טיול אל פריחת אדמונית החורש בהר הלל

שתי אדמוניות
הועלה על ידי גוטה

גבירת ההר

מעטים הם הצמחים שמקומותיהם נעשים בעת פריחתם לאתרי עלייה לרגל. כזאת היא אדמונית החורש, שגדלה בארץ רק באזור הר הילל. צבעו של הפרח אדום כיין ובמרכזו אבקנים צהובים. בערבית נקרא שמו "כף אל דב" בשל צורת העלים המזכירות את כף רגלו של הדב. בלטינית הוא נקרא "פאוניה" על שם פאון, רופא האלים שבעזרת הצמח ריפא את האלים במלחמת טרויה. בנוסף לאדמונית גדלים כאן עוד צמחים נדירים רבים, שמקצתם מיוחדים להרי מירון. יופי נדיר בשלושה מסלולים אפשריים.

מקום: ליד בית ג'ן
אורך המסלול (ק"מ): 4
איך מגיעים
הנסיעה אל הר הילל מתחילה בכניסה ליישוב הדרוזי בית ג'ן. מתחנת הדלק בכניסה לבית ג'אן 1 , נוסעים עם סימון שחור. במזלג הדרכים ממשיכים במסעף הימני, אחרי קופת חולים יש לפנות ימינה עד לצומת ובו תאי דואר ותחנת אוטובוס. פונים בצומת שמאלה, ומגיעים לצומת נוסף ובו עמוד חשמל ועליו מסומנת הסתעפות של סימון כחול שמאלה. פונים שמאלה ונוסעים עוד כ-2.5 ק"מ בדרך סלולה ברובה. מגיעים לצומת שבילים, שמצידו הימני חניון ומצידו השמאלי מבנה עגול גדול 4 . בשבתות, בעונת הפריחה, כבר יהיו כאן פקחים של הרשות לשמירת הטבע והגנים, שיכוונו את התנועה ויפקחו על המוני המטיילים הבאים לחזות בפלא.
מחנים את הרכב בצד הדרך (ודואגים כמובן שלא יפריע למעבר של כלי רכב אחרים) ומתחילים לצעוד בשביל הממשיך ישר (מזרחה). חולפים בדרך על פני פניה לשביל שמאלה (צפון-מזרח), משביל זה המסומן כחול חוזרים בסוף המסלול. בצד הדרך תראו כרים עם פרחים לבנים זעירים – חספסנית הלבנון. אחרי כ-300 מ' מסתעף מהדרך שביל מסומן שחור שכיוונו צפון 5 . פונים שמאלה אל השביל השחור ועולים בו אל פיסגת הר הילל. מראשו של הר הילל, שהוא מהגבוהים שבהרי מירון תצפית יפה אל האזור. העץ הנפוץ כאן הוא אלון מצוי, שיוצר סבך קוצני בצידי השביל. על העצים יש מטפסים רבים, ובהם זלזלת הקנוקנות, זלזלת מנוצה, יערה איטלקית, קיסוסית קוצנית ופואה מצויה. בסוף טיפוס של כחצי שעה מגיעים לשער ברזל. פונים שמאלה (לפני השער), ואחרי כ-50 מ' מגיעים לשלט המורה על הכניסה לשביל האדמוניות 6 , גם הוא מסומן בשחור, שיורד שמאלה, אל תוך החורש.
על שביל האדמוניות
אורכו של שביל האדמוניות כ-300 מ' בלבד והוא שיאו של הטיול. השביל יורד מהר הילל, מתפתל בתוך החורש, ועובר ליד אדמוניות רבות. את האדמוניות כדאי לחפש לצידי השביל וכמה מטרים אל תוך החורש. רוב האדמוניות אינן פורחות, אבל די באדמוניות הפורחות כאן כדי להמם את העין ולרומם את הנפש. הפריחה של האדמונית היא במהלך חודש אפריל ושיאה באמצע החודש.
אדמונית החורש היא מהיפים שבפרחי ארצנו. היא שייכת לסוג עתיק של צמחים (מראשוני הצמחים בעלי הפרחים), ואופייני לה פרח ענקי דמוי ספל פתוח. קוטרו של הפרח שמונה עד עשרה ס"מ, צבעו אדום כיין, ובמרכזו יש גוש צהוב בולט של אבקנים מרובים. לאדמונית יש עלים גדולים, מחולקים, היוצאים מתוך פקעת שורש מעובה, ובאמצעותם ניתן לזהות את האדמוניות הרבות שאינן פורחות.
האדמונית היא צמח צפוני, שארץ ישראל היא קצה גבול התפוצה הדרומי שלו. היא זקוקה לקרירות וללחות רבה, ולכן היא נמצאת אצלנו אך ורק באגן המערבי של גוש הרי מירון. בית הגידול האופייני לאדמונית הוא צל החורש, אבל היא זקוקה לאור כדי לפרוח. הבוטנאי גידי נאמן מצא כי פריחת האדמונית נעלמה בחלקות שבהן השתלט החורש ונסגר, וכי פריחתה התחדשה כאשר החורש נפתח שוב, לעיתים מקץ עשרות שנים נטולות פריחה בחורש המוצל. מתברר איפוא כי הימנעות מהתערבות בטבע ומפתיחת החורש אינה מסייעת תמיד לצמחי הבר, ובמקרה של האדמונית נדרשת דווקא התערבות של האדם כדי להביא אותה לידי פריחה.
העייפים נפרדים מהנמרצים
שביל האדמוניות יורד צפונה ומגיע לאחר כ-300 מ' אל רגלי הר הילל. כאן הוא פוגש דרך עפר עם סימון כחול 7 , וכאן עומדות בפנינו שלוש אפשרויות להמשך הטיול:
מסלול קצר: פונים שמאלה אל הדרך המסומנת כחול וחוזרים אל המכונית 4 . הדרך עוברת בשולי חורש יפה, ובעונה זו פורחים בצידיה מינים רבים של סחלבים.
מסלול בינוני: פונים ימינה אל הדרך המסומנת כחול והולכים בה קילומטר אחד עד עין הזקן 8 - מעיין קטן המציין את ראשו של נחל כזיב. לפני המעין יש אחו ובו פריחה של חינָנית רב-שנתית, ובשולי האחו גדל עץ אגס סורי גדול וזקן. בשנת 1982 נמצאה בחגווי הסלע שטופי השמש בשולי האחו פשתנית קטנת-פרחים, שהיא צמח של הרים גבוהים הגדל על פסגות החרמון והר קתרינה בסיני ומאז טרם נמצא כאן שנית. לאחר הביקור במעיין חזרו על עקבותיכם, והמשיכו בדרך המסומנת כחול אל נקודת המוצא.
מסלול ארוך: המסלול הארוך מתחיל כמו המסלול הבינוני - פונים ימינה אל הדרך המסומנת כחול והולכים בה עד עין הזקן 8 . בתום הביקור במעיין ובאחו פונים אל שביל מסומן ירוק ההולך במורד נחל כזיב. הנחל עטור חורש גבוה וצפוף, שהוא שיאו של החורש הים-תיכוני בארץ.
לאחר כ-300 מ' מגיעים אל מפל גדול, ששרכים רבים צומחים בין סלעיו. בין השאר יש כאן רב-רגל פשוט ודנדנה רפואית, שרכרך הסלעים ואספלניום שחור. כ-200 מ' אחרי המפל תגיעו אל עץ חוזרר החורש גדול, שגדל ממש על השביל וניכר בעליו המאוצבעים כעין כף יד. עץ נדיר זה גדל בארץ רק בהר מירון, ויש בנחל כעשרה פרטים שלו. ממשיכים במורד הנחל, עוברים ליד עין שביל 9 , ואחרי עוד כ-400 מ' נפרדים מנחל כזיב ופונים עם השביל המסומן ירוק לכיוון דרום-מערב 10 .
השביל מטפס ברכס ומביא אותנו אל חלקה של ערער ארזי 11 . הרים גבוהים ידועים כמקום משכן למינים נדירים של צמחים. הבידוד והתנאים המיוחדים השוררים בהרים אלה גורמים לכך שצמחים רבים מוצאים בהם מקלט. גם גוש הרי מירון, שהוא הגבוה בגושי ההרים בארץ ישראל המערבית, משמש בית לצמחים נדירים רבים. יש כאן בתי גידול לחים וקרים, שאינם מצויים במקומות אחרים בארץ למעט החרמון וצפון הגולן, ולכן גדלים בהרי מירון עשרות מיני צמחים ממוצא צפוני, אוהבי לחות ושונאי חום. צמחים אלה, שרבים מהם אופייניים ליערות הארז והאלון של לבנון וטורקיה, מדרימים וחודרים לארצנו עד הרי מירון, וכאן גבול התפוצה הדרומי שלהם בעולם.
עם הצמחים הנדירים המצויים בהרי מירון נמנים חספנית הלבנון, ארנריה נימית, ניזמית מקוות, ציפורנית איטלקית, מירונית סרגלית, לפסנה ענפה, צללית החורש, אספלניום גלילי, חוזרר החורש, ערער ארזי, גרניוןן הלבנון וכמובן אדמונית החורש. אף על פי שהרי מירון התברכו במינים צפוניים אקסקלוסיביים רבים, נמצא בה צמח אנדמי אחד בלבד, כלומר צמח שזהו מקום הגידול היחיד שלהם בעולם. עובדה זו מרמזת כי האזור לא היה מבודד זמן רב בקנה מידה גיאולוגי, שכן יש קשר בין משך הבידוד והופעת מינים אנדמיים, וככל שהבידוד ממושך יותר כן גדל הסיכוי ליצירה של מינים חדשים אשר יהיו ייחודיים לאזור המבודד.
חוזרר החורש - ארץ ישראל ענייה במים ולכן גם בעצי בר. רק מינים מעטים של עצים צפוניים גדלים בישראל, בעיקר באזור הגליל. אחד מעצים אלה הוא חוזרר החורש, שהרי מירון הם מקום חיותו היחיד בארץ. החוזרר שייך למשפחת הוורדנים, אשר עציה (שזיף, שקד, תפוח, אגס) מאפיינים את היער ההררי הנשיר ששולט באזורים הצפוניים של כדור הארץ. זהו עץ לתפארת, בעל עלים רחבים דמויי כף יד, פריחה לבנה ופירות שנראים כמו תפוחונים צהבהבים. בסך הכל נספרו באזור הרי מירון כ - 30 עצי חוזרר החורש, דבר ההופך אותו לאחד הצמחים הנדירים ביותר בארצנו. העץ שנפגוש בנחל כזיב עליון הוא המרשים מכולם. הוא פורח במחצית הראשונה של חודש אפריל ומבשיל את פירותיו בסתיו.
חוץ מעצי ערער (שגם הם גדלים בארץ רק בהרי מירון ורובם נראים כמו שיחים) גדלים כאן גם מינים רבים של סחלבים. מעט אחר-כך מתחבר השביל המסומן עם דרך עפר, וממשיך בה דרומה אל עין גורנה 12 ואל נקודת הסיום של הטיול. עין גורנה(עין ג'ורון) היה בעבר מקור המים העיקרי של בית ג'ן, ולפיכך גם מקום המיפגש ומרכז חיי החברה של הכפר. בעקבות הנחת קו צינור מים לכפר ירד המעיין מגדולתו, מימיו התעפשו והוא נעשה מקום מיפגש של יתושים ושאר מיני חרקים. אבל גם ימי ההזנחה תמו, ולפני שנים אחדות החליטו אנשי בית ג'ן להשיב למעיין את כבודו ואת יופיו משכבר. סביבת המעיין נוקתה, הבריכות והתעלות נבנו מחדש, וגינות ניטעו במשטחים שמעל המעיין. בקיצור, מקום טוב למנוחה בסוף הטיול.
במרכז ההסברה של הגליל העליון - 04-6923112- ניתן לברר על מיקומם המדוייק של האדמוניות הפורחות, זיכרו הפריחה היא במהלך חודש אפריל. אורך המסלול באפשרות א' - 4 ק"מ, אפשרות ב' - 6 ק"מ, אפשרות ג' - 9 ק"מ. המסלול הארוך מצריך שתי מכוניות. כדאי להשאיר את המכונית המאספת ליד עין גורנה.
הגירסה הקצרה ביותר
מי שממש אין כח ללכת הרבה יכול לעלות עם הרכב עד לשער הברזל בפסגת הר הילל 6 , ומשם לרדת ברגל לשביל האדמוניות עד סופו 7 וחזרה, ולשוב לרכב. צריך לקחת בחשבון שבזמן הפריחה קשה מאוד למצוא מקום חנייה קרוב לפיסגת ההר אבל ניתן ללכת ברגל במעלה דרך הרכב.

trattnh
    פריחה רבה ןהכל ירוק|4 12.04.17
    אם כי לא ראינו את אדמונית החורש. עשינו את המסלול הקצר בהר כפיר וחברנו אותו למסלול הקצר בהר הלל - יחד יצא מסלול מעגלי של כשלש שעות. מומלץ.

einat_3
    פריחה נהדרת|4 06.04.16
    עשינו היום את המסלול המעגלי הקצר, לאחר עדכון ברשות הטבע והגנים על פריחת אדמונית החורש. אין ספק שהאדמונית היא אחד הפרחים היפים בארצנו, והפריחה היום הייתה כנראה בשיאה, למרות שניתן היה לזהות מספר פרטים שעומדים לפרוח. בנוסף לאדמונית החורש, כל המסלול מלא פריחה מהממת של לוטם, מרווה, סחלבים וכו'. הערה קטנה ביחס לתאור המסלול - כדאי לציין שהשביל ממגרש החנייה מזרחה, הוא בסימון ירוק, וכן טעות בכיוון לאחר העלייה להר הילל - בשער הברזל פונים ימינה ולא שמאלה כפי שמצויין בתאור המסלול.

weinbergs
    מסלול ופריחה יפים מאוד - מומלץ|4 11.04.15
    עשינו אתמול עם ילדים את המסלול הארוך, יש עכשיו פריחה אביבית יפה מאוד ובעיקר של אדמוניות החורש כולל בקטע של נחל כזיב מעין זקן ראינו כ 10 פריטים של האדמוניות. גם הקטע של נחל כזיב מקסימים ולמרות החג לא היו בו כלל מטיילים בניגוד לקטע של הר הילל. עין זקן וסביבתו יפים מאוד רק חבל שלא מנקים שם את טונות הלכלוך.

nachsht
    שווה ביקור|5 21.04.14
    עשינו עם ילדים את המסלול לאדמוניות ולעין הזקן. באמצע אפריל הכל פורח והאיזור מקסים, האדמוניות יפות אבל נראה לי שמחוסר זהירות של המטיילים הרבים לא מעט מהן נרמסות וחבל. עין הזקן יבש השנה אולי בשל מיעוט הגשמים. לא היו שום פקחים של רט"ג לכוון את המוני המטיילים (אולי קצת חבל כי היה לא מעט בלבול בין האנשים לגבי המסלולים השונים ורמות הקושי שלהם), סה"כ למי שמגיע לאיזור בעונה המתאימה, שווה

adinadayan
    אין כבר פריחה|3 13.04.13
    ביקרנו במקום ביום ד' האחרון ומצאנו בשטח בקושי 3 פריטים של אדמונית החורש. עם זאת הביקור בבית ג'אן והר הלל היה מהנה.

achav
    ליד פסגת הר הלל - יפייפיות. |5 13.04.13
    הלכנו עם השביל המסומן בשחור. השביל יוצא מהדרך הלבנה 700 מטר דרומה מעין הזקן. הלכנו לכיוון הפסגה ולאחר 300 מטר מצאנו מרבץ גדול של אדומוניות. ראינו אולי עשרים פרטים פורחים ועוד לא מעט שיחים שכבר פרחו וקמלו. יפייפיות החורש.

shkolnik
    יפה מאד|4 21.04.12
    טרי מהיום 21/04/12. כנראה, זה היום האחרון שניתן לראות את האדמניות. נשארו רק 3-4 פרחים וגם אלו הולכים ומתיוונים. בכל זאת טיול שווה, נופים וטבע -הכל מדהים. מומלץ, במקום לעלות בדרך הקשה (סימון שחור) לבחור מסלול ארוך יותר אך גם נוח. יש להגיע לנקטדה שאתר המפה שולח לתוכנת ניווט GPS ולהמשיך בדרך האפר למלעה לכיוון אנטנות. אגף לעצלנים ניתן להגיע גם ברכב רגיל עד הפיסגה. זה בהחלט לא מומלץ משום שאין שם מקום חניה לכ הרכבים. העליה בדרך זו לא קשה ולא יותר מ-15 דקות.

shlomo75
    באביב- כשיש פריחה - מקסים!|5 17.04.12
    מומלץ להאריך את המסלול מעבר לאדמוניות, לנחל כזיב, כפי שמתואר כאן.

shaniza
    חמוד ביותר|4 15.04.12
    קצר וקולע

hello260
    יופי של טיול!|5 23.04.11
    עשיחנו היום את המסלול הבינוני. שתי משפחות, כולל ילד בן 3.5. בתחילה היה ערפילי אך כשהערפל התפוגג התרשמנומהנופים היפיפיים הנשקפים מהר הילל והאזור. ההליכה בשביל השחורבסבך עושה רושם של טיול בצפון אירופה או במיין ולא בישראל (העליה לא קלה אבל גם לא נוראית). חוויה. עין-זקן הוא מעיין יפה וציורי השוכן מול הנוף המרהיב של תחילת נחל כזיב ואל מול הרי מירון. וראינו גם שש אדמוניות- אכן פרח מיוחד ומרשים. אבל, גם בלי האדמונית המסלול נפלא.למי שמחפש אדמוניות - יש ללכת בשביל האדמוניות ולרדת ממנו כמה עשרות מטרים מכל הסתעפות בה נתקלים- שם נמצאים הפרחים