשת הארבעים, יש להגיע לנקודה 10 בדרכים עוקפות ***
נקודת המוצא של הטיול היא חניון אלון בצומת דמון 1 . רכב מאסף כדאי לשלוח אל החניון בחורשת הארבעים: נוסעים על כביש 672 לכיוון חיפה (צפון-מערב) ולפני אוניברסיטת חיפה פונים ימינה, על פי שילוט, לחורשת הארבעים.
מנקודת התחלת המסלול 1 חוצים את כביש 721 לכיוון צפון־מערב ועולים על שביל מסומן כחול היורד אל תוך נחל כֶּלַח 2 . חלקו העליון של הנחל שטוח וכולו טרסות עתיקות. בשטח הפתוח פורחים מרבדים של פרחים חד־שנתיים (תִלתָן הפוך, תִלתָן הארגמן, תָגית מצויה, סביון אביבי, קַחוָון מצוי) ובשולי הטרסות צומחים עצי חורש רבים. בולט לעין כליל החורש, המלווה את ההליכה לאורך הנחל ופורח באביב בוורוד.
אחרי כ־300 מטר הנחל נעשה צר ועמוק יותר, והחורש סוגר על השביל ויוצר חופה צפופה מעליו. עכשיו אפשר לחוש "תחושת יער" ולשקוע כליל בירוק ובקריר. בצל החורש נעלמים מרבדי הפרחים החד־שנתיים ואת מקומם תופסים עשבים חובבי לחות וצל כמו בְּרוֹמית סורית, ניסָנית ירושלים וכָּריך אֱפַרפַּר. לאורך ערוץ הנחל גדלים עצי עָר אציל (דפנה) וקטלב מצוי, אך העץ השולט הוא אלון מצוי, שהוא עץ הבר הנפוץ ביותר בארץ ישראל. בתת־היער גדלה עצבונית החורש, על העצים מטפסים קיסוֹסית קוצנית, סַפלוּל החורש, זַלזֶלֶת מנוּצַה, זַלזֶלֶת הקנוֹקָנוֹת ויַעֲרָה איטלקית, ועל הסלעים יש שפע של טחבים, בעיקר חַבְליל וטְחוּבית.
אחרי כקילומטר מתחבר אל נחל כלח מימין (צפון) יובל קטן חסר שם. בצד השביל, מעל ערוץ היובל, בנויה בריכה עתיקה 3 ולידה צמח בעל פרחים ורודים־גדולים דמויי משפך. זהו מָעוֹג כְּרֵתי, צמח נדיר ביותר. בהמשך הדרך הנחל מתחתר בסלע ויוצר קטע מצוקי ובו עצים גבוהים וצפופים. עוברים גשר 4 ומגיעים אל חלקו היפה ביותר של הנחל, המוכר יותר בכינויו "שווייצריה הקטנה". זהו קטע קניוני קצר (כל אורכו כ־250 מטר), עטור מצוקי גיר גבוהים וחורש עבות של עצי אלון, אלה וער אציל.
שוויץ של המזרח
ממשיכים עם השביל הכחול. במצוקים 5 פורחים באביב המאוחר שושן צחור, כֶּלֶך מרוקאי, וַלֶריאנה איטלקית ופַּעֲמוֹנית דמשקאית הנדירה. הצנירים הרבים שבמצוקי הנחל הם בית גידול מועדף לצמחי מצוקים, ובהם הבּוּצין אוֹפקי, שהוא צמח נדיר, אקסקלוסיבי בארץ לרכס הכרמל.
בהמשך הדרך הנחל נפתח, ומורדותיו מכוסים חורש צפוף. כקילומטר אחרי הגשר מגיעים לעין כלח 6 - מעיין עונתי המתייבש בקיץ - ואחרי עוד כחצי קילומטר מגיעים אל מיפגש נחל כלח עם נחל גלים 7 . כאן נפגש השביל הכחול עם שביל מסומן ירוק. פונים ימינה (מזרחה) אל השביל הירוק ועולים בו במעלה נחל גלים. נחל גלים נפגע קשה בשריפה הגדולה ב־1989. מאז מתחדשת בו הצמחייה ויש כאן שפע של אורנים ושיחי לוטם צעירים. קצב ההתחדשות של שאר הצמחים איטי יותר, ויידרשו עוד שנים רבות עד שנוף הצומח ישתקם.
אחרי כ־700 מטר בין הסלעים בתוך ערוץ מוצל ויפה 8 השביל עוזב את הנחל ועולה בתלילות לכביש 9 המוליך לחי־בר כרמל. בחלקו העילי של השביל יש בָּתָה מפותחת ועשירה (מַרוָוה משוּלשת, בן־חצב יקינטוני, אַגָס סורי, צַתרָה ורודה, שוּם שעיר, לוֹטְמית ערבית) עם שפע סחלבים: סחלב פַּרְפְּרָני, סחלב אַנָטוֹלי, סחלב שלוֹש־השיניים, והצנוע שבהם, סחלב הגליל, הנראה כעמוד שאנשים זעירים חרוזים לאורכו.
בכביש החי־בר פונים ימינה (מזרחה) והולכים בו עד כביש 672. חוצים את הכביש ופונים אל הגבעה של משמר הכרמל. על הגבעה הקימה אוניברסיטת חיפה פארק ארכיאולוגי ובו אוסף של מיתקנים חקלאיים קדומים (מאבני בית בד ועד גתות) וסביב הגבעה נפרץ שביל הקרוי שביל הדורות.
טפיל אדום, אוהב רקב סגול
הולכים בשביל הדורות צפונה לתצפית על מפרץ חיפה ומרחבי הגליל 10 , ואחר־כך ממשיכים בשביל לפי השילוט אל חניון חורשת הארבעים. בשולי החניון, על קרקע חווארית, גדלים מינים רבים של סחלבים ודבורניות. הסחלב הנפוץ כאן הוא סחלב פרפרני, והנפוצה בדבורניות היא דבורנית דינְסְמוֹר, שפרחיה אכן נראים ממש כמו דבורה. כמו כן יש כאן דבורנית צהובה, דבורנית הקטיפה, דבורנית כחלחלה, דבורנית נאה ודבורנית גדולה.
מהחניון יורדים כ־200 מטר בשביל מסומן ומשולט המוביל אל חורשת הארבעים. בצד השביל גדלים שיחי לוטם מַרוָוני (פורח בלבן) ולוטם שעיר (פורח בוורוד). כשמסתכלים תחתיהם רואים צמחים מוזרים למראה הנראים באביב כמו ביצים קטנות, אדומות לוהבות, שבראשן פרחים לבנבנים שצצים באמצע אפריל. זוהי רימוֹנית הלוטם, צמח טפיל הגדל על שורשי הלוטם בכרמל ובגליל. רימונית הלוטם היא הצמח היחיד בארץ ממשפחת הרַפְלֵסִיִּים, משפחה של צמחים טפילים שרובם טרופיים. הרימונית הטפילה אינה מייצרת את מזונה בעצמה, ולכן אין בה לא עלים ולא שמץ של צבע ירוק.
בצל עצי החורש, כ־20 מטר מתחת לשביל, גדלים פרטים רבים של שַנָּק החורש, שצבעו סגול ופרחיו גדולים מאוד. גם שנק החורש חסר עלים וגם הוא אינו מייצר את מזונו בעצמו, אך הוא אינו טפיל, אלא ניזון מרקב של צמחים מתים (סַפְּרוֹפיט).
ממשיכים בשביל עד חורשת הארבעים (שַגַ’רת אל־אַרבַּעין) 11 , המקודשת לבני הדת הדרוזית. בחורשה השתמרו כמה עשרות עצי אלון מצוי ענקיים, והביקור בה מאפשר לראות ולהבין למה יכולים נופי הצומח שלנו להתפתח אם רק מניחים להם לנפשם. האלונים הזקנים, שיד הכורת לא היתה בהם מאות שנים, יוצרים כאן יער נהדר. מכאן חוזרים באותו השביל אל החניון 10 , שם מסתיים המסלול.
המסלול הנ"ל מתאים לטיול בעיקר באביב, בין אמצע מרץ לאמצע אפריל, הזמן בו פורחים הסחלבים ומינים אחרים המוזכרים בסיפור הדרך. בשאר ימי השנה המסלול עדיין מומלץ אך לא תמצאו לאורכו את רוב מיני הפרחים המתוארים לעיל. אפשר גם לעשות את המסלול הפוך על מנת להימנע מהעלייה הקשה בנחל גלים.

Mikamika
    קשה קשה|5 14.03.15
    היינו היום 15\3\14 לאחר גשמים לפני יומיים ירדנו את נחל כלח שהיה מאד חלקלק עד סיכון ועלינו את נחל גלים שזה קשה בפני עצמו עד נקודה 10 ומשם לרכב המסלול יפה ברמות על פריחה מטורפת ונופים משגעים תשתדלו ללמוד מאיתנו ולכו בימים שהערוץ יבש בטוח שתהנו

odedgutman
    מסלול מצויין|5 01.04.13
    עשינו את המסלול אתמול 31.03.13 בכיוון ההפוך - ירדנו בשביל הירוק לבן ליד החי בר לנחל גלים והמשכנו עד לגשר בנחל כלח. שם קיצרנו את המסלול ועלינו לחניון של שווצריה הקטנה. נהננו מאד - היתה מלא פריחה לאורך המסלול.

מוישלה
    לא נמאס אף פעם|5 31.01.13
    נחל כלח ושוויצריה הקטנה מצליחים כל פעם לרגש מחדש. הכרמל - אפלולי ומסתורי, רגע אחד, ורגע אחר פתוח, מאיר, וצופה לים. פשוט מקסים

bstmoshe
    הפוך וטוב - לא עם ילדים קטנים|4 11.04.12
    הלכנו מחניון שוויצריה הקטנה לצומת דמון. מוצל, לא עמוס, נקי, פורח ויפיפיה! היינו עם מנשא גב לילד בן שנתיים וילדה בת ארבע (לא טליינית גדולה) והיה לא פשוט, אבל הסיפוק בסוף היה שווה הכל!

קאליב
    פשוט קסום|5 02.10.11
    שתי משפחות 4 ילדים הצעיר ביותר בן 5 הלכנו לאט לקח קרוב יותר ל5 שעות והילדים לא רצו שזה יגמר , ההתחלה ליד צומת דמון לא נראית פגועה משרפה ליד החי בר יש חלקים שרופים אבל יש כבר התחדשות והמון אורנים מיניאטוריים מתחילים את המרוץ אל האור. הילדים סיכמו שהם עייפים אבל היה מאוד מאוד כייף

xbravo
    מסלול נהדר|5 05.04.10
    עשינו את המסלול לכיוון ההפוך ואני בהחלט ממליץ להתחיל מהחי-בר שמאפשר פיזור יותר טוב של כוחות בלי לפגוע בחוויה. מסלול מאוד יפה ומעניין למשפחות מוצל ברובו, אבל חייבים להיות מוכנים למספר מקומות מאתגרים במאוחד לילדים אד גיל 6-7 . לקח לנו 4 שעות עם הכי קטן בן 5. סך הכול אנחנו וכל הילדים מאוד מאוד נהננו.

chaimsc
    פריחה נהדרת|5 10.04.09
    הלכנו בכיוון ההפוך (מהחי-בר לחניון אלון). הילדה הכי צעירה, בת 8, לא התקשתה כלל. הפריחה נהדרת, המסלול מוצל ברובו ונקי. כשיהילדים גילו את רימונית הלוטם שמחנו שהדפסנו את תאור המסלול ויכולנו להסביר. מומלץ.

maozd
    בכיוון ההפוך|3 04.04.09
    גם אנחנו בחרנו לעשות את המסלול בכיוון ההפוך -מחניון החי בר לכיוון חניון שוויצריה הקטנה (חותכים בדרך מנחל כלח דרך השביל האדום, כפי שמוסבר למטה). לקטנים שלנו (גיל 4) ולכלבה היה ארוך וקשה. לקח לנו כמעט 6 שעות לסיים. מעבר למדרגות הסלע, המוזכרות בנחל גלים, יש קיר טיפוס נוסף בנחל כלח שלוקח זמן עם הילדים. לסיכום - מסלול יפה,פורח, נוף מדהים אבל לנו היה ארוך מדי, ננסה שוב כשיגדלו הילדים.

einati
    יפהפה, במיוחד בזמן הפריחה|5 14.03.09
    טיילנו זוג ועשינו את המסלול בצורה מעגלית, לפי המלצתו של הגולש שבח למטה. היה נהדר. התחלנו בנחל גלים (שבאמת עדיף לרדת מאשר לעלות בו), שפשוט יפהפה כעת בפרחים משלל סוגים וגוונים. לאחר מכן הלכנו בנחל כלח - חוויה כיפית וגם קצת אתגרית עם שני טיפוסים. בחזרה במסלול האדום יש שוב תצפיות מהממות על הרכס והים. מומלץ בחום.

דליתק
    אחלה טיול לחורף|5 06.02.09
    הלכנו עם 3 ילדים בגילאים 12, 7 ו-5 והם הלכו בלי בעיות. בחצי השני של הטיול יש כמה מפלונים קצת מפחידים אבל לא קשים. הילדים מאוד נהנו, הכל ירוק ונקי ויש מעט מאוד מטיילים. מומלץ בחום.