טיול אל דרך הפסלים בשפלה

24.11.06
הועלה על ידי אליזוב99

פסלים ומורשת קרב

מסלול נעים ונוח בשבילים הפסטורליים בצפון שפלת יהודה. יערות אורנים, שבילים רחבים, חניונים למנוחה, אתרי מורשת קרב ופסלים סביבתיים. כל אלו מטופחים בקפידה על-ידי הקרן הקיימת לישראל ויוצרים אזור רחב ונוח המעניק למדווש כאן עולם שקט וירוק לרכיבה, באמצע הדרך בין תל-אביב לירושלים

סוג: אופניים
מקום: נווה שלום
אורך המסלול (ק"מ): 27
יער אשתאול ויער הנשיא יוצרים שטח ענק המרושת במאות קילומטרים של שבילים ברמות שונות: סינגלים, דרכים טכניות, עליות וירידות תלולות ודרכים רחבות ומסודרות. אני בחרתי לתת כאן את הציר הראשי העובר לאורכו של השטח. זהו מסלול קל מבחינה טכנית ויפהפה מבחינת הנופים והאתרים המזומנים לכם בדרך. ניתן להתפצל ממסלול ראשי זה לשפע של מסלולי משנה, אבל כדאי לעשות זאת רק לאחר היכרות עם המסלול הראשי המובא כאן.
המסלול מתחיל מנווה שלום, חוצה את דרך בורמה ומטפס להר אשתאול בדרכי יער שקטות. לאחר חציית הכביש מצומת נחשון לצומת שמשון תיכנסו לדרך הפסלים הזרועה לאורכה ביצירות אמנות תלת-ממדיות. אחר כך תעברו בתל צרעה ומשם תעלו לתצפית מרהיבה אל שפלת יהודה ומישור החוף הדרומי. ולבסוף, תרדו דרך שדות החיטה למצפה הראל וחזרה לנווה שלום.
איך מגיעים: נוסעים על כביש מס' 1, יורדים במחלף לטרון ונוסעים דרומה בכביש מס' 3. לאחר 3 ק"מ יורדים במחלף נווה שלום ונוסעים בכביש המתפתל לנווה שלום. מחנים את המכונית בחניה של בית ההארחה, בכניסה ליישוב.
המסלול
1 0.00 שמאלה (דרום-מזרח): פונים ביציאה מנווה שלום במעלה הכביש לעבר נקודה בה מצוין "הסעת תלמידים". לאחר כ-300 מטר חולפים מימין מגדל שמירה ולידו לוח עם תיאור רשמי הקרב של חטיבת הראל בניסיונות הכיבוש של משטרת לטרון.
0.60 (0.60) ישר (מזרח): התפצלות שבילים מסומנים. ממשיכים ישר עם סימון שבילים שחור ושביל ישראל.
1.50 (0.90) ימינה (דרום-מזרח): התפצלות ליד מתקן צינורות מגודר. רוכבים ביער עם סימון ירוק ושביל ישראל.
2.27 (0.77) שמאלה (צפון-מזרח): התפצלות ליד אנדרטה המקדישה את היער לקהילת יהודי פרו. יורדים עם סימון כחול.
2 3.15 (0.88) ישר (צפון-מזרח): התפצלות עם דרך בורמה המסומנת באדום. ממשיכים במעלה היער ונצמדים לסימון הכחול.
3.60 (0.45) ימינה (דרום, דרום-מערב): מזלג שבילים. ממשיכים במעלה בסימון כחול.
5.75 (2.15) ימינה (דרום-מזרח): התפצלות. ממשיכים עם הסימון הכחול בתוך היער.
6.45 (0.70) שמאלה (צפון-מזרח): התפצלות. שימו לב! פונים שמאלה בפנייה חדה (כמעט 180 מעלות) ועולים עם הסימון הכחול לכיוון הר אשתאול.
3 7.15 (0.60) ישר (דרום-מזרח): התפצלות ליד חניון קק"ל עם מתקני משחק. יורדים עם הסימון הכחול.
7.85 (0.70) ימינה (מערב): שימו לב להתפצלות באמצע הירידה. פונים וממשיכים לרדת בשביל לא מסומן הפונה בהמשך דרומה.
8.65 (0.80) ישר (דרום): התפצלות ליד יער "הפנימייה הצבאית" .
4 9.00 (0.20) ימינה (מערב): כביש מס' 44 מצומת נחשון לצומת שמשון. עולים 150 מטר במעלה הכביש.
9.15 (0.15) שמאלה וימינה (דרום ומערב): נכנסים לדרך עפר הפונה דרומה. בתחילתה פסל-דמות מתחת לעצי האורן, ומיד אחרי הפסל פונים ימינה בדרך המקבילה לכביש מדרומו.
9.85 (0.70) ישר (צפון-מערב): תחילת דרך הפסלים. עולים על הדרך המסומנת בירוק ובשלטים של "דרך הפסלים". לאורך הדרך המתפתלת שפע של חניוני פיקניק ופסלים שונים.
12.35 (2.50) ישר (מערב): התפצלות ליד חניון פיקניק. עולים עם הסימון הירוק.
5 12.80 (0.45) ישר (דרום): התפצלות ליד פסל של חייזר. מימין נראים בתי המושב תרום. מקצרים פיתול של דרך הפסלים, דרך בוסתן של תאנים, סברס ושקדים (מומלץ ומותר לטעום בעונה המתאימה). עולים לכיוון ברוש בודד הנראה ממול ופונים לידו ימינה (דרום-מערב) שוב בסימון הירוק ובדרך הפסלים.
13.20 (0.40) שמאלה (דרום-מזרח): התפצלות. עולים בערוץ הקטן עם הסימון הירוק.
6 13.60 (0.40) ימינה (דרום- ?מערב): התפצלות ליד מערות קבורה חצובות בסלע. מומלץ לעלות שמאלה לתל צרעה ולהתרשם ממערות הקבורה המעניינות, לאורך הדרך למעלה הוצבו שלטים עם ציטוטים מסיפור שמשון הגיבור כחלק מדרך התנ"ך שחנכה ביער הקק"ל. המסלול ממשיך במגמת עלייה קלה עם הסימון הירוק.
14.30 (1.10) ישר (צפון-מערב): התפצלות. עוזבים את דרך הפסלים הפונה שמאלה וממשיכים עם הסימון השחור.
14.45 (0.15) שמאלה (דרום-מערב): התפצלות. ממשיכים עם הסימון השחור בעקבות השילוט לכיוון תרום.
14.75 (0.30) שמאלה (דרום): מזלג שבילים. מדוושים במורד עם הסימון השחור.
16.10 (1.35) שמאלה (צפון-מערב): שימו לב להתפצלות! עוזבים את הסימון השחור בקטע הזה. עולים לחניון שלידו בורות מים וממשיכים בדרך היורדת עם נוף לעבר שפלת יהודה ודרום מישור החוף.
18.20 (2.10) ישר (דרום-מזרח): התפצלות עם הסימון השחור. ממשיכים במורד הדרך המתפתלת ונצמדים לסימון השחור ולהתפצלויות הבאות:
19.25 (1.05) ישר (צפון-מזרח): עלייה.
19.85 (0.60) שמאלה (צפון): במורד.
20.00 (0.15) ימינה (צפון-מזרח): שימו לב! התפצלות באמצע הירידה. עולים ימינה.
20.30 (0.30) שמאלה (צפון): ירידה והתיישרות לכיוון השדות.
21.20 (0.90) שמאלה (צפון-מערב): מדוושים לאורך השדות.
21.55 (0.35) ימינה (מערב): רוכבים במורד הערוץ הקטן, לאורך הברושים.
22.15 (0.60) ימינה (מזרח): רוכבים בין היער שמימינכם לשדות המעובדים שמשמאלכם, ופונים מיד שמאלה (צפונה) בדרך בין השדות הממשיכה לכיוון הכביש הנראה ממול.
7 22.70 (0.55) ישר (צפון): חוצים את כביש מס' 44 ליד תחנת מקורות כפר אוריה, ונכנסים בדרך כבושה היטב המסומנת בשחור ומשולטת ל"פארק יצחק רבין".
23.40 (0.70) ישר (צפון-מזרח): התפצלות עם דרך בורמה. עולים על דרך בורמה המסומנת אדום.
23.80 (0.40) ישר (צפון-מזרח): חניון מצפה הראל. לאחר ביקור באתר מורשת הקרב של חטיבת הראל וטיפוס אל מגדל התצפית אפשר גם לנוח ולאכול באוהל האירוח הבדואי שבמקום.
8 24.80 (1.00) שמאלה (צפון): התפצלות ליד בוסתן בית סוסין אחרי הלולים. מומלץ לבקר בבוסתן הנטוש של הכפר בית סוסין שנכבש על-ידי חטיבת הראל ב-28 במאי 1948 והיווה את הבסיס לפריצת דרך בורמה ובהמשך להנחת קו השילוח לאספקת מים אלטרנטיבית לירושלים. המסלול ממשיך במעלה הגבעה לעבר יער אורנים צעיר.
25.70 (0.90) שמאלה (צפון-מערב): רוכבים במורד הכביש אל הכניסה לנווה שלום.
1 25.90 (0.20): סיום בחניה של נווה שלום.

goodlife
    אפשר גם חלק ממנו|5 01.04.13
    כל אחד בהתאם ליכולתו ולזמן שמעונין להקדיש. הדרכים ברובן מוצלות - וזה יתרון, וגם במצב שמור טוב - וגם זה יתרון. רק לזכור את הניווט כי נורא קל ללכת לאיבוד...חוץ מזה ממש כיף.

yaronyogev
    מעולה לכושר וגם סתם כטיול בנוף|5 24.10.11
    מצד אחד זה לא טיול למתחילים, כפי שאמרו המדרגים הקודמים. מצד שני, יש כאן שילוב מדהים של אתגר עם פיצוי בדמות נוף מדהים מחד, צל שמאפשר רכיבה גם בימים החמים של הקיץ (קחו הרבה מים), ושבילים שמאפשרים רכיבה גם בימים של אחרי גשם. אני עשיתי את המסלול הזה כמעט כל שבוע בקיץ האחרון, ועוד לא שבעתי ממנו. עשיתי מספר וריאציות עליו, למשל: - המשך רכיבה בדרך נוף צרעה מתל צרעה והקפה מדרום-מזרח עד לתצפית המדהימה מעל דיר ראפאת - הימנעות מהעליה הקשה מאוד בסוף לנווה שלום ובמקומה רכיבה מהלולים של תעוז מזרחה עד קו הרכס וחזרה לכיוון נווה שלום. ראו כאן: http://www.sports-tracker.com/#/workout/yyogev/9loqpstd7jul48h8

talrab
    רכיבה מהנה בנוף יפהפה|5 23.08.08
    המסלול מהנה ביותר ועובר בנוף מדהים של יערות, רכסים ושדות ירוקים. השבילים נוחים מאד ואינם מצריכים מיומנות טכנית. המסלול משופע בעליות אך רובן יחסית מתונות. הקושי המרכזי מגיע בטיפוס חזרה לנווה שלום אך עם עבודה קשה גם אותו ניתן לעבור מבלי לרדת מהאופניים. יצאנו למסלול ב 7:30 בבוקר, המסלול ברובו מוצל. סיימנו בקצת פחות מ 3 שעות (עם 2-3 עצירות קצרות). היה פשוט כיף.

efratl
    מסלול מוצל,יפה ומשפר כושר|5 19.05.06
    ירדנו ועלינו במסלול לא טכני אך עם הרבה עליות (וירידות), בתוך יער נפלא ונוף נהדר. למעט העלייה האחרונה לנווה שלום כאשר כבר היה חם, שאר העליות העלו דופק אך לא היו בלתי עבירות ברכיבה

סיסקו3
    מומלץ ביותר|5 18.10.05
    רק לזכור זה מסלול לרוכבים מיומנים (שנה נסיון) וכולל עליות לא קלות. חוץ מזה יש תצפיות נוף נפלאות.

itsikovadia
    מסלול יפה ומוצל|5 20.09.05
    את המסלול התחלנו ב-6 בבוקר ביום שבת [בסתיו], כך שלא היינו זקוקים לצל, בקושי הייתה שמש. לאורך המסלול יש כמה ירידות נהדרות שכוללות תצפית מדהימה על הנוף. השבילים ברוב המסלול נוחים ביותר לרכיבה.

gmolho
    מסלול יפה ומהיר|4 27.08.05
    רכיבה באזור יפה ונעים הכולל עצירות מדי פעם בנקודות תצפית מדהימות. עליות וירידות לא קלות. הרכיבה אינה טכנית ומבוצעת על שבילי כורכר של קק"ל.

dari
    מסלול מומלץ|5 13.08.05
    מסלול טוב, נוף מקסים - מוצל ברובו, יצאנו ב 6:30 ועשינו אותו ב 3 שעות. טוב לבנית כושר. העליות קשות אך אפשריות, ירידות מהנות - בקיצור מומלץ !!!

bonnie
    מסלול מענג !|5 30.12.04
    רכבתי במסלול זה שלוש פעמים ועדיין לא שבעתי ממנו. הנוף מיוער ורוב הדרך מוצלת. השבילים מסודרים ודחוסים. הניווט קל משום שהדרך מסומנת בסימון שבילים (כחול , שחור וכו''). יש במסלול עליות רבות (וכמובן ירידות) מה שמתאים למי שמחפש לשפר את הכושר הגופני שלו. בקיצור : תוסיפו את המסלול לרשימת המועדפים שלכם !!!

batami
    נוף אורנים|4 19.11.04
    טיול בנוף אורנים תוך ביקור במבחר אתרים ובדרך הפסלים היפיפיה. שבילים רחבים וניווט קל - שלטי הקק"ל בכל פינה. עליות וירידות לא תלולות. אפשר לבצע בפחות מ-4 שעות כולל ביקור באתרים. למעוניינים בוריאציות או במסלול קל יותר - מפות מלאות של האזור באתר הקק"ל