טיול בבניאס התיכון - משניר לשאר ישוב

הטנק הסורי ההפוך
הועלה על ידי briza

הכחול הכחול הזה

נחל חרמון, או הבניאס בשמו העממי, משמש כאחד ממקורותיו העיקריים של הירדן. הנחל ניזון ממי הפשרת השלגים הנספגים בסלעי הר החרמון, מחלחלים אל מורדות ההר ופורצים מבעד למעיינות רבים במרגלותיו. הליכה בקניון הנחל לצד אשדות מים סוערים ובין קירות בזלת תלולים, מספקת חוויה נדירה לאורך כל השנה. בימי קיץ חמים השמש הקופחת כמעט ואינה מורגשת מבעד לעלוות עלי העצים הגדלים בקניון. עם בוא הגשמים וביתר שאת לאחר הפשרת שלגי החרמון, הנחל שוצף באון, ובאביב מצטרפת לחגיגה פריחה מקסימה.

סוג: רגל, טיולים בצפון
מקום: שניר
אורך המסלול (ק"מ): כ-4.5
לטיול שתי אפשרויות התחלה. הראשונה מבית העלמין בכניסה לקיבוץ שניר 4 , והשנייה מחניון שמורת המפל התחתון 1 . האפשרות השנייה כרוכה בתשלום אך היא מאפשרת ליהנות גם מצפייה במפל הבניאס והליכה ב'שביל התלוי' קודם לירידה אל שאר ישוב.
איך מגיעים - שתי אפשרויות
אם מתחילים את המסלול מקיבוץ שניר 4 נוסעים על כביש 99 מקריית שמונה מזרחה. חולפים על פני דפנה, שאר ישוב ודן ופונים ימינה (דרום-מזרחה) לעבר קיבוץ שניר. כ-50 מטר לפני שער הכניסה לישוב יש שער המוביל אל בית העלמין של שניר. מחנים את הרכב בצד הכביש 4 .
אם מתחילים את המסלול מחניון שמורת המפל התחתון (אפשרות ב'), פונים דרומה מכביש 90 בין סימון הק"מ ה-12 וה-13. אם השער פתוח, אפשר לעבור לחניון השמורה גם דרך קיבוץ שניר. מחנים את הרכב בחניון ונכנסים לשמורה (1 אדום).
איך מגיעים - שתי אפשרויות
רכב איסוף
כדאי להשאיר רכב איסוף ליד הכניסה לפינה של יובל 10 - אתר קמפינג על גדת הבניאס, הנמצא ליד שאר ישוב. אם חשקתם כבר להעביר את הלילה באזור זו תהיה אפשרות מצוינת, הכי קרובה לטבע שאפשר. ההגעה למקום היא מכביש 918. דרומית לכניסה לשאר ישוב פונים מזרחה לכביש צר, על פי שילוט לנבי יהודה. כשמגיעים למתחם קבר הקדוש הדרוזי פונים שמאלה ויורדים לדרך עפר שעוברת בתוך הצמחייה. נוסעים על דרך העפר, מתעקלים שמאלה בחדות ונוסעים על הגדה הדרומית של הבניאס. בהמשך פונים ימינה 90 מעלות כדי לעבור בגשר מעל הנחל. אחרי הגשר כדאי להעמיד את המכונית בצד הדרך. קיימת אפשרות יותר מסודרת להשאיר רכב איסוף בחנייה של חניון הבניאס 11 בתוך שאר ישוב. מכביש 918 נכנסים לכביש הגישה לישוב ולפני השער פונים ימינה לכביש שעוקף את הישוב ממזרח. כעבור כשני קילומטרים הכביש מגיע לרחבת החנייה של חניון הבניאס ולשער ברזל גדול המוביל לעבר נחל חרמון. החנייה היא בתשלום סמלי למטיילים שישתמשו בשירותי החניון.
נהר החרמון
נהר חרמון הוא אחד משלושת יובליו הראשיים של הירדן. שמו הערבי הוא נהר אל-בניאס (שיבוש ערבי של פניאס), וראשיתו בעין פניאס למרגלות החרמון. משם הוא זורם בכיוון דרום-מערב בתוך חורש עבות של עצי צפצפה, ערבה ודולב, עד לכאן, מקום בו צונחים מי הנהר במפל. הטיול הבא עוקב אחר נתיב הנחל, מכאן והלאה, בחלק בו מתחתר הבניאס בבזלת ויוצר קניון עמוק ובו אשדות סוערים ובריכות עמוקות, עד שהוא יוצא אל עמק החולה ליד שאר ישוב. מכיוון שמדובר בשמורה הרחצה בנחל, הבערת אש והלינה אסורות.
התחלה א' - משניר
עוברים דרך שער הברזל 4 וצועדים כ-30 מ' עד לבית העלמין הקטן והמטופח של קיבוץ שניר. חולפים על פני בית העלמין ואחרי כ-20 מ' נוספים השביל מתפצל. לוקחים את השביל שמאלה (מזרחה) היורד אל עבר הנחל. יורדים כ-10 דק' בשביל הלא מסומן עד שמגיעים לשביל המסלול השחור המחבר את שמורת נחל חרמון עם שאר ישוב 3 . בשלב זה כבר נשמע שאון מי הנחל הזורמים בעוז, והעצים המצטופפים בקניון הנחל מזמינים אותנו לחסות בצילם. פנייה שמאלה (צפונה) מובילה אל עבר שמורת 'נחל חרמון' ואל שלד טנק סורי הפוך, בצד הנחל. לאחר הליכה קצרה מגיעים להתפצלות, ולידה שלט המכוון לעבר 'הטנק סורי' 5 . המשך המסלול הוא מנקודה 5 .
התחלה ב' - מחניון המפל התחתון
לאחר שמשלמים בשער הכניסה לשמורה, שבחניון המפל התחתון של הבניאס 1 , יורדים בשביל הכחול אל עבר נחל חרמון כשבצדנו עצי ליבנה ואלון מצוי. באופק מתנוססים הרי הגולן, פסגות החרמון ומבצר נמרוד (קלעת נמרוד). מתחתינו נגלה קניון סבוך עצים שיצרו מי הנחל. פה ושם נראים מטיילים הצועדים אל עבר מעיינות הבניאס מצפון, ואל התצפית העילית אל עבר מפל הבניאס. בתחתית השביל התפצלות- פונים שמאלה אל עבר תצפית המפל התחתונה ולאחר הליכה קצרה מגיעים אל פלטפורמת העץ הצופה אל עבר המפל 2 .
מפל הבניאס והשביל התלוי
המפל אינו גבוה במיוחד, בערך עשרה מטרים, אך הוא רחב יחסית למפלי הצפון ומימיו שוצפים באון. מי הבריכה אליה המפל נופל צלולים וצבועים כחול משכר. מהמפל יורדים אל מפגש שבילים וממנו ממשיכים דרומה בשביל מסומן אדום העובר מעל ערוץ הנחל הגועש.

במפגש השבילים הבא יורדים שמאלה אל השביל התלוי 3 שנחנך במרץ 2010. השביל, שאורכו 80 מי, מאפשר למטיילים ללכת צמוד למצוק הבזלת, תלויים על גדת הנחל, כשהמים הסוערים של הבניאס ממש מתחת. בסיומו פונים שמאלה לכיוון שער היציאה מהשמורה המגודרת. ממשיכים על פי סימון שבילים שחור לכיוון דרום-מערב, הסימון ילווה אותנו מכאן וכמעט עד סוף המסלול. מגיעים לשער המסתובב שדרכו יוצאים מהשמורה. בצידי הדרך פזורים מבעד לעצי האלון גם עצי תאנה. מכיוון שהאזור משופע במים כמעט ואין רואים פירות על העצים והפירות שקיימים הם קטנים ואינם טובים למאכל.
הבניאס התיכון
הקטע הבא במסלול מרהיב ביופיו. המים כעת זורמים בקניון עמוק, וצבעם כחול עמוק. מבעד לסבך נראות בריכות קטנות שנוצרות מהתחתרות מי הנחל בסלעי הבזלת הקשים. בקיץ מדרונות הגבעות הסובבים את הנחל מכוסים קוצים שיוצרים ניגוד מוחלט לירוק העצים וצמחיית הנחל. משבים קרירים מצננים את האוויר ומקלים על ההליכה בקטעי השביל החשופים לשמש. לאחר כ-10 דקות הליכה (כ-1 ק"מ מהמפל) מגיעים לפנייה משולטת אל עבר טנק סורי.
המשך המסלול - הטנק הסורי
יורדים במורד השביל אל הנחל ומבעד לסבך נגלים לראשונה מי הנהר הצלולים ובצדם הפלא ופלא טנק הפוך 5 . קרירות הנחל וזהרורי האור החודרים מבעד לעלוות העלים מזמינה למנוחה. הטנק שמארח לנו לחברה, הוא טנק סורי שנפל אל קניון הנחל במלחמת ששת הימים (1967).
בתום המנוחה חוזרים במעלה השביל אל הדרך המסומנת 'שחור', פונים שמאלה (דרומה-מזרחה) וצועדים בעליה מתונה עד התפצלות נוספת. השביל הפונה במעלה הגבעה ימינה מוביל לקיבוץ שניר, ומשם הגיעו אלו שהתחילו את הטיול בקבוץ שניר. ממשיכים עם הדרך המסומנת שחור לכיוון שאר ישוב.
הצעידה כעת היא מחוץ לסבך ועל כן ניתן לראות מפעם לפעם את עמק החולה מבצבץ מבעד לפתח הואדי. השביל עובר לסירוגים בין אור לצל, וגפנים משתרגות מעטרות את הדרך. מדי פעם המסלול עובר בסמוך לנחל, וניתן לרדת למנוחות קרירות בצד מי התכלת. כ-1.2 ק"מ דרומית מערבית מהתפצלות הטנק מגיעים לגשרון עץ החוצה את הנחל 6 . חוצים את הגשר פונים שמאלה ולאחר כ-20 מ' רואים בצד הנחל רחבה קטנה, מבנה בטון וצינור. בנחל כמה בריכות קטנות ומפלונים. לנקודה זו בנחל אפשר להגיע גם ברכבי שטח בדרך מסומנת שחור המובילה משאר ישוב. אם המקום תפוס אל דאגה בהמשך המסלול נקודות רבות נוספות בהם אפשר לעצור ולנפוש בצד הנחל.

חוזרים אל הגשרון וממשיכים ללכת בדרך העפר המסומנת שחור. לאחר כ-300 מ' מתפצלת הדרך להמשך דרך עפר המסומנת שחור (השמאלית) העולה בעליה תלולה ומובילה לשאר ישוב, ולשביל הולכי רגל המסומן אדום הממשיך בצמוד לנחל 7 . המשיכו בשביל האדום ולאחר כ-50 מ' תראו צנור משמאלכם, השביל מתעקל ימינה והנחל נגלה פעם נוספת. מכאן ועד בסמוך לסוף המסלול, השביל עובר בצמוד לגדות הנחל המזרחיים. בצד הנחל שרידי גשר ישן, ובאויר מתנוססים ניחוחות התאנה המבשילה בתום הקיץ (אוגוסט).
בריכות מגן עדן
לאחר כמה מאות מטרים נוספים מגיעים ל'גן-עדן' בדמות בריכות מים קטנות ומפלונים. אי קטן ועליו עץ, מפצל את הנחל השוטף. ומכל עבר הכל צבוע בצבעי ירוק וכחול עזים. סלעי הבזלת מאפשרים לשבת כך שהנחל נראה זורם ממש אלינו.
ממשיכים עם השביל האדום שכעת הוא מתרחק מעט מן הנחל ועולה מעליו. יוצאים אל עבר השמש מבעד לסבך ופתאום נגלים לנו שיפולי הגולן. בקיץ הגבעות צחיחות, ופה ושם מבצבץ עץ רענן מבעד אדמת הבזלת הקשה. בחורף ובאביב הכל מכוסה מרבד ירוק ופריחה משכרת. עוד לא הספקנו להיצרב בשמש והנה שוב חוזר השביל לסבך. לאחר כ-500 מטרים נוספים עוברים ליד מתחם מגודר ובו תעלת בטון 8 . מתחת לתעלה בריכת מים רחבה ומן העצים משתלשלים שרידי חבלים ששימשו בעבר לקפיצה למים.
סיום
מכאן הולכים את 500 המטרים האחרונים של הטיול על דרך העפר שמשמאל לנחל (גדה מזרחית). הולכים עד שמגיעים לגשר המתאים לרכב, חוצים את הגשר, עד שרואים מימין חומת אבן ובמרכזה שער 9 . נכנסים בשער דרך החומה וממשיכים ללכת מערבה (ישר/ימינה) על כביש האספלט. פונים שוב ימינה בדרך עפר, לאורך הגדה המערבית של הנחל ומחפשים את המכונית שהשארתם בפינה של יובל 10 . מי שהשאיר רכב איסוף בחניון הבניאס בתוך שאר ישוב ימשיך לעלות עם כביש האספלט בין המטעים עד לשער החשמלי של גדר הישוב. בשביל לפתוח את השער תצטרכו לבקש את חסדו של חקלאי שעובר במקום או מישהו מחניון הבניאס הצמוד לגדר מן העבר השני. עוברים את השער ומגיעים לחנייה 11 .

במידה שלא השארתם רכב איסוף, ואתם מחפשים תחבורה ציבורית או מונית כדאי בנקודה 9 להמשיך ישר בדרך העפר ולא לפנות ימינה דרך השער. הולכים חשופים לשמש הקופחת כ-1.8 ק"מ עד לכביש 918 ליד שילוט המפנה לנבי יהודה.
שמורת הבניאס - המפל התחתון: שעות הפתיחה בין 8:00-16:00 בימים א-ה', בימים שישי, שבת וחג בין 8:00-15:00.

Mikamika
    עידכון קטן|5 23.10.16
    אכן המסלול מצדיק את דירוגו היינו אתמול ומאד נהנינו מתאים לכולם מסלול קל מאד המון פינות רחצה כיף גדול עידכון קטן לגבי השארת רכב בסוף המסלול סעו ישר לקמפינג בשאר ישוב כי אנחנו נתקלנו בשערים סגורים גם בדרך לפינה של יובל וגם על יד הקבר של נבי יהודה אז תחסכו לכם זמן (בגדי ים חובה וגם מגבת)

einat_3
    טיול נהדר ליום העצמאות|5 15.05.16
    עשינו את המסלול מחניון המפל לשאר ישוב, ביום העצמאות, עם כל המשפחה, ואין ספק שהיה זה בילוי הרבה יותר מהנה, מאשר בילוי המנגלים המקובל... המסלול בשילוב טבילות בנחל לכל אורכו, מראה המים השוצפים, והצמחיה הענפה לאורכו, היו מאד מהנים. השארנו רכב בחניון הבניאס בשאר ישוב, שהוא ממש בסוף המסלול, כאשר נכנסו מהכניסה הראשים לישוב, בניגוד לנאמר בתאור המסלול.

motifr
    היינו לבד בפסח|5 27.10.13
    היינו בפסח הגענו מוקדם בסביבות עשר להתחלת המסלול והיינו לבד. המסלול מדהים. המון מים.בסוף הליכה קצת ארוכה לשאר ישוב, לא לשכוח את האנדרטה.

noaa
    יופי של טיול|4 05.10.13
    בחרנו, כתמיד, לא להכנס מהשמורה. ביום עמוס מטיילים בגולן אתם מסתובבים לבד, מים, צל, היום המון חצבים - בקיצור כף.

ocp
    תענוג קיצי|5 01.10.13
    תענוג מפנק לקיץ-גם לגמוע את הנוף הירוק והמים השוצפים, וגם לטבול במים הקפואים. כמה המלצות- לבוחרים באופציה השניה (מומלץ) כדאי בימי הקיץ לוותר על ההליכה בשמש הקופחת בתחילת הדרך עד למפל ופשוט לקצר ישירות למפל (פניה ימינה למדרגות). כדאי להירטב באיזור הטנק הסורי (בעיקרון אסור לטבול) כי זה יקל את המשך הדרך החשופה לשמש. גם למי שאין שני רכבים לא כדאי לוותר על המסלול המקסים הזה. אפשרות אחת היא לחזור על עקבותיכם (לא כל כך נורא) ואפשרות שנייה באמצע השבוע היא להזמין מונית (הזמנו את שי, דרך דפי זהב, 70 ש"ח משאר יישוב לשניר. הדרך היורדת משאר-יישוב לנחל חסומה בשער, אבל נראה לי שאפשר להגיע דרך בית העלמין.

drmike
    טיול מצוין אבל....|4 15.08.13
    יש חלקים במסלול בלי צל ואין הרבה חזדמניות להיכנס למיים בגלל הזרם החזק- עדיין מומלץ מאוד

ליטוש
    טיול מקסים|5 20.05.13
    מגדול עד קטן(4) הלכנו את המסלול במשך 3 שעות עם עצירות לשכשוך ונישנוש.המים גועשים אבל יש מקומות שאפשר להטבל קלות.מסלול קל ומקסים

goodlife
    מהטיולים היפים בצפון|5 23.02.13
    בדרך כלל המסלול מתחיל ממעיינות הבניאס ,חוצה את השמורה ואת האטרקציות שלה (המדהימות כשלעצמן) עוברים את השער המסתובב ויוצאים אל מרחבי הנחל הגולש לו לשאר ישוב. נמצא פינות עצירה יפה-פיות וגם אפשרות לטבול רגליים במים הקרים. לוקח כ- 5 שעות ודורש השארת רכב בקצה. תהנו.

ליטל1
    יהלום אמיתי|5 23.08.12
    מסלול מדהים. פיסת גן עדן. נוף טבע מים שבילים --מושלם

קאליב
    חלומי|5 21.08.12
    כשהשמורות ואתרי הקמפינג מתפוצצים מרוב אנשים , פה מצאנו את השקט , את המקום הרגוע לשבת ליד הנחל , להתרחץ , להתסכל על המים הזורמים , לחלום