ארץ פלגי מים

שמורת תל דן היא מהיפות בשמורות הטבע בישראל, ומציעה שילוב מופלא של מים, צמחים, נוף וגם שרידים קדומים. מטיילים רבים נוהגים להצמיד לשמורה את התואר "גן עדן" בזכות עושרה המפתיע של הצמחייה. בצל העצים העבותים גדלים המפונקים שבצמחי הארץ, כאלה שזקוקים לתנאים יציבים של מים וקרירות לאורך כל השנה וכאן מקבלים ללא תחנונים מיותרים את כל מבוקשם. חלקם גומלים לתנאי הגידול המיטיבים בבלעדיות וגדלים בארץ רק כאן, אחרים נמצאים בשמורה בכמות הגדולה ביותר שכמותה נמצאים בארץ, ויש גם מי שנמצאים במקומות רבים אחרים, אך כאן הם מופיעים במלוא הודם

סוג: רגל, מתאים לילדים, טיולים בפסח בצפון, טיולים בפסח בגליל
מקום: דן
אורך המסלול (ק"מ): כ- 2 ק"מ
איך מגיעים: כקילומטר אחד ממזרח לכניסה לקיבוץ דן, על כביש 99 המגיע מקריית שמונה, פונים צפונה (שמאלה) אל כביש הגישה אל השמורה, ואחרי כקילומטר מגיעים לחניית השמורה.
שמורת תל דן היא מהיפות בשמורות הטבע בישראל, ומציעה שילוב מופלא של מים, צמחים, נוף וגם שרידים קדומים. הביקור בשמורה מתחיל בנסיעה בכביש מספר 99 מקריית שמונה לכיוון רמת הגולן. כקילומטר אחד ממזרח לכניסה לקיבוץ דן פונים צפונה (שמאלה) אל כביש הגישה לשמורה, ואחרי עוד קילומטר מגיעים אל מגרש החניה של השמורה.
אי אפשר ללכת לאיבוד בשמורה. בכניסה מקבלים מפה שמציעה מסלולים אחדים באתר. כל המסלולים משולטים וממוספרים, וכולם מתחילים ומסתיימים ליד חנות המזכרות הצמודה למגרש החניה של השמורה 1 . גם המסלול שאנחנו מציעים, העובר בתוך יער גדות שאין כמותו בארץ, מתחיל ליד חנות המזכרות, ומכאן הוא הולך צפונה.
תחילה עובר השביל בתוך חורשת אקליפטוס וחוצה את נהר דן על גבי גשר 2 . הזרימה בנהר מהירה ולאורכו צמחיית גדות עשירה. פטל קדוש, שרעול שעיר ודיבשה לבנה הם המינים הבולטים כאן. מיד אחרי הגשר סב השביל ימינה (מזרחה) וממשיך בשטח פתוח יחסית, ובו אקליפטוסים נטועים ועצי בר רבים שנלווים אליהם. לאחר כ-150 מ' חוצה השביל שוב את הדן 3 , ומיד פונה שמאלה אל תוך חורשה יפה של דולב מזרחי, מילה סורית, ער אציל ועוד מינים של עצי בר. על העצים גדלים מטפסים רבים, ובתוך מי הפלגים הקטנים שהשביל חוצה גדלים טחבים, וכמובן השרך שערות שולמית מצויות. כאן, בחורשה, אפשר לראות איך עצים נראים כאשר הם מקבלים את כל הדרוש להם ובשפע: ענקיים ובעלי עלווה עשירה.
שלושה שיאים
אחרי כ-50 מ' חוצים פלג בדילוג על אבנים ומגיעים אל עוד צומת שבילים 4 . פונים שמאלה וממשיכים ללכת לאורך נהר דן לכיוון עין דן. עד שנגיע אל המעיין נוכל ליהנות מהצמחייה השופעת שמקיפה אותנו.
העץ השולט על גדות הנהר הוא ערבה לבנה, הגדלה בארץ רק באזור מקורות הירדן (בשאר חלקי הארץ גדלה ערבה מחודדת). על הגדה הנגדית גדל השרך הנדיר גפית הביצה, שכאן מקום חיותו היחיד בארץ. מלבדה גדלים כאן עוד צמחים מיוחדים, כמו ערברבה קטנת-פרחים וקוצן גיירדו. ויש עוד צמחים רבים, לא נדירים, שגדלים כאן בשפע מרשים. עצי תאנה ושיחי פטל ערברבה שעירה ושרעול שעיר, קנה ומיני גומא.
אחרי הליכה של 150 מ' אנחנו מגיעים אל מעיין שופע, שיוצר בריכה טבעית עטורה צמחים 5 זהו עין דן, שהוא מקור מימיו העיקרי של נהר דן ובעל שני שיאים ישראליים. ראשית, הוא הגדול שבמעיינות ישראל וספיקתו עשויה להגיע ל-30,000 מ"ק בשעה. שנית, עין דן הוא הקר במעיינות ישראל. מקורם של מי המעיין בשלגי החרמון, וחומם אינו עולה על 13 מעלות. המים, אגב, טובים לשתייה וגם טעימים מאוד. נהר דן, שכאן ראשיתו, מחזיק בעוד שיא ישראלי: הנהר הקצר הזה, שאורכו שמונה ק"מ בסך הכל, הוא השופע במקורות המים העיליים בישראל. ספיקתו כ-250 מיליון מ"ק מים בשנה, שהם כמחצית מספיקת הירדן.
ליד עין דן מתעקל השביל וממשיך בדרכו לכיוון תל דן והאזור המכונה גן עדן. מעט אחרי העיקול מגיע השביל אל צומת שבילים 6. המסלול שלנו ממשיך ישר (דרומה) אל גן העדן, אבל כדאי מאוד לעשות לפני כן סטייה קטנה ולפנות שמאלה אל תל דן.
תל דן היה מיושב מאז תקופת הברונזה, ונהוג לזהות בו את ליש הכנענית ואת דן המקראית. לאחר התפלגות ממלכת ישראל היתה דן מרכז פולחן חשוב, ובה הציב המלך ירבעם את אחד משני עגלי הזהב שנועדו ליצור מרכזי פולחן חלופיים לירושלים. מהחפירות בתל עולה כי דן לא חרבה בעת כיבוש הארץ בידי אשור, והיישוב בה נמשך ברציפות עד התקופה הרומית. בראש התל יש שרידים של בימת פולחן קדומה ותצוגה של הולוגרמות המתארות את האתר, במורדות התל בדרום יש שער וקטע חומה מתקופת הברזל ("תקופת המלוכה"), ובסמוך לשער זה יש שער לבנים שלם מתקופת הברונזה התיכונה (התקופה הכנענית התיכונה). השער השתמר לגובה 7 מ', ומשקופו עשוי בצורת קשת, שהיא מהקשתות הבנויות הקדומות בעולם.
הענק הקדמון
בסוף הביקור בתל חוזרים אל נקודה 6 ופונים בה שמאלה (מי שלא ביקר בתל ממשיך בנקודה 6 ישר). השביל מתפתל בתוך יער, עובר מעל פלג שנבלע באדמה ויוצא שוב לאחר מטרים ספורים במקום המכונה הבלוע, ומביא אותנו אל תוך "גן העדן" 7 - יער עבות של עצי דולב, בין פלגים שקטים ובריכות זעירות.
עצי הדולב הענקיים שאנו הולכים ביניהם נמנים עם סוג עצים עתיק יומין, שנציגיו גדלים ביערות לחים ועל גדות נחלים בשוליים החמים של אזור האקלים הממוזג. סוג זה, שהוא גם משפחה בפני עצמה, כולל כמה מיני עצים, המנותקים גיאוגרפית אלה מאלה ואשר פיזורם קשור בהיסטוריה הגיאולוגית של כדור הארץ: לפנים היו כל היערות הצפוניים מפוזרים ברציפות על פני יבשת-על צפונית אחת המכונה לאוראסיה. מאובנים עם דפוסי עלים של דולב מעידים על תחום התפוצה הקדום של העץ, ומלמדים כי הגיע בעבר לאזורים צפוניים מאוד (בהם קנדה ומנצ'וריה של היום). כיום גדלים בארצות אלה בעיקר עצי מחט אוהבי קור, אך לא דלבים. במהלך השנים התפצלה לאוראסיה לשתי יבשות (אירו-אסיה ואמריקה הצפונית), האקלים נעשה יבש, ומיני הדולב החיים כיום מציינים את מקומות המיפלט של הצמחייה העתיקה: נחלים בקליפורניה, נהרות במזרח ארצות-הברית, פלגים באגן הים התיכון ויער לח בדרום סין.
פרידה מגן עדן
השביל מתעקל בתוך גן העדן ומביא אותנו לבסוף אל צומת שבילים 8 . כאן פונים שמאלה ומגיעים לאחר כ-100 מ' אל עץ אלה אטלנטית זקן וגדול 9 . עצים ענקיים כמותו עוטרים את השוליים של עמק החולה - שריד ליער ששלט בימים עברו בעמק. ליד העץ החי יש גזע חלול שרוף - שריד של אלה גדולה עוד יותר שנשרפה בידי מטיילים לא זהירים. יש אומרים כי היתה זו האלה הזקנה ביותר בארץ. מעץ האלה אפשר לצפות על אזור המעיינות של מקורות הדן ולהעריך את שפע הירק ואת גובהם של העצים באזור.
השביל ממשיך בדרכו ומביא אותנו אל עוד צומת שבילים 10 . הפעם פונים ימינה אל שביל שמוביל מערבה אל נקודת המוצא של הטיול. בצומת השבילים הבא פונים שוב ימינה 11 . סטייה קצרה מהמסלול תביא אותנו אל "בריכת השכשוך" (המקום היחיד בשמורה שמותר לטבול בו) ואל טחנת קמח משוחזרת 12 . בסוף הסטייה חוזרים אל השביל הראשי וממשיכים בו מערבה. בצד השביל גדלים פרטים אחדים של העץ הנדיר אשמר קוצני 13 . ענפיו קוצניים ולפירותיו יש צורה של כובע סיני קטנטן. על העצים והמשוכות בצד השביל משתרגות גפנים. בסוף הקיץ הגפנים עמוסות בפירות, ובסוף הסתיו מאדימים עליהן בצבעי שלכת מרהיבים, עדות למוצאן הצפוני. מעט אחרי עצי האשמר מגיע השביל אל עוד צומת שבילים 14 , וכאן פונים שמאלה וכבר חוזרים אל מגרש החניה של השמורה ואל המכונית הממתינה בו.
הכניסה למים בשטח השמורה, מלבד בריכת השכשוך, אסורה.

במהלך 2013 נסלל השביל המוביל לשער הישראלי והונגש לתנועת עגלות נכים ועגלות תינוקות.

שמורת תל דן פתוחה בימים א'-ה' ושבת בשעות 8:00-16:00, ביום ו' בשעות 8:00-15:00. מאפריל עד ספטמבר השמורה נסגרת שעה מאוחר יותר בכל יום. הכניסה לשמורה היא עד שעה לפני הסגירה.מידע נוסף בטלפון: 04-6951579

drmike
    חלום של שמורה|5 15.08.13
    מסלול קל אבל מאוד יפה ומרשים- אחד מהשמורות הכי נהדרים נארץ -מאתים גם לילדים

תלתן
    טיול קל ומקסים|5 29.01.13
    המים בשמורת תל דן זורמים במלוא עוצמתם. לא בכל חורף רואים מראה כזה. באמצע השבוע היינו לבד וזה תענוג בפני עצמו. הטיול קל ומרהיב.

danam_20
    דן עדן|5 19.09.12
    לא סתם זכה המקום הזה לאחד הדירוגים הגבוהים באתר : יש בו הכי הרבה מכל מה שצריך : מים מפכים, צמחיה, צל, מסלול מישורי וקליל,גישה לעגלות, אינסוף פינות קסומות. טיילנו במקום ולא ידענו שובע. הפלא הכי גדול היה שהרגשנו לבד והסתבר שהיינו ביום שהיה העומס הגדול ביותר, אפילו לא הרגשנו!

nisimbarda
    ממש מהאגדות|5 27.03.12
    לנסות ללכת לאיבוד בין פלגי המים והעצים. המון פינות קסומות לאורך כל המסלול.

sefiran8
    שמורה קסומה - דן עדן...|5 21.10.11
    טיילנו משפחתי ואנכי בשמורת דן המקסימה בחול המועד סוכות והיה נפלא!. הביקור בשמורה מתאים לכל אחד והוא בדרגת קושי קלה מאד. קיימים שני מסלולים אחד קצר ואחד ארוך . עושה טעות מי שבוחר בקצר! . המסלול הארוך, הוא ממש לא...ארוך ומרוב הפינות ונקודות הקסומות שבו, לא מרגישים איך שהזמן עובר?! ואכן יש לאורכו צמחיה מרהיבה,עצים שונים כמו תאנים למשל פטריות,דולבים ועוד, כשהנחל משמש כתפאורה נהדרת ומעצים את החוויה. יש גם באמצע המסלול את עץ פו הדב,שם נערכה הצגה (אינני יודע אם ההצגה רק בחג בלבד או לאורך כל השנה?!)בקיצור חוויה מושלמת לכל המשפחה . וטיפ קטנצ'יק-כשעוזבים את האתר,ישנה פניה ימינה לקיבוץ שם קונים פורלים .

sagyi
    הכי דומה לגן עדן.|5 22.06.11
    שמורת דן המשופצת הינה הפתעה מדהימה למי שלא ביקר בשנים האחרונות. העושר של הצמחייה, המים הזורמים והשבילים המטופחים הופכים הסיור באתר לגן עדן של ממש.

gisack
    השמורה|5 16.06.11
    שמורה יפיפיה מים מדשאות היסטוריה הכל נמצא בשמורה הזאת מסלוליי הליכה נוחים שילוט טוב כדאי מאוד לבקר.

goodlife
    טיול לכל גיל|5 02.06.11
    מהאתרים היפים בארצנו, מלא מיים זורמים, צמחייה, פינות חמד, בריכת שכשוך, היסטוריה וארכיאולוגיה. הכל הכל הכל לכל מי שבא. רק זכרו להתאים את ביקורכם לשעות הנכונות...באמצע שבוע מפוצץ בקבוצות תלמידים ותיירים, בסוף שבוע המוני בית ישראל...

jacobmali
    טיול נהדר לחגים|5 10.09.10
    לא ביקרתי בתל דן מזה 10 שנים, והמקום התפתח בצורה המאפשרת לכולם למצוא את המסלול המתאים להם. ההליכה קלה, ההנחיות ברורות, והמים, הכל-כך נדירים בישראל גורמים לך לחשוב שאתה בחו"ל. מסלולים יפים, אם מקומות לשכשוך רגליים, מקום לפיקניק. מושלם !

dafnag
    קיץ, קריר מוצל + ילדים קטנים|5 23.08.09
    מתאים ל... כמויות אדירות של מי שלגים קפואים בזרם חזק מאוד גם בקיץ. מסלול מקוצר מתאים גם לעגלות ילדים/נכים.
אתר מפה מעדכן בקביעות שעות פתיחה וטווחי מחירים, אך תמיד מומלץ לבדוק מראש עם המקום.