טיול בגן לאומי נחל אלכסנדר

הועלה על ידי m_vizel
הועלה על ידי m_vizel
...

הרומאים כינו את נחל אלכסנדר בשם נחל הבדולח, לפני שישים שנה עוד אפשר היה לשחות בו ולשוט במימיו. עברו שנים, ונחל הבדולח זוהם בחלקו הגדול בביוב ובפסולת תעשייתית. בשנת 1996 החל תהליך השיקום הארוך של הנחל והיום כבר ניתן לראות כי מצבו השתנה לבלי הכר. מגשר הצבים יוצא שביל המוביל על גדות הנחל עד לשפכו. בדרך אפשר לראות את הצמחייה הטבעית שהושבה לגדות במסגרת מאמצי השיקום, עופות מים רבים וכמובן את אוכלוסיית הצבים הרכים הגדולה ביותר בארץ

מקום: ליד כפר ויתקין
אורך המסלול (ק"מ): כ-4.5
איך מגיעים
מכביש מס' 4 פונים מערבה בצומת חפר לכיוון כפר ויתקין, ואחרי כ-2 ק"מ פונים ימינה (צפון) לפני מסילת הרכבת ונוסעים עוד כקילומטר עד לחניית גשר הצבים 1 . המגיעים מכביש מס' 2 (כביש החוף) פונים במחלף חבצלת עם השילוט לביתן אהרון לכביש מס' 5710. חולפים על פני הכניסה לביתן אהרון וממשיכים עם הכביש המתעקל לכיוון צפון.ממשיכים בנסיעה וממש לפני הכניסה לכפר ויתקין פונים אל כביש עוקף ויתקין. בכיכר שבקצה הכביש פונים ימינה (מזרח). אחרי מסילת הרכבת פונים שמאלה (צפון) עוד כקילומטר עד לחניית גשר הצבים 1 .
לנקודת הסיום: חוזרים לכביש מס' 2 (כביש החוף) ונוסעים עד למחלף בית ינאי. במחלף נוסעים על פי השילוט לחוף בית ינאי 8 . כאן מחנים את רכב האיסוף.
נחל אלכסנדר הוא אחד מהנחלים הארוכים בשרון, כ-45 ק"מ אורכו - מהר גריזים, סמוך לשכם, ועד חוף הים התיכון. בערבית נקרא הנחל ואדי חווארית' וואדי איסכנדרונה, אולי על שמו של איסכנדר אבו-זבורה, סוחר אבטיחים עות'מני בעל שם. שמו העברי של הנחל הולך בעקבות השם הערבי, ומוצאים בו גם רמז לאלכסנדר ינאי, מלך חשמונאי שכבש את השרון במסעותיו. אגן הניקוז העצום של הנחל הביא לכך שבחודשי החורף עלה הנחל על גדותיו. בעבר הזינו המים הרבים ביצות גדולות, שהציפו את עמק חפר כולו, אך בשנות ה-1930, בראשית ההתיישבות העברית באזור, נוקזו הביצות, ובשנות ה-1960 הורחב ערוץ הנחל בכדי למנוע הצפות.
איך מגיעים
גשר הצבים
נקודת הפתיחה של הטיול בנחל היא גשר הצבים 1 . מהגשר ניתן לצפות על ערוץ הנחל המשתקם ועל אזור הפארק שנבנה באזור. גשר הבטון נבנה בשנת 1986 והחליף את גשר העץ הישן שניצב במקום. הגשר הישן נסחף ונהרס בשיטפונות החורף הגשום של שנת 1991/2, תזכורת לכוחו של הנחל ולגודל אגן הניקוז שלו. בתצפית מהגשר ניתן להבחין גם בצבים הרכים שחיים בנחל ונהנים להשתזף על הגדה. משלט ההסבר שבמקום למדים שהצב הרך נפוץ בעבר בכל נחלי החוף, אך כיום נותרו רק כמאה בוגרים, החיים בשמורת עין אפק שבנחל נעמן וכאן, בשמורת הצב הרך בנחל אלכסנדר. חשוב לא להתקרב או לנסות לגעת ולהאכיל את הצבים, הם עלולים לנשוך.
חוצים את הגשר והולכים לאורך הגדה הצפונית עד מרפסת התצפית 2 . מהמרפסת אפשר לתצפת אל עבר אתר ההטלה המגודר של הצבים המצוי בגדה הדרומית. ממשיכים לאורך הנחל עד גשר הרכבת ופונים צפונה לאורך הפסים. לאחר כ-350 מטר של הליכה חשופה לשמש מגיעים לתעלה המשמשת כיום לניקוז 3 . זוהי תעלת עתא, שנחפרה במקור על ידי הבריטים לניקוז בריכת עתא שהציפה בעבר את כביש מס' 4. הבריכה, שאזור התעשייה של עמק חפר נגס בה ללא רחם, נמצאת באזור פארק השרון ובסוף החורף תחילת האביב זהו מקום עטור פריחות.
אקליפטוסים על גדת הנחל
פונים שמאלה (מערב) בין עצי האיקליפטוס על פי סימון שביל ישראל. בדרך ניתן לצפות בעופות מים, צבי ביצה ונוטריות. עצי האיקליפטוס נשתלו באזור במחשבה שיסיעו בייבוש הביצה אך בפועל השורשים העמוקים של העצים ינקו את מי התהום ולא תרמו למפעל הייבוש. הפתרון היחיד היה חפירת תעלות ניקוז, כדוגמת תעלת עתא.
חורבת סמארה
לאחר כקילומטר של הליכה לאורך גדתו הצפונית של הנחל מגיעים לחורשת אקליפטוסים למרגלות גבעת כורכר. בחורשה יש חניון פיקניקים גדול שכדאי לעשות בו את ההפסקה הגדולה של המסלול. מקצה החניון מתפצל שביל הליכה מהדרך הראשית. השביל מוביל במעלה גבעה למבנה אבן מהמאה ה-19 בראש חורבת סמארה 4 . המבנה שימש כתחנת מכס ותחנת משטרה בתקופה העות'מאנית. בחודשי הקיץ היו מתקבצים במקום הזה סוחרי אבטיחים מכל האזור בכדי לשלם את המכס לפני שהעמיסו את מרכולתם על ספינות מפרש שהפליגו מהנמל הסמוך למצרים ולבנון. בחודשי החורף ובתחילת האביב הגבעה מאדימה מכלניות, פרגים, נוריות וצבעונים, וכל השנה המקום צפוף באלת המסטיק. מהגבעה יש גם תצפית נהדרת מזרחה, אל עבר רכס הכורכר והרי שומרון. החורשה המשתרעת מכאן עד הכביש המהיר משופעת באתרי פיקניק מסודרים.
לכיוון שפך הנחל
יורדים מהגבעה בחזרה לגדת הנחל 5 ופונים ימינה (מערב) לאורכו של הנחל. הולכים בדרך עפר רחבה, על פי סימון שביל ישראל. לאחר כקילומטר עוברים תחת גשר כביש החוף, חיפה-תל אביב. מיד מגיעים לכביש הגישה למכמורת 6 וכאן קיימות שתי אפשרויות. אפשר לעלות לכיוון הכביש, לפנות שמאלה, ובעזרת הכביש וסימון שביל ישראל, לעבור לגדה הדרומית של הנחל. ההמשך מכאן הוא ימינה, מערבה, על פי הסימון עד קו המים ושם דרומה לחוף בית ינאי. האפשרות השנייה, הרטובה יותר, היא לעבור מתחת לגשר הכביש המוביל למכמורת. ברחבת העפר מזהים את מחסום הרכבים וממשיכים בשביל העובר בין הצמחיה של הגדה הצפונית של הנחל. הדרך מובילה לאורכו של הנחל, שהולך ונהיה צר, עד לשפכו, על חוף הים שבין בית ינאי ומכמורת 7 . מצפון, במרחק כמה מאות מטרים, נראה התל של מכמורת. כאן פעל בעבר הנמל הקטן שבו הועמסו האבטיחים על סירות המפרש. שמו הערבי של הנמל היה מינת אל-בטיח, נמל האבטיחים, היום זהו הנמל של בית הספר הימי מבואות ים ושל המכללה הימית.
חוף בית ינאי
כשמגיעים לים, בשפך הנחל, צריך לחצות את הערוץ בקפיצה או בדילוגים בתוך המים. מכאן ממשיכים דרומה, על שפת הים, אל חוף בית ינאי 8 . בתוך הים אפשר להבחין בשרידים של עמודי בטון. אלו שרידיו של מזח כפר ויתקין שנבנה בשנות ה-1940 ונועד ליצוא פירות וירקות. שימוש נוסף ולא מוצהר במזח היה גם בשירות מפעל העלייה הלא חוקית בתקופת המנדט. כאן נכנסו מעפילי אלטלנה לארץ וכאן נפרק גם רוב הנשק שנשאה הספינה. מדרום למזח משתרע חוף הרחצה של בית ינאי ובצמוד לו גם החניון שבו מחכה רכב האיסוף.
לסיום - אגם בית ינאי
לאחר רחצה בים או שהייה שלווה בחוף, כדאי להציץ באגם בית ינאי הנמצא בסמוך ליציאה מחניון החוף, בצמוד לכביש הגישה למושב בית ינאי. האגם נוצר במהלך עבודות הקמת המחלף, כשנחפר בור גדול לצורך אחסון הכלים הכבדים. מי התהום המלוחים שמתחת לקרקע נחשפו, עלו והציפו את הבור והנה נוצר אגם חדש בישראל. המקום שווה ביקור בסתיו ובחורף. גשר עץ וספסלים ממתינים לסקרנים שבאים להציץ באנפה אפורה, טבלן הגמדי, בסופיה, תרנגולת הסוף שהקינים שלה צפים בתוך האגם, או בסיקסקים. באביב תראו את הפריחה הצהובה של אירוס ענף שהובא לכאן כדי לתת קצת צבע.
בחניון גשר הצבים, וגם בחניון חוף בית ינאי, קיימת בעייה חמורה של פריצות רכבים. רצוי לא להשאיר כלל דברי ערך במכונית.

החנייה בחניון בית ינאי בעונת הרחצה היא בתשלום. ניתן להחנות את הרכב ללא תשלום בחנייה של קניון אם-הדרך הנמצא, בצד השני של כביש החוף\ כחצי ק"מ ממזרח לחוף הים.

yuvalkomba
    צבים משתזפים וסיום בחוף הים|4 18.06.13
    הליכה קלה, לאורך הנחל מגלה צבים מתחממים בשמש הקייצית. כדאי לצאת בבוקר כדי להמנע מהשמש הרותחת (המסלול לא מוצל) ולסיים בטבילה בחוף הים הנהדר של בית ינאי.

zeevfl
    מסלול יפה|3 01.04.13
    המסלול נחמד.חפשתי במיוחד את גשר הצבים.אליו יש גישה גם מכביש החוף דרך מחלף חבצלת (גישה נוחה )וגם צפונה יותר בכביש החוף ליד הפניה לשמורת נחל אלכסנדר(דרך עפר פחות נוחה).ליד גשר הצבים אפשר לצפות בצבים גדולים עופות מים ולוטרות.קיים במקום מצפור נחמד.כמו כן יש במקום מתקני פיקניק.(לעיתים לא נקי)

chatool
    נפלא|5 02.02.13
    נפלא! חותמת על כל מילה של המדרג הקודם.

סמפיי
    יופי של טיול משפחות|5 23.10.12
    למי שלא בא לו להרחיק, או להתאמץ מדי, למי שרוצה לראות בעלי חיים ונחל, שדות חקלאיים, ולמי שרוצה לסיים בחוף ים באחת התקופות היפות שלו. מצוין לעונות מעבר

danam_20
    אט זורם הנחל...|5 07.12.11
    ויחד איתו זורמים המוני מטיילים. אבל לא לדאוג - יש מקום לכולם. יש חלקים עמוסים יותר אבל יש חלקים שוממים לחלוטין. עיקר התנועה סביב גשר הצבים וקטע הנחל לדוגמה במעברות. בין לבין אפשר למצוא עשרות מתקנים פזורים ושולחנות פיקניק. יש אפשרות להגיע עם עגלות ואופניים ולנסוע את כל המסלול. ליד גשר הצבים יש בית קפה נחמד.

nlevaot
    טבע יפה רק לא בשבת!|2 03.12.11
    המקום יפה ומטופח אך היה עמוס לעייפה כשאל שביל ההליכה נוסעות מכוניות אופנועים וטרקטורונים הטיול הפך לסיוט

sasmic
    מגוון אופציות|4 20.03.10
    שמורה גדולה עם מגוון אופציות, גם צבים, גם מסלולי הליכה ואופניים וגן מגוון מקומות לפיקניק, בהחלט נחמד.

איילת
    השמורה סבירה, הפריחה יפה..|4 20.03.10
    בסה"כ נהננו - עשינו פיקניק חביב על גדת הנחל, שנראה קצת מזוהם ולאחר מכן עלינו ברגל לחירבת סמרה, מסלולון קצר שמתאים לילדים. אך אין ספק שהמקום עצמו לא מאוד מטופח ומתוחזק וחבל.

shamirt
    מקום נחמד|4 16.01.09
    ניתן לשלב טיול רגלי או רכוב במקום עם פקניק וחוויה לכל המשפחה. מהרו עכשיו כי מזג האויר בלבל את הצמחים, רקפות, כלניות ואירוסים בשיא פריחתם

sashv4
    מקום נחמד|4 15.05.08
    שמורת טבע יפה. בילינו שם בחוף הנחל ביום חם. למרות שיש המון אנשים, ניתן למצוא פינה שקטה. מומלץ להגיע לשם עם שולחן פיקניק. יש הרבה צל. החיסרון היחיד, הוא שהמים מאוד לא נקיים.
אתר מפה מעדכן בקביעות שעות פתיחה וטווחי מחירים, אך תמיד מומלץ לבדוק מראש עם המקום.

שמורת חרוצים - בני ציוןשמורת חרוצים - בני ציון מומלץ מפה8.9השטחים הפתוחים של ישראל מעולם לא נראו סגורים ומאוימים יותר. מי שלא ביקר בשרון בעשור האחרון יופתע לגלות שהנוף הטיפוסי של ארץ הפרדסים — גבעות ועוד גבעות מעובדות באין ספור צורות גיאומטריות, צבועות בכל הגוונים האפשריים של ירוק וחום, וביניהן תפזורת עצי ברוש ותערובת הדרים — שינה את פניו לרצף בתים חדשים וצפופים, מחסנים אפורים ומרכזי קניות. שמורת הטבע חרוצים, כקילומטר דרומית–מערבית ליישוב חרוצים, בדיוק במדרון הצונח אל העמק שבו השתרעו פעם ביצות פולג, היא אי קטן ומגודר של טבע קדום ונעלם. שטחה של השמורה 200 דונם וייחודה במגוון סוגי קרקעות, שבהן גדלים מיני צמחים נדירים הנמצאים בסכנת הכחדה. עם ראשית פריחת החורף מתכסה השמורה מרבד צבעוני של כלניות אדומות, סתוונית היורה, אירוס השרון (הקטן מאחיו אירוס הארגמן, שאותו ניתן למצוא בשמורת הטבע הסמוכה למכון וינגייט), מיני לוטם, קידה שעירה וצבעוני השרון. גם מגוון עצים יש פה, שהבולט שבהם הוא אלון התבור, שריד ליער העשיר שפעם היה כאן, ולצידו חרוב מצוי, שיזף ועוזרר קוצני. העונות המומלצות לביקור בשמורה הן אביב, סתיו וחורף, רצוי בשיא הפריחה, אחרי שהגשם הראשון מהדק מקרא עוד