שקיעה במדבר
סימון שבילים מטעה בגבעת חרוט- לא לעלות אליה מכאן
הועלה על ידי ocp

מסע אל בטן האדמה

אם נפשט מעט (או הרבה…) את ההסברים הגיאולוגים המסובכים, הרי שמכתש רמון הוא בסופו של דבר בור, גם אם גדול למדי, שחצבו המים במשך מיליונים של שנים בשכבות הסלע המרכיבות את חלקו העליון של קרום כדור הארץ. בכך, בעצם, ניתנה לנו, אנשי המאה העשרים ואחת, הזכות הגדולה לראות ולגעת בסלעים שנוצרו לפני מספר כה רב של שנים, עד שיהיה לנו קשה לעכל זאת, אף במוחנו המפותח למדי. כאן, בחלקו המזרחי של המכתש, נחשפים הסלעים העתיקים ביותר, שגילם מגיע ל- 220,000,000 (כן, מאתיים עשרים מיליון) שנה. אלא שלא רק בזאת יחודם- כאן גם נמצאות ללא ספק כמה מתצורות הסלע הצבעוניות והמיוחדות ביותר החשופות בארצנו, והנוף שהן יוצרות נדמה לעיתים כמו נלקח מעולם אחר. טיול משפחתי קצר ומרתק לבטן האדמה, וגם אפשרות להאריך לטיול עשיר יותר.
לטיולים נוספים במכתש רמון היכנסו למתחם מצפה רמון באתר מפה.

מקום: ליד מצפה רמון, חניון יום סהרונים
אורך המסלול (ק"מ): 2.5, 5
משך הטיול: עד שעתיים, 2 - 4 שעות
איך מגיעים
מן העיירה מצפה רמון נמשיך דרומה בכביש 40, במורד מעלה העצמאות אל תוך מכתש רמון. כ- 5 ק"מ לאחר סיום הירידה, יפנה אותנו שלט לרמת סהרונים ועין סהרונים, שמאלה אל דרך עפר. לאחר 5 ק"מ נוספים נראה מאהל בדואי לשמאלנו, זהו חניון בארות. מהחניון נמשיך מזרחה לכיוון חניון יום סהרונים 1 , כאן נחנה את כלי הרכב. באמצע קטע זה נמצאת הפניה לחניון יום 'עין סהרונים', אז לא להתבלבל. בצומת זו גם ישתנה צבע הסימון עליו אנחנו נוסעים לשחור.
הדרך עליה נסענו אינה מסתיימת בחניון, אלא ממשיכה מטה אל נחל ארדון. בעלי רכבי השטח שבינינו יוכלו (אם כי אינם חייבים) להמשיך ברכבם, ושאר פשוטי העם ילכו ברגל כ- 500 מ' על הדרך, כשמולם מתנשאת – ברורה ובולטת לעין- גבעת חרוט, עליה נטפס בעוד זמן לא רב. כמובן שאין לצפות לשום סימן של מים שיאמר לנו שהגענו אל נחל ארדון, הזורם בממוצע אחת ל 3-5 שנים, אולם בכל זאת, זהו הנתיב הנמוך ביותר, המנקז (כשיש מה לנקז) את רוב האזור שאנו רואים סביבנו.
עץ השיטה
בנקודה בה פוגשת הדרך את הנחל נמצא עץ שיטה גדול 2 . זוהי אחת משתי נקודות הצל היחידות במסלול, וזוהי גם הנקודה בה אנו עוזבים את דרך העפר ומתחילים לטפס. שביל בסימון כחול חוצה את הערוץ החולי ומטפס בשביל דרוך היטב את המצוק התוחם אותו. בתום הטיפוס הקצר נמצא עצמנו על רמה מעל הערוץ, והשביל מתפתל עליה כ- 200 מ' עד למרגלות גבעת חרוט, שם הוא נפגש עם שביל בסימון אדום 3 . אין, כמובן, שום סיבה להסביר כאן מדוע נקראה הגבעה כך, למי שיעמוד תחתיה לא יהיו שום ספיקות שהוא אכן במקום הנכון.
איך מגיעים
עץ השיטה
גבעת חרוט
בעוד השביל הכחול ימשיך שמאלה לכיוון הר ארדון, השביל האדום ממשיך ישר מעלה עוד מרחק קצר, עד לאוכף קטן, שם הוא מגיע לנקודה הגבוהה ביותר שלו, שלאחריה ימשיך מטה מצידו השני של האוכף. מנקודה זאת עולה השביל היחיד לפסגת הגבעה 4 , מסומן בסימון שבילים ירוק, וזהו גם השביל היחיד היורד ממנה. לידיעתכם - לא חייבים לטפס לגבעה בכדי להמשיך במסלול הטיול.
תצפית פנורמית מראש הגבעה
מי שבכל זאת בחר לטפס (הטיפוס אורך דקות ספורות בלבד) בשביל המוביל לפסגה, יזכה לחזות במו עיניו בנוף עוצר הנשימה של בקעת ארדון. ההר הגבוה הנראה מצפון הוא הר ארדון, התוחם את המכתש. החולות האדומים שתחתיו הם תחילתו של "עמק אדום", שכשמו כן הוא, והסלעים דמויי חומות כהות, החותכות בין בקעות החול, הם למעשה דייקים: מחדרים של מגמה לוהטת, שחדרה בכוח אדיר אל תוך סדקים במעבה האדמה והתקשתה בתוכם, וכל זאת לפני יותר ממאה מיליון שנה.
ממערב נראה את נחל ארדון והעץ בו התחלנו את הטיפוס, מעליו את מכוניתנו המשתזפת בשמש, ומאחוריה עד אופק את הבקעה העצומה הקרויה מכתש רמון, שאורכו ממערב למזרח הוא כ- 40 ק"מ. מדרום וממזרח ניראים סביבנו המצוקים התלולים הסוגרים את המכתש.
ירידה בערוץ נחל אדום
לאחר שהסדרנו את נשימתנו, הזנו עינינו בנוף הנשקף 360 מעלות סביבנו, נוכל לרדת חזרה מטה אל השביל האדום. על השביל נפנה ימינה, ונרד עוד כמה עשרות מטרים עד ששוב נמצא עצמנו על רמה שטוחה, מתחת לדייקים המרשימים. צבעם השחור של הדייקים, וכן של הגבעה עצמה, הוא תוצר לוואי של החום העצום של המגמה, אשר באותם ימים רחוקים התיך חלקית את סלע אבן החול שסביבו. נלך על הרמה כ- 200 מטרים, אז יוביל אותנו השביל ימינה אל תוך ערוץ קטן, שבו נרד דרך מספר מדרגות סלע עד שנגיע שוב אל נחל ארדון 5 .
מסלול קצר – חזרה בערוץ הנחל
המקצרים, יפנו ימינה בדרך העפר עליה התחלנו את הטיול. מצד ימין נראה עתה את המצוק התוחם את הנחל, שכבות שכבות של סלעים בעשרות גוונים, כמו מרמלדה ענקית. שינויים תכופים בתנאי הסביבה בתקופה בה נוצרו הסלעים הללו הם הסיבה לגיוון המרשים והנדיר הזה. כמה מאות מטרים לאחר שעלינו על הדרך נגיע לעץ שיטה נוסף, ובימים חמים מומלץ בהחלט לעצור בצילו למנוחה קלה, ולא לשכוח למתוח את הראש מעלה, אל פסגת גבעת חרוט הנמצאת עתה הישר מעלינו.
עין ארדון
צפונית לעץ השיטה, מתחת למצוק קטן, ישנו סבך צמחיה מאוד לא שיגרתי. מי שילך להעיף מבט, סיכוי רב שימצא מעט מים בין הקנים. זהו המעיין עין ארדון 6 , נקודת מים קטנה לכל הדעות, אולם במדבר זהו אוצר שאין ערוך לערכו. כפי שמעידים העקבות שניתן לראות סביב, השלולית הקטנה הזו היא מקור מים חשוב מאוד לבעלי החיים שהמכתש הוא ביתם. מכאן רק עוד כמה מאות מטרים עד לעץ השיטה שפגשנו בתחילת המסלול 2 , וממנו חזרה במעלה הדרך עד למגרש החניה.
מסלול ארוך – הדייק הגדול
מי שכוחו במותניו מוזמן להאריך את המסלול, וגם להפוך אותו למעט יותר קשה, אך להרוויח אטרקציה גיאולוגית ונוף לכל עבר מרמת סהרונים. בתום הירידה מגבעת חרוט, במפגש השביל המסומן אדום עם נחל ארדון 5 , פונים שמאלה, מזרחה, וממשיכים ללכת בדרך הרחבה שלאורך ערוץ הנחל. אחרי מספר דקות של הליכה (כ- 500 מ') במורד הערוץ, כשעמודי סלע אנכיים חוצים את שכבות קיר הנחל הצבעוניות שמשמאל, נראה פתאום משמאלנו עמוד אבן ענק במיוחד. העמוד שמתנשא לגובה של מעל 10 מטרים, הוא הדייק הגדול של נחל ארדון 7 , מעין אנדרטה בת מיליוני שנה לכוחות האדירים המניעים את כוכב הלכת שלנו.
רמת סהרונים
מעט אחרי הדייק יש צומת שבילים 8 . נפנה ימינה בשביל מסומן כחול שעולה לרמת סהרונים בעלייה תלולה מעט שמתמתנת בהמשך. לאט לאט, עם ההתקדמות בעלייה, נחשף נוף קרקעית המכתש וקירו הדרומי-מזרחי. כרבולת חררים היא הפסגה המשוננת ממזרח, שמסמלת את קיר המכתש הגירני. כל מה שמעבר לה נמצא מחוץ למכתש רמון. כשמגיעים לשיא הגובה 9 רואים את הר סהרונים ואת שן רמון הבזלתית והמחודדת בדרום-מערב, הר גוונים הבולט במערב והכל מצטרף לתמונה מדברית מפעימה שמוכיחה שגם הנוף הצחיח הוא מאוד צבעוני. חלקו השני של המסלול העובר על הרמה הוא בהליכה נוחה בקו גובה די אחיד, על שברי סלעי צור. לקראת סיום, יורדים במתינות לכיוון חניון סהרונים 1 , היכן שמחכה הרכב, ומשלימים מעגל מושלם.
המסלול, כמו מסלולים רבים בנגב, חשוף רובו ככולו לשמש. יש לקחת זאת בחשבון, וככלל לא מומלץ לעשותו בימים חמים מדי.
כל האזור, למן הירידה מן הכביש, הוא שמורת טבע. אי לכך יש להקפיד על כל הכללים, ובמיוחד נדגיש לא לאסוף חולות צבעוניים ולא לחרוט על אבני החול הפריכות לאורך המסלול, גם אם עשו זאת לפניכם, בשל הפגיעה הבלתי הפיכה שנגרמת לנוף. ישנו אתר מחצבה נטוש בו מותר לאסוף חול (למי שזה עושה לו את זה…?), והוא נמצא ליד המנסרה (עין באתר לפרטים).

briza
    תצפית מרהיבה והצעה לשידרוג|5 06.12.14
    מומלץ להרחיב מסלול זה אל פרסת נקרות (ראו גם שם). מנק' 5 ממשיכים בתוך הארדון עם השביל השחור לכיוון דרום מזרח (לכיוון נק' 6). בארדון תופעות גיאולוגיות נדירות ומרשימות (דייקים אנכיים). ממשיכים בשחור עד שחוצה אותו אדום והוא הופך לכחול. כאן מתחברים עם מסלול פרסת נקרות. ממשיכים עם מסלול נקרות עד חאן סהרונים ומשם ממשיכים בשביל ירוק חדש יחסית, שאינו מופיע במפות הישנות, החותך ישר לרכב (נק' 1). כ-11 ק"מ בסה"כ. לנו לקח פחות מ-4 שעות.

roccas
    טיול מפה 17.10.14|5 19.10.14
    תודה לכל אלו שעזרו למטילים המבוגרים מסלול יפה

yairgil
    דגימה יפה של נוף המכתש|5 19.10.14
    טיילנו בנחל ארדון עם עליה לרמת סהרונים (ללא עלייה לגבעת חרוט). הטיול לא ארוך ואפשר להשלים אותו בשעתיים-שלש (תלוי בקצב ובמספר העצירות). המסלול יפה ונותן דוגמה טובה לנופים ותופעות שונים ומגוונים במכתש. כמו שנכתב המסלול חשוף לשמש כמעט לכל ארכו ויש לתכנן בהתאם.

nachsht
    יופי של מסלול|5 17.10.14
    מסלול מאד מגוון ויפה, הילדים מאד נהנו, ניתן להמשיך בנחל ארדון שמאלה לאחר הירידה מגבעת חרוט ואז לחזור חזרה בשביל מעט דרומי יותר שמאפשר תצפית על נחל ארדון והדייקים בו.

מוישלה
    צבעוני ומגוון|5 06.10.14
    מסלול לא ארוך אבל רואים בו נופים פראיים כאילו נמצאים בטרק. אם מוסיפים את המסלול של רמת סהרונים בכלל יוצא מסלול שיש בו כמעט מהכל. עכשיו כבר מאוד נוח ונעים לטייל גם במסלול חשוף שכזה.

peereran
    נוף מדהים|5 20.04.12
    מסלול מדהים ביופיו. נא לשים לב שהטיול הינו טיול של כשעתיים, בפסח אנשי שמורות הטבע הטעו אותנו ואמרו לנו שהטיול הינו 40 דקות בלבד.

trattnh
    קצר וקולע - לא לוותר על הטיפוס|5 07.12.10
    לא לוותר על הטיפוס לגבעת חרוט(בגלל הנוף) ועל הביקור בדייק (נקודה 7 - כי זה מרשים מאד)

sigsag
    גבעת חרוט|5 24.10.10
    מהחניון הקרוב למסלול צעדנו משפחות רבות עם ילדים בגילאים שונים. מסלול קליל בתוך הנוף המדברי, עליה מאומצת לפסגה שווה כל רגע של מאמץ. הנוף מדהים אך העליה והירידה מצריכים סבלנות וזהירות.

goodlife
    מסלול נחמד|4 12.04.09
    אכן מסלול נחמד ולא מאוד קשה. חשוב לטפס על גבעת חרוט, על מנת לראות את התצפית וגם להוציא מרץ לילדים.

ocp
    מסלול נעים בשעות אחר הצהריים|4 13.11.08
    המסלול מקסים במיוחד בשעות אחר הצהרים המוקדמות, הרוח מתחילה לנשב, והשמש שתופסת זווית לא רק שלא קופחת על הראש, אלא גם צובעת את ההרים באור רך ובצבעים שלא מהעולם הזה. הערה חשובה, מכיוון שההתייחסות למסלול זה היא כאל מסלול משפחות: העלייה לגבעת חרוט היא דרך שביל המסומן בסימון שבילים "שקוף" דהיינו שני קווים לבנים שאין ביניהם צבע. קיים סימון מטעה בהתפצלות השבילים בין השביל האדום, השחור והכחול, והעלייה ממנו חלקלקה, מפחידה ומאוד מאוד מסוכנת, במיוחד עם ילדים או עם בעלי פחד גבהים. העלייה בשביל הנכון קלה ולא מפחידה כלל.