* החל מאוקטובר 2014, ועד להודעה חדשה, הכניסה למערת שרך אסורה עקב חשש לקדחת מערות *

מערת נטיפים, ערוץ נחל מוצל ויפה וקצת מים הופכים את מסלול הטיול מנחל שרך לנחל בצת למעניין לחובבי הטבע ומרתק לילדים סקרנים. חורש ים תיכוני טיפוסי של אלון מצוי אלה ארצישראלית ואשחר מנוקד, בתוספת פראית של מטפסים כמו קיסוסית וזלזלת גדל באין מפריע על גדות הנחלים ויוצר שמשייה טבעית כנגד קרני השמש. בחודשי האביב מעטרת את הנוף פריחתם הכחולה והצהובה של התורמוס והחרדל ובסתיו עלי האדר הסורי יוצרים מרבד של עלים מרשרשים.
לאחר השתכשכות בברכות של נחל בצת ולעיסת סנדוויצ'ים בצל עצי הדולב, מחכה עליה קצת מתישה המובילה לקיבוץ איילון. כדאי להביא פנס למי שמתכנן לבקר במערת שרך ולקחת בחשבון כי העליה למערה טיפה קשה לילדים אבל המאמץ משתלם

מקום: ליד גורנות הגליל
אורך המסלול (ק"מ): 4.5
איך מגיעים
בכביש מס' 899, מול כביש הגישה ליישוב גורנות הגליל, פונים צפונה אל דרך עפר מסומנת כחול המובילה אל חניון שרך. הדרך טובה לכל סוגי הרכב, אבל אם אתם נמנים עם החוששים מנסיעה בדרכי עפר, תוכלו לחנות בצד הכביש (ליד הק"מ ה- 13.3). כאן, מצפון לכביש, יש שילוט אל שביל קצר המוליך לחניון שרך. את רכב האיסוף יש לשלוח לקיבוץ איילון. נכנסים דרך שער הקיבוץ, פונים ימינה ונוסעים עד הקיוסק שבסוף המסלול.
מחניון שרך 1 יוצאים אל השביל המסומן כחול המוביל אל ערוץ נחל שרך 2 . התחלת הטיול צנועה למדי: נחל שרך הוא נחל אכזב ועובר כאן בין עצי אורן שנטעה קק"ל. מטרים ספורים אחרי הכניסה לנחל עוקפים בזהירות בור מים יבש, ומיד אחריו נתקלים בעץ אורן גדול המכונה עץ החזירים. על גזעו מציינים חזירי המקום את בעלותם על השטח באמצעות שפשוף בלוטות הריח שעל ישבנם.
חורש ים תיכוני צפוף
לפנינו הליכה נעימה של שעה עד מערת שרך. לא עובר זמן רב ואנחנו נכנסים אל תוך עולם צפוף של עצים ומטפסים שמרגישים פה כמו בבית, כלומר חורש ים תיכוני טיפוסי: אלון מצוי ומעט אלוני תולע, אלה ארצישראלית ואשחר מנוקד, ליבנה רפואי ובר זית בינוני, ועל כולם מטפסים ומברדקים את המראה קיסוסית, זלזלת ואספרג. באוויר עומד ריח עז של עלי דפנה, וקרוב לאפיק הנחל יש נציגוּת לחובבי הלחות, ובהם עצי כליל החורש ואדר סורי. בחודשי האביב תזכו לראות כאן את הפריחה הכחולה והצהובה של התורמוס והחרדל.
איך מגיעים
חורש ים תיכוני צפוף
נחל שרך
השביל חוצה את הנחל ונמשך לצד הגדה השמאלית שלו, ואחר כך יורד אל אפיק הנחל עצמו. למרות שאין מים, הירוק קסום וסבוך. לאט לאט מגלים שעברנו בעצם לארץ אחרת: מלווים אותנו עצים גדולים - אדר סורי - שיוצרים בסתיו מרבד קסום של עלים מרשרשים.
מערת שרך
אחרי הליכה של קילומטר וחצי מגיעים אל פתחה של מערת שרך 3 . נא לשים לב ולא לפספס את המערה. היא לא נמצאת ממש על השביל אלא בגדה הצפונית של הנחל. מי שהיה נמרץ מדי והגיע למפגש של נחל שרך עם נחל בצת 4 צריך לחזור על עקבותיו כ - 400 מ'. אבל במחשבה שנייה, המזכרות שהשאירו כאן המטיילים שהיו כאן לפניכם יכוונו אתכם אל המקום הנכון.
מערת שרך 3 היא מערת נטיפים יפה, שאורכה כ - 180 מ' ולה שני פתחים. הפתח התחתי נמצא מטר אחד מעל אפיק הנחל, והפתח העילי נמצא כ-15 מ' מעליו. זה הזמן לשלוף פנסים (אסור להדליק נרות, מפני שהפיח מזיק לנטיפים, לזקיפים ולעטלפים שבמערה) ולהיכנס למערה. שבילים בשלושה צבעים מחזירי אור (לבן מציין את הדרך פנימה, כתום מסמן את הדרך החוצה ואדום מסביר שאין כניסה) יסייעו לכם לא ללכת לאיבוד. מסלול טבעתי קצר של 10-5 דקות בתוך חדרון קטן וצר באורך 8-7 מ' מוביל לחדר עם נטיפים יפים וזקיף מרשים. מסלול טבעתי ארוך יותר, כחצי שעה, יכלול גם טיפוס על מדרגה גבוהה וזחילה וביקור בחדר שמעל כדי לחזות בזקיפים ונטיפים. ועוד עניין קטן וחשוב: המערה היא משכן לעטלפים והכניסה אליה אסורה בחורף, עת שקועים העטלפים בשנת היופי שלהם.
נחל בצת
אחרי הביקור במערה חוזרים אל נחל שרך ואל השביל המסומן כחול. עוד 400 מ' ונחל שרך מתחבר אל נחל בצת. גם השביל שלנו מגיע אל נחל בצת 4 ופונה מערבה. חלקו העליון של נחל בצת הוא נחל אכזב, אבל אחרי כרבע שעה של הליכה מתונה מגיעים אל סבך של הרדופים אדומי פריחה הרומזים על המים הקרובים. אלה ארצישראלית גדולה מסמנת את הראשון שבעיינות כרכרה 5 . ספיקתם של קבוצת המעיינות היתה 100-80 מ"ק בשעה והם הזינו בעבר פלג איתן שנמשך עד מכון השאיבה ליד אילון. כיום מי המעיינות תפוסים על ידי מקורות ומה שנשאר זה מים מלאכותיים שמוזרמים בעזרת צינור בערוץ הנחל. הפלג המלאכותי זורם בערוץ בקטע של כ-300 מטר וגווע, כך ששאר חלקי הנחל, שבעבר זרם כל השנה, יבשו. בשנים גשומות במיוחד הזרימה הטבעית חוזרת לביקור עונתי והנחל מחדש ימיו כקדם.
עצי דולב
מעל המעיין יש סלע ובו דפוסי ענפים ושורשים מאובנים. ויש גם שתי בריכות גדולות ולא עמוקות ועוד בריכה אחת קטנה. אנחנו ממשיכים בשביל, מערבה, במורד הנחל. שיחי אברהם פורחים בסגול-כחול וההרדופים מגיעים כאן לגובה מרשים של עצים. אבל כל אלה מתגמדים נוכח עצי הדולב הגדולים, שמעוררים תחושה של יער צפוני. הדולב הוא עץ גבה קומה ועב גזע, וכאן בנחל בצת נמצא הדולב הכי עבה בישראל. ואם לא די לכם בכך, יש כאן גם שיחי פטל ושערות שולמית הטובלות במים, במים שוחים צפרדעים, וביום טוב אפשר לראות כאן גם סלמנדרות.
בריכת קיבוץ אילון
את הטיול מסיים מסלול הליכה של קצת יותר מקילומטר אחד. לקראת סוף הטיול מגיעים לחורשה של עצי אקליפטוס ולבריכת בטון. כאן נשאבים מי נחל בצת ומועלים אל קיבוץ אילון 6 , 200 מ' אחרי בריכת הבטון נפרדים מהנחל ומהסימון הכחול ופונים שמאלה (דרומה) בסימון שחור. מטפסים בדרך סלולה, ארוכה ומתישה משהו, אל מגרש החניה של הקיבוץ 7 .

gmolho
    מסלול משובח אך לא קל|5 30.04.16
    מסלול המתאים למשפחות המוכנות לטייל 3-4 שעות ברצף. רוב המסלול מוצל בתוך הערוץ. אסור לוותר על המערה - חוויה (ממליץ לא להגיע בתאריכים בהם המערה סגורה). ההליכה והזחילה בתוך המערה מתאימים לדעתי לגילאי 8 ומעלה. במידה ומסיימים באיילון, יש לזכור שיש עליה לא קלה בסוף (למעלה מק"מ) אבל הכי חשוב שבסוף יש קיוסק עם ארטיקים :) בקיצור: מומלץ!

goodlife
    מהטובים שבטיולי הצפון|5 25.05.13
    מסלול כיפי במיוחד עם ילדים. כדאי אחרי ראשון באפריל ולפני נובמבר שאז אפשר להכנס למערה. העליה לאיילון קצת מעצבנת ומתישה את הילדים אבל זה הזמן לשים מוזיקה להגברת המוטיבציה בעליה. יש גם פינות שכשוך רגליים במים במסלול, המון צל ולכן מאוד מומלץ.

briza
    אפשרות להארכת היופי|5 01.04.13
    למי שרוצה עוד מהמסלול המשובח הזה, מומלץ להמשיך עם השביל הכחול עד ליערה. תוספת של כ-3 ק"מ הליכה בערוץ היפה של נחל בצת + יציאה פחות תלולה מזו של אילון. אגב, ניתן להוריד את הרכב של סוף המסלול עד הערוץ עצמו: ממש מול הכניסה ליערה יש שביל כורכר (שהופך אח"כ לסלול), עביר לכל כלי רכב, היורד אל תחנת השאיבה שבתוך הערוץ. אנחנו הזמו מונית משלומי שהחזירה אותנו לחניון נחל שרך.

gytravel
    מסלול יפה ומומלץ|5 16.02.13
    היינו שתי משפחות (ילדים בני שבע, חמש ושנה-שנתיים על מנשאים) באמצע ינואר 2013. המסלול יפה ומגוון מבחינת צמיחה ומים. רובו מוצל. יש חלקים קצת יותר קשים אבל סיימנו בארבע וחצי שעות כולל הרבה עצירות. אנחנו התחלנו מגרנות ועלינו לאיילון. נראה שזה עדיף לילדים קטנים כי יותר קל לעלות בסוף על דרך סלולה מאשר לשמור את הטיפוס בערוץ הנחל לסוף.

ליטוש
    מסלול יפה ומצל ונעים|4 03.06.12
    3 משפחות, טווח גיל הילדים 14-3 הלכנו לאט עם המון הפסקות 5 שעות.המערה אתגרית לילדים(במסלול השמאלי שלה שמטפס במעלה המערה).נהננו מאוד.טיפונת מים.טיפ לעליה, אם אפשר להחנות ממש לפני השער בתוך איילון אז זה חוסך הרבה מהעליה

galiavu
    יופי פיוטי ומערה מפתיעה|5 21.04.12
    שני הנחלים מהממים ביופיים, סבוכי צמחייה גם בחלקים היבשים שלהם - כלומר לאורך רוב המסלול... למרבה הצער. הסיפור של נחל בצת עצוב ומקומם - הזרזיף שזורם בו כיום, מנקודה מסוימת, אינו מי הנחל אלא מים שמוזרמים לשם ממקום אחר כדי "לייבש" את המחאה נגד ייבוש הנחל! זה פתטי כמו שזה נשמע. בכל מקרה, העצים הגדולים והמסועפים עוד ניצבים על משמרתם לאורך הנחל ומשווים לו מראה קסום ו"חוצלארצי". אבל הלהיט בה"א הידיעה הוא ביקור במערת שרך (פתוחה כעת): מערת נטיפים קטנה עם טיפוס מאתגר למפלס העליון (זהירות מפני החלקה!) - ילדים כמבוגרים התענגו והתפעלו. פנס חובה! ורצוי פנס ראש.

trattnh
    מסלול מקסים ויפייפה|5 30.03.11
    חנינו בקבוץ אילון וירדנו משם לנחל (הפוך מהתואר במסלול). כבר בהתחלה הבנו שלא טעינו. המסלול כולו ירוק בעונה זו וזורם בו מים. המסלול עובר בצד הנחל, רובו מוצל ולפעמים צריך להתכופף כדי לעבור בתוך הצמחיה. באזור החיבור עם נחל שרך הצמחיה נעשית פחות צפופה. למערת שרך לא נכנסנו כי הוא סגור לרגל שנת החורף של העטלפים. המשכנו במסלול, טפסנו קצת והגענו חניון שרך. המשכנו במסלול הכחול עד סמוך לצומת של הכביש הראשי. חזרנו לאילון תוך כדי הליכה בצד הכביש, והגענו כעבור 40 דקות. בסה"כ המסלול לקח לנו קצת פחות מארבע שעות (כולל החזרה לרכב), אבל קחו בחשבון שעשינו אותו מהר וללא עצירות ארוכות.

ocp
    הליכה נעימה וקלה בשביל מוצל|4 23.02.11
    מים אין הרבה, העלייה בסוף קצת מבאסת וצריך שני רכבים, אבל הטיול עצמו נחמד.

dari
    מסלול יפה, נקי, אך איפה המים ?|4 12.09.09
    רצוי לבצע בכיוון ההפוך (מאיילון לגרנות) בכדי לחסוך את העלייה לאיילון

yashfe
    נקי, מוצל ויפה. חבל שאין מים|4 21.06.09
    טיילנו במסלול ההפוך, מאילון לגרנות הגליל. מומלץ מאוד. מערת שרך מקסימה. המסלול נקי ומסודר. עצוב שיש כל כך מעט מים. בסך הכל, נהננו מאוד.