טיול אופניים בשוויצריה הקטנה

8.3
סוג: אופניים

שוויצריה הקטנה

הכרמל העליון מזמן למדוושים בו נופים עוצרי נשימה של ירוק-עד עם אפור של מצוקים, רכיבה בתוך טבע במקטעים של עליות וירידות לסירוגין הכוללים גם סינגל קצר בתוך שמורת הטבע המופלאה של שוויצריה הקטנה (נחל כלח).
המסלול מקיף את רומו של הכרמל המתנשא לגובה של 546 מטר מעל פני הים ואז יורד לגובה של 300 מטר ומטפס שוב. העליות אינן תלולות במיוחד, אבל השילוב הכולל יוצר מסלול בדרגת קושי בינונית

סוג: אופניים
מקום: בית אורן
אורך המסלול (ק"מ): 19
*** חלקים מהמסלול נשרפו בשריפה הגדולה בכרמל בדצמבר 2010. השבילים פתוחים לתנועה ***

איך מגיעים: בצומת אורן (המפגש של כביש 4 עם כביש 721) עולים מערבה לכיוון קיבוץ בית אורן, נוסעים כ - 8.5ק"מ עד הפנייה לקיבוץ ופונים מיד ימינה לחניון הצמוד לחוות הסוסים שבמקום. שם מחנים את המכונית.
1 0.00 (צפון): רוכבים בעקבות השילוט לכיוון חניון פיתולים, בשביל מסומן באדום.
0.32 (0.32) ישר (צפון): מזלג שבילים. בוחרים את השביל השמאלי עם הסימון האדום. השביל יורד במתינות בתוך החורש על דרך הג'יפים הישנה שהובילה מחיפה לבית אורן.

1 0.00 (צפון): רוכבים בעקבות השילוט לכיוון חניון פיתולים, בשביל מסומן באדום.
1.40 (1.08) ימינה (מזרח): התפצלות. יורדים בדרך שנסגרה על-ידי החורש. יש כאן מעבר לרוכב אחד בלבד (סינגל) בקטע רכיבה טכני.
2.00 (0.60) שמאלה (צפון): התפצלות שבילים מסומנים. גשר בנוי על נחל כלח. חוצים את הנחל על הגשר וממשיכים במעלה השביל האדום. בהמשך עוברים בתוך האזור שנשרף בשריפה הגדולה שפרצה בכרמל בשנת 1989.
2.75 (0.75) שמאלה (צפון-מזרח): עוברים שער בגדר ישנה (הגדר נועדה לפרויקט הרחבת החי-בר בכרמל. הפרויקט לא יצא לפועל). פונים לדרך שהופכת לדרך רכב ועוזבים את הסימון האדום.
2.95 (0.20) ימינה (דרום-מזרח): תחנת האכלת נשרים. עולים בכביש לכיוון החניון.
2 3.10 (0.15) שמאלה (צפון): חניון מבוא נחל כלח. רוכבים על כביש במעלה לעבר הכביש הראשי.
4.00 (0.90) ישר (צפון-מזרח): כביש אוניברסיטה-עיספיא. חוצים את הכביש ועולים על כביש בצד השני המוביל לחורשת הארבעים.
4.48 (0.48) ימינה (מזרח, דרום-מזרח): ליד חניון פיקניק וחניה פונים בעיקול חד במורד שביל המסומן בכחול.
3 4.65 (0.17) שמאלה (מזרח): חורשת הארבעים. ריכוז של עצי אלון עתיקים ששרדו בזכות קדושתם. ממשיכים לאורך הסימון הכחול.
4.80 (0.15) ישר (דרום-מזרח): עץ אלון ענק. זהו האלון המצוי הגדול והיפה ביותר שאני מכיר. רוכבים תחתיו במורד.
4.98 (0.18) ישר (דרום-מזרח): באר מים. עוזבים את הסימון הכחול במעלה ההר.
5.18 (0.20) שמאלה (מזרח): התפצלות. המסלול יורד ועולה שוב לכיוון הכביש. פנייה נוספת שמאלה תוביל אתכם לשביל ללא מוצא הנמצא על תעלות קשר בריטיות מימי מלחמת העולם השנייה שנקשרו לתוכנית ההגנה היהודית "מצדה בכרמל".
5.43 (0.25) שמאלה (מזרח): כביש אוניברסיטה-נשר. יורדים בכביש המתפתל עד לקו המתח הגבוה.
4 7.00 (1.57) ימינה )מזרח):: דרך נוף כרמל ומעליה קו מתח גבוה. רוכבים על דרך הכורכר הרחבה במעלה מתון.
8.27 (1.27) ימינה (דרום-מזרח): מזלג שבילים. עוזבים את הדרך הראשית ומטפסים בתוך יער האורנים.
8.60 (0.33) ימינה (צפון-מזרח): התפצלות. ממשיכים כל הזמן במעלה בתוך היער.
9.25 (0.65) שמאלה (מערב): תצפית מרהיבה לעמק זבולון ולצפון הארץ. השביל מתעקל וממשיכים לטפס במעלה. לאורך הדרך יש התפצלויות רבות של שבילים לצדדים, שימרו על מגמת עלייה.
10.30 (1.05) ימינה )דרום-מזרח): בית היערן. מבנה אבן מוקף גדר המשמש את יערני הקרן הקיימת בכרמל.
11.00 (0.70) ימינה (דרום-מערב): פאתי השכונה המוסלמית של הכפר עיספיא. עולים במעלה הכביש.
11.40 (0.40) שמאלה (מזרח): הכביש הראשי בכניסה לעיספיא. רוכבים על המדרכה הרחבה משמאל לכביש.
5 11.95 (0.55) ימינה (דרום): פיצול שביל עפר מול חנות ירקות. יורדים בשביל עם הסימון הירוק ושביל ישראל לנחל חיק. שומרים על השביל המסומן במגמת ירידה.
12.95 (1.00) ישר (דרום): התפצלות לעין חיק. עוזבים את השביל המסומן וממשיכים במורד. ניתן לעצור ולהתרענן במי המעיין, אבל לא כדאי לשתות מהם.
13.15 (0.20) שמאלה וימינה (מזרח ודרום): התפצלות. יורדים למטה וממשיכים בתוך הערוץ.
13.60 (0.45) ימינה (דרום-מערב): התפצלות. עולים על השביל בגדה הימנית של הנחל.
13.73 (0.13) שמאלה (דרום-מערב): התפצלות. יורדים בתוך יער האורנים.
14.15 (0.42) שמאלה (שמאלה): התפצלות. יורדים בירידה חדה ההופכת לשביל מתפתל היורד לערוץ נחל חיק ואיתו לנחל אורן.
6 14.75 (0.60) ימינה (מערב): התפצלות בנחל אורן. יורדים במורד השביל הירוק על הגדה הצפונית של נחל אורן. השביל עובר בתוך בקעת אלון שנוצרה על-ידי בליית הטוף הוולקני המרכיב את המסלע במקום.
15.92 (1.17) ישר (צפון): מזלג שבילים לפני חורבת אלון. עוזבים את השביל המסומן וממשיכים בשביל אופקי מימין לשרידים הארכיאולוגיים של בקעת אלון.
16.32 (0.40) ימינה (צפון-מזרח): התפצלות בתוך יער אורנים צעיר. נכנסים לתוך יער האורנים ומטפסים בשביל המתפתל.
17.00 (0.68) ישר (צפון-מערב): חולפים ליד בורות חפורים באדמה שנחפרו על-ידי רשות הטבע והגנים הלאומיים למען בעלי-חיים הזקוקים למים בעונת החורף לחיים ולרבייה ובראשם סוגים שונים של דו-חיים. הבורות נחפרו במקום עקב ריחוקם היחסי ממרכזי יישוב ואדם בכלל.
17.20 (0.20) שמאלה (מערב): התפצלות. יורדים למטה בתוך היער.
17.45 (0.25) ימינה (מערב): התפצלות. במעלה השביל, בהמשך, מתעקל השביל לצפון ולמזרח.
18.00 (0.55) ישר (צפון-מזרח): התפצלות. ממשיכים כל הזמן בשביל הראשי המתפתל ביער. במהלך פיתוליו הוא חוצה ערוצי נחל יבשים.
1 19.00 (1.00) סיום בצומת הכניסה לקיבוץ בית אורן.

אבי1946
    דרך בלתי עבירה|4 24.08.08
    חלקים מהדרך הסלולה הם בלתי עבירים וזרועים באבנים גדולות, עובדה המחייבת הליכה רגלית, כדאי לקחת זאת בחשבון השעות

galida
    ביזבוז|2 19.05.06
    סיפור דרך חלש מאוד. הסביבה יפהפיה, והמדרונות המוצלים נהדרים בפרט בקיץ. בפרט בגלל זה, מתסכל שהמסלול לקח אותנו בכבישים שהם רק על יד היער, ובירידות תלולות מדי שדורשות הליכה רגלית והן רק על יד דינגלים מהממים. חבל.

batami
    נוף|4 22.01.06
    הנוף בנחל כלח אכן מזכיר את אירופה, המסלול קשה, גם לרוכבים מנוסים - הן הסינגל בירידה וגם העליה - אין רוכב שלא ירד מהאופניים. גם המשך הדרך מזמן נוף אירופאי ומסלול קשה לביצוע. בסך הכל עולים למעלה מ600 מטר בטיול, מרביתו ב3 עליות לכרמל. בסך הכל כדאי, בהתחשב במגבלות. מסלול קלאסי בכרמל. ניווט קל יחסית.

alavie_63
    קשה אבל כדאי|5 21.01.06
    הירידה לנחל כלח כבר אינה סינגל והיא נוחה וטובה, העליה לעומת זאת, טכנית מאוד, הלכנו חלקים גדולים ממנה. רצף ארוך ותלול של סלעים, אבנים וכו''. שאר המסלול נוח הרבה יותר. ניווט קל ונוף נהדר

klement
    עליות טובות וירידות עוד יותר|5 16.07.05
    המסלול המתואר אינו קשה מאד. יש לשים לב לכך שהקטע שמיד אחרי חורשת הארבעים קשה לניווט (משום מה התברברנו שם פעמיים). למסלול הזה יש תוספת משמעותית, שהופכת אותו למעולה - עלייה להר שוקף וירידה על סינגל שוקף - המסומן אדום. העליה או מ100 מ'' אחרי מפגש נחל חיק ונחל אורן (אנחנו עלינו ברגל - היה נורא - אבל כנראה יש גם שביל מסביב) או מ100 מ'' אחרי עין אלון (עלייה על כביש + השביל ההכחול). סינגל שוקף הוא אחד המעולים בארץ. חובה.

amosha
    דורש כושר ושליטה טכנית טובים|5 25.12.04
    מסלול מצוין לבעלי כושר גופני טוב ושליטה טכנית סבירה ומעלה. נופי הכרמל במיטבם וכמה סינגל-טרקס יפים. מומלץ מאד. לא למתחילים.

evaknoll
    כדאי|5 24.12.04
    אחלה מסלול, שילוב מוצלח של עליות, ירידות ונופים נהדרים, המסלול בינוני + מבחינת קושי.

guyeran
    נהדר- מכל הבחינות|5 13.11.04
    הנופים - מערבה ואח"כ מזרחה - נהדרים. השבילים לוקחים אתכם בין כל מיני סוגים של צמחיה, בין מצוקים (קלים) מיוערים במעלה הרים ובמורד נחלים (ובסוף גם יש בקעה וולקנית). מסלול פשוט נהדר - לא פשוט טכנית, יש גם עליה וחצי קצת קורעות אבל הן לא המהות. סיימנו ב- 3 שעות עם שתי הפסקות קצרות וקצב לא מטורף. (אגב- בנחל חיק - לא לרדת לערוץ עצמו אלא להמשיך במורד השביל. אחרת באמת צריך סכיני מאשטי כדי להמשיך...ולא לדאוג, הזבל הנוראי בתחילתו נמוג לו במהרה).

pdut
    אחד היפים בארץ|5 07.10.04
    אחד המסלולים היפים בארץ. מכיל את כל מה שצריך - עליה קשה, ירידה מהירה, נוף מטריף, סינגלים יפיפיים....מה עוד צריך?

sandoavi
    מעבר מכשולים|3 10.07.04
    חבל שאין פירוט ברור יותר של אופי השבילים.המסלול האדום לדוגמא,מבית אורן ועד חניון מבוא כלח מסולע מאד ואני בטוח שגם רוכבים מנוסים מתקשים שם לרכב בטח שלא מתחילים! דר